شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
مجله ویستا
تفاوت های ماهوی
تولید و اجرای تئاتر دفاع مقدس هم تابع شرایط و ضوابط تولید هر نوع تئاتری است و البته تفاوت های ماهوی در این تولیدات به دلیل به همراه داشتن واژه ی دفاع مقدس مشهود است . یعنی ضمن آن که تئاتری تولید می شود ، بر یک امر قدسی نیز دلالت خواهد کرد . این قدسی بودن به اعتقاد رزمندگان و آدم های پیرو آنان نزدیک به یقین است .
کسی که تئاتر دفاع مقدس کار می کند ، بر این باور تاکید می کند که در جنگ هشت ساله رژیم بعث صدام علیه ایران نوعی دفاع مقدس شکل گرفته و مردانی که در این دفاع کشته شده اند همچون رزمندگان صدر اسلام شهید راه دین اسلام محسوب می شوند . همین تعاریف است که ژانر یا گونه ی خاصی را تداعی می بخشد . حالا برای این ژانر می توان حد و حدود معین و مشخصی را تعریف کرد که رد شدن از آن با خطوط قرمز مشخص شود .
این یک باور است و کسانی که به آن اعتقادی ندارند نباید وارد این بازی شوند . البته آن هایی که باری به هر جهت وارد این جرگه می شوند ضمن آن که در بازآفرینی حقایق و باورها بازمی مانند ، به تدریج از گردونه نیز خارج می شوند .
تئاتر دفاع مقدس با دل هنرمندانی سر سازگاری دارد که به جنگ ، شهدا ، جانبازان ، مفقودان و اسرای آن دوران با همان ماهیت قدسی نگاه می کنند . نوعی تجانس و توازن بین این رزمندگان و همرزمان امام حسین ( ع ) وجود دارد. همه ی این موارد ماهیتی برای تولید کننده اثر دست و پاگیر خواهد شد . نمی توان از امری قدسی حرف زد و به آن اعتقادی نداشت . نمی توان در رابطه با نمایشنامه های دفاع مقدس بدون باور دست به قلم برد .
باید تمام آن لحظاتی که در متن بازآفرینی می شود با چنین دیدگاهی آغشته و آمیخته شده باشد . مگر می شود نام شهید را به یک سرباز که در میدان جنگ کشته می شود ، اطلاق کرد اما از فرهنگ شهادت در حریم اسلام در آن خبری نباشد . این یک تعریف اسلامی از شهادت است و سیر و سلوکی دارد که سرباز با پا نهادن در این راه در زمره ی شهدا قرار خواهد گرفت . همین امر باعث می شود که سره از ناسره جدا شود . اینکه ما در این ۲۰ سالی که از پایان جنگ می گذرد اما با کمتر متن قدسی در رابطه با این دوران مواجه می شویم ، قاعدتا به باور قدسی نداشتن پدید آورندگان آن برمی گردد. کسانی که اعتقادی نوشته اند مطمئنا تکنیک درست نوشتن را هم در دل همین اعتقاد و به طور ناخودآگاه پیدا کرده اند . حالا اگر متن ها این چنینی کمتر دیده می شود به کم بودن چنین پدیدآورندگانی برمی گردد. باید از دل چیزی بر آید تا بر دل نشیند . نوشتن درباره ی یک جنگ آن هم با نوعی نگاه خاص که القاگر مفموم مقدس است ، تمام ضوابط موجود را تحت الشعاع خود قرار می دهد .
این قاعده فقط و فقط در زمینه تئاتر دفاع مقدس مصداق عینی و عملی پیدا نمی کند بلکه این یک قاعده کلی است که در زندگی آنچه باور پذیر خواهد شد که پدیدآورنده اش تا پای جان آن را باور داشته باشد . اینکه ما در دنیا درام نویسان برجسته ای مانند چخوف ، ایبسن ، میلر ، بکت و ... را می بینیم ، اینان باورهای خاص خود از زندگی ، طبیعت و هستی را در آثارشان منعکس می سازد بنابراین در هر جایی صداقت درونی مهم ترین عنصر در بازنمایی یک اثر هنری از سوی مخاطبانش خواهد بود .
ما در ایران و زمانه ی حاضر شرایط خاص خود را پیش روی داریم ، باور داشتن خود مهم ترین عامل در ایجاد یک حقیقت محض است .
یعنی حقیقی بودن در نوشتن یک موضوع بسیار کارساز است .زمانی که ما به مانند آیینه شفاف بشویم در بازتاب حقایق بی اراده موفق خواهیم بود . متاسفانه مردانی که در جنگ حضور فعالانه ای داشته اند کمتر وارد کار تئاتر شده اند و البته حفظ کردن آن حال و هوا هم برای همگان راحت نخواهد بود . برخی از بازماندگان جبهه و جنگ امروز با تغییر وضعیتی ۱۸۰ درجه ای زندگی می کنند بنابراین به همه آن مردان هم نمی توان خیلی امیدوار بود . دیدن جنگ یا مطالعه آن زمانه و شرایط و ارتباط داشتن با بازماندگان آن تا حد زیادی در القای حقایق آن دوران تاثیرگذار است . وظیفه نویسنده هم این است که طوری اظهار نظر کند که به حقیقت نزدیکتر شده باشد . همچنین بودن در میان مردم و لمس حقیقت جنگ از روایت های آنان ما را بیشتر به حقیقت وجودی آن نزدیکتر خواهد ساخت .
با این شرایط خیلی راحت و ساده نمی توان پا در عرصه نمایشنامه نویسی دفاع مقدس گذاشت . در ابتدا باور داشتن آن و در ادامه کشف حقایق پیرامون آن ما را به سر مقصود و منظور رهنمون خواهد کرد . البته پیش نیاز هم مسلط شدن بر تکنیک ها و شیوه های اجرایی نمایشنامه نویسی است که اگر کسی استعداد آن را داشته باشد از طریق کلاس ها و کارگاههای آموزشی از عهده آن بر خواهد آمد . دیگر عوامل تولید تئاتری نیز از این قاعده معمول پیروی خواهند کرد . بنابراین باور داشتن در بازیگری و کارگردانی نیز دخالت مستقیم خواهد داشت .
رضا آشفته
منبع : تئاتر مقاومت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست