جمعه, ۲۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 14 March, 2025
مجله ویستا
شبروها - The Nightcomers

کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : مایکل وینر
کارگردان : وینر
فیلمنامهنویس : مایکل هستینگز، برمبنای شخصیتهائی خلق شده توسط هنری جیمز.
فیلمبردار : رابرت پینتر
آهنگساز(موسیقی متن) : جری فیلدینگ
هنرپیشگان : مارلون براندو، استفانی بیچام، تورا هرد، هاری اندروز، ورنا هاروی، کریستوفر الیس و آنا پالک.
نوع فیلم : رنگی، ۹۶ دقیقه.
بلای هاوسِ انگلستان، ابتدای قرن بیستم، پدر و مادرِ «مایلز» (الیس) و «فلورا» (هاروی) در تصادف اتوموبیل در هند کشته میشوند و قیمشان که آنجا نیست، آنان را به سرپیشخدمت، «خانم گروس» (هرد)، معلمه سرخانهشان، «دوشیزه جسل» (بیچام)، و باغبان، «پیتر کوئینت» (براندو) میسپارد. رابطه خود - دگرآزار غریبی میان «جسل» و «پیتر کوئینت» (براندو) میسپارد. رابطه خود - دگرآزار غریبی میان «جسل» و «پیتر» شکل میگیرد و بچهها شاهدند که «پیتر»، «دوشیزه جسل» را کتک میزند و به تختخوابش میبندد. «مایلز» و «فلورا» تصمیم میگیرند که این رابطه را امتحان کنند و «خانم گروس» حیرت زده این صحنه را میبیند. او از «دوشیزه جسل» بازخواست میکند و دختر که رابطهاش با «پیتر» هم خسته شده، اعلام میکند که میخواهد از بلای هاوس برود. بچهها که نمیخواهند «جسل» و «پیتر» از هم جدا شوند، به دروغ به «دوشیزه جسل» میگویند که «پیتر» نیمه شب در جزیره وسط دریاچه منتظرش است، و بعد قایق را سوراخ میکنند تا معلمهشان غرق شود. صبح روز بعد، «پیتر» جسد را پیدا میکند و گیج به خانه باز میگردد و در اینجا «مایلز» را میبیند که به قتل اعتراف میکند و گیج به خانه باز میگردد و در اینجا «مایلز» را میبیند که به قتل اعتراف میکند و بعد، تیری نیزه مانند را به سر «پیتر» میزند. سپس خانم جوابی که بهتازگی از طرف قیم بچهها در لندن انتخاب شده، وارد بلایهاوس میشود تا معلمه جدید سرخانه باشد.
* شبروها میکوشد حادثههای خیالیای باشد که به آغاز داستان چرخش پیچ هنری جیمز میانجامند و میکوشد تا پس زمینه شوم نانوشتهای برای داستان بسازد. ایده گیرا در همان مرحله ابتدائی متوقف میشود. پرسشهائی را که جیمز در رمانش بیپاسخ گذاشت، فیلمنامه هستینگز ناشیانه و عاری از تخیل پاسخ میدهد و با تبدیل «کویینت» و «دوشیزه جسل» به زوجی خود - دگر آزار، کار جیمز را تقلیل میدهد. انتخاب «جنجالبرانگیزی» به جای ظرافت قابل درک است، اما حتی در این زمینه هم طفرهروی و خودسانسوری فیلم (ظاهراً فیلمنامه هستینگز جسورانهتر است) مایه ناکامی آن است. بازی براندو میان سکوت پُرمعنا به سبک «آکتورزاستودیو» و لودگیهای نمایش ایرلندی در نوسان است. کارگردانی وینر ضربه آخر را به فیلم میزند: با کاربرد بیش از حد زوم، جایگاه اغلب غلط دوربین و ناتوانی در خلق و حفظ تعلیق در طول صحنهها.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست