شنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۳ / 7 December, 2024
مجله ویستا
برخورد با موتور سواران؛ مقطعی یا همیشگی؟
●موتورسیکلتها علت ۵۰ درصد تصادفات
موتورسیکلتها در ۵۰ درصد تصادفات کشور نقش بسزایی دارند. به گونهیی که هم برای خود و هم برای سایر شهروندان زمینههای بروز خطر و حوادث ناگواری را فراهم میآورند.
طبق آمار، موتورسیکلت سواران، مقصران ۷/۴ درصد از تصادفات شهری و ۸/۵ درصد از تصادفات جادهیی هستند.فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اجرای طرح تشدید برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف میگوید: در تصادفات کشوری یک سوم تلفات به موتورسیکلتسواران اختصاص دارد که بخش عمده آنان طبقات ضعیف و سرپرست خانوار هستند. بطوری که طبق آمار موجود امسال ۹ هزار موتورسوار در تصادفات شهری و جادهیی کشور، جان خود را از دست دادهاند که ۶۰ درصد آنان بر اثر ضربه سر جان باختند و از این تعداد ۷۳ درصد متاهل بودند.
●فرهنگ استفاده از موتورسیکلت
طی دو سال گذشته صدور گواهینامه موتورسیکلت ۴۰ درصد و شمارهگذاری آن در کشور ۱۰۰ درصد رشد داشته است. بطوری که هم اکنون هفت میلیون خودرو و هفت میلیون موتورسیکلت در کشور تردد میکنند. میتوان مدعی شد، رشد شمارهگذاری موتورسیکلتها از خودروها پیشی گرفته است. بطوری که طی سال گذشته تنها ۹۰۰ هزار تا یک میلیون خودرو در کشور شمارهگذاری شد. این در حالی است که شمارهگذاری موتورسیکلتها یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه بوده است. این آمار نشان از افزایش استفاده کنندگان این وسیله نقلیه دارد.
به گفته رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ حدود دو میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارند و آمار نشان میدهد که تهران تنها پایتخت دارای این تعداد موتورسیکلت در جهان است.
با وجود این تعداد موتورسیکلت در سطح کشور متاسفانه فرهنگ موتورسواری در کشور پایین بوده و به سبب آموزشهای ناقا به راکبان موتورسیکلت، رعایت قوانین و اهمیت به مقولههای راهنمایی و رانندگی از سوی آنان اجرا نمیشود. بنابراین مسئولان هر ازگاهی مجبور به اجرای طرحهای برخوردی با موتورسیکلت سواران هستند. هرچند به گفته بسیاری از شهروندان این طرحها به دلیل مقطعی بودن، نتیجه مطلوبی در پی ندارند.
مهندس تشکر هاشمی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری در رابطه با طرحهای برخورد با موتورسیکلتسواران به ایسنا گفت: برای هرچیزی در جامعه که برنامه، آموزش و کنترل نباشد و نیاز به آموزش و فراگیری احساس نشود، ناهنجاریهای رفتاری را شاهد خواهیم بود. خوشبختانه طی سالهای گذشته برای اعطای گواهینامه، برنامههای مدون نظم بخشی و آموزش کاربردی برای موتورسیکلتسواران به اجرا درآمده است، اما متاسفانه نبود فرهنگ صحیح ترافیک و فراهم نبودن امکانات مناسب نظیر معابر و پارکینگهای ویژه برای موتورسیکلتها و عدم استانداردسازی آنها موجب شده که هماکنون شاهد رفتارهای ناهنجار موتورسیکلتسواران باشیم.
به گفته رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ موتورسیکلتسواران در تصادفات، ایجاد ناامنی، اختلال در ترافیک، آلودگی هوا و آلودگیهای صوتی نقش قابل توجهی دارند.
●علل گسترش استفاده از موتورسیکلت
سردار ساجدینیا درباره دلایل افزایش تقاضای موتورسیکلت در میان شهروندان میگوید: قیمت ارزان، مصرف کم، نبود وسایل نقلیه عمومی مناسب، قابلیت مانور بالا و گرانی خودرو از جمله عوامل افزایش تقاضای خرید و استفاده موتورسیکلت بوده است.
اما مهندس هاشمی ترافیک معابر شهری، نبود پارکینگ و اجرای طرح ترافیک را از عمده دلایل میل و تقاضای استفاده از موتورسیکلت برمیشمرد.
هم اکنون ۱۳۰ کارخانه در کشور، موتورسیکلت تولید میکنند که متاسفانه از نظر ایمنی وعدم آلودگی هوا میتوان گفت که تولیدات آنها در وضعیت مطلوبی بسر نمیبرند. همچنین قیمت ارزان این محصولات سبب شده که متقاضیان با شرایطی سهل و آسان و اقساط تقریبا بلند مدت بتوانند نسبت به خرید موتورسیکلت اقدام کنند. این مساله هرچند برای عدهیی از قشر ضعیف جامعه مورد توجه است اما برای سایرین مشکلاتی را فراهم آورده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه استفاده از موتورسیکلتهای ایمن میتواند به نظم و انضباط بخشی در شهر کمک قابل توجهی کند، میافزاید: متاسفانه موتورسیکلتهای تولیدی در کشور ارزان و بیکیفیت هستند که باید در این خصوص اقدامات لازم از سوی دستگاههای مربوطه صورت گیرد.
●سایر اقدامات انتظامی
رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درصد عمدهیی از تصادفات را ناشی از فرسودگی موتورسیکلتها دانسته و تاکید میکند: با موتورسیکلتهای دارای نقا فنی و موتورسیکلتسوارانی که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنند یا بار بیش از حد حمل کنند، برخورد خواهد شد. همچنین ایمن نبودن سیستم ترمز برخی از موتورسیکلتها نیز یکی دیگر از دلایل بروز تصادفات است که در این رابطه تولیدکنندگان کلاه ایمنی باید سطح ایمنی کلاههای تولیدی را افزایش داده و همچنین کلاههایی را تولید کنند که قابلیت استفاده در فصول گرم را نیز داشته باشند.
به گفته سردار ساجدینیا، راهور ناجا بحث ساماندهی مدارک موتورسیکلتها را از طریق کارت هوشمند سوخت تا ۱۰ ماه آینده آغاز میکند و برای برخورد با موتورسیکلتهای متخلف در زمینه ورود به محدوده طرح ترافیک، ساماندهی و تردد آنها از سال ۸۵ تمهیدات جدیدی را به مرحله اجرا میگذارد.
مهرنوش حیدری
منبع : روزنامه اعتماد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست