چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
حیوان پنجانگشتی - The Beast With Five Fingers
سال تولید : ۱۹۴۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ویلیام جیکوبز
کارگردان : روبرفلوره
فیلمنامهنویس : کورت سیودماک، برمبنای داستانی نوشته ویلیام فرایر هاروی.
فیلمبردار : وسلی آندرسن.
آهنگساز(موسیقی متن) : ماکس استاینر.
هنرپیشگان : پتر لوره، آندرهآ کینگ، رابرت آلدا، ج. کارول نش و ویکتور فرانسن.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۸۸ دقیقه.
پس از مرگ پیانیستی مسن و مشهور (فرانسن)، دست جدا شده او (در ظاهر) به خانه باز میگردد و با ارتکاب جنایتهائی اعضای خانواده را به وحشت میاندازد. حال آن که این دست صرفاً در ذهن یکی از نزدیکان روانپریش او (لوره) موجودیت پیدا کرده است...
٭ اگرچه این فیلم ترسناک با لحن سوررآل و سبک و فضای اکسپرسیونیستیاش، از طنزی سبک و اغلب نالازم لطمه دیده است، اما به مدد پرداخت بصری استیلیزه فلوره، تخیل غنی سیودماک فیلمنامهنویس و حضور مؤثر لوره (بهویژه در صحنه درخشان مواجههاش با دست جاندار)، از ابتذال میرهد. شهرت فیلم در تاریخ سینما، بیش از آنکه به لحاظ ارزشهای سینمائیاش باشد، بهخاطر شایعه دخالت لوئیس بونوئل در جریان تولید آن است. بعضی از شرح حالنویسان بونوئل (و حتی خودش) ایده (و حتی ساخت) صحنه حرکت دست در کتابخانه رااز او دانستهاند.مجموعه شواهدی مثل: فعالیت بونوئل در آن سالها در آمریکا، همکاری کوتاه مدتشبا برادران وارنر (کمپانی سازنده فیلم)، همچنین تجربیات سوررآلیستی او بهخصوص تصویر دست بریده سگ آندلسی (۱۹۲۹)، بر این شبهه افزودهاند. اما تحقیقات تاریخی بیپایه بودن این ادعاها را آشکار کرد و معلوم شد قرارداد بونوئل با برادران وارنر در زمان ساخت فیلم به پایان رسیده بوده، ضمن اینکه او در طول مدت فعالیتش در کمپانی صرفاً مسئول بخش دوبلاژفیلم به زبان اسپانیائی بوده و برخلاف ادعایش هیچ نقشی در واحد فیلمنامه نداشته است. از سوی دیگر تجربیات سوررآلیستی فلوره و سیودماک (با نگاهی به کارنامه آندو)، آنان را بینیاز از یاری بونوئل در خلق چنین صحنهای مینمایاند. نکته کلیدی این که اصولاً ایده دست جاندار نه از آن دو (و طبعاً نه از بونوئل)، بلکه از داستان کوتاه هیولای پنج انگلشتی به قلم نویسنده انگلیسی ویلیام فرایر هاروی (۱۸۸۵ ـ ۱۹۳۷) گرفته شده است. بونوئل تصویر هراسآور دست جاندار را یکبار دیگر در ملکالموت (۱۹۶۲) نیز به کار گرفت، که البته آنهم سالها پس از نمایش این فیلم بود. این تصویر در سالهای بعد به اشکال گوناگون [حتی در مقام یک شخصیت در مجموعه تلویزیونی و فیلمهای خانواده آدامز یا در سطحی متفاوت در دست (آلیور استیون،۱۹۸۱)]، مورد استفاده قرار گرفت. با این همه نوع استفاده از شخصیتهائی مثل پیانیست دست قطع شده و بازی لوره آن را به فیلم عشق دیوانهوار (کارل فرویند، ۱۹۳۵) و منبع الهامش، رمان دستهای اورلاک موریس رنار نیز پیوند میدهد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران دولت سیزدهم رافائل گروسی رئیس جمهور دولت مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب محمد اسلامی انتخابات شورای نگهبان مجلس
هواشناسی سازمان هواشناسی تهران قتل بارش باران پلیس حجاب آموزش و پرورش سیل سلامت شهرداری وزارت بهداشت
قیمت خودرو خودرو شهرداری تهران مالیات مسکن حقوق بازنشستگان قیمت طلا ایران خودرو بازار خودرو قیمت دلار بانک مرکزی سایپا
نمایشگاه کتاب فضای مجازی رضا رویگری تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران سینما تئاتر دفاع مقدس سینمای ایران سریال موسیقی کتاب
اینوتکس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین رفح آمریکا حماس روسیه چین ترکیه نوار غزه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا ذوب آهن نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی فناوری سامسونگ آیفون گوگل مایکروسافت باتری ناسا
سازمان غذا و دارو خواب مواد غذایی کمردرد بیماران خاص زیبایی کاهش وزن بیمه