شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

ازدواج عالی - Le Beau Mariage


ازدواج عالی - Le Beau Mariage
سال تولید : ۱۹۸۲
کشور تولیدکننده : فرانسه
محصول : مارگارت منه‌ژوز
کارگردان : اریک رومر.
فیلمنامه‌نویس : اریک رومر.
فیلمبردار : برنار لوتیک
آهنگساز(موسیقی متن) : رونان ژیر و سیمون دز انوسان.
هنرپیشگان : بئاتریس رومان، آندره دوسولیه، فئودور آتکین، آری‌یل دومباسل، هوگت فاژه و تامیلا مزبا.
نوع فیلم : رنگی، ۹۷ دقیقه.


«سابین» (رومان) اوقاتش را بین تحصیل در تاریخ هنر (و البته در کنار محبوبش، «سیمون» / آتکین، نقاشی که از همسرش جدا شده) و همراهی با خانواده‌اش در خارج لو مان می‌گذراند. در آنجا او با مادر بیوه و خواهر کوچک‌‌ترش زندکی می‌کند و شغلی نیمه وقت در یک عتیقه‌فروشی دارد. شبی پس از اینکه تلفن بی‌موقع همسر سابق «سیمون» مزاحم آن دو می‌شود، «سابین» ناگهان تصمیم می‌گیرد رابطه‌اش را با «سیمون» به هم بزند و هرچه زودتر ازدواج کند. در مراسم عروسی یکی از دوستانش، با «ادمون» (دوسولیه) آشنا می‌شود که تمام مشخصات خوب را برای ازدواج دارد: یک وکیل ثروتمندِ مجرد و خوش‌تیپ. پس از نخستین ملاقات (که به جائی نمی‌رسد)، «سابین» او را به بهانه دیدن یک پارچ چینی که توجهش را جلب کرده بود و به لومان می‌کشاند. در اینجا «ادمون»، «سابین» را به ناهار دعوت می‌کند و سپس به پاریس برمی‌گردد. این بار «سابین» او را به یک مهمانی دعوت می‌کند ولی «ادمون» خیلی دیر می‌آید و زود هم آنجا را ترک می‌کند. «کلاریس» (دومباسل)، دوستش را به او می‌گوید که این روزها، مشغله ذهنی مردان، ازدواج نیست. اما «سابین» از تلاشش دست برنمی‌دارد. پس از اینکه چندین بار با «ادمون» تماس می‌گیرد و پیدایش نمی‌کند، سر راه ددفتر او کمین می‌کشد. «ادمون» برایش توضیح می‌دهد که دلیل ازدواج نکردنش این نیست که از «سابین» خوشش نمی‌آید، بلکه به این خاطر است که در این مقطع از زندگی‌اش می‌خواهد پای‌بند کسی نشود و اگر بعدها تصمیم به ازدواج گرفت، ترجیح می‌دهد پیشنهاد از طرف خودش باشد. «سابین» او را ترک می‌کند و در قطار بازگشت به لومان، توجهش به مردی که در کوپه روبه‌رویش نشسته جلب می‌شود.
* شاید به‌نظر برسد که این بار فیلم رومر خط داستانی معمول‌تی را نسبت به آثار دیگرش دارد، ولی در واقع پیرنگ این یکی نیز به حد کفایت برای یک فیلم سینمائی «ناکافی» است و او مثل همیشه با جادوی خود آن را اثری مؤثر بدل کرده است؛ فیلمی با لحنی که می‌تواند - به‌دلیل خلاقیتی که رومر در آن به خرج داده - قابل اشتباه با خود زندگی باشد. نکته جالب، نام فیلم است که به چیزی اشاره دارد که در فیلم رخ نمی‌دهد و احتمالاً منظور این است که یک ازدواج خوب، ازدواجی سرنگرفته است! ‌