یکشنبه, ۱۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 9 March, 2025
مجله ویستا
روح خدا در غرب

او، نمونه انسان کامل و شخصیتی جامع است که یکی از اصیلترین انقلابهای تاریخ را به پیروزی رساند و نظامی بیبدیل را پایهریزی و رهبری کرد و با تکیه بر عنصر آگاهی، استقامت و شجاعت، تزلزلی آشکار در ارکان و مبانی مکاتب الحادی و تمدنهای مادی غرب و شرق به وجود آورد و کنگرههای کفر و شرک و نفاق را با انحطاط و تباهی روبهرو ساخت. امام موسی کاظم علیهالسلام میفرماید: «مردی از اهل قم، مردم را به حق دعوت میکند. گروهی از مردم گرد او جمع میشوند که همانند تکههای آهن مستحکمند. بادهای سخت آنها را نمیلرزاند و از جنگ و مبارزه به ستوه نمیآیند و از دشمن نمیهراسند و بر خدا توکل میکنند و عاقبت با متقین است».۱
بدون تردید، نام امامخمینی با تاریخ معاصر جهان آمیخته است. او، مرد قرن و احیاگر میراث عظیم اسلامی در جهان امروز است که با وجود سیطره تمدن غرب و شیفتگی بسیاری به زرق و برق آن، راه جدیدی را برای انسان امروز ارائه کرده و سنتی نو و مکتبی اصیل برای احیای ارزشها و اصول اسلامی در جهان امروز ارائه کرد. نوشتار حاضر، عهدهدار بررسی مهمترین تأثیرات قیام و انقلاب حضرت امام بر جهان غرب میباشد. مفهوم غرب در نوشتار حاضر، به مراتب وسیعتر از غرب جغرافیایی است و بیشتر بر ابعاد فرهنگی و تمدنی غرب تکیه دارد؛ ابعادی که در حوزه جغرافیایی غرب - به خصوص بعد از رنسانس - به وجود آمد. از این منظر، غرب عبارت است از تفکری دنیاگرا، تجربینگر و غیردینی، همراه با سلطه و استثمار مادی که سرچشمه آن، در ظاهر نه به غرب، بلکه به همه تمایلات درونی و نفسانیات و خودخواهیهای انسانی ختم میشود.۲
● رویکرد به معنویت، احیای دین و دینگرایی
رشد سریع تفکرات الحادی، خداگریزی، انسانمحوری و گرایش برخی کشورهای جهان به نظام فکری - سیاسی سکولار، بسیاری از صاحبنظران را به این باور رساند که انزوا و اضمحلال کامل، سرنوشت محتوم ادیان الهی است؛ اما قیام امام خمینی و موفقیت انقلاب اسلامی به رهبری وی، نه تنها توانست گفتمان دینی در ایران را تغییر دهد، بلکه شرایط جدیدی را به وجود آورد که حاکی از ورود جهان به دورههایی متفاوت از ادوار گذشته و عصری با ویژگیهای ممتاز دینی و معنوی است.
از دیدگاه بسیاری از تحلیلگران، تجدید حیات معنوی و دینی بشر با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغاز شده است و به این لحاظ، دهه شصت را باید اولین دهه از این تجدید عهد به حساب آورد. از این دیدگاه، اگر بنا باشد تاریخی را برای احیای هویت دینی در نظر بگیریم، آن تاریخ، سال ۱۹۷۹م. است؛ یعنی مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران که خیزش عظیمی را برای تفکرات دینی در تمام ادیان به وجود آورده است. آخرین آمارها در مورد احیای تفکر دینی که در سال ۱۹۹۰م. صورت پذیرفته، نشان میدهد که تقریباً ۷۰% مردم اروپا احساس دینداری میکنند. در تمام ادیان از هندوئیسم گرفته تا بودیسم و انواع فرقههای مسیحیت، همه از یک نوع بازگشت به تفکر دینی خبر میدهند و انقلاب اسلامی ایران، موجب احیای فکر دینی در جهان گشت. شخصیت الهی و پیامهای معنوی حضرت امام، بسیاری از پیروان سایر ادیان و مذاهب را به شدت تحت تأثیر خود قرار داد تا آن جا که در نظر برخی از تحلیل گران و متفکران مسیحی، «او مسیح معاصر بود و دقیقاً اشعه صلابت و سازش ناپذیری عیسی بن مریم علیهالسلام بود».