سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
مجله ویستا
اصول برنامهریزی درسی
تاریخ نشر : ۸۵۰۲۱۲
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۰۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۸۷۹-۴۳-۴
شماره کنگره : ۸۵۲۱۲۱۲۸
رده دیویی : ۳۷۵.۰۰۱
محل نشر : قم
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : نظری - رضا
نگارنده با اشاره به این که رشتهی 'برنامهریزی درسی' به منزلهی یک حوزهی تخصصی در اوایل قرن بیستم مصادف با انتشار کتاب 'برنامهی درسی' به قلم 'فرانکلین بوبیت' پدید آمده رویکردهای مختلف این رشته را اعم از رویکرد روشمدار (تاکید بر رشد فرآیندهای ذهنی)، محتوامدار، تعاملی (معلم ـ دانشآموز) و اجتماعمحور، معرفی میکند. سپس تعاریف مختلف از برنامهریزی درسی را مطرح و بررسی میکند. در بخش دوم نیز مراحل برنامهریزی درسی را بازگو میکند که از آن جمله است، جهتدهی ارزشی، نیازسنجی، تعیین هدفهای برنامه، تعیین استانداردهای آموزشی، انتخاب و سازماندهی محتوا، انتخاب راهبردهای یاددهی و یادگیری، تهیه و تولید مواد آموزشی، ارزشیابی، اجرای سراسری برنامهی درسی، ارزشیابی و بازنگری. برای نمونه در بخش 'بازنگری'، نگارنده تصریح میکند: 'چند عامل ممکن است به تدریج برنامهی درسی را تضعیف نماید. عامل اول، یافتهها و اطلاعات جدید علمی است. ممکن است در اثر توسعهی دانش بشری، مفاهیم علمی برنامهی درسی کهنه شوند و از اعتبار بیفتند. عامل دوم، عدم تناسب برنامه با مناطق و شرایط مختلف است. عامل سوم، عدم تحققبخشی از هدفهای آموزشی است. ممکن است فراگیران در یادگیری سطوح بالای شناختی و یا گرایشهای مورد انتظار، موفقیت لازم را کسب ننمایند. عامل چهارم، ناتوانی آموزشدهندگان در اجرای برنامهی درسی است. گاهی برنامه مناسب است، اما مربی نمیتواند به طور مطلوب اجرا کند'.
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۰۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۸۷۹-۴۳-۴
شماره کنگره : ۸۵۲۱۲۱۲۸
رده دیویی : ۳۷۵.۰۰۱
محل نشر : قم
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : نظری - رضا
نگارنده با اشاره به این که رشتهی 'برنامهریزی درسی' به منزلهی یک حوزهی تخصصی در اوایل قرن بیستم مصادف با انتشار کتاب 'برنامهی درسی' به قلم 'فرانکلین بوبیت' پدید آمده رویکردهای مختلف این رشته را اعم از رویکرد روشمدار (تاکید بر رشد فرآیندهای ذهنی)، محتوامدار، تعاملی (معلم ـ دانشآموز) و اجتماعمحور، معرفی میکند. سپس تعاریف مختلف از برنامهریزی درسی را مطرح و بررسی میکند. در بخش دوم نیز مراحل برنامهریزی درسی را بازگو میکند که از آن جمله است، جهتدهی ارزشی، نیازسنجی، تعیین هدفهای برنامه، تعیین استانداردهای آموزشی، انتخاب و سازماندهی محتوا، انتخاب راهبردهای یاددهی و یادگیری، تهیه و تولید مواد آموزشی، ارزشیابی، اجرای سراسری برنامهی درسی، ارزشیابی و بازنگری. برای نمونه در بخش 'بازنگری'، نگارنده تصریح میکند: 'چند عامل ممکن است به تدریج برنامهی درسی را تضعیف نماید. عامل اول، یافتهها و اطلاعات جدید علمی است. ممکن است در اثر توسعهی دانش بشری، مفاهیم علمی برنامهی درسی کهنه شوند و از اعتبار بیفتند. عامل دوم، عدم تناسب برنامه با مناطق و شرایط مختلف است. عامل سوم، عدم تحققبخشی از هدفهای آموزشی است. ممکن است فراگیران در یادگیری سطوح بالای شناختی و یا گرایشهای مورد انتظار، موفقیت لازم را کسب ننمایند. عامل چهارم، ناتوانی آموزشدهندگان در اجرای برنامهی درسی است. گاهی برنامه مناسب است، اما مربی نمیتواند به طور مطلوب اجرا کند'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست