سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
رویههای نوین از مواجهه سنت و تجدد
نویسنده، سنت را به معنای دین و تمدن دینی گرفته و به بررسی تضادهای تجدد با سنت پرداخته است. وی جمودگرایی و التقاط را دو وجه افراط و تفریط، در برخورد با مسئله سنت و تجدد، میداند و این مسئله را از دیدگاه شهید مطهری پی میگیرد.
● شناخت سنت
قرن بیستم، کانون برخوردهای سخت میان اندیشههای فلسفی - مکتبی، در راه پیریزی نظام نوین جهانی، بود. این برخوردها، که آمیخته با تفکرات متعدد سیاسی بود، گروه توانمند کشورهای توسعهیافته را وادار کرد تا برای رهایی از این درگیریها، سنت و تجدد را، به شیوههای گوناگون، در مقابل هم قرار دهند و توانمندی خود را به تجدد و ناتوانی جهان سوم را به سنت نسبت دهند.
سنت از دین و دینداری تفکیکناپذیر است و در کوتاهترین عبارت، میتوان آن را چنین تعریف کرد: سنت، یعنی دین و تمدن دینی با محوریت مردم دینی و دیندار. سنت همان باورهای بیپایان دین اسلام است که متأسفانه بخش عظیمی از پیکره آن، هنوز ناشناخته مانده است. تعریف سنت در چارچوب دین و تمدن دینی، هر گونه وجه تمایز بین علوم دینی با علوم غیر دینی را مردود میکند. در این زمینه استاد مطهری میفرماید: «فرض واجب است بر مسلمین که همه علومی را که مقدمه رسیدن به هدفهای اسلامی است، فراگیرند و کوتاهی نکنند. با این قیاس میتوانیم همه علوم مفید را علوم دینی بدانیم».
اگر مفهوم سنت، مجموع تعالیم دینی و فهم و عمل دینداران است، پس یقیناً باید کارکرد آن را برای جامعه دیندار، روزآمد و، بر مبنای مقتضیات، مشخص و معین کرد؛ چرا که تمدن دینی مساوی است با عملکرد دینداران در طول تاریخ.
شهید مطهری به این نکات توجه عمیق کرده است و گاهی از آن با عنوان «دین و فکر دینی» یاد میکند و میگوید: «دین یعنی حقایق و اصول کلیای که ذکر کرده، و این با فکر دینی، یعنی فکر دینداران و طرز تلقی آنها از دین و شیوه عمل آنها به تعالیم دین، متفاوت است» و تصریح میکند که «اسلام یک، حساب دارد و مسلمین، حساب دیگری».
● شناخت تجدد
آنچه در باب ابهام و نارسایی تعریف سنت ذکر شد، عیناً درباره تجدد نیز صادق و جاری است در شناخت تجدد، دو نکته اساسی مطرح میشود: اول، اینکه دشمنشناسی مبتنی بر حقایق، و به معنای عام آن است؛ چرا که حق و حقانیت همیشه دشمن داشته و، به علاوه، ادیان آسمانی - به ویژه دین اسلام، که در همه زمانها انعطاف دارد - بیش از دیگر گونههای هویتی در معرض آسیبپذیری قرار میگیرند. به فرموده قرآن کریم، «بسیاری از اهل کتاب دوست دارند که ما را پس از ایمانمان کافر کنند.» و یهودیان و مسیحیان از ما راضی نخواهند شد، مگر آنکه از آیین آنها پیروی کنیم. این همان چیزی است که امروزه به نام تجدد و مدرنیته، در سایه تولیدات اقتصادی و ابزار فرهنگی، بیش از هر زمان دیگر از آن سوء استفاده شده و، با مفهومی کاربردی، در خدمت متلاشی ساختن سنت قرار گرفته است. دوم، شناخت جهان جدید و مقتضیات زمان است.
شهید مطهری ضمن موافق بودن با اصل تغییر و تحولات زمانه و ضرورت شناخت آنها، در دو قسمت، این موضوع را مطرح کرده است: اول، انحرافات زمانه که باید با آن مبارزه کرد؛ دوم ، مقتضیات زمانه که باید به طور اصولی از آن پیروی کرد. نکته مهمی که در دیدگاههای تاریخی و پیگیری ریشههای تجدد حائز اهمیت است، تفکیک دلایل معرفتی از عوامل وضعیتی است. به این معنی که باید توجه کنیم سلسلهای از آرا و عقاید، از یکسو، و زنجیرهای از وقایع و حوادث، از سوی دیگر، با فراز و نشیب و تحولاتی خاص، زمینه سازِ به وجود آمدن عقاید و پدیدههای خاصی در دنیای جدید بودهاند. امروزه، در تمام کشورهای مبتنی بر اصول سنتها و باورها، فوتبال همانند دنیای مدرن رواج دارد. هر مسابقه با هر هدفی تماشاگران زیادی را به سوی خود جلب میکند. در کشور ما به هنگام تلاوت قرآن، پیش از شروع یک بازی ملی، همه تماشاگران از جا بلند میشوند و با سکوت دلنشین به آن گوش فرا میدهند (این یعنی یک علت معرفتی که همه معلول را در بر میگیرد). اما درست دقایقی بعد، در حین بازی یا پس از کسب نتیجه، واکنشها با اصول سنتی فاصله میگیرد و هیچ یک از رفتارهای تماشاگران (اعم از بروز شادی برای برد یا بروز خشم و ناراحتی برای باخت) مصداق سنتی ندارد و ناشی از دلایل وضعیتی این جماعت است. در واقع، آمیزههایی از الگوهای تجدد و تجددگرایی است که منجر به بروز چنین رفتارهایی میشود. لذا باید تلاش کرد تا این دو واکنش متفاوت از یک جریان مشترک را به هم متصل نکنیم. با توجه به مثال فوق میتوان اذعان کرد آخرین نکتهای که در شناخت تجدد نقش دارد، مستقل بودن آن است؛ به گونهای که تقریباً تمام عقیدههای مدرن امروزی میوههای این درخت مستقل هستند که، به عقیده بسیاری، در اومانیسم ریشه دارد.
در مقابل دیدگاه فوق، نظر دیگری نیز وجود دارد که میگوید عقیدهها و پدیدههای جهان جدید میوههای یک درخت نیستند، بلکه همه این عقاید منفک از یکدیگر هستند. اتخاذ هر یک از دو موضع فوق در شناخت تجدد، تأثیری جدی در قضاوتهای بعدی خواهد گذاشت.
● تعارض سنت و تجدد
تعارضهای سنت و تجدد را میتوان مشتمل بر دو قسم دانست: تعارضهای نظری و تعارضهای عملی.
نوع اول، بیانگر تعارض در جهانبینیها، دیدگاهها، طرز تلقیها و آرا و عقاید است و دنیای جدید را در مقابل دنیای سنتی قرار میدهد. اما تعارضهای عملی حکایت از شرایطی دارد که در آن، نهادها، پدیدهها، نیازهای زندگی و رفتارهای فردی و اجتماعی انسان متجدد، مغایر و بلکه متضاد با آن چیزی است که در دنیای سنتی جریان دارد. استاد مطهری بروز تعارضها و ایراد شک و شبههها را مجال و فرصت مغتنمی برای آشکار شدن حقانیت تعالیم اسلام میداند.
یکی از عمده چالشهایی که در دوران شکلگیری مدرنیته ایجاد شد، بیگانگی اخلاق شایسته انسانی با ظاهر تجدد بود که انسان را به مسیرهای ویرانگری هدایت کرد. با ظهور تجدد و به حاشیه رفتن اخلاق، معنیداری زندگی به سمت پوچی سوق داده شد، دین به عنوان یک پشتوانه قوی برای اخلاق در محدودیت قرار گرفت، اخلاقیات برخاسته از عبودیت و خداپرستی جای خود را به خودخواهی و منفعتطلبی داد و مفاهیم و گرایشهای اخلاقی از حالت بدیهی به سمت نسبیتگرایی رفت.
انسان امروزی، در بسیاری از جوامع، خود را پایبند مقدسات نمیداند، همه ارزشهای انسانی را قراردادی میداند و در اندیشههای سیاسی و حقوقی خود، به جای توجه به فقه الهی و دغدغه تکلیف، به قراردادهای اجتماعی و مصالح و منافع مادی میاندیشد. در برخی جوامع، پیروی از سنتها، رسوم و آداب - عمدتاً مبتنی بر ارزشهای دینی - اصالت خود را از دست دادهاند و آرامش ناشی از فرهنگ ایمانی جای خود را به اضطراب و یأس ناشی از پوچگرایی سپرده است. دینداری واقعی متأثر از دیننماهای انسانساخت (ملاحظات زمانی و مکانی در ایدئولوژی) و آیینهای ابداعی است و بالاخره اینکه ابزار جایگزین اصالت شده است.
از همگسیختگی خانوادگی و برداشته شدن محدودیتها، از دیگر اثرات تجدد و مدرنیته است. از مؤثرترین عضو اثرگذار در ساختار خانواده، یعنی زن، به طور کاملاً حرفهای، استفاده ابزاری شده است. استحکام خانوادگی حتی در کشوری مثل ایران نیز، رفتهرفته، سست میشود و عواطف سنتی جای خود را به بیعاطفگی میدهد.
● نقد سنت و تجدد
اولین نکته قابل بحث درباره نقد این دو اصل، آن است که آیا، در مواجهه با این دو، باید مطلق برخورد کرد، یا نسبی. در نقد هر یک از این دو اصل باید روش مطلقنگری و همچنین تقلید کورکورانه را کنار گذاشت؛ زیرا دو مشکل فوق، مانع از دست یابی به هر گونه نقد سالم و منصفانه میشود. استاد مطهری، به پیروی از آیات و روایات، یک اشکال عمومی را که در همه اقوام بوده و همه پیامبران با آن روبهرو بودهاند، تقلید از گذشتگان میداند.
شهید مطهری، در این مورد، تحلیلهای بسیار منطقی و زمانهپسندی ارائه کرده است که، اگر کمی مدبرانه و مسئولانه به آن توجه شود، میتواند راهگشای بسیاری از ابهامات موجود بر سر راه سنت و همسویی آن با تجدد باشد. وی در چهار محور مهم این مقوله را در بوته نقد گذاشته است: علل انحطاط مسلمانان؛ احیای تفکر دینی و دینداری و اصلاحگری عمقی؛ آسیبشناسی دینی و دینداری در کنار نقد سنت. به هنگام نقد تجدد نیز عدهای دستاوردهای دنیای جدید را مطلق و غیر قابل تردید میدانند و برخی دیگر آن را قابل نقد و بررسی. آنچه در بحث نقد تجدد بیش از همه چیز توجه ما را به خود جلب میکند، بحث تضادی است که با سنت پیدا میکند. نقد تجدد، به صورت جدی و همه جانبه، در آثار شهید مطهری به چشم میخورد و میتواند الگو و سرمشق قرار گیرد. تجدد، توسط کسان دیگری که عمدتاً از سنتگرایان غرب هستند نیز مورد نقد واقع شده است. این گروه بهویژه نسبت به فلسفه جدید غرب، که معتقد است نقش مهمی در شکل دادن به تجدد ایفا کرده، موضع گرفتهاند و آن را انحرافی از میراث ابدی بشریت میدانند و، در مقابل، خود به حکمت خالده اعتقاد دارند.
دستهای دیگر از منتقدان تجدد، بر خلاف موارد فوق، نه از منظر و ملاکهای سنتی، بلکه از منظر برآمده از دنیای جدید به نقد آن میپردازند. این جریان اصطلاحاً فراتجدد یا پست مدرنیته نام دارد. هیچ نسبت ضروری میان پست مدرنیسم و تفکر سنتی - به ویژه ادیان - وجود ندارد و نباید گمان کرد که پست مدرنیسم به معنای نفی مدرنیسم و بازگشت به سنت و تفکر اسطورهای است، یا دینی است برای جبران خلأ معنویت. از دغدغههای جدی استاد مطهری در بحث نقد سنت و تجدد، وجود دو گرایش افراطی و تفریطی «جمود و جهالت» است. وی این دو گروه را به زمان کنونی منحصر نمیدانست، بلکه سابقه جمودگرایان و متحجران را به خوارج، اشاعره و اخباریون برمیگرداند. از سویی دیگر، التقاط و روشنفکرمآبی جاهلان را، از زمان خلافت به این سو، مورد بررسی قرار داده است.
باید به این نکته اساسی توجه کرد که ملاک اساسی در موفقیت یک راه حل این است که به دو صفتِ حفظ خلوص تعالیم دینی و توانایی و موفقیت توجه کافی شود. در حال حاضر، اشکال اساسیِ روشنفکران مسلمان، در ارائه راه حلِ تعارضات سنت و تجدد، غفلت از یکی از دو صفت فوق است.
● اشاره
طرح مباحث سنت و تجدد مسئلهای نیست که به سادگی کهنه شود یا زوایای مختلف آن کاویده گردد. از این رو، این بحث هنوز هم برای ما مفید و ضروری است. نکته مهم، نحوه پرداختن به آن است. انتظار میرود پس ازگذشت سالهای متمادی از مطرح شدن این مسئله، در فضای فرهنگی جامعه ما، اینک به لایههایی عمیقتر از این مسئله دست یافته باشیم و مشکلات را در سطوح ژرفتری دنبال کنیم. اما با تأسف باید گفت هنگامی که از این مسئله سخن میگوییم، گویا هنوز باید الفبای آن را بیان کنیم. اغلب نوشتههای ما در این زمینه چنین ویژگیای را دارند.
رابطه سنت و تجدد را باید از ابعاد مختلف معرفتشناختی، انسانشناختی، هستیشناختی، اخلاقی، حقوقی و اجتماعی بررسی کرد. همچنین باید ویژگیهای انسان متجدد و انسان سنتی را از یکدیگر بازشناخت. از باب نمونه، میتوان به رویکرد علمی و پیشرفت علوم تجربی، در انسان متجدد، اشاره کرد و یا مباحثی همچون رشد فناوری و صنعت، بالا رفتن سطح مادی زندگی، دینزدایی از صحنههای مختلف زندگی بهویژه زندگی اجتماعی، انسانگرایی افراطی تا حد انسانپرستی، فردگرایی، سرمایهداری، عقلگرایی افراطی و اعتماد بیش از حد توان عقل به آن، دموکراسی، لیبرالیسم و... . البته در میان انسانهای متجدد مکاتب دیگری نیز پدید آمده است، ولی هیچ کدام به وسعت و پایداری آنچه نام برده شد حمایت نمیشوند. برای مثال، مارکسیسم و فاشیسم نیز زاییده مدرنیسم است، اما وسعت دامنه و پایداری لیبرالیسم را نیافتهاند.
ویژگیهای یادشده در انسان سنتی به گونهای که بیان شد، یافت نمیشود. بررسی تطبیقی ویژگیهای انسان سنتی و انسان متجدد از مسائل لازمی است که در مباحث سنت و تجدد باید به آنها پرداخته شود و بدون توجه به آن نمیتوان بحثی جدی در مقوله سنت و تجدد داشت.
کیومرث یزدان پناهدرو
منبع : معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست