سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
پیام علی(ع) برای سیاستمداران
اعلام سال ۱۳۷۹ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال امام علی(ع)، فرصتی بود تا در سیره قولی و عملی امیرالمؤمنین علیبنابیطالب تأمل و مداقه بیشتری به منظور عمل بدان صورت گیرد، اما آنچه در مقام سخن گفته شد کمتر به مرحله عمل نزدیک شد. ماه مبارک رمضان فرصت هر سالهای است برای تأمل در سیره آن امام بزرگ به منظور درس گرفتن از آن برای عمل. بر این اساس این مطلب پرسش مهمی به نظر میرسد که: «آموزهها، پیامها و درسهای سیاسی امام علی(ع) برای نسل امروز چیست؟». در اینجا به اختصار برخی از درسهایی را كه از سیره سیاسی آن حضرت میتوانیم بگیریم ذکر میکنم:
۱ـ دین و حكومت:
امام علی(ع) علاوه بر ضرورت حكومت بر دینی بودن آن نیز تأكید و پافشاری كرده است.در یك حكومت دینی است كه «شرط انصاف» در قانونگذاری رعایت میشود، زیرا قانونگذار اصلی خداوند حكیم است. زمانی كه حكومت، مردم و حاكمان مطیع دین و فرمانهای خداوند باشند، نظام صالح مستقر خواهد شد. در سایه نظام صالح، فضایل ترویج و رذایل متروك میشود. كمك به گمراهان، رسیدگی به ناتوانان، یاری به بیپناهان، مبارزه با اسراف، برقراری امنیت، كوبیده شدن باطل، نشر حق، امر به معروف و نهی از منكر، بر پاداشتن نماز و روزه و حج و تولی و تبری، تربیتهای قرآنی و نفی ظلم و ستم و...از ثمرات دیگر استقرار نظام صالح است. امام علی(ع) در نقد حكومت امویان به پیامدهای نادرست عملكرد آنان اشاره كرده، میفرماید: به خدا كه بر سركار بمانند تا حرامی از خدای را نگذارند، جز آن كه آن را حلال شمارند، و پیمانی استوار نماند، جز آن كه آن را بگسلانند، و خانهای در دهستان و خیمهای در بیابان نبود، جز آن كه ستم آنان بدان رسد و ویرانش گرداند، و بدرفتاریشان مردم آن جا را بگریزاند (نهجالبلاغه، خطبه ۹۸). بنابر این حكومت دینی موظف است حدود احكام الهی را پاس بدارد و به عمران و آبادانی و تامین خواستهها و رضایت مردم اهتمام ورزد.
۲ـ صداقت و سیاست:
یكی از درسهای بزرگ در سیره سیاسی امام علی، صداقت آن حضرت در عرصههای مختلف، از جمله سیاست است.از نظر ایشان هدف وسیله را توجیه نمیكند؛ انسان مسلمان برای هیچ هدفی، هر چند بسیار مهم، نمیتواند از صراط مستقیم منحرف شود.صداقت آن حضرت در حدی بود كه برخی از اطرافیان ایشان نیز لب به اعتراض گشودند و در مقایسهای معاویه را سیاستمدارتر خواندند؛ این جا بود كه حضرت فرمود: به خدا سوگند، معاویه زیركتر از من نیست، لیكن شیوه او، پیمان شكنی و گنهكاری است. اگر پیمان شكنی ناخوشایند نمینمود، زیركتر از من كسی نبود؛ اما هر پیمان شكنی به گناه برانگیزاند، و هر چه به گناه برانگیزاند، دل را تاریك گرداند (نهجالبلاغه، خطبه ۲۰۰). از همین روست كه حضرت در موارد متعدد اعلام میكند كه حكومت پیش من هیچ ارزشی ندارد مگر این كه در پرتو آن بتوانم به تكالیف الهی خود عمل كنم. حكومت و سیاست در نظر امام علی ابزاری است برای خدمتبه خلق خدا و احقاق حق مظلومان.
۳ـ دنیا و آخرت:
امام علی(ع) با آن كه به حكومت دستیافت، اما بدان و به دنیا دل نبست، و با آن كه امام بود و معصوم، اما ترك دنیا نكرد و گوشه عزلت نگزید، بلكه اهل جهاد و سیاست و عبادت و دیانت و تلاش و كار بود.خلاصه این كه میان دنیا و آخرت جمع كرده و دنیا را مزرعه آخرت میدید: مردم در كار دنیا دو گونهاند:
آن كه برای دنیا كار كرد و دنیا او را از آخرتش باز داشت، بر بازماندهاش از درویشی ترسان است و خود از دنیا برخویشتن درامان.پس زندگانی خود را در سود دیگری در بازد، و آن كه در دنیا برای پس از دنیا كار كند، پس بی آن كه كار كند بهره وی از دنیا به سوی او تازد، و هر دو نصیب را فراهم كرده و هر دو جهان را به دست آورده، چنین كسی را نزد خدا آبروست و هر چه از خدا خواهد از آن اوست (نهجالبلاغه، حكمت، ۲۶۹). روایت است كه رسول اكرم(ص) به علی(ع) فرمود: اسلام دینی است با متانت...در عمل مانند كسی عمل كن كه امید دارد به پیری برسد و آن گاه بمیرد، و در احتیاط مانند كسی باش كه بیم آن دارد فردا بمیرد (بحار الانوار، ج۱۵، باب ۲۹). از امام حسن(ع) نیز نقل شده كه فرمود: برای دنیایت چنان باش كه گویی جاویدان خواهی ماند و برای آخرتت چنان باش كه گویی فردا میمیری (وسائل الشیعه، ج۲، باب ۸۲). از ویژگیهای امام علی(ع) جمع میان عناصری است كه بسیاری از انسانها میپندارند بینشان تضاد است و نمیتوان میان آنها جمع كرد: جمع میان اخلاق و قدرت، دیانت و سیاست، عدالت و آزادی، كار و عبادت و....
۴ـ عدالت و مصلحت:
مفهوم كلیدی در سیاست علوی «عدالت» است. امام علی در پاسخ شخصی كه از آن حضرت پرسید: آیا عدالت شریفتر است یا بخشندگی؟ فرمود: عدل بالاتر است، زیرا عدل جریان امور را در مسیر طبیعی خود قرار میدهد، در حالی كه «جود» و بخشش امور را از مجرای طبیعی خود خارج میسازد.عدالت قانونی است عام و مدیر و مدبری است كلی و شامل كه همه اجتماع را در برمیگیرد و بزرگراهی است كه همه باید از آن بروند؛ اما جود و بخشش یك حالت استثنایی است (نهجالبلاغه، حكمت ۴۳۷). آن حضرت هنگامی كه مردم هجوم آوردند تا ایشان حكومت را بپذیرد، مهمترین دلیل پذیرش خلافت را اجرای عدالت اعلام كرد: اگر آن اجتماع عظیم نبود و اگر تمام شدن حجت و بسته شدن راه عذر بر من نبود و اگر پیمان خدا از دانشمندان نبود كه در مقابل پرخوری ستمگر و گرسنگی ستمكش ساكت ننشینند و دست روی دست نگذارند، همانا افسار خلافت را روی شانهاش میانداختم و مانند روز اول كنار مینشستم (نهجالبلاغه، خطبه۳). وقتی دوستان خیراندیش به حضور آن حضرت آمدند و تقاضا كردند كه برای مصلحت مهمتر، انعطافی در سیاست خود پدید آورد و موضوع مساوات و برابری را مسكوت بگذارد، فرمود: شما از من میخواهید كه پیروزی را به قیمت تبعیض و ستمگری به دست آورم؟ از من میخواهید كه عدالت را به پای سیاست و سیادت قربانی كنم؟ خیر، سوگند به ذات خدا كه تا دنیا دنیاست چنین كاری نخواهم كرد و به گرد چنین كاری نخواهم گشت، من و تبعیض؟! من و پایمال كردن عدالت؟! اگر همه این اموال عمومی كه در اختیار من است، مال شخص خودم و محصول دسترنجخودم بود و میخواستم میان مردم تقسیم كنم، هرگز تبعیض روا نمیداشتم تا چه رسد كه مال مال خداست و من امانتدار خدایم (نهجالبلاغه، خطبه ۱۲۶). حضرت علی(ع) از حاكمانی است كه تأكید و اصرار فراوان بر عایتحقوق مردم و پیش از آن، آگاه كردن مردم به حقوق خود در مقابل حكومت دارد؛ در اینباره چنین میفرماید: خداوند برای من به موجب این كه ولی امر و حكمران شما هستم حقی بر شما قرار داده است و برای شما نیز بر من همان اندازه حق است كه ازمن بر شما. همانا حق برای گفتن، وسیعترین میدانها و برای عمل كردن و انصاف دادن، تنگترین میدانهاست.حق به سود كسی جریان نمییابد مگر آن كه به زیان او نیز جاری میگردد، و برزیان كسی جاری نمیشود مگر این كه به سود او نیز جاری میگردد (نهجالبلاغه، خطبه ۲۱۴).
۵ ـ قدرت و پارسایی:
در نگاه امام علی(ع)، قدرت الهی فوق تمام قدرتهاست و هر صاحب قدرتی باید خداوند را امیر خود بداند.معنای تقوا و پارسایی در عرصه سیاست نیز همین است كه سیاستمداران خدا را ناظر بر اعمال و كردار خود بدانند.حسن ختام این سرآغاز را توصیه آن حضرت به پارسایی و تقوا قرار میدهیم كه فرمود: سفارش میكنم شما را به ترس از خدایی كه آفرینشتان را آغاز فرمود، و باز گشتنتان بدو خواهد بود.روایی حاجتشما از اوست، و نهایت رغبتتان به درگاه اوست.مقصد راه شما به پیشگاه او منتهی شود، و پناهگاهتان سایه رحمت او بود.داروی درددلهاتان ترس از خداست، و ترس از خدا موجب بینایی درونهای كور شماست، و درمان بیماری كالبدهاتان و زداینده فساد سینههاتان...پس فرمانبرداری خدا را پوشش جان كنید...و بر سر همه كارهاتان امیرش نمایید (نهجالبلاغه، خطبه ۱۹۸). تقوا، عدالت، آخرت محوری، صداقت و حكومت دینی از مهمترین پیامها و درسهای امام علیعلیه السلام برای نسل امروز است. به امید آنكه با آگاهی از آموزههای امام علی(ع) و عمل به آن، روز به روز در مسیر توسعه و تعالی گام برداریم و به نظام صالح و مطلوب علوی نزدیكتر شویم.
منبع : خبرگزاری آفتاب
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست