چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

حیوان پنج‌انگشتی - The Beast With Five Fingers


حیوان پنج‌انگشتی - The Beast With Five Fingers
سال تولید : ۱۹۴۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ویلیام جیکوبز
کارگردان : روبرفلوره
فیلمنامه‌نویس : کورت سیودماک، برمبنای داستانی نوشته ویلیام فرایر هاروی.
فیلمبردار : وسلی آندرسن.
آهنگساز(موسیقی متن) : ماکس استاینر.
هنرپیشگان : پتر لوره، آندره‌آ کینگ، رابرت آلدا، ج. کارول نش و ویکتور فرانسن.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۸۸ دقیقه.


پس از مرگ پیانیستی مسن و مشهور (فرانسن)، دست جدا شده او (در ظاهر) به خانه باز می‌گردد و با ارتکاب جنایت‌هائی اعضای خانواده را به وحشت می‌اندازد. حال آن که این دست صرفاً در ذهن یکی از نزدیکان روا‌ن‌پریش او (لوره) موجودیت پیدا کرده است...
٭ اگرچه این فیلم ترسناک با لحن سوررآل و سبک و فضای اکسپرسیونیستی‌اش، از طنزی سبک و اغلب نالازم لطمه دیده است، اما به مدد پرداخت بصری استیلیزه فلوره، تخیل غنی سیودماک فیلم‌نامه‌نویس و حضور مؤثر لوره (به‌ویژه در صحنه درخشان مواجهه‌اش با دست جاندار)، از ابتذال می‌رهد. شهرت فیلم در تاریخ سینما، بیش از آن‌که به لحاظ ارزش‌های سینمائی‌اش باشد، به‌خاطر شایعه دخالت لوئیس بونوئل در جریان تولید آن است. بعضی از شرح حال‌نویسان بونوئل (و حتی خودش) ایده (و حتی ساخت) صحنه حرکت دست در کتابخانه رااز او دانسته‌اند.مجموعه شواهدی مثل: فعالیت‌ بونوئل در آن سال‌ها در آمریکا، هم‌کاری کوتاه مدتشبا برادران وارنر (کمپانی سازنده فیلم)، همچنین تجربیات سوررآلیستی او به‌خصوص تصویر دست بریده سگ آندلسی (۱۹۲۹)، بر این شبهه افزوده‌اند. اما تحقیقات تاریخی بی‌پایه بودن این ادعاها را آشکار کرد و معلوم شد قرارداد بونوئل با برادران وارنر در زمان ساخت فیلم به پایان رسیده بوده، ضمن این‌که او در طول مدت فعالیتش در کمپانی صرفاً مسئول بخش دوبلاژفیلم به زبان اسپانیائی بوده و برخلاف ادعایش هیچ نقشی در واحد فیلم‌نامه نداشته است. از سوی دیگر تجربیات سوررآلیستی فلوره و سیودماک (با نگاهی به کارنامه آن‌دو)، آنان را بی‌نیاز از یاری بونوئل در خلق چنین صحنه‌ای می‌نمایاند. نکته کلیدی این که اصولاً ایده دست جاندار نه از آن دو (و طبعاً نه از بونوئل)، بلکه از داستان کوتاه هیولای پنج‌ انگلشتی به قلم نویسنده انگلیسی ویلیام فرایر هاروی (۱۸۸۵ ـ ۱۹۳۷) گرفته شده است. بونوئل تصویر هراس‌آور دست جاندار را یک‌بار دیگر در ملک‌الموت (۱۹۶۲) نیز به کار گرفت، که البته آن‌هم سال‌ها پس از نمایش این فیلم بود. این تصویر در سال‌های بعد به اشکال گوناگون [حتی در مقام یک شخصیت در مجموعه تلویزیونی و فیلم‌های خانواده آدامز یا در سطحی متفاوت در دست (آلیور استیون،۱۹۸۱)]، مورد استفاده قرار گرفت. با این همه نوع استفاده از شخصیت‌هائی مثل پیانیست دست قطع شده و بازی لوره آن را به فیلم عشق دیوانه‌وار (کارل فرویند، ۱۹۳۵) و منبع الهامش، رمان دست‌های اورلاک موریس رنار نیز پیوند می‌دهد.