یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

صنعت بازی های کامپیوتری به فتح جهان می رود


صنعت بازی های کامپیوتری به فتح جهان می رود
برای سال های متمادی فرارسیدن تابستان برای قشر جوان و نوجوان ایرانی چیزی نبوده جز سه ماه فراغت از تحصیل و فرصت برای تفریح و سرگرمی و آسودگی از محدودیت هایی که اندیشیدن و فرورفتن در تحصیل به بار می آورد. تفریحات تابستانی این قشر در این سال ها به جز شرکت در کلاس های متعدد آموزشی و تفریحی به مطالعه و ورزش و بازی های خیابانی هم منتهی می شده که از این میان بازی فیزیکی همواره بخش مهمی از زندگی عمده این قشر را تشکیل می داده است. اما تنها در یک فرصت کوتاه و در میانه دو نسل، پیشرفت تکنولوژی تغییرات وسیعی را در این عرصه به بار آورده است.
ظهور تکنولوژی های مدرن ارتباطی به جز آنکه به تحولی انقلاب گونه در عرصه ارتباطات و رسانه ها منجر شده ، افراد جامعه را نیز روز به روز به هم نزدیک تر کرده و روابط اجتماعی آنها را تغییر داده تا آن جا که می توان گفت تغییراتی عمیق را نیز در نوع زندگی جامعه و خصوصاً قشر جوان به وجود آورده است.
حالا حتی به مرحله ای از این جهان ارتباطی رسیده ایم که نوجوانان و جوانان دوستان خود را نه در خیابان که در صفحه مانیتور کامپیوتر خود می یابند و گفت وگوهای خود را نه در سرچهارراه ها که در خانه های گفت وگوی اینترنتی( چت روم) انجام می دهند و بازی های خود را نه زیر آفتاب داغ تابستانی با بچه های محله که در اتاق خنک خانه با کودکان و جوانانی از سراسر کره خاکی انجام می دهند و...
با وجود آنکه تکنولوژی های جدید ارتباطی مثل اینترنت با مقاصد نظامی به وجود آمد و سپس با اهداف آموزشی و علمی رشد یافت و با مقاصد تجاری و بازرگانی پروبال گرفت و گسترده شد ولی طبق آمارها هنوز بزرگ ترین و بیشترین میزان استفاده از این شبکه به تکنولوژی های سرگرم کننده آن لاین اختصاص دارد. به هر حال ظهور بازی های کامپیوتری جوانان و نوجوانان را در مقابل دستگاه ها و حافظه های کامپیوتری نشاند و آنها را رفته رفته از بازی های گروهی دورتر و دورتر کرد. به مرور با رشد بازی ها و توجه به این نکته که یک عامل رقابتی انسانی می تواند به یک بازی هیجانی صد چندان ببخشد بسیاری از شرکت های تولیدکننده بازی را به فکر طراحی بازی هایی کشاند که یک یا چند بازیگر را نیز به مجموعه یک رقابت بیفزایند.
اما اینترنت و گسترش آن در مسیر سرگرمی های آن لاین امروزه به جایی رسیده که مجموعه های چندبازیگرانه غیرمتمرکز بیشترین استقبال را به وجود آورده است. امروزه بازی های اشتراکی میلیون ها کودک و نوجوان و جوان را از سراسر دهکده جهانی به هم متصل می کند تا آنها در کیف همه مجموعه فعالیتی که «بازی و سرگرمی » نامیده می شود حس مشترکی را تجربه کنند. با تمام این توضیحات و در آغاز فصل تابستان بد نیست نگاهی به برخی از سرگرمی های آ ن لاینی بیندازیم که می تواند شادی های واقعی را به جهان مجازی و از آنجا به شهروندان آن منتقل کند.
● تجربه یک زندگی واقعی در هتل هابو
Welcome to Habbo Hotel به هتل هابو خوش آمدید! نه اشتباه نکنید این نام سایت اینترنتی یک هتل نیست و قرار هم نیست شما برای اقامت تابستانی خود در آن مبلغی بپردازید. هتل هابو نام یک بازی بسیار جذاب و سرگرم کننده اینترنتی است که میلیون ها کودک انگلیس و غیرانگلیسی را به سمت خود کشانده است. به گفته مسئولان این سایت، هتل هابو برای نوجوانان ۱۴ تا جوانان ۲۰ سال طراحی شده ولی همه گروه های سنی می توانند در آن وارد شوند. این سایت تلفیقی از سیستم های محبوب چت روم و بازی های غیرخشن و کاملاً آموزشی است که به شکلی ایستا و تفکربرانگیز طراحی شده اند تا بیش از آنکه هیجان را از طریق نمایش صحنه های مهیج و عمدتاً خون آلود و خشن در ذهن بازیگر زنده کنند او را در موقعیت های ساده انسانی قرار دهند و تجربه یک زندگی واقعی و مجموعه عواملی را که روزانه می تواند در زندگی یک انسان واقعی به وجود آید به نمایش درآورند، هتل هابو شاید از این نظر بیشتر به مجموعه بازی های سیمز نزدیک باشد که تجربه یک زندگی واقعی در خانه را برای بازیگرانش به بار می آورد.
بازی بسیار مشهوری که نحوه امتیازدهی آن از روی رفتارهای انسانی صورت می گیرد که هر فرد عادی در زندگی معمولی خود دنبال می کند و روح انسانی حاکم بر آن، سیمز را حتی به یک سیمیولیتر (شبیه ساز) زندگی روزانه تبدیل می کند. شبیه سازی شبیه آنچه خلبانان تحت آموزش از آن برای آموختن همه مهارت های خلبانی و احتمالاً انجام خطاها و کارهای مناسب بهره می برند. هتل هابو با چنین ساختاری بیشتر در پی آن است که یک فضای واقعی از مجموعه فعالیت های خود بسازد و آن را به شکلی باورپذیر درآورد. ثبت نام کنندگان در این بازی پس از ورود و ثبت نام خود را در مقابل انبوهی از اتاق ها و راهروها و سالن های این هتل می بینند. آنها می توانند بنا بر علاقه مندی خود اتاقی را انتخاب کنند و به آن وارد شوند. در اتاق ها و راهروها آدم های بسیاری در حال رفت و آمدند این آدم ها حافظه کامپیوتری نیستند بلکه هر کدام یک کاربر آن لاین هستند که بنا به میل خود به چنان اتاقی پاگذاشته اند.
کاربر در این اتاق ها می تواند روی مبل های راحتی هتل کنار افرادی دیگر بنشیند ، سر بحث را با آنها بازکند از آن میان دوستانی را برگزیند و با آنها به اتاق های دیگری برود. همچون یک هتل واقعی ، هتل هابو مجموعه ای از امکانات تفریحی را در خود دارد. از استخرهای بزرگ و سالن های بازی گرفته تا رستوران و کافه و پیتزافروشی که البته غذاهای خود را به صورت مجازی به فروش می رسانند. یک امکان جالب در هتل هابو امکان ایجاد یک اتاق مخصوص به هر کاربر است. در حقیقت کاربران می توانند با ایجاد اتاق های مورد نظر خود در آن به ارائه معماها و سرگرمی های مختلفی برای دیگر کاربران بپردازند.
حتی کاربران می توانند فیلم های مورد علاقه خود را به کاربران دیگر نشان دهند و از آنها با نوشیدنی و چیزهای دیگر پذیرایی نمایند. برای بسیاری از کاربران نوجوان و حتی کوچک تری که تاکنون تجربه رفتن به یک هتل و گرفتن یک اتاق را در زندگی واقعی نداشته اند حضور در هتل هابو در حقیقت حضور در هیجانی است که هر کودک و نوجوانی در پی آن است یعنی بزرگ شدن و انجام دادن کارهایی که افراد بزرگ تر به راحتی انجام می دهند. در ایام غیرتعطیل هفته به طور همزمان معمولاً حدود ۸ هزار نفر در اتاق های متعدد هتل هابو در حال پرسه زدن هستند. این تعداد مسافر برای بزرگ ترین هتل های دنیا و همراه با بیشترین امکانات یک رویاست. هتل هابو اما همه چیز را در جهان مجازی رها نکرده است. مسئولان این سایت بریتانیایی برای آنکه از کنار ایجاد این سایت درآمدی را نیز کسب کنند یک پول رایج هم برای داخل این هتل در نظر گرفته اند که اعتبار آن از طریق خرید واقعی برگه های مخصوص اعتبار هتل صورت می گیرد. همچون بسیاری از بازی های سنتی که کودکان را با هزینه کردن و جمع کردن پول های خود آشنا می کند این سایت نیز با چنین روشی به ایجاد اعتماد به نفس کودکان در خرید اینترنتی کمک می کند.
تکنیکی که علاوه بر منفعت مالی برای صاحبان سایت و بهره های آموزشی که برای کودکان دارد به ترویج فرهنگ تجارت الکترونیکی و خرید از طریق کامپیوتر نیز کمک می کند. کودکان می توانند از طریق این سایت از خریدهای ساده مثل دفتر و کتاب و مدادرنگی گرفته تا خرید یک حیوان خانگی را انجام دهند و آنها را در محل زندگی واقعی خود تحویل بگیرند. همه کسانی که به این هتل وارد شده و ثبت نام می کنند می توانند با یکدیگر به صحبت کردن و حتی معامله کردن بپردازند. آنها در عین اینکه می توانند هویت واقعی خود را پنهان نگاه دارند به شکلی نیز می توانند دوستانی را بیابند که علاقه مندی های مشترکی با آنها دارند و از این طریق حتی می توانند زمینه دیدار در جهان واقعی را نیز فراهم سازند. ایجادکنندگان هتل هابو در فضای مجازی و با شکل و خیال آنچنان فضایی را ساخته اند که هر کسی با ورود و گشت و گذار در آن واقعاً تصور ورود به یک هتل بزرگ را دارد.
