جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا


گردشگری مجازی


گردشگری مجازی
گردشگری یكی از پیشروترین صنایع و فعالیتهای اقتصادی جهان است كه بالغ بر ۱۰درصد اشتغال و تولید ملی جهانی را به خویش اختصاص می دهد. گردشگری در هزاره سوم را ارزنده‌ترین صنعت پول ساز در جهان می دانند.
این صنعت به دلیل دارا بودن روابط بسیار نزدیك با سایر فعالیتهای اقتصادی در بسیاری از مناطق، همچون بخش واسط فعالیتهای تجاری و صنعتی عمل می نماید. از آنجاییكه صنعت جهانگردی تلفیقی از فعالیت‌ها، خدمات و صنایع مختلف است، لذا اركان اساسی آن را می‌توان به دو دسته كلی منابع جهانگردی و زیرساختها تقسیم‌بندی نمود. منابع جهانگردی شامل منابع طبیعی، منابع فرهنگی، مراكز تفریحی و بطور كلی جاذبه های گردشگری هستند كه خود به نحوی انواع مختلف جهانگردی از قبیل گردشگری مذهبی و طبیعت گردی را ایجاد می‌كنند.
زیرساختها نیز تمامی ساختارهای زیربنایی و روبنایی یك كشور كه برای توسعه گردشگری لازم است را شامل می‌شود كه از بین آنها می‌توان به سیستم حمل ونقل، آژانس های مسافرتی، هتل‌ها و رستوران‌ها اشاره كرد.
گردشگری الكترونیكی نقطه عطفی بین گردشگری و فناوری اطلاعات است كه هر دو پدیده از عمده‌ترین فعالیت‌های درآمدزا و مولد فرصت‌های شغلی در جهان هستند. گردشگری خود به انواع گوناگونی تقسیم شده است و فناوری اطلاعات نیز با فعالیت‌های گوناگونی بر توسعه گردشگری تأثیرگذار است.
نقش فناوری اطلاعات در توسعه این صنعت از دو بعد قابل بررسی است: یكی بكارگیری فناوری اطلاعات در اطلاع رسانی و ارائه خدمات گردشگری كه به معنی استفاده همه جانبه از پتانسیل های صنعت فناوری اطلاعات در جهت توسعه زیرساختهای صنعت گردشگری است؛ و دیگری گردشگری مجازی است كه به معنای گردش و سفر به صورت الكترونیكی است و شامل الكترونیكی شدن منابع گردشگری است.
نكته قابل توجه در تعریف فوق آن است كه گرچه گردشگری مجازی می تواند زیر مجموعه ای از فعالیتهای مورد نظر گردشگری الكترونیكی را پوشش دهد، ولی این واژه بطور عام به معنای گردش و سفر به صورت الكترونیكی نیست؛ بلكه همانطور كه در بخش بعد اشاره خواهد شد، مفهوم گردشگری الكترونیكی شامل كلیه اجزاء كسب و كار ازقبیل تجارت الكترونیكی، تحقیق و توسعه الكترونیكی، تولید محتوای الكترونیكی و ارائه خدمت بصورت الكترونیكی است.
رضا عبدالملكی- بهشید بهكمال در این مقاله ضمن مروری بر كاربرد فناوری اطلاعات در اطلاع رسانی و ارائه خدمات الكترونیكی، به گردشگری مجازی بعنوان جایگزینی مناسب برای گردشگری در دنیای واقعی می‌پردازد.
منبع : مسافران