سه شنبه, ۱۳ آذر, ۱۴۰۳ / 3 December, 2024
مجله ویستا

شامپو - Shampoo


شامپو - Shampoo
سال تولید : ۱۹۷۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : وارن بیتی
کارگردان : هال اشبی
فیلمنامه‌نویس : رابرت تاونی و بیتی
فیلمبردار : لاسو کوواکس
آهنگساز(موسیقی متن) : پل سایمن
هنرپیشگان : بیتی، جولی کریستی، گُلدی هاون، لی گرانت، جک واردن، تونی بیل، کاری فیشر، جی رابینسن، جرج فرت و آن ولدن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۰ دقیقه.


چهارم نوامبر سال 1968، شب انتخابات ریاست جمهوری. «جرج» (بیتی)، یک آرایش‌گر در بوری هیلز، در فکر بازی کردن یک سالن زیبائی است. او با مرد ثروتمندی به نام «لستر» (واردن) از طریق همسرش، «فلیشا» (گرانت) (که «جرج» با او رابطه دارد) قراری می‌گذارد. در محل کارش، کارفرمای بهانه‌گیر و بداخلاقش، «نورمن» (رابینسن) مزاحمش می‌شود و بعدتر محبوبه‌اش، «جیل هینز» (هان) به او می‌گوید که کاری در مصر به او پیشنهاد شده است. «جرج» به ملاقات «لستر» می‌رود و در دفتر او محبوبه قدیمی‌اش، «جکی‌شان» (کریستی) را که محبوبه کنونی «لستر» است می‌بیند. «لستر»، «جرج» را به یک مهمانی انتخاباتی دعوت می‌کند و از او می‌خواهد تا «جکی» را هم بیاورد. «جرج»، «جکی» را هنگام آرایش موهایش ملاقات می‌کند و درست وقتی مغازله می‌کنند، «لستر» سر می‌رسد. «جرج» بعدتر «فلیشا» را ملاقات می‌کند اما پیش از آن دختر نوجوان او، «لورنا» (فیشر) اغوایش می‌کند. در مهمانی آن شب، «جکی» به شدت نوش‌خواری می‌کند و «جرج» او را از مهمانی بیرون می‌برد. «فلیشا»، «لستر» را به خاطر بی‌وفائی و ربطه‌اش با «جکی» به باد انتقاد می‌گیرد و نزد «جیل» و دوستش «جانی پاپ» (بیل) باز می‌گردد. سپس به یک مهمانی می‌روند که «جرج» و «جکی» نیز در آن شرکت کرده‌اند. در اینجا، «جیل» و «لستر»، «جکی» و «جرج» را با هم در حال مغازله می‌بینند. «جرج» به دنبال «جیل» می‌رود. اما صبح روز بعد «جیل» به «جرج» می‌گوید که رابطه آن دو دیگر تمام شده است. «جرج» به خانه باز می‌گردد و «لستر» را می‌بیند که با دو خلافکار به سراغش آمده است. «جرج» او را متقاعد می‌کند که روابطش «عمق» نداشته است. سپس به سراغ «جکی» می‌رود تا از او تقاضای ازدواج کند، اما به او می‌گویند که «جکی» با «لستر» (که اکنون از «فلیشا» جدا شده) رفته است. «جرج» غمگین و افسرده، دور شدن آنان را نظاره می‌کند.
* آغاز فیلم، روز پیروزی ریچارد نیکسن در انتخابات ریاست جمهوری سال 1968 به نحوی کنائی به به‌وجود آمدن شرایطی جدید در زندگی آمریکائی‌ها اشاره دارد؛ شرایطی که «جرج» برای به دست آوردن مقداری پول تمامی روابط و اصول اخلاقی را زیر پا می‌گذارد. بیتی برای یافتن تهیه‌کننده برای فیلم‌نامه خودش و تاونی سراغ کمپانی‌های بسیاری رفت، اما هیچ کس حاضر به سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه نمی‌شد. با این حال فیلم به خاطر لحن انتقادی‌اش با ستایش منتقدان روبه‌رو می‌شود و پرداخت نوستالژیک اشبی از دهه 1960 به همراه ترانه‌های سایمن، تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما می‌کشاند.