● فالگیران مجازی در انتظارند
astrology.com جایی برای آنکه شما بتوانید بدون آنکه به دخمه های تاریک وارد شوید و چشم در چشم افرادی بدوزید که چندان اعتمادی به صحبت های آنان ندارید، از آینده و زوایای پنهان زندگی خود با خبر شوید. این البته اغراقی است که همه فال بین ها ( چه از نوع مجازی و چه غیرمجازی) می کنند و اعتقاد دارند که با استفاده از رمل و اسطرلاب وحتی از روی ستارگان و با حساب کردن شکل پیچیده ای از افلاک به رازهای زندگی شما پی می برند و شما را در گذشتن از پیچ و خم های زندگی یاری می دهند. چنین حرف هایی معمولاً از زبان فالگیران جهان واقعی به وفور شنیده می شود و به رغم این که میزان اعتماد به چنین حرف هایی بسیار کم شده اما هنوز خیلی ها دوست دارند بدانند واقعاً آیا می شود با چنان پیشگویی هایی زندگی را به هیجانی عمیق آمیخت؟
شاید از همین روی است که سایت های طالع بینی به شکلی عجیب مورد استقبال قرار می گیرند و تعداد بازدیدکنندگان آنها حتی از بسیاری از سایت های خبری هم بیشتر است. فالگیران جهان مجازی هم مثل همتایان واقعی خود زیاد سئوال می کنند. آنها روز و ساعت تولد، نام خانوادگی و حتی اسم محل تولدتان را هم می پرسند و البته باز به همان شیوه رندانه واقعی ها مجموعه ای مبهم از توصیف هایی نه چندان مشابه را کنار هم می نشانند که دایره ای وسیع از سلیقه ها و رفتارها را در بر می گیرد و گاه مخاطب را با این پرسش مواجه می کند که چون یکی از این توصیف ها از آن اوست سایر سخنانش نیز درست است؟ مزیت طالع بینان جهان مجازی به طالع بینان جهان واقعی آن است که آنها طالع بینی شما را برای مدت طولانی حفظ می کنند و در درخواست بعدی نیز آن را برای شما قابل نمایش می سازند.
این آرشیو البته بیشتر به ضرر طالع بینان جهان تکنولوژی است چون با آرشیو تک تک نظرات، ارزیابی و قضاوت در مورد صحیح یا ناصحیح بودن آن به راحتی انجام می گیرد. سایت های طالع بینی همچون صفحات طالع بینی روزنامه ها خوانندگان بسیاری را دارند و روزانه افراد زیادی را به خود جلب می کنند. شاید گاه در یک خستگی گشت وگذار آن لاین سرزدن به یکی از آنها برای مزاح بد نباشد اما قطعاً اگر در این میان به سایتی برخوردید که زمان مرگ شما را از روی طالع بینی پیش بینی می کرد هم خیلی جا نخورید.
● یاهو دروازه ورود به اینترنت
برای مدت ها بسیاری از کسانی که به تازگی به اینترنت قدم می گذاشتند بین یاهو و اینترنت تفاوت چندانی قائل نبودند تا آن جا که گفته می شد حتی بعضی افراد تصور می کردند برای ورود به اینترنت باید ابتدا نام یاهو yahoo.com را تایپ کنند و سپس به این شبکه عظیم وارد شوند. هر چند این تصورات و آن اشتباهات بامزه به نظر می رسند اما واقعیت این است که سایتی عظیم چون یاهو عملاً آنقدر گسترده شده که نمی توان مردم را به خاطر آنکه آن را با کل اینترنت هم اندازه می شمارند چندان سرزنش کرد. یاهو امروزه سعی کرده مجموعه از همه خواسته های کاربران را برآورده کند. از صندوق های پستی گرفته تا آلبوم های عکس دیجیتالی . از پیغام رسان و شکل های عجیب و غریب و دوست داشتنی تا بازی های آن لاین. این مورد آخری به همراه مجموعه ای از چت روم های مختلف عملاً یاهو را در جمع طرفداران گفت وگوهای اینترنتی و طرفداران گیم (بازی) بی نهایت محبوب کرده است. مجموعه بازی های سایت یاهو روزانه میلیون ها نفر از سراسر جهان را با ملیت ها و زبان های مختلف کنار هم می نشاند و به مانیتور کامپیوتر خیره می سازد.
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات