چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
یک اتومبیل با سه چهره
در روزگاری که کمپانیهای خودروسازی از ترس ورشکستگی در هم ادغام میشوند و یا میزان تولید و تعداد کارگران را پائین میآورند، هنوز بیامو با قدرت تمام پیش میرود. بیشک مهمترین دلایل آن هم تولید بسیار با کیفیت و ارائه مدلهای زیبا و بهیادماندنی است. بهطور مثال سال گذشته وقتی بیامو از احیاء سریها و ارائه مدلهای ۶۴۰، ۶۳۵ و ۶۴۵ خبر داد، تمام دنیا مجذوب طراحی فوقالعادهٔ آن شدند. از آن روز تا به حال شرکتهای زیادی سعی کردند مدل زیبای ۶۴۵ را با دستکاری تغییراتی به اتومبیل پرقدرتتر، زیباتر و بهتری تبدیل کنند. کارگاههای تیونینگ (جائی که متخصصان تغییراتی را در جهت بهبود حرکت و ظاهر اتومبیل انجام میدهند) معمولاً مسابقهٔ نفسگیری برای ارائه شکلهای زیباتر از یک مدل اتومبیل برگزار میکنند و امروز هم بیامو - ۵۴۶ csi با سه ورسیون مجزا به شما معرفی میشود. درست است که پایهٔ تغییرات هر سه کمپانی یکی است اما مدلهای ساخته شده در هامان موتور اسپرت G-power و AC اشنیترز، تفاوتهای زیادی باهم دارند.
هامان ۵۴۶HM
هامان موتور اسپرت یکی از معروفترین شرکتهای تیونینگ آلمان و اروپا بهشمار میرود بیامو ۶۴۵ سی آی، خودروی انتخابی آنها است و نتیجهٔ این تیونینگ یک مدل اسپورت، طراحی خارقالعاده و لذت بسیار هنگام رانندگی است. برای این کار، هامان یک پکیج آیرودینامیک روی خودرو تعبیه کرده است که کاملاً مشخصات آیرودینامیک آن را از سری شش بیامو متفاوت میکند. اسپویلر جلوئی نصب شده روی خودرو، نه تنها به آن ظاهری زیبا میبخشد که خودرو را به روی جاده میفشارد. در مورد اسپویلرهای کناری و عقبی هم وضع به همین صورت است. این اسپویلرها علاوه بر ایجاد زیبائی در طراحی خارجی بیامو هامان، انتقال نیروی کافی به اکسل عقب را تضمین میکنند.اما مهمتر از تغییرات خارجی، تغییراتی است که هامان در سیستمهای فنی داخلی خودرو انجام داده است. موتوری که هامان برای این مدل در نظر گرفته ۴۱۲ اسب بخار توان دارد و گشتاور آن برابر ۴۰۶ پوند فوت (۵۵۰ نیوتنمتر) است. نتیجهٔ این تغییرات گسترده در طراحی خاجری و سیستم مولد نیرو توسط هامان، افزایش سرعت حداکثر خودرو است. در مدلهای استاندارد سری شش، حداکثر سرعت ۱۵۵ مایل بر ساعت است؛ در صورتیکه با توجه به تغییرات انجام شده توسط هامان، حداکثر سرعت بیامو هامان به ۱۸۰ مایل بر ساعت (۲۸۹ کیلومتر بر ساعت) رسیده است. تمام تغییرات انجام شده در این مورد، برای این بوده است که خودرو حالت اسپورت به خود بگیرد و برای ایجاد حس اسپورت بیشتر هامان از یک سیستم منحصربهفرد اگزوز در بیامو هامان ۶۴۵ سی آی استفاده کرده است. این سیستم دارای چهار لولهٔ خروجی است. قطر این لولهها سه اینچ است و سیستمی دارند که صدای اضافی را از بین میبرد. صدای خروجی از این اگزوزها دقیقاً چیزی است که همه از یک ماشین اسپورت انتظار دارند.علاوه بر سیستمهائی که در مورد آنها صحبت شد، هامان تغییرات عمدهای در بدنه و ترمز خودرو انجام داده است. شاسی استفاده شده در بیامو هامان از نوع پیشرفتهای است که همانند خودروهای مسابقهای میتوان ارتفاع آن را کم یا زیاد کرد. این شاسی به راننده این امکان رامیدهد که در صورت تمایل خودرو را در جلو ۵۶/۱ اینچ و در عقب ۷۸/۰ اینچ به زمین نزدیک کند. علاوه بر این، چهار کمکفنر بسیار دقیق و روان در زیر بدنه گذاشته شدهاند که نقش مؤثری در کنترل و هدایت آسان خودرو دارند.در پایان، این بار هامان تبحر مهندسی و طراحی خودرو را در چرخها نمایان کرده است این چرخها که از مهندسی خاص تولید برخوردار هستند، از مواد بسیار سبکوزنی ساخته شدهاند و اندازهٔ آنها از ۱۸ تا ۲۰ اینچ متغیر است. گرانترین و زیباترین چرخ موجود مسلماً چرخ ۲۰ اینچی است که همانند اکثر ماشینهای اسپورت معروف دنیا، طراحی پنجپرهای در آن اعمال شده است.
اما شاید تنها ایرادی که بر این مهندسی بینظیر میتوان وارد دانست، طراحی داخلی باشد. طراحی داخلی این خودرو آنچنان که شایسته است زیبا نیست و به خاطر رعایت مسائل اسپورتی چندان راحت نیست، البته این خاصیت عمومی خودروهای تیون شده است.طول و پهنای این خودرو به ترتیب ۰۲/۱۹ و ۷۳ اینچ است و وزن آن نامشخص است، همانطور که قیمت دقیق آن نیز اعلام نشده است.
ایسیاشنیتزر (ایسیاس۶)
اینبار این خودرو توسط شرکت معروف طراح آلمانی ایسیاشنیتزر طراحی شده است. پس میتوان آن را اینبار اوج تکامل عملکرد و طراحی نامید. ایسیاشنیتزر با تغییراتی که در مدل سری شش داده است، چه نوع کوپه و چه نوع کانورتیبل (خودروئی که سقف آن جمع میشود) آن را به حد کمال رسانده است. در اولین مرحلهٔ تکامل، ایسیاشنیتزر از چرخها و رینگهای مسابقهای تیپ یک، دو، سه و چهار در این خودرو استفاده کرده است. در اینجا تفاوت تیپهای یاد شده به اندازهٔ آنها که از ۱۹ اینچ تا ۲۱ اینچ متغیر هستند باز میگردد. همین که برای انتخاب چرخها تا این اندازه وسواس نشان داده شده است نشان میدهد که طراحی این خودرو تماماً حساب شده است. برای هر چرخ هم تایر مخصوص در نظر گرفته شده است که این تایرهای بهخصوص توسط کانتیننتال Continental و میشلن Michelin که از معروفترین شرکتهای سازندهٔ تایر دنیا هستند، تولید شدهاند. اما کاملترین و زیباترین چرخ ساخته شده برای این خودرو تایپپنج است که دارای طراحی آوانگارد و خوشجلوهای است. این چرخ دارای پنج پره است که هنگام حرکت در سرعتهای بالا حالتی ستارهمانند به خود میگیرند که در ساخت آن از کروم استفادهٔ فراوانی شده است.
یکی دیگر از نقاطی که توسط ایسیاشنیتزر تکامل یافته است سیستم تعلیق اسپورت آن است. این نوع فنربندی بیش از آنکه در خودرو بهکار رود، در موقعیتهای مختلف چه در جادهها برای تست رانندگی عادی و چه در جادههای ناهموار برای تست حالت مسابقهای آن آزمایش فنی شده است. آخرین و کاملترین آنها هم در مناطق شمالی نوربرگ رینگ آلمان (جائی که پیست فرمول یک آلمان هم در آن واقع است) که میدان اتومبیلهای مسابقهای معروف دنیا است انجام شده است. از ویژگیهای مهم سیستم تعلیق میتوان به کاهش ارتفاع خودروی آن در حدود ۲۵ میلیمتر، حالت اسپورت و راحتی آن اشاره کرد. اما همانطور که اشاره شد نقطهٔ قوت ایسیاس ۶ طراحی خارجی آن است. مهندسان ایسیاشنیتزر برای پیاده کردن حالت همیشگی بیامو با مهندسان و طراحان بیامو همکاری نزدیکی داشتهاند اما به راحتی میتوان تفاوت این خودرو با مدلهای پیشین سری ۶ را درک کرد. در این خودرو یک اسپویلر اسپورت در جلو، آینههای اسپورت، اسپویلر عقب و بالهٔ عقبی تحولاتی هستند که توسط ایسیاشنیتزر در آن تعبیه شده است.در داخل هم ایسیاشنیتزر طراحی زیبا و منحصر به فردی ارائه داده است. طراحی داخلی کاملاً به رنگ نقرهای است که فرمان اسپورت آن، به تنهائی بار تمام طراحی را به دوش میکشد. علاوه بر چوب و چرم سعی شده است از آلومینیوم هم در این خودرو استفاده شود. موتور این خودرو دارای هشت سیلندر V۸ است و گنجایش آن۴۳۹۸ سیسی است. این موتور ۲۳۹ اسب بخار نیرو دارد و با توجه به این نیرو این خودرو میتواند به بیشینهٔ سرعتی برابر ۱۵۵ مایل بر سرعت (۲۵۰ کیلومتر بر ساعت) دست یابد و در عرض ۵/۵ ثانیه در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
حی-پاور، جی ۶
باموجی - پاور ج ۶ بر مبنای ساختار فنی و طراحی ۶۴۵ آیبامو است اما تفاوتهائی با آن دارد که به آنها اشاره خواهد شد.
جیپاور بر روی جی ۶ از موتور پنج لیتری (۳۰۵ اینچ مکعبی) مورد استفاده در سری شش، استفاده کرده است. موتوری که پیش از این در ۶۴۵ آی توانائیهای فوقالعادهٔ خود را اثبات کرده است. این موتور ۴۲۰ اسب بخار (۳۱۳ کیلووات) توان دارد و گشتاور تولیدی آن ۵۴۰ نیوتنمتر (۳۳۹ پوند فوت) است پس میتوان انتظار عملکردی فوقالعاده را از آن داشت که همینطور هم است. با توجه به این موتور بسیار قدرتمند جی ۶ میتواند به حداکثر سرعتی برابر ۲۸۵ کیلومتر در ساعت (۱۷۷ مایل بر ساعت) دست یابد و در عرض ۴/۸ ثانیه به سرعت ۶۲ مایل در ساعت دست یابد. دلیل افزایش حجم این موتور تا ۵ لیتر استفاده جی پاور از کرنکشفتهای دستساز، پیستونهای فشرده و چند عامل دیگر است که در مجموع قیمت موتور جی ۶ را به ۴۲ هزار دلار رسانده است (بد نیست بدانید ماشین اسپورت تویوتا سلیکا نزدیک ۳۵ هزار دلار است) برای کنترل فعالیت موتور و ایجاد نرمی در حرکت آن هم یک سیستم کنترل موتور در نظر گرفته شده است. طراحی انجام شده بر روی جی ۶ را میتوان بارزترین طراحی جی پاور در تاریخ ۲۰ سالهٔ این شرکت دانست. این طراحی توسط تیم طراحی جی پاور با همکاری طراحان خودرو معروف آلمان انجام شده است. در این طراحی توجه ویژهای شده است تا بر حالت اسپورت بامو تأکید شده باشد. بدون اینکه در آن اغراق شده باشد عناصر آیرودینامیک جی ۶ حالت بامو را به خوبی حفظ کردهاند و ابعاد خودرو هم متناسب با سری شش تعریف شدهاند.برای رسیدن به این طرح نهائی در ژانویهٔ سال جاری آزمایشهای متعددی بر روی خودرو در تونل باد انجام شده است. با این طراحی خاص، نیروی صعودی خودرو در سرعتهای بالا با صرف تقریباً چهار پوند نیرو در اکسل جلو و ۵۰ پوند نیرو در اکسل عقب کاهش مییابد که این به تجهیزات انتخاب شده بستگی دارد. برای موتور مجهز به سوپرشارژ شده جی ۶ با توجه به این طراحی، ورودی هوا در جلو افزایش یافته است و درجهٔ حرارت روغن سه تا پنج درجه کاهش یافته است.با توجه به تغییرات اعمال شده در موتور (افزایش توان ماشین) و برای ایجاد هارمونی ظاهری جی پاور، از چرخهای جدیدی در این خودرو استفاده شده است. این چرخها سه تکه و دارای ۱۵ پره هستند که دیوارهٔ انتهائی آن از جنس فولاد است و مابقی اجزا از آلومینیوم فشرده ساخته شدهاند. همانند تمام مدلهای اسپورت این چرخها هم در سه سایز ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اینچ (قابل استفاده در تمام مدلهای بامو) در دسترس هستند. قیمت کلی هر چرخ با تایر آن در حدود ۱۵ هزار دلار است. برای متوقف کردن این خودرو جی پاور از دو سیستم مجزای ترمز در جلو و عقب استفاده کرده است. در جلو این سیستم از نوع اس ۸۵ با اندازهٔ ۳۸۵ میلیمتر و در عقب از نوع اس ۵۵ با اندازهٔ ۳۵۵ میلیمتر است. برای ایجاد راحتی بیشتر،بدنه در اکسل جلو به میزان یک اینچ و در اکسل عقب به میزان ۸/۰ اینچ کاهش ارتفاع دارد. در طراحی داخلی، جی پاور سعی کرده است از مواد گوناگونی استفاده کند. این مواد آلومینیوم برای پدالها، طراحی کربن سفید یا سیاه و چرم جرکا و الکنایا برای تودوزیها هستند و برای رضایت بیشتر مشتری،طراحی میتواند کاملاً بر پایهٔ سلیقهٔ مشتری از نظر طراحی و رنگبندی کار شود. طول و پهنای این خودرو به ترتیب ۲/۱۹۰ و ۷۳ اینچ و بسیار نزدیک به ابعاد اولیهٔ بامو ۶۴۵ است. با توجه به حجم تغییرات صورت گرفته قیمت بامو و جی پاور به ۲۷۳ هزار دلار میرسد که مطمئناً در توان هر کسی نیست؛ اما بیتردید جی پاور در برابر غولهائی که گرانتر هستند حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
هامان ۵۴۶HM
هامان موتور اسپرت یکی از معروفترین شرکتهای تیونینگ آلمان و اروپا بهشمار میرود بیامو ۶۴۵ سی آی، خودروی انتخابی آنها است و نتیجهٔ این تیونینگ یک مدل اسپورت، طراحی خارقالعاده و لذت بسیار هنگام رانندگی است. برای این کار، هامان یک پکیج آیرودینامیک روی خودرو تعبیه کرده است که کاملاً مشخصات آیرودینامیک آن را از سری شش بیامو متفاوت میکند. اسپویلر جلوئی نصب شده روی خودرو، نه تنها به آن ظاهری زیبا میبخشد که خودرو را به روی جاده میفشارد. در مورد اسپویلرهای کناری و عقبی هم وضع به همین صورت است. این اسپویلرها علاوه بر ایجاد زیبائی در طراحی خارجی بیامو هامان، انتقال نیروی کافی به اکسل عقب را تضمین میکنند.اما مهمتر از تغییرات خارجی، تغییراتی است که هامان در سیستمهای فنی داخلی خودرو انجام داده است. موتوری که هامان برای این مدل در نظر گرفته ۴۱۲ اسب بخار توان دارد و گشتاور آن برابر ۴۰۶ پوند فوت (۵۵۰ نیوتنمتر) است. نتیجهٔ این تغییرات گسترده در طراحی خاجری و سیستم مولد نیرو توسط هامان، افزایش سرعت حداکثر خودرو است. در مدلهای استاندارد سری شش، حداکثر سرعت ۱۵۵ مایل بر ساعت است؛ در صورتیکه با توجه به تغییرات انجام شده توسط هامان، حداکثر سرعت بیامو هامان به ۱۸۰ مایل بر ساعت (۲۸۹ کیلومتر بر ساعت) رسیده است. تمام تغییرات انجام شده در این مورد، برای این بوده است که خودرو حالت اسپورت به خود بگیرد و برای ایجاد حس اسپورت بیشتر هامان از یک سیستم منحصربهفرد اگزوز در بیامو هامان ۶۴۵ سی آی استفاده کرده است. این سیستم دارای چهار لولهٔ خروجی است. قطر این لولهها سه اینچ است و سیستمی دارند که صدای اضافی را از بین میبرد. صدای خروجی از این اگزوزها دقیقاً چیزی است که همه از یک ماشین اسپورت انتظار دارند.علاوه بر سیستمهائی که در مورد آنها صحبت شد، هامان تغییرات عمدهای در بدنه و ترمز خودرو انجام داده است. شاسی استفاده شده در بیامو هامان از نوع پیشرفتهای است که همانند خودروهای مسابقهای میتوان ارتفاع آن را کم یا زیاد کرد. این شاسی به راننده این امکان رامیدهد که در صورت تمایل خودرو را در جلو ۵۶/۱ اینچ و در عقب ۷۸/۰ اینچ به زمین نزدیک کند. علاوه بر این، چهار کمکفنر بسیار دقیق و روان در زیر بدنه گذاشته شدهاند که نقش مؤثری در کنترل و هدایت آسان خودرو دارند.در پایان، این بار هامان تبحر مهندسی و طراحی خودرو را در چرخها نمایان کرده است این چرخها که از مهندسی خاص تولید برخوردار هستند، از مواد بسیار سبکوزنی ساخته شدهاند و اندازهٔ آنها از ۱۸ تا ۲۰ اینچ متغیر است. گرانترین و زیباترین چرخ موجود مسلماً چرخ ۲۰ اینچی است که همانند اکثر ماشینهای اسپورت معروف دنیا، طراحی پنجپرهای در آن اعمال شده است.
اما شاید تنها ایرادی که بر این مهندسی بینظیر میتوان وارد دانست، طراحی داخلی باشد. طراحی داخلی این خودرو آنچنان که شایسته است زیبا نیست و به خاطر رعایت مسائل اسپورتی چندان راحت نیست، البته این خاصیت عمومی خودروهای تیون شده است.طول و پهنای این خودرو به ترتیب ۰۲/۱۹ و ۷۳ اینچ است و وزن آن نامشخص است، همانطور که قیمت دقیق آن نیز اعلام نشده است.
ایسیاشنیتزر (ایسیاس۶)
اینبار این خودرو توسط شرکت معروف طراح آلمانی ایسیاشنیتزر طراحی شده است. پس میتوان آن را اینبار اوج تکامل عملکرد و طراحی نامید. ایسیاشنیتزر با تغییراتی که در مدل سری شش داده است، چه نوع کوپه و چه نوع کانورتیبل (خودروئی که سقف آن جمع میشود) آن را به حد کمال رسانده است. در اولین مرحلهٔ تکامل، ایسیاشنیتزر از چرخها و رینگهای مسابقهای تیپ یک، دو، سه و چهار در این خودرو استفاده کرده است. در اینجا تفاوت تیپهای یاد شده به اندازهٔ آنها که از ۱۹ اینچ تا ۲۱ اینچ متغیر هستند باز میگردد. همین که برای انتخاب چرخها تا این اندازه وسواس نشان داده شده است نشان میدهد که طراحی این خودرو تماماً حساب شده است. برای هر چرخ هم تایر مخصوص در نظر گرفته شده است که این تایرهای بهخصوص توسط کانتیننتال Continental و میشلن Michelin که از معروفترین شرکتهای سازندهٔ تایر دنیا هستند، تولید شدهاند. اما کاملترین و زیباترین چرخ ساخته شده برای این خودرو تایپپنج است که دارای طراحی آوانگارد و خوشجلوهای است. این چرخ دارای پنج پره است که هنگام حرکت در سرعتهای بالا حالتی ستارهمانند به خود میگیرند که در ساخت آن از کروم استفادهٔ فراوانی شده است.
یکی دیگر از نقاطی که توسط ایسیاشنیتزر تکامل یافته است سیستم تعلیق اسپورت آن است. این نوع فنربندی بیش از آنکه در خودرو بهکار رود، در موقعیتهای مختلف چه در جادهها برای تست رانندگی عادی و چه در جادههای ناهموار برای تست حالت مسابقهای آن آزمایش فنی شده است. آخرین و کاملترین آنها هم در مناطق شمالی نوربرگ رینگ آلمان (جائی که پیست فرمول یک آلمان هم در آن واقع است) که میدان اتومبیلهای مسابقهای معروف دنیا است انجام شده است. از ویژگیهای مهم سیستم تعلیق میتوان به کاهش ارتفاع خودروی آن در حدود ۲۵ میلیمتر، حالت اسپورت و راحتی آن اشاره کرد. اما همانطور که اشاره شد نقطهٔ قوت ایسیاس ۶ طراحی خارجی آن است. مهندسان ایسیاشنیتزر برای پیاده کردن حالت همیشگی بیامو با مهندسان و طراحان بیامو همکاری نزدیکی داشتهاند اما به راحتی میتوان تفاوت این خودرو با مدلهای پیشین سری ۶ را درک کرد. در این خودرو یک اسپویلر اسپورت در جلو، آینههای اسپورت، اسپویلر عقب و بالهٔ عقبی تحولاتی هستند که توسط ایسیاشنیتزر در آن تعبیه شده است.در داخل هم ایسیاشنیتزر طراحی زیبا و منحصر به فردی ارائه داده است. طراحی داخلی کاملاً به رنگ نقرهای است که فرمان اسپورت آن، به تنهائی بار تمام طراحی را به دوش میکشد. علاوه بر چوب و چرم سعی شده است از آلومینیوم هم در این خودرو استفاده شود. موتور این خودرو دارای هشت سیلندر V۸ است و گنجایش آن۴۳۹۸ سیسی است. این موتور ۲۳۹ اسب بخار نیرو دارد و با توجه به این نیرو این خودرو میتواند به بیشینهٔ سرعتی برابر ۱۵۵ مایل بر سرعت (۲۵۰ کیلومتر بر ساعت) دست یابد و در عرض ۵/۵ ثانیه در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
حی-پاور، جی ۶
باموجی - پاور ج ۶ بر مبنای ساختار فنی و طراحی ۶۴۵ آیبامو است اما تفاوتهائی با آن دارد که به آنها اشاره خواهد شد.
جیپاور بر روی جی ۶ از موتور پنج لیتری (۳۰۵ اینچ مکعبی) مورد استفاده در سری شش، استفاده کرده است. موتوری که پیش از این در ۶۴۵ آی توانائیهای فوقالعادهٔ خود را اثبات کرده است. این موتور ۴۲۰ اسب بخار (۳۱۳ کیلووات) توان دارد و گشتاور تولیدی آن ۵۴۰ نیوتنمتر (۳۳۹ پوند فوت) است پس میتوان انتظار عملکردی فوقالعاده را از آن داشت که همینطور هم است. با توجه به این موتور بسیار قدرتمند جی ۶ میتواند به حداکثر سرعتی برابر ۲۸۵ کیلومتر در ساعت (۱۷۷ مایل بر ساعت) دست یابد و در عرض ۴/۸ ثانیه به سرعت ۶۲ مایل در ساعت دست یابد. دلیل افزایش حجم این موتور تا ۵ لیتر استفاده جی پاور از کرنکشفتهای دستساز، پیستونهای فشرده و چند عامل دیگر است که در مجموع قیمت موتور جی ۶ را به ۴۲ هزار دلار رسانده است (بد نیست بدانید ماشین اسپورت تویوتا سلیکا نزدیک ۳۵ هزار دلار است) برای کنترل فعالیت موتور و ایجاد نرمی در حرکت آن هم یک سیستم کنترل موتور در نظر گرفته شده است. طراحی انجام شده بر روی جی ۶ را میتوان بارزترین طراحی جی پاور در تاریخ ۲۰ سالهٔ این شرکت دانست. این طراحی توسط تیم طراحی جی پاور با همکاری طراحان خودرو معروف آلمان انجام شده است. در این طراحی توجه ویژهای شده است تا بر حالت اسپورت بامو تأکید شده باشد. بدون اینکه در آن اغراق شده باشد عناصر آیرودینامیک جی ۶ حالت بامو را به خوبی حفظ کردهاند و ابعاد خودرو هم متناسب با سری شش تعریف شدهاند.برای رسیدن به این طرح نهائی در ژانویهٔ سال جاری آزمایشهای متعددی بر روی خودرو در تونل باد انجام شده است. با این طراحی خاص، نیروی صعودی خودرو در سرعتهای بالا با صرف تقریباً چهار پوند نیرو در اکسل جلو و ۵۰ پوند نیرو در اکسل عقب کاهش مییابد که این به تجهیزات انتخاب شده بستگی دارد. برای موتور مجهز به سوپرشارژ شده جی ۶ با توجه به این طراحی، ورودی هوا در جلو افزایش یافته است و درجهٔ حرارت روغن سه تا پنج درجه کاهش یافته است.با توجه به تغییرات اعمال شده در موتور (افزایش توان ماشین) و برای ایجاد هارمونی ظاهری جی پاور، از چرخهای جدیدی در این خودرو استفاده شده است. این چرخها سه تکه و دارای ۱۵ پره هستند که دیوارهٔ انتهائی آن از جنس فولاد است و مابقی اجزا از آلومینیوم فشرده ساخته شدهاند. همانند تمام مدلهای اسپورت این چرخها هم در سه سایز ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اینچ (قابل استفاده در تمام مدلهای بامو) در دسترس هستند. قیمت کلی هر چرخ با تایر آن در حدود ۱۵ هزار دلار است. برای متوقف کردن این خودرو جی پاور از دو سیستم مجزای ترمز در جلو و عقب استفاده کرده است. در جلو این سیستم از نوع اس ۸۵ با اندازهٔ ۳۸۵ میلیمتر و در عقب از نوع اس ۵۵ با اندازهٔ ۳۵۵ میلیمتر است. برای ایجاد راحتی بیشتر،بدنه در اکسل جلو به میزان یک اینچ و در اکسل عقب به میزان ۸/۰ اینچ کاهش ارتفاع دارد. در طراحی داخلی، جی پاور سعی کرده است از مواد گوناگونی استفاده کند. این مواد آلومینیوم برای پدالها، طراحی کربن سفید یا سیاه و چرم جرکا و الکنایا برای تودوزیها هستند و برای رضایت بیشتر مشتری،طراحی میتواند کاملاً بر پایهٔ سلیقهٔ مشتری از نظر طراحی و رنگبندی کار شود. طول و پهنای این خودرو به ترتیب ۲/۱۹۰ و ۷۳ اینچ و بسیار نزدیک به ابعاد اولیهٔ بامو ۶۴۵ است. با توجه به حجم تغییرات صورت گرفته قیمت بامو و جی پاور به ۲۷۳ هزار دلار میرسد که مطمئناً در توان هر کسی نیست؛ اما بیتردید جی پاور در برابر غولهائی که گرانتر هستند حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
منبع : مجله خانواده سبز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست