پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
نقش الگوهای رفتاری در پرورش احساس مذهبی

وقتی كه كودك و یا نوجوان نسبت به رفتار بزرگسالانی همچون پدر و مادر والگوهای رفتاری فوق العاده مؤثر همانند دایی ، عمه ، عمو ، خاله و معلم كنجكاو می شود ، باید توجه داشت كه كنجكاوی كودك بی هدف و بی نتیجه نیست ، بلكه متضمن مشاركت فعالانه او به صورت بالقوه یا بالفعل در اعمال و رفتار الگوهاست .
زمانی كه نوجوانان الگوهای رفتاری مطلوب خویش را در شرایط و موقعیتهای مختلف در حالت اقامه نماز مشاهده می كنند ، احساس خوشایندی سراسر وجودشان را فرا گرفته ، عمیقاً نسبت به رفتار آنها كنجكاو می شوند و با توجه به این كه خود فطرتی دارند مستعد و نیازمند نیایش ، با شور و شق واحساسی زیبا و توصیف ناپذیر به نماز می ایستند.
درباره تأثیر نقش الگو در شكل گیری شخصیت انسان سخن فراوان گفته شده است ؛ دراین جا ذكر خاطره ای از یكی از عارفان بزرگ می تواند شاهد نیكویی بر این موضوع باشد.
روزی از سهل شوشتری كه از عرفای بزرگ و اهل كرامات بود پرسیدند چگونه به این مقام و مرتبه رسیدی ؟ او پاسخ داد : من دركودكی نزد دایی ام زندگی می كردم ، وقتی هفت ساله بودم ، نیمه شب ادرار به من فشار آورد ، به ناچار از رختخواب برخاستم و به دستشویی رفتم . وقتی برگشتم كه بخوابم ، دایی ام را دیدم كه رو به قبله نشسته ، عبایی به دوش كشیده ، عمامه ای دور سرش پیچیده و مشغول نماز خواندن است. از حالت او خوشم آمد ، كنارش نشستم تا نمازش تمام شد ، آنگاه از من پرسید : پسر ، چرا نشسته ای ؟ برو بخواب .
گفتم : از كار شما خوشم آمده و می خواهم پهلوی شما بنشینم .
گفت : نه ، برو بخواب .
رفتم و خوابیدم . شب بعد نیز از خواب بیدار شدم. وقتی از دستشویی برگشتم ، باز هم دایی مشغول نماز خواندن بود. كنارش نشستم .
به من گفت : برو بخواب .
گفتم : دوست دارم هر چه شما می گویید ، من هم تكرار كنم.
دایی ام مرا رو به قبله نشانید و گفت : یك مرتبه بگو یا حاضر و یا ناظر .
من هم تكرار كردم. سپس دایی گفت : برای امشب كافی است ، حالا برو بخواب .
این كار چند شب تكرار شد و هر شب عبارت : یا حاضر و یا ناظر را چند بار تكرار می كردم . كم كم ، وضو گرفتن را هم آموختم و پس از آن كه وضو می گرفتم ،هفت بار می گفتم : یا حاضر و یا ناظر .
بالاخره كار به جایی رسید كه من بدون این كه نزد دایی بروم ، خودم قبل از اذان صبح بیدار می شدم و پس از نماز تسبیح به دست می گرفتم و پیوسته تكرار می كردم : یا حاضر و یا ناظر و از این كار حظّ ( بهره ی) روحانی می بردم تا اینكه به این مقام و مرتبه رسیدم .
در این جا لازم است به چند نكته بسیار ظریف و در عین حال مهم توجه نمود :
۱- كودك به الگوی رفتاری خود ( دایی ) به لحاظ رفتار عاطفی متقابلی كه با او داشته ، عمیقاً ، علاقه مند شده و شخصیت دایی برایش بسیار مطلوب و محبوب بوده است.
۲- كودك به لحاظ علاقه مندی به این الگوی محبوب و شخصیت مطلوب ، نسبت به رفتار او ( نماز در نیمه شب) فوق العاده كنجكاو می شود .
۳- كودك سعی می كند با اشتیاق فراوان همانندسازی نموده ، رفتاری از خود نشان دهد كه مانند رفتار دایی یا الگوی محبوبش باشد .
۴- بالاخره علاقه و شوقی كه وجود كودك را فرا گرفته و اخلاصی كه در او هست سبب می شود كه احساس عمیق و خوشایندی نسبت به نماز در وجود او پرورش یابد و اقامه ی نماز برایش لذت بخش باشد.
۵- مربی وارسته ، یعنی دایی كودك نیز نقش مهمی در خوشایند جلوه دادن چنین تجربه نیكویی داشته است:
الف) مربی ( دایی ) همراه با چهره ای گشاده و متبسم با كودك مواجه شده است و زمانی كه در نیمه شب ، كودك بر حسب اتفاق ، دایی خود را در حالت نماز و نیایش مشاهده می كند ، او را با سیمایی منور ، متبسم و مهربان می یابد.
ب) وقتی كه الگوی محبوب كودك ، دیگر بار بر اثر اصرار كودك برای همراهی و همگامی ، با وی مواجه می شود ، برای او تجربه ای بسیار خوشایند فراهم می نماید.
ج) برای اولین نماز كودك ، آن هم در نیمه شب ، برنامه ای بسیار آسان ، مختصر ، دوست داشتنی و لذت بخش فراهم می كند. مربی بزرگوار با علم به این كه دوره كودكی ، دوره بازی ، آقایی و مهرطلبی است و طولانی شدن نماز ممكن است از خوشایندی آن برای كودك بكاهد ، به حداقل زمان و كمترین و در عین حال عمیقترین بیان (یا حاضر و یا ناظر) اكتفا می كند و كودك با احساسی زیبا و لطیف و آرزوی تكرار دوباره چنین تجربه خوشایندی از اقامه نماز در كنار الگوی محبوب ، در حالی كه رفتار تشویق آمیز و تأیید گرانه دایی یا مربی بزرگ خود را همراه دارد ، به خواب می رود .
واقعیت این است كه كودكان صفات اخلاقی مهم ، ارزشها و رفتارهای پسندیده و مطلوب را در درجه اول از خانواده و از الگوهای رفتاری با باورهای قوی و رفتارهای مستمر می آموزند . به عبارت دیگر كودكان و نوجوانان نظام ارزشها و رفتارهای الگوهای بزرگسال را به عنوان هدف رفتاری مطلوب می پذیرند ، بخصوص زمانی كه رفتار الگوها ترسیمی از شیوه و طریق متعالی زندگی باشد ، پاسخی است برای نیازهای فطری كودكان .
منبع : تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست