پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

معجزه سوم - THE THIRD MIRACLE


معجزه سوم - THE THIRD MIRACLE
سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : الی ساماها، استیون هافت و فرد فوکس
کارگردان : آنی‌یژکا هولاند
فیلمنامه‌نویس : جان رومانو و ریچارد وتر، بر مبنای رمانی نوشتهٔ وتر
فیلمبردار : یرژی ژلینیسکی
آهنگساز(موسیقی متن) : یان کاچمارک
هنرپیشگان : اد هریس، سوفیا پولانسکا، پاوول سایمن، ایوان لوکاک، پاتریک مینار، مایکل ریسپولی، کنی رابینسن، رانی کلنتن، کاترینا اسکورسونه، آرمین مولر اشتال، آن هکه و باربارا سوکووا
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۹ دقیقه


̎فرانک شور̎ (هریس)، کشیشی کلبی مسلک که قبلاً اعتیاد داشته، از سوی اسقف مأمور می‌شود تا دربارهٔ شایعهٔ شفابخشی‌های معجزه‌آسائی که توسط مجسمهٔ مریم باکره انجام گرفته، تحقیق کند. ظاهراً سالی یک‌بار، در سالگرد مرگ ̎خواهر هلن اوریگان̎ (سوکووا)، مجسمه، خون گریه می‌کند. ̎شور̎ به خاطر نگرش بدبینانه‌اش به زندگی، ̎معجزه‌کش̎ لقب گرفته است. بنابراین همان‌طور که انتظار می‌رود، با تندی و بدخلقی مأموریت را به عهده می‌گیرد و به سوی کلیسای محلی ̎استیف‌لاس̎، رهسپار می‌شود. تحقیقات، او را با ̎ماریا ویکتووسکی̎ (اسکورسونه)، یک معتاد، رودررو می‌کند که سال‌ها پیش، نخستین کسی بوده که ادعا کرده این شفابخشی معجزه‌آسا را تجربه کرده است. او اطمینان دارد ̎خواهر هلن̎ ـ که ̎ماریا̎ معتقد است قدیسه است ـ در بهبود او نقش داشته است. اما حکایت ̎خواهر هلن̎، خود بیش از آن‌چه به نظر می‌رسد شک‌برانگیز است: او که ظاهراً توسط یکی از صاحب‌منصبان مذهبی ـ که هویتش تا به امروز پنهان مانده ـ بچه‌دار شده، فرزندش، ̎راکسان̎ را بلافاصله پس از زایمان رها کرده و به دیر بازگشته است. ̎شور̎، ̎راکسان̎ (هکه) را ملاقات می‌کند که اصلاً حرف‌های خوبی دربارهٔ مادرش نمی‌زند. با وجود این می‌پذیرد به ̎شور̎ در تحقیقاتش کمک کند. اما بیش از آن‌چه فکرش را می‌کرده‌اند. به سد و مانع بر می‌خورند. یکی از این موانع، ̎ورنر̎ (مولر اشتال)، دستیار اسقف است که به هر ترتیبی که شده می‌خواهد جلوی اعلامِ آمرزشِ راهبه‌ای را که بچه‌ای زائیده، بگیرد...
● فیلم از آثار موفق هولاند نیست، اما به لطف بازی درجهٔ یک هریس (در نقش مردی در جست‌وجوی ایمان) و تصویری که از کلیسا به‌عنوان یک کمپانی بزرگ (با تمام مدیران، کارگزاران و ... بوروکراسی معمول) به‌دست می‌دهد، قابل توجه است. بهترین صحنه‌های فیلم در آرامش و سکوت می‌گذرند؛ از جمله صحنه‌اس که هریس به تماشای یک نوار ویدئویی از قدیسهٔ ادعائی نشسته و با رقه‌ای از نور الهی را در چشم‌های او می‌بیند. معجزهٔ سوم، فقط چند ماه پس از جراحت‌ها (روپرت وین‌رایت، ۱۹۹۹)، که آن هم فیلمی دربارهٔ معجزه در دوره معاصر بود، روی پرده رفت. آیا فیلم‌های مذهبی (از نوع هالیوودی البته) رو به این داشتند که رونقی دوباره بیابند؟ گذشت چند سال و نمایش فیلمی مثل مصیبت مسیح ( مل گیبسن، ۲۰۰۴) نشان داد که جواب سئوال مثبت است.