۳ از دیدگاه هفته نامه آبزرور، «امام خمینی مردی همپای پیامبران کهن است که دنیا را به پیروی از اصول دینی دعوت کرد. پیام وی برای مردم جهان، خلوص عقیده و پیروی از سادگی در مقابل پیچیدگی و آلودگیهای غرب بود و این، رمز موفقیت وی و احساس افتخار پیروان اوست».۴ از دیدگاه شبکه تلویزیونی بیبیسی نیز «آن چه در ایران در سال ۱۹۷۹م. رخ داد، نه تنها برای ایرانیان، بلکه برای تمام ادیان جهانی، نقطه عطفی بود؛ نقطه عطفی که از بازگشت میلیونها نفر در سراسر دنیا به اصولگرایی مذهبی خبر میدهد». به گفته این شبکه، «در سراسر جهان، پیروان دیگر ادیان مانند مسیحیت، یهودیت و هندو نیز به اصولگرایی مذهبی روی آوردند؛ حتی در ترکیه نیز که هفتاد سال قبل با مذهب وارد جنگ شده بود، روند بازگشت به اصول اسلامی سرعت گرفته است».۵
● جمع معنویت و حاکمیت
در قرون جدید و تا پیش از قیام شکوهمند حضرت امام، در شرق و غرب جهان، امکان جمع معنویت و حاکمیت، یک معما، افسانه و محال بود. نه تنها در افکار عمومی، بلکه در تمام متون درسی و دانشگاهی در باب سیاست، در این بحث اجماع داشتند؛ چنانکه «برنارد واندویل» صاحب افسانه کندوی زنبورها در غرب و یکی از نخستین تئوریسینهای جریان مدرنیزم غرب، میگوید: «اخلاق از حاکمیت جداست و این دو مقوله، هیچ سازگاری با هم ندارند و با آن چه که در اخلاق به عنوان فضیلت اخلاقی نام برده میشود، نمیتوان جامعه و حکومت را اداره کرد». وی تصریح میکند که اگر بنا باشد همه انسانها اهل زهد، توکل، ایثار و شجاعت باشند، دیگر نمیتوان نظام اجتماعی بنا نمود و حکومت تشکیل داد. جامعه برخلاف این ارزشها و منطبق بر آن چه که «رذیلت» به آن گفته میشود، ساخته میشود و اتفاقاً پیشرفت، توسعه، آبادانی و رفاه جامعه در این است که مردم اهل سخاوت و انفاق و ایثار نباشند؛ بلکه برعکس باید اهل ویژه خواری، خودخواهی، حسادت و حرص و زیاده طلبی باشند و با چنین شرایطی است که میتوان اجتماعی زندگی کرد.
حضرت امام این معادله را در دنیا به هم زد و با طرح حیات معنوی و باطنی برای بشریت و ارائه مدل دقیق و کارآمد حکومت اسلامی، عملاً حیات تکساحتی و تکبعدی غرب را به چالش کشید و اعلام کرد که فضای غیرمعنوی غرب، نمیتواند برای همیشه ادامه داشته باشد و بشر غربی، روزی از زندگی در فضای مادی خسته میشود و ناگزیر دوباره به معنویت روی میآورد. در حقیقت، بشر امروز، دارد به دوران جدایی مادیت از معنویت پایان میدهد؛ مادیتی که کار بشر را با بنبست مواجه ساخته است و اینک زمان آن است که فعالیت مادی، زمینهساز اعتلای معنوی انسان باشد و همین تلقی است که بشریت امروز و فردا را به مذهب بازمیگرداند. اسلام، دینی است که با تنظیم فعالیتهای مادی، راه را برای اعتلای معنوی انسان میگشاید.۶
از این رو، امروزه نه تنها سکولاریسم نظریه مطلوب نیست، بلکه به عقیده صاحب نظران، آن چه فرهنگ غربی را مورد تهدید قرار میدهد، همین سکولاریسم است؛ چنانکه برژنسکی چنین اعتراف میکند: سکولاریسم عنان گسیخته حاکم بر نیمکره غربی، در درون خود، نقطه ویرانی فرهنگ غربی را میپرورد. از این رو، آن چه ابرقدرتی آمریکا را در معرض زوال قرار میدهد، همین سکولاریسم است و تنها راه رهایی از این بحران را در احیای عنصر مذهب میدانند.
● رویارویی با ایدئولوژیهای حاکم و تحول در نظام بینالمللی
اثرات عمیق اندیشههای امام، تنها در بعد نظری و فکری، محدود نشده، بلکه در بعد عملی، حتی موءثرتر هم بوده است و توانسته است که معادلات موجود در نظام بینالمللی را دگرگون کند و اعمال و رفتار و روابط موجود این سیستمهای بینالمللی و مقتضیات حاکم بر نظام بینالملل را به چالش کشاند؛ چنانکه هنری کسینجر، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در دهه ۷۰م. چنین اعتراف میکند: «آیةالله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامهریزی مواجه کرد. تصمیمات او آن چنان رعد آسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامهریزی را از سیاست مداران و نظریه پردازان سیاسی میگرفت.هیچ کس نمیتوانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند. او با معیارهای دیگری غیر از معیارهای شناخته شده در دنیا، سخن میگفت و عمل میکرد؛ گویی از جای دیگر الهام میگرفت. دشمنی آیةالله خمینی با غرب، بر گرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت».۷
مهمترین تأثیراتی که انقلاب اسلام به رهبری حضرت امام بر نظام بین الملل داشت، عبارتند از:
۱) نقد نظری نظم بینالمللی دو قطبی.
۲) اصلاح عملی نظم دو قطبی.
۳) طرح وحدت کشورهای اسلامی و آزادی خواه.
۴) اصلاح تصویر جهانی از ابرقدرتها.
در مورد اخیر باید گفت که شکست دو ابرقدرت و به ویژه آمریکا در مدیریت تحولات ایران، به تمامی ملتها نشان داد که توان و قدرت آنها بسیار زیاد و قابل اتکاست. نامه امام به گورباچف، در حقیقت، نقدی بر تغییرهای اقتدارطلبانه و انحصاری مدرنیته و مدرنیسم و مدرنیزاسیون، با وجوه متفاوت چپ و راست بود که تصور میکردند هیچ تحولی در دنیا، دگرگونی علمی، مردمی و انسانی نیست؛ مگر این که مطابق با استانداردهای مدینه فاضله غربی باشد. امام در این نامه، افق دگرگونی مفاهیم و نقشها را در آینده نزدیک جهان نشان میدهد که عبارتند از:
۱) افول مارکسیسم و کمونیسم و رفتن این نوع جهان نگری به موزههای تاریخ.
۲) رشد خداگرایی و دین باوری در میان ملل جهان.
۳) رهایی فرزندان انقلابی جهان از حصارهای آهنین تغییرهای مارکسیستی و تئوریهای انقلابی چپ.
۴) پوشالی بودن اندیشه مدینه فاضله سرمایهداری غرب.
۵) ضرورت تجدید نظر در فهم مفاهیمی چون خدا، دین، باغ سبز دنیای غرب، حقیقت، ابتذال و بن بست، مبدأ هستی و آفرینش، زندان غرب و شیطان بزرگ، خیالات مارکسیسم، معقول و محسوس، ترقی و تحول، انسان و حیوان، خلأ اعتقادی، نظام جهانی و... .۸
● جنبشهای اسلامی و رهاییبخش معاصر
حیات جنبشهای اسلامی معاصر، مدیون انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام است؛ زیرا قیام و انقلاب امام، به اسلام و مسلمانان حیاتی تازه بخشید؛ آنها را از عزلت و حقارت نجات داد؛ بر ناتوانی مارکسیسم، لیبرالیسم و ناسیونالیسم در اداره و هدایت مسلمانان، مهر تأیید زد و اسلام را به عنوان تنها راه حل برای زندگی سیاسی مسلمین مطرح ساخت.۹
امام خمینی معتقد بود که غرب در پی تسلط فرهنگی خویش بر شرق است و این تسلط، نظم فرهنگی جامعه شرقی را بر هم خواهد زد. از نگاه وی، باید اصلاح یک جامعه را از اصلاح فرهنگی آن جامعه آغاز کرد. این شیوه اصلاح فرهنگی امام، الگویی از تحول فرهنگی را در پرتو تعهد فرهنگی به جهان امروز عرضه کرد. از این رو، غربستیزی منطقی امام، همواره بر حفظ و کسب استقلال فرهنگی استوار بوده است. از نگاه امام، غربستیزی فرهنگی در کنار تحول فرهنگی، باید در چارچوب فرهنگ شرقی به استقلال فرهنگی بیانجامد. وی گفته است: «بالأخره باید فرهنگ متحول شود؛ به یک فرهنگ سالم و یک فرهنگ مستقل و یک فرهنگ انسانی».
انقلاب اسلامی از یک سو سبب روی آوردن مردم جهان به دین، رشد گرایشهای معنوی و تضعیف اندیشههای مادی شد و از سوی دیگر، به الگوی مبارزه مردم ستم دیده، در مناطق گوناگون جهان تبدیل شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، «الهیات رهایی بخش» به معنای پناه بردن مردم به کلیسا، برای رهایی از مشکلات اجتماعی و سیاسی، در امریکای لاتین رشد کرد و شمار انجمنهای مسیحی سیاسی، افزایش چشم گیری یافت.۱۰
● بنیادگرایی دینی در غرب
غرب سکولار و رهبران آن، امروزه منفعلانه نظارهگر تأثیرات گسترده پیامهای دینی و معنوی حضرت امام خمینی و انقلاب اسلامی، بر شهروندان جوامع غربی میباشند. حیات مجدد کلیساها، افزیش بیسابقه مبلغان مذهبی، طرح گسترده مطالبات دینی مردم از سوی سیاستمداران و تحرک چشمگیر رهبران مذهبی، تمایل شدید آنها به تأثیرگذاری در صحنههای سیاسی، استقبال وسیع مردم از آثار صوتی، تصویری و مکتوب دینی و مذهبی، افزایش مخالفت مردم با پردهدریهای اخلاقی و واکنش شدید آنها در قبال شکسته شدن حرمت مقدسات مذهبی و...، تنها بخشی از نشانههای تأثیر فرهنگی انقلاب اسلامی و پیامهای بیدار کننده دینی و معنوی امام خمینی در غرب میباشد.
رشد اسلام در جوامعی که اکثریت آنان را مسیحیان تشکیل میدهند، باعث شد تا صاحب نظران آن جوامع از نوعی رنسانس اسلامی سخن به میان آورند و این، نشان دهنده این واقعیت است که غرب اکنون در برابر شمار زیادی از روشنفکران، اندیشمندان، هنرمندان و بازرگانانی که اسلام را انتخاب کردهاند، سرگردان شده است. دورنمای تشکیل یک دولت اسلامی در قلب اروپا، غرب را با نگرانی فزاینده و جدیدی مواجه کرد؛ به طوری که به مقابله جدی با این پدیده احتمالی برخاستند و به همین دلیل، بسیاری از تحلیلگران وقایع بالکان بر این اعتقادند که صربهای جنایت کار، با چراغ سبز غرب و در سایه حکومت مرگبار آنها، به کشتار گسترده و فجیع مسلمانان بوسنی اقدام کردند. برخی از سران اروپا مانند رئیس جمهور وقت فرانسه (میتران)، در دیدار با علی عزت بگویچ، رئیس جمهور بوسنی، ضمن ابراز نگرانی از ملاقات بگویچ با امام خمینی در ایران و تأثیرپذیری وی از انقلاب اسلامی، به صراحت به وی اعلام کرد که اروپا از تشکیل یک دولت اسلامی در منطقه بالکان جلوگیری خواهد کرد.۱۱
دکتر ژیل کیپل (Dr.Gilles Kepel)جامعه شناس فرانسوی و استاد کرسی مطالعات عربی در مرکز پژوهشهای بینالمللی پاریس، طی سخنرانی خود در کنفرانس «اروپای ادیان»، در اکتبر ۱۹۹۴م. در وین، تایید کرد که تفکر دینی در فرانسه، به ویژه در بین مسلمانان، احیا شده و «جوانان مسلمان که در اروپا متولد شدهاند، نیروهای فعال نوینی را به صورت هستههایی به وجود آوردهاند که بین اراده برای ماندن و تبعیض، در نوسانند».وی به طور ضمنی، اثرگذاری نقش امام خمینی را در احیای تفکر دینی در مسلمانان اروپایی، تأیید کرده و نوشته است: «مسلمانان اروپایی، به خاطر ماجرای سلمان رشدی و حجاب اسلامی، یک حرکت اخلاقی و اجتماعی را آغاز کردهاند».
● نقش موءثر طرح گفتمان در سطح جهانی
حضرت امام پیامآور همزیستی میان ادیان بود. از این رو، از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون، جلسات بحث و گفتمان با اندیشمندان ادیان بزرگ، به ویژه متفکران مسیحی تشکیل شده است. این گونه گفتوگوها که با هدف همزیستی مسالمتآمیز، شناخت واقعی ادیان، فرهنگها و تمدنها، احترام متقابل به پیروان ادیان، استقرار عدالت و صلح جهانی،، گسترش معنویت و ارزشهای دینی و اخلاقی در سراسر دنیا صورت میگیرد، نقشی مثبت و تأثیر فراوانی برجای نهاده است. طرح گفتوگوی تمدنهای جمهوری اسلامی، مورد استقبال گرم جهانیان، به ویژه پیروان ادیان، متفکران و روشنفکران برجسته دنیا قرار گرفت. آنان این ابتکار جالب و شایسته دولت اسلامی ایران را تحسین کردند.۱۲
اسقف خلیل ابی نادر، یکی از رهبران مسیحی لبنان در خصوص اثرگذاری گفتمان و برقراری ارتباط با جامعه مسیحی میگوید: « [امام [خمینی در من تأثیر بسیاری بر جای نهاده است. اگر چه من به عنوان یک روحانی مسیحی نمیتوانم دینم را ترک کنم، امّا با این حال، اندیشه و افکار من از رسالت دینی وی بسیار تأثیر گرفته است. این تأثیر، به صورت زیر جلوهگر میباشد:
۱) او به این حقیقت دست یافت که عقبماندگی مسلمانان در عصر انحطاط، به ویژه در ایران، اصولاً از دوری آنها از درک صحیح قرآن ناشی میشود؛ او صدا و موعظهاش را به مردم رساند و آنها را از خواب بیدار کرد؛ به خصوص که اعمال او همواره از قرآن سرچشمه میگرفت.
۲) او خواهان وحدت مسلمانان بود و مسلمانان ایران را با اراده و اهداف و آرمانهایشان وحدت داد. مردم مستضعف، سلاح او در مبارزات بودند و پیروزی نیز همیشه نصیب او میگشت. اگر وی از کلیسایی مسیحی میبود، مردم موءمن، وی را قدیس بزرگی میدانستند و او را شفیع خویش قرار میدادند. [امام [خمینی در خارج از ایران، پیامدهنده همزیستی میان مسیحیان و مسلمانان میشد. من به عنوان یک روحانی مسیحی، جمهوری اسلامی ایران را درک میکنم. اگر شانس آن را داشتم که با [امام [خمینی بزرگ گفتوگویی داشته باشم، با روح مسیح علیهالسلام و محمّد صلیاللهعلیهوآله همان خط و راه را در پیش میگرفتیم».۱۳
● نتیجه
قیام حضرت امام هم از حیث نظری، هم از حیث آرمانی و هم از حیث عملی، تأثیرات و تحولات شگرف و قابل توجهی را بر جهان غرب بر جای گذارده است.۱۴ مقام معظم رهبری میگوید: امام، مبشر دوران جدیدی در تاریخ حیات بشری است که مطالبات معنوی بشر و رویکرد دینی و مذهبی انسان، بیش از ادوار گذشته و چند قرن اخیر، جلوهگر خواهد شد. «امام خمینی(ره) پیامبر تازهای نبود؛ اما او از یادآوران بود؛ از مخاطبان «انت مذکر» که عهد فطری مردمان با خداوند را به آنان یادآوری کرد و پس از چند قرن که از هبوط بشر در مصداق جمع کلی میگذشت، چون اسلاف خویش از ابراهیم و اسماعیل و محمد صلیاللهعلیهوآله عصر دیگری از دینداری را آغاز کرد. این عصر تازه را باید عصر امام خمینی (ره) نام نهاد.» و« این دوران [عصر امام خمینی]، دوران اسلام و دوران غلبه ارزشهای الهی و معنوی است. این دوران، دوران امام خمینی(ره) میباشد و انشاءالله جوانهای ما این آینده را خواهند دید».۱۵
پدیدآورنده:علیرضا محمدی
پینوشت:
۱. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج۶۰، ص ۲۱۶.
۲. ر.ک: غرب در جغرافیای اندیشه، دکتر مجید کاشانی، موءسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
۳. روبین وود زورث، زیباترین تجربه من، ترجمه خدیجه مصطفوی، ص ۳۸.
۴. هفته نامه آبزرور، چاپ لندن.
۵. شبکه اول تلویزیون بیبیسی انگلیس.
۶. احمد رهدار، نگرشی بر نقد غرب از دیدگاه امام خمینی، غربشناسی اثباتی، پگاه حوزه، ش ۱۶۱.
۷. مجله سروش، ۲۰/۱۱/۱۳۸۰.
۸. صحیفه نور، جلد۲۱، صص ۶۶-۶۹.
۹. جمیله کدیور، رویارویی انقلاب اسلامی و آمریکا، اطلاعات، تهران، ۱۳۷۲، ص ۱۰۰ و ۱۱۴.
۱۰. برای آگاهی بیشتر ر.ک: فیدل کاسترو و مذهب، گفتوگوی فیدل کاسترو با کشیش فری بتو، برگردان: حسن پستا و سیروس طاهباز، تهران، نشر همبستگی، چ اول، ۱۳۶۷؛ کلیسای شورشی، کامیلو تورس، برگردان: جواد یوسفیان، تهران، نشر نی، ۱۳۶۸.
۱۱. نگرانی استکبار از تأثیرات فرهنگی انقلاب اسلامی بر جوامع غربی، میر احمد رضا حاجتی، منبع: خبرگزاری فارس، برگرفته از کتاب عصر امام خمینی، ۲۴/۱۱/۱۳۸۴.
۱۲. گفتوگو: مسائل اساسی نظام همزیستی عادلانه از دیدگاه اندیشمندان مسلمان و مسیحی، مرکز گفتوگوی ادیان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ص ۳۰-۳۱، چاپ اول، سال ۱۳۸۰.
۱۳. امام خمینی در حدیث دیگران، مرتضایی، علی اکبر، نشر مرکز بازشناسی اسلام و ایران، ص ۱۴۰-۱۴۱.
۱۴. ر.ک: گفتوگو، مجله اندیشه انقلاب اسلامی، ش ۴.
۱۵. ر.ک: رویکرد دینی و معنوی انسان عصر امام خمینی، (میر احمد رضا حاجتی) عصر امام خمینی(ره) از نگاه امام و مقام معظم رهبری.
پینوشت:
۱. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج۶۰، ص ۲۱۶.
۲. ر.ک: غرب در جغرافیای اندیشه، دکتر مجید کاشانی، موءسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
۳. روبین وود زورث، زیباترین تجربه من، ترجمه خدیجه مصطفوی، ص ۳۸.
۴. هفته نامه آبزرور، چاپ لندن.
۵. شبکه اول تلویزیون بیبیسی انگلیس.
۶. احمد رهدار، نگرشی بر نقد غرب از دیدگاه امام خمینی، غربشناسی اثباتی، پگاه حوزه، ش ۱۶۱.
۷. مجله سروش، ۲۰/۱۱/۱۳۸۰.
۸. صحیفه نور، جلد۲۱، صص ۶۶-۶۹.
۹. جمیله کدیور، رویارویی انقلاب اسلامی و آمریکا، اطلاعات، تهران، ۱۳۷۲، ص ۱۰۰ و ۱۱۴.
۱۰. برای آگاهی بیشتر ر.ک: فیدل کاسترو و مذهب، گفتوگوی فیدل کاسترو با کشیش فری بتو، برگردان: حسن پستا و سیروس طاهباز، تهران، نشر همبستگی، چ اول، ۱۳۶۷؛ کلیسای شورشی، کامیلو تورس، برگردان: جواد یوسفیان، تهران، نشر نی، ۱۳۶۸.
۱۱. نگرانی استکبار از تأثیرات فرهنگی انقلاب اسلامی بر جوامع غربی، میر احمد رضا حاجتی، منبع: خبرگزاری فارس، برگرفته از کتاب عصر امام خمینی، ۲۴/۱۱/۱۳۸۴.
۱۲. گفتوگو: مسائل اساسی نظام همزیستی عادلانه از دیدگاه اندیشمندان مسلمان و مسیحی، مرکز گفتوگوی ادیان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ص ۳۰-۳۱، چاپ اول، سال ۱۳۸۰.
۱۳. امام خمینی در حدیث دیگران، مرتضایی، علی اکبر، نشر مرکز بازشناسی اسلام و ایران، ص ۱۴۰-۱۴۱.
۱۴. ر.ک: گفتوگو، مجله اندیشه انقلاب اسلامی، ش ۴.
۱۵. ر.ک: رویکرد دینی و معنوی انسان عصر امام خمینی، (میر احمد رضا حاجتی) عصر امام خمینی(ره) از نگاه امام و مقام معظم رهبری.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تبیان زنجان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست