شنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۳ / 7 December, 2024
مجله ویستا
پیشفرضهای فرهنگی لازمه الگوی توسعه صنعتی
فرهنگ صنعتی و یا به گفته کارشناسان توسعه صنعت با توجه به شناخت مردم و پایهگذاری آن براساس فرهنگ آنها از موضوعاتی است که امروزه نظر بسیاری از صاحبنظران را به خود جلب کرده است و کشورهای پیشرفته نیز این اصل را مبنای پیشرفت خود قرار دادهاند.
تعامل میان فرهنگ و صنعت در کشور ما نیز به سمت و سویی پیش میرود که امید است بتواند جایگاه واقعی خود را در توسعه همه جانبه پیدا کند.
در این راستا و به منظور آشنایی بیشتر با این مقوله گفتگویی با جناب آقای عماد افروغ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انجام شده که حاصل آن در ادامه میآید:
همانطور که میدانید در بحث توسعه مبحثی به نام فرهنگ توسعه وجود دارد و اخیرا مطالعاتی در زمینه فرهنگ صنعتی در جهان مطرح است به عنوان اولین سوال بفرمایید شما چه شناخت و تعریفی از این تقسیمبندی دارید؟
در رابطه با این مسئله دو مقوله وجود دارد که باید آنها را از هم جدا کنیم. یکی فرهنگ توسعه و دیگری توسعه فرهنگی است. تا مدتها مبحثی به نام فرهنگ توسعه مطرح بود که طراحان آن متاثر از نظریههای نوسازی در توسعه بودند؛ یکی از مدلهایی که در نظریه نوسازی مطرح است مدل فرهنگ توسعه است. مبنای این حرف نیز این است که جوامع اگر میخواهند به توسعه برسند باید دستخوش یک سری تحولات فرهنگی شوند، با این پیشفرض که مانع اصلی توسعه آنها عوامل فرهنگی است و وقتی سوال میشد که باید کدام فرهنگ را کنار گذاشت و گرایش به کدام فرهنگ داشت، پاسخ داده میشد که در کل باید روی به فرهنگ غربی آورد که درواقع یک کپیبرداری از فرهنگ و روانشناسی انسانهای غربی بود و این یعنی دنیاگرا شدن که مطلقا واقعبینانه نبود. بعدها مشخص شد که این فرهنگ توسعه نه تنها در غرب وجود نداشت بلکه باعث توسعه در شرق نیز نشد، بلکه عقبماندگی را دامن زد. بدین ترتیب نقش فرهنگ در توسعه کاملا روشن شد. بعد از این به جای فرهنگ توسعه توجهات به سوی توسعه فرهنگی جلب شد. یعنی بیش از آنکه فرهنگ خودش را با توسعه وفق دهد این توسعه است که باید خود را با فرهنگ مردم وفق دهد تا بتواند باعث تحول در فرهنگ آن جامعه شود و آن جامعه شاهد توسعه باشد. یعنی اگر شما میخواهید در ایران تحولی به وجود بیاید باید فرهنگ جامعه شناخته شود و علیه آن شمشیر نکشید و الگوی متناسب با خلق و خوی مردم ارائه شود و اگر باید فرهنگ مردم تغییر کند با پذیرش پوستهای از آن میتوان پوستهای دیگر را دستخوش تغییر و تحول کرد.
بحث توسعه صنعتی نیز همین است زیرا پیشرفت در این بخش زیر مجموعه توسعه است و توسعه بیشتر صنعتی است.
پس از انقلاب صنعتی در اروپا، صنعت محور اصلی پیشرفت کشورها شد به طوری که بسیاری از ایدئولوژیها مثل لیبرالها و رئالیستها هرکدام نسخهای را برای جوامع پیچیدند. تعامل این دو مقوله سالهاست که موضوع اصلی مباحث جامعهشناسی است. به نظر شما نسخه کدامیک از این تفکرات در کشور ما جواب میدهد؟
من به اصول تحول، تغییر و پیشرفت معتقدم. اما اعتقاد دارم که این الگو باید یک الگوی بومی باشد و نباید الگو را از غرب بگیریم و توجهی به هزینههایی که توسعه صنعتی برای غرب داشته نداشته باشیم. زمانی در غرب رسیدن به صنعت رسیدن به تمام آرمانهای یک جامعه بود اما به تدریج این نظریه تغییر کرد. همچنین نباید توسعه را صرفا اقتصادی تعریف کرد.
به هر حال توسعه صنعتی مبتنی بر یک سری پیشفرضهای انسانشناسی و نظری است و ما اگر بخواهیم به آن پیشفرضها تن دهیم خیلی چیزها را از دست میدهیم. ضمن اینکه عوارضی به سراغ ما میآیند که مخربتر از عوارض دنیای غرب است. به هر حال توسعه صنعتی از یک افزونزدایی از عالم برخوردار است یعنی نظم سنتی هستی را به هم ریخته و خواستار پیشرفت انسانمحورانه است. خود نگاه انسانمحورانه هزینههایی را ازجمله بحران هویت دربرداشته است و این بحران ارتباط وسیعی با توسعه صنعتی دارد. زیرا ما نمیتوانیم علم را منهای کنترل فنی و دانش صنعتی مطرح کنیم.
بدین ترتیب ما نمیتوانیم گرایشی به لیبرالها داشته باشیم چون از فردیت و شکلگیری فردیت به جایی نمیرسیم. زیرا پیوندهای جمعی، احساسی و عاطفی در جامعه ما پررنگتر است. همچنین به نقطه مقابل یعنی سوسیالیستها نیز نمیتوانیم گرایش داشته باشیم زیرا این نظریه نیز در نهایت به فرد اشاره میکند. آنچه که ما از انقلاب و تاریخمان داریم یک نگاه بینابین است یعنی هم توجه به فردیت و هم توجه به جامعه و حقوق اجتماعی. به هر حال هر نسخهای باید دقت کافی به خلق و خوی و هویت مردم داشته باشد.
به نظر بنده ما باید به سمت استفاده از ارزشهای خود برویم و واقعیتی به نام جامعه خود را نیز لحاظ کنیم و با استفاده از تجربیات غرب نگاه جامعی به توسعه فرهنگی داشته باشیم. نکته این است که ما باید برای انسان ایرانی سیاستگذاری کنیم.
کشورهای توسعه یافته (به اصطلاح کشورهای شمال) از این ایده پیروی کردند که باید برای تولیداتشان در بین کشورهای جنوب به دنبال بازار مصرف بگردند، این موضوع شامل کشور ما نیز شد. آیا فکر میکنید در برنامههای توسعهای (سه دوره پیش) به این مقولات توجهی شد؟
بعضیها سادهلوحانه به این قضیه تن میدهند و به مقوله نوسازی میپردازند. یعنی یک قاعده عام را برای توسعه ذکر میکنند که فراتاریخی، فراجامعهای و فرافرهنگی است و معتقدند چون غرب این مراحل را طی کرده شرق نیز باید آنها را طی کند.
این یک واقعیت است اما با یک نگاه انتقادیتر متوجه میشویم که بخش اعظمی از عقبماندگی جنوب به خاطر سیاستهای شمال است و به خاطر نوع ارتباطی است که بین شمال و جنوب برقرار شده است.
امروزه این ارتباط را بدون جهانی شدن نمیتوانیم معنا کنیم و آن را نباید ساده بگیریم. جهانی شدن برای خود، ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دارد که باید خوب درک شوند.
من معتقدم اگر جهان سوم فهمی ازجهانی شدن یا جهانیسازی سرمایهگذاری نداشته باشد، باز در همان وادی تئوری های نوسازی میافتد و این چرخه به عقبماندگی کمک میکند.
درواقع سازمانهایی نظیر WTO، بانک جهانی، صندوق بینالمللی پول و نظیر اینهإ؛ ابزارهای یک نوع خاص ارتباط با کشورهای جنوب است و ما باید راههای مقابله با آن را بیاموزیم.ما نمیخواهیم راه کسب عبرت و تجربه را از غرب ببندیم اما نمیخواهیم با یک وادادگی محض در دام اینها بیفتیم. بنده احساس میکنم که در برنامههای توسعه در چندسال گذشته نگاه انتقادی مطلوبی وجود نداشته است و درواقع ما نظام سرمایهداری را پذیرفتهایم. برنامه چهارم توسعه نیز با چنین پیشینهای شکل گرفت و با وجود تغییرات بهوجود آمده هنوز همان روح بر آن حاکم است و در مجلس هفتم تنها مقداری تلطیف شده است.
البته رسیدن به توسعه کار آسانی نیست زیرا عوامل متعددی به آن با مربوط است. ما باید با توجه به پتانسیلهای خود و قدرت ارتباطی با جهان و شناخت آن با این شبکه سرمایهداری مقابله کنیم تا ۲۰ سال دیگر بتوانیم شاهد تحولات عظیم باشیم.
شروع مباحث هماهنگی صنعت و فرهنگ در دولت دوم آقای خاتمی آغاز شد و وزیر صنایع و معادن وقت شورایی در این وزارتخانه تشکیل داد تحت عنوان شورای فرهنگ و صنعت نظر شما درخصوص تعامل این دو موضوع چیست؟ آیا اصولا لازم است که تعامل این دو مبحث در داخل یک شورا برنامهریزی شود و آیا نتایج آن کارساز بود؟
ما درواقع یک الگوی توسعه صنعتی را با پیشفرضهای خاص اصل قرار میدهیم و طوری وانمود میکنیم که این الگو عاری از فرهنگ و ارزش بوده و خنثی است و بعد تلاش میکنیم که یک تحول فرهنگی در جامعه ایجاد کنیم.
هر الگوی صنعتی در این عالم مبنی بر پیشفرضهایی بوده و سبقه فرهنگی دارد. بنابراین نمیتوان فرهنگ و صنعت را دو مقوله کاملا مستقل از هم دانست که به دنبال تعامل آن دو بگردیم. بنابراین ما باید بدانیم که از دل فرهنگ ما چه صنعتی برمیخیزد ما فرهنگ نگاه به صنعت و تکنولوژیمان محل اشکال است و باید یک تحول عطف به الگوی توسعه در فرهنگ جامعه بوجود بیاید که خودمان صنعت به وجود بیاوریم.
اگر بگوییم صنعت عاری از فرهنگ است، در نتیجه هرچه در غرب تولید میشود را باید بپذیریم. معمولا این نگاه به تکنولوژی در کشورهای جهان سوم رواج دارد. در دوره آقای هاشمی و آقای خاتمی نیز دیدگاه نوسازی غالب شد و این شورا هم احتمالا به دنبال عینیت بخشیدن به این تئوری بوده است و من خود مخالف این تئوری هستم زیرا با تمسک به الگوهای غربی نمیتوان کشور را نجات داد. درواقع با تشکیل یک شورا نمیتوان کشور را نجات داد و باید تحول در نوع نگاه به وجود آید.
آیا کمیسیون فرهنگی طرح یا برنامهای برای رفع مشکلات این مقوله دارد؟
ما میگوییم انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و بهتر است که نگاه فرهنگی به صنعت و اقتصاد شود اما وضعیت جاری حکایت از چیز دیگری دارد. این نگاه حتی در مجلس هفتم نیز حاکم نیست. برای مثال کمیسیون فرهنگی برای تصویب یک طرح فرهنگی کلی مشکل دارد. زیرا سبقه اقتصادی و سیاسی بر کشور غالب بود که این یک آسیب است. برنامههای ما تنها برای آگاهی بخشی و مقاومت و تلاش در جهت تصویب طرحهای فرهنگی است.
در این زمینه راهکارهای بسیاری وجود دارد که قبل از تصویب در مجلس باید در نوع نگاه ما ایجاد شود. این نگرش میتواند در روشنفکران، مردم و مدیران صنعتی ایجاد شود. درواقع فرهنگسازی باید در عرصه عمومی ایجاد شود تا در عرصه سیاسی نیز تبلور داشته باشد.
آیا کمیسیون فرهنگی قصد برگزاری نشستهایی را با وزارتخانههایی نظیر صنایع، نیرو، نفت و یا ارتباطات در رابطه با تعامل این دو مقوله (فرهنگ و صنعت) دارد؟
این خیلی خوب است اما در حد یک آرزو است. تا به حال این موضوع پیش نیامده اما اگر صنعتگران خواهان آن باشند ما نیز استقبال میکنیم البته ما طرحهایی داشتهایم نظیر اینکه میخواستیم بسیاری از لوایح اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کمیسیون فرهنگی نیز بررسی شوند اما نمیدانیم سرانجام این طرح در کمیسیون اقتصادی به کجا انجامید.
درواقع ما در تصویب لوایح اقتصادی نه کمیسیون اصلی و نه فرعی به حساب میآئیم. اما از راهکارهای پیشنهادی استقبال میکنیم تا بتوانیم قدم در راه رسیدن به توسعه فرهنگی و بومی و تعامل این دو برداریم.
نظر شما راجع به تولیدات صنعتی مثل خودروسازی چیست؟ آیا برای مثال تغییر نام محصولات آنها، برای مثال میتواند در راستای تعامل فرهنگ و صنعت باشد؟
این راهحل نیست، اما خوب است. زیرإ؛ نوعی توجه به نماد فرهنگ است اما وقتی به بازده و محصولی از خودمان رسیدیم، با ابتکار و طراحی و استفاده از نیروی انسانی خودمان، راحتتر میتوانیم نامی ایرانی روی آن بگذاریم و آن را خودرویی ملی بدانیم.
به هر حال نباید اسیر این نگاههای صوری شد. در دهه اول انقلاب تحول عمیق فکری در کشور مبنی بر خوداتکایی ایجاد شد، اما پس از جنگ از این باور مقداری فاصله گرفتهایم و شرط لازم برای توسعه درونزا و ایجاد ساخت مصنوعات صنعتی خودباوری و خوداتکایی است تا با یک عزم ملی بدون برخوردهای شعاری، احساسی و شکلی با در نظر گرفتن عقلانیت و نظم و استفاده از تجارب بشر و با تسلط بر تئوریهای همه جانبه فرهنگی در تعامل دوسویه با دنیا به توسعه برسیم.
با توجه به قرار گرفتن در ایام مبارکه دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، شما مهمترین مولفههای فرهنگی این انقلاب را چه میدانید؟
کل انقلاب ما فرهنگی است. زیرا یک نگاه تازه به انسان، جامعه، هستی و به جهان است. این انقلاب دلالتهای سیاسی و اقتصادی داشت اما میتوان گفت که یک انقلاب فرهنگی بود. چون جهانبینی انسانها و جامعه را مورد هدف قرار میدهد. یکی از کارشناسان که از ایران بعد از انقلاب بازدید کرده بود از آن به عنوان روح تازه از کالبد بی روح یاد کرده بود. مهمترین شعارهای انقلاب بسط ارزشهاست و بسط یک بینش توحیدی، انسانشناسی و یک جهانشناسی تازه است. این انقلاب بسط کلگرایی توحیدی است که در لایههای خود بسط اسلام، تشیع و آموزههای شیعی را دارد.
درواقع آرمانهایی نظیر استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و خواستن قانون اساسی آرمانهای فرهنگی است که همراه با اهداف سیاسی و اقتصادی مطرح میشود.
سیده سمیرا طاهری
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست