چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
زن در آینه انقلاب اسلامی ایران
پس از طلوع جمال پیامبر خاتمصلی الله علیه وآله، كاروان تمدن اسلامی فراز و نشیبهای بسیاری را پیموده و به هر بیابان كه وارد آمد، رحمتخداوند در آنجا نازل شد. وادی به وادی تاریخ، لبریز از شكوفایی، سرسبزی و بركات این كاروان است و بهمن ۱۳۵۷ اوج طراوت سرگذشت مسلمانان در عصر حاضر محسوب میشود. بهاری كه دستان بزرگ مردی از سلاله پیامبرصلی الله علیه وآله آن را برای ملت ایران به ارمغان آورد و شمیم گلهای آن جهان را فرا گرفت و مستضعفان و محرومان از بركات آن بهرهها بردند.
جاهلیت جدید هر چند بر مرد و زن ظلم میراند اما زنان به واسطه ویژگیهای شخصیتی و جنسی كه دارند در این دوره بیشتر مورد تعدی و ستم قرار میگیرند و شاید به جرات بتوان ادعا كرد كه ثمرات انقلاب اسلامی برای زنان بیشتر از مردان بوده است.
در این نوشتار بنا داریم كه با بررسی وضعیت زنان در پیش از انقلاب، نقش و اثر آنان را در پیروزی انقلاب و سپس تاثیر انقلاب در تحول جایگاه فكری و عملی زن در ایران را تبیین نماییم و از آنجا كه پیوندی ناگسستنی بین انقلاب اسلامی و امام خمینیرحمه الله وجود دارد، سعی شده است كه هر یك از این ابعاد با توجه به دیدگاه آن بزرگوار بررسی گردد.
وضعیت زن پیش از انقلاب اسلامی
دهههای آخر قرن بیستم میلادی، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، عرصه حضور چهرههایی متفاوت و گاه متضاد از زنان در ایران بود. عظمت و وسعت تحولات انقلاب اسلامی ایران زمانی مشخص میشود كه ساختار فكری و نحوه عملكرد این چهرهها تبیین شود. در دهه هفتاد میلادی، هم زمان با اوجگیری موج سوم تمدن بشری، تقابل دو قشر سنتی و متجدد در جهان بالا گرفت. قشر «سنتی» نمادی از علاقمندان به پایبندی به سنن و آداب و رسوم گذشته، اعم از صحیح یا نادرست است، به طوری كه آنها به تحولات جامعه توجهی نداشته و با هر گونه تغییر و تحول در شرایط به روال معمول مخالف هستند. اما قشر «متجدد» پیرو تحولات جدید و تابع مقتضیات آن است و از آنجا كه خاستگاه این تحولات «غرب» استبه ناچار این قشر نیز مطابق فرهنگ غرب رفتار میكند و با تحولات متعدد و نوین آن متحول میشود، اگر چه آن تحولات موافق با معیارها و ارزشهای اخلاقی، سنتی و دینی وی نباشد. كشور ایران و به خصوص زنان ایران نیز از این روال مستثنی نبودند و فضای فرهنگی - اجتماعی حاكم بر كشور در آن دوران چنان بود كه بیشتر زنان یا بی قید و شرط از «غرب» پیروی میكردند و یا در چنبره آداب و رسوم غلط اسیر بودند. عنوان «زن سنتی» در دوران رژیم پهلوی گروه عظیمی از زنان ایران را در بر میگرفت. ابعاد و محدوده عملكرد این گروه را سنت و آداب و رسوم رایج معین میكرد. ظاهر و پوشاك، رفتارهای اجتماعی و فكر و اندیشه ایشان به شدت تحت تاثیر سنتبود و از آنجا كه سنن ایرانی با آداب اسلامی پیوندی عمیق و تاریخی دارد، اغلب این زنان نیز بنا بر سنت اجداد خویش حجاب را رعایت و از احكام اسلام پیروی میكردند، بی آنكه تفاوتی بین سنتهای غلط و خرافی و احكام و آداب دینی بگذارند و باز بی آنكه آگاهی و شناختی نسبتبه حقیقت و منشا هر یك از این دو داشته باشند. در نظر این گروه آداب و رسوم مربوط به «عید نوروز» همان قدر مقدس و لازم الاجرا بود كه آداب و سنن مربوط به «ماه رمضان».
تقلید از سنتهای نادرست و پیروی ظاهری از آیین اسلام، بی هیچ معرفتی از حقیقت دین، بزرگترین مانع برای حضور و رشد زن سنتی در جامعه بود. زن سنتی اگر چه در برابر تغییرات مورد نظر شاه مقاومت میكرد اما به اصلاح جامعه و پیاده كردن اهداف اساسی اسلام نیز نیازی نمیدید. غل و زنجیری از سنتهای نادرستبه دست و پای این زنان بسته شده بود و همین امر مجال هر گونه رشد فكری، شكوفایی، پویای و مبارزه را از ایشان سلب میكرد. به همین سبب در زمینههای مختلف اجتماعی اثری از زن سنتی دیده نمیشود; زیرا اینان از فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی كاملا دوری میكردند و به بیان بهتر اصلا توان حضور در این عرصهها را نداشتند و همین امر چهرهای ذلیل و ناتوان از زن سنتی - مذهبی را ترسیم میكرد به گونهای كه حتی تا چند سال پس از پیروزی انقلاب حضور یك بانوی تحصیلكرده محجبه در عرصههای علمی، اقتصادی یا اجتماعی موجب شگفتی میشد.
گروه دیگر زنان دوران رژیم پهلوی زنان «متجدد» یا «فرنگی مآب» بودند كه بدون هیچ قید و شرطی از فرهنگ غرب پیروی میكردند. این گروه زن غربی را الگو قرار داده و سعی میكردند كه با زن غربی همگام و هماهنگ و منطبق باشند.حضرت امام خمینیقدس سره در این باره میفرمایید:
«یكی از امور دیگری هم كه باز من گفتهام این است كه ما را جوری بار آورده بودند كه یا باید فرنگی مآب باشیم یا هیچی. یك نفر جوان، یك نفر خانم اگر سرتا پایش فرنگی مآب است، این معلوم میشود خیلی عالی مقام است و اگر چنان چه مثل سایر مسلمانها است، این خیلی عقب افتاده است.» (۱) زن متجدد پس از كشف حجاب رضاشاه در ۱۷ دی ۱۳۱۴ متولد شد و «خدا میداند كه به این ملت ایران چه گذشت. در این كشف حجاب حجاب انسانیت را پاره كردند.» (۲)
هدف از كشف حجاب برداشتن موانع از سر راه رشد و ترقی و تحصیل زن نبود، هر چند كه به ظاهر در تمامی زمینههای تحصیلی در مقاطع مختلف تا سطوح عالی، در زمینههای كاری و شغلی، در امور هنری اجتماعی و... راه برای او هموار بود اما آنچه كه ارزش و ملاك برتری شمرده میشد و بلندگوهای نظام شاهنشاهی آن را تبلیغ میكردند در درجه اول ظاهر و جسم زن بود: «شاه برای زنان این خاصیت را قائل بود كه میگفت: زن باید فریبا باشد.» (۳) شركت در مسابقه «دختر شایسته» و به بیان روشنتر «ملكه زیبایی» و برگزیده شدن در این مسابقه، آرزوی بسیاری از دختران متجدد بود، مسابقهای كه در آن ملاك نه كمال و هوش و حكمت و عقل و اندیشه كه زیبایی چشم و لب و اندازههای بدن بود.
مفهوم آزادی زن در آن دوران، بیش از آن كه حوزههای انسانی و اخلاقی را در برگیرد و راه رشد و ترقی زن را فراهم كند، زمینه ساز بهره برداری سهلتر و بردگی بیشتر زن شد: «ما دو قسم آزادی داریم كه یك قسم مفیدش در غیر زمان این دو جنایتكار (۴) بود و در زمان اینها این قسم از آزادی به كلی ممنوع بود و آن آزادی كه آنها میخواستند كه زنها آزاد باشند كه هر جوری بزك بكنند و بیایند توی خیابانها و با جوانها خدای نخواسته چه كنند. آن را آزادی قرار داده بودند.» (۵) زن در این دوران تبدیل به «شیء» ای شد كه به نام آزادی استفاده از آن به سهولت امكانپذیر گردید. كاربرد زنان در حوزه اقتصاد بسیار مطلوبتر از مردان بود چرا كه زن نیروی كار ارزانتر و فرمانبردارتر از مرد، در تولید و صنعت است، نیرویی كه پس از استفاده از توان فكر و بازویش، او را تحت تاثیر مد و تجمل قرار میدادند تا از یك سو هم خود مصرف كننده تولیداتش باشد و هم راحتتر از زن سنتی مورد بهره برداری جنسی قرار میگرفت. در این میان تنها گروه اندكی از زنان بودند كه با معرفتحقیقی از دین و نیز تكیه بر آیین اصیل ملی از زمینههای فراهم شده بهترین استفاده را كردند. «زن مسلمان ایرانی» كه در دوران ستم شاهی در اقلیت قرار داشتبا حضور در صحنههای جهاد و مبارزه، همگام با مردان با طاغوت مبارزه میكرد، شهید میشد و یا زندان میرفت: «امروز زنان آزاده ما زندانها را پر كردهاند.» (۶) و یا عرصههای علم و حكمت را در مینوردید كه نمونه بارز آن عالمه مجتهده بانو امین رحمهٔالله علیها- بودند. و زنان ایران با چنین ساختار فكری و عملی در آستانه بروز انقلاب اسلامی قرار گرفتند، در حالی كه هر یك از این گروهها از سوی خیل عظیمی از هم فكران مرد خویش حمایت میشدند.نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران
به واقع انقلاب اسلامی ایران كه در سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید، جنبشی بود كه در پانزده خرداد ۱۳۴۲ آغاز شد. زن مسلمان ایرانی نیز در این سالهای آتش زیر خاكستر، همگام با مردان در جهاد و مبارزه با طاغوت بود و هر چه به سال ۱۳۵۷ نزدیك میشد بر تعداد و بر شدت فعالیت این زنان افزوده میشد. با شعله ور شدن آتش انقلاب، زن مسلمان نیز كه تا پیش از این با فعالیتهای مخفی و به عنوان مادر شهید و یا همسر مبارزین در بند با رژیم شاه مبارزه میكرد، به خیابانها آمد، با چادر مشكی، با فرزندش كه او را در بغل گرفته بود، با مشتهای گره كرده و با فریاد «مرگ بر شاه»: «شما در چه تاریخی چنین دیدهاید؟ امروز زنهای شیر دل طفل خود را در آغوش كشیده و به میدان مسلسل و تانك میروند، در كدام تاریخ چنین مردانگی و فداكاری از زنان ثبتشده است.» (۷)
و همین حركت ایشان نهضت را قوت و تداوم بخشید:
«آمدن شما خانمها به خیابانها و میدانهای مبارزه موجب این شد كه مردها هم قوت پیدا بكنند، تقویتبشوند، روحیه آنها هم با آمدن شما تقویتبشود.» (۸) «مردها به تبع زنها در خیابانها میریختند، تشویق میكردند زنها مردان را، خودشان در صفهای جلو بودند.» (۹) شهادت شهید، ثمره دامان پر مهر و اندوخته دستان زحمتكش مادران فهیم و گرانقدری است كه محبت مادری را با عشق الهی پیوند میزنند و روح و جان فرزندان خود را آماده میسازند كه به قربانگاه شهادت قدم گذارند، و به همین جهتحضرت امام خمینیرحمه الله، بزرگ مصلح قرن در جای جای كلام خویش زنان را پیشگامان انقلاب معرفی میكند: (۱۰)
زنانی كه خود در تظاهرات در صف مقدم حاضر بودند;
زنانی كه با حركتخود، مردان را برای حضور و مبارزه تشجیع كردند;
زنانی كه فرزندان خود را برای شهادت تربیت كردند;
زنای كه با پاسداری از خون شهدا، انقلاب را تداوم بخشیدند...
امامرحمه الله میفرمایند: «ما نهضتخودمان را مدیون زنها میدانیم.» (۱۱) و همین نكته برای بیان نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی از هر كلامی رساتر است .
انقلاب اسلامی و تحول جایگاه زن
هم زمان با پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی، دیدگاه سنتی خواستار شدت یافتن محدودیت زنان و عدم حضور ایشان در صحنههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شد. این جریان در چند ساله آغازین استقرار جمهوری اسلامی شتاب بالایی داشت. از سوی دیگر خواستههای برخاسته از دیدگاه متجدد و فرنگی مآب نیز در مقابل عوارض و قوانین نظام اسلامی مانند حجاب و عدم حضور زنان در برخی مشاغل و فعالیتها، مقاومت میكرد. مشخص نبودن حدود واقعی حقوق و جایگاه زن در آن دوران، در نظام اسلامی به این امر دامن میزد. هر دو جریان علیرغم تضاد و تقابلی كه داشتند در مقابل مواضع انقلاب مقاومت میكردند. هر دیدگاه بنا به تفسیر خود از زن، از جمهوری اسلامی در خواستهایی داشت و امام به سبب ویژگیهای علمی و شخصیتی كه داشتند توانستند با حركت اصلاحی خود هر دو دیدگاه را تعدیل نمایند. حضرت امام از منظر یك مصلح و راهبر، نگرش نوینی را در مورد زن ارایه كردند. حضور سازنده زن در صحنههای تاریخ و در ابعاد گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مبارزاتی و... امری انكار ناپذیر است. اما مهم اندیشهای است كه بر مسند قرائت تاریخ نشسته است. امام خمینیرحمه الله زن را از زوایای پنهان تاریخ و حضور مبهم و كم رنگ آن در ناخود آگاه جامعه به صحنه خود آگاهی و فعال رساند. رویكرد امام خمینی به مقوله زن دارای دو بعد است. ایشان در یك بعد تبیینی و تفسیری به فروافكنی دیدگاههای نادرست سبتبه زن پرداخته و جایگاه زن را در تفكر اصلاحی خویش معین ساخته و در بعد دوم ساختار اجرایی و تربیتی و تهذیبی مناسب با شخصیت زن را ارایه نمودند. حضرت امام در مبحث كلامی زن را همچون مرد در پیشگاه خلقت دانستهاند. از نظر ایشان زن و مرد هر دو انسان هستند و هر دو توان رسیدن به بالاترین مراحل رشد و كمال را دارند، (۱۲) و در عالیترین مراحل كمال زن الگو و اسوه شده و مردان نیز باید به وی اقتدا كنند:
«الگو حضرت زهراعلیها السلام است.» (۱۳)
تعبیرات امام از مقام و منزلتحضرت فاطمه زهراعلیها السلام و معرفی ایشان به عنوان یكی از نمونههای انسان كامل و نیز برگزیدن روز میلاد آن حضرت به عنوان «روز زن» برای معرفی الگوی برگزیده زن در اسلام ریشه در این تفكر دارد و این در حالی است كه پیش از انقلاب روز ۱۷ دی، روز كشف حجاب، «روز زن» بود.
از دیگر مبانی اندیشه اصلاحی امام بازخوانی منزلت اجتماعی زن از منظر دین بود. اصل اساسی مورد نظر ایشان در مورد حضور زن در صحنههای سیاسی، مبارزاتی و... ممانعت از «شیء وارگی» زن است و مطابق همین اصل است كه برخوردهای متفاوت و گاه متضاد امام قابل توجیه میشود. در سالهای آغازین دهه چهل و در ابتدای نهضت مخالفت صریح حضرت امام با حق رای زنان (اشاره به لایحه دولت اسدالله علم مبنی بر شركتبانوان در انتخابات) و نیز مخالف ایشان با تساوی حقوق زنان و سربازی بردن دختران برخاسته از همین اصل است، چنان كه ایشان خود میگویند: «مگر با چهار تا زن فرستادن به مجلس ترقی حاصل میشود؟ مگر مردها كه تا حالا بودند ترقی برای شما درست كردند تا زنهایتان ترقی درست كنند؟... ما با ترقی زنان مخالف نیستیم، با این فحشا مخالفیم با این كارهای غلط مخالفیم.» (۱۴)
اما پس از پیروزی انقلاب و تغییر شرایط اجتماعی از آنجا كه حضرت امام زمینه را برای رشد و حضور سازنده آنها آماده میبینند خواستار حضور فعال زنان در صحنههای مختلف میشوند: «شما هم (زنان) باید رای بدهید. شما هم با سایرین فرقی ندارید، بلكه شما مقدمید بر مردها.» (۱۵)
«شیءوارگی» محصول نظام استثمارگر است كه هم زن و هم مرد را مورد سودجویی قرار میدهد. حذف نظام ظالم و استثمارگر زمینه ساز حضور رو به كمال مرد و زن میشود. و از این رو حضرت امام در تبیین حدود جایگاه اجتماعی زن در یك نظام ایدهآل میفرمایند: «در نظام اسلامی زن به عنوان یك انسان میتواند مشاركت فعال با مردان در بنای جامعه اسلامی داشته باشد ولی نه به صورت یك شیء، نه او حق دارد خود را به چنین حدی تنزل دهد و نه مردان حق دارند كه به او چنین بیندیشند.» (۱۶)
و نیز: «اسلام زن را مثل مرد در همه شؤون - در همه شؤون - همان طوری كه مرد در همه شؤون دخالت دارد زن هم دخالت دارد. » (۱۷) و در این زمینه از یك سو دایره سخنان امام از توصیه فراتر رفته و وارد قلمرو الزام میشود: «زن باید در مقدرات اساسی مملكت دخالت كند.» (۱۸) و از دیگر سو ایشان این حضور را با كرامت و شرافت ویژهای توام میسازند: «ما نهضتخودمان را مدیون زنها میدانیم. مردها به تبع زنها در خیابانها میریختند.» (۱۹)از دیگر نكات مهم اندیشه امام در مورد نسبت میان زن و مرد است. در دیدگاه سنتی زن موجودی درجه دو تلقی میشود. در دیدگاه متجدد با آنكه دایره اختیارات زن افزایش یافته اما وی بیشتر نقش جایگزین را دارد كه در مواقع ضرورت و اضطرار جای خالی مرد را پر میكند و در نهایت زن پس از مرد قرار دارد. در فمینیسم نیز - كه امروزه به عنوان پیشروترین نهضت زنانه در دنیا شناخته میشود - زن برتر از مرد استبلكه در مقابل مرد قرار دارد و برای احقاق حقوقش باید با تمام قوا در مقابل مرد بایستد و جامعه ایدهآل آن، جامعه یك جنسیتی و زنانه است.
از منظر امام زن و مرد به لحاظ انسانی نسبت تساوی دارند:«زن مساوی مرد است. زن مانند مرد آزاد است كه سرنوشت و فعالیتهای خود را انتخاب كند.» (۲۰)
حضرت امام با توجه با شناختی كه از روحیات لطیف و خواستههای فطری و طبیعی یك زن - كه مناسب جنگ و خونریزی نیست - دارند حضور فعال ایشان در صحنههای مختلف انقلاب و پس از آن در دفاع هشتساله را با عبارات گوناگون ارج گذاشته بر جایگاه برتر ایشان تاكید میورزند: «شما رهبران نهضت هستید، بانوان رهبران نهضت ما هستند، ما دنباله رو آنها هستیم، من شما را به رهبری قبول دارم و خدمتگزار شمایم.» (۲۱)
به صورت طبیعی پس از تبیین و تفسیر جایگاه و منزلت اجتماعی زن از سوی امام خمینیرحمه الله، زمینه برای حضور فعال و سازنده زن در نظام اسلامی فراهم شد. به همین جهت ایشان از یك طرف حدود فعالیتهای علمی، اجرایی، سیاسی، حقوقی و... زنان را معین میسازند و از طرف دیگر با بررسی تنگناهای موجود، راه حلهایی مناسب را ارایه میكنند. در این مرحله امام به تعدیل نظرات مختلف میپردازند. مخاطبین امام در اینجا همگان هستند، بویژه آنان كه نظرشان هماهنگ با امام نیست: «آنهایی كه كارشكنی میكنند( اشاره به كسانی كه به بهانههای مختلف با فعالیتهای اجتماعی زنان مخالف میكردند) اگر مسلمان هستند، این خدمتبزرگی كه این خانمها و این بانوان دارند میكنند و پیش خدا خدمتشایسته است، از معاصی كبیره است كه كارشكنی در این موضوع بكنند و اگر چنان چه آنها هستند كه پایبند به اسلام نیستند و میخواهند هرزگی بكنند، فصل هرزگی گذشت، دیگر به شما اجازه نمیدهند بانوان ایران كه كارهایی كه سابق میكردید، این كارها را اعاده بدهید.» (۲۲)
در نگرش امام خمینیرحمه الله، هر چند زن حق حضور در تمامی امور را دارا میباشد اما مقام مادری دارای جایگاه ویژهای میباشد و به همین سبب مادری را بالاترین شغل، شغلی شریف، شغل معلمی، بالاتر از معلمی و شغل انبیا و انسان سازی میداند و به همین سبب مادر بودن و تربیت فرزندان را اصلیترین وظیفه زن و جدا كردن فرزند را از مادر از عوامل انحطاط جامعه میداند: «در طول این سلطنت، اینها كوشش كردند كه مادران را از بچهها جدا كنند، به مادرها تزریق كردند كه بچهداری چیزی نیست، شما توی ادارات بیایید و اینها بچههای معصوم را جدا كردند از دامن مادران و بردند در پرورشگاهها و جاهای دیگر و اشخاص اجنبی و غیر رحیم آنها را به تربیت فاسد تربیت میكردند. بچهای كه از مادرش جدا شد پیش هر كه باشد عقده پیدا میكند، عقده كه پیدا كرد مبدا بسیاری از مفاسد میشود. بسیاری از قتلهایی كه واقع میشود، از روی همین عقدههایی است كه پیدا میشود و بسیاری از عقیدهها از این پیدا میشود.» (۲۳)
در مجموع انقلاب اسلامی ایران موجب تحولاتی در فرهنگ و ساختار فكری جامعه و به طور اخص زنان گردید كه جهشی باور نكردنی را در وضعیت ایشان پدید آورد. افزایش تعداد تحصیل كردهها، دانشآموزان و دانشجویان، اساتید، هنرمندان، شاغلان و فعالان اقتصادی و اجتماعی، توجه خاص به وضعیتحقوقی زنان و تصویب قوانین متناسب با وضعیت روز ایشان همانند قانون «تعیین مهریه به نرخ روز»، توجه به وضعیت اشتغال زنان و تصویب قوانین كار متناسب با شان مادری و همسرداری زنان، همچون استفاده از تعطیلات دوران زایمان، كار نیمه وقت، بازنشستگی پیش از موعد و ... از دستاوردهای انقلاب برای زنان بوده است، هر چند كه تا ایجاد وضعیت مطلوب فاصله بسیار است.
كلام آخر
روند اصلاحی اندیشه حضرت امام در دوران ده ساله اول نظام جمهوری اسلامی و تداوم آن به وسیله خلف صالح ایشان حضرت آیت الله خامنهای - دام ظله العالی - موجب شده كه زمینه رشد زنان فراهم گشته و این نیز ظهور استعدادهای ایشان و حضور فعال در صنعت، علوم، سیاست، هنر و... را به دنبال داشت. اما به نظر میرسد سمت و سوی این روند در حال حاضر بیشتر متوجه حضور زن در جامعه میباشد و در مقابل توجه به وظایف اصلی زن یعنی مادری و همسری كم رنگ شده است. هر چند سیاست اجتماعی جهانی، زنان را از شاخصههای توسعه میداند اما باید توجه داشت كه پایبندی به اصول اندیشه امام در مورد زن، جامعه بشری را به سمت توازن اجتماعی سوق میدهد و در این مورد سیاست گذاران نظام نباید دستخوش جو حاكم جهانی شوند.
حضرت امام در پاسخ فقهای شورای نگهبان در مورد یكی از تنگناهای طلاق میگوید:«طریق احتیاط آن است كه زوج را با نصیحت والا با الزام وادار به طلاق نمایند و در صورت میسر نشدن به اذن حاكم شرع طلاق داده شود و اگر جرات بود مطلبی دیگر بود كه آسانتر است.» (۲۴) بی شك عبارت «اگر جرات بود» حاكی از ضعف امام نمیباشد، بلكه دلیلی بر وجود جو نامناسب فرهنگی است و ایشان به سبب نگرانی از لوث شدن مطلب از بیان آن خود داری كردهاند. بنابراین تداوم اندیشه امام نیازمند همت صاحبان اندیشه، برای ایجاد زمینههای مناسب فرهنگی و رفع مشكلات و تنگناهای حقوقی زنان میباشد.
«و امید آن است كه جامعه زنان، از غفلت و خواب مصنوعی كه از جانب چپاولگران بر آنان تحمیل شده است، برخیزند و همگان دوش به دوش هم، به داد بازیخوردگان برسند و زن را به مقام والای خود هدایت كنند و امید است كه زنان سایر كشورهای اسلامی، از تحول معجزه آسایی كه برای زنان ایران در اثر انقلاب بزرگ اسلامی حاصل شد، عبرت گرفته و بكوشند تا جامعه خود را اصلاح نمایند و كشورهای خود را به آزادی و استقلال برسانند. رحمت و بركتحق تعالی نثار زنان با شخصیت اسلام و ایران.» (۲۵)
پینوشتها:
۱) امام خمینیرحمه الله، تبیان دفتر هشتم: جایگاه زن در اندیشه امام خمینیرحمه الله، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینیرحمه الله، چاپ چهارم ۱۳۷۶، ص ۲۲۷.
۲) همان، ص ۲۳۲.
۳) همان، ص ۲۵۸.
۴) رضا شاه و محمدرضا پهلوی .
۵) تبیان دفتر هشتم، ص ۲۶۳.
۶) همان، ص ۸۵، ۷ / ۱۰ / ۵۷.
۷) همان، ص ۱۷۶.
۸) همان، ص ۱۷۱.
۹) همان، ص ۱۶۹.
۱۰) رك: همان، صفحات ۱۶۷ الی ۱۷۵.
۱۱) همان، ص ۱۶۹.
۱۲) رك: همان.
۱۳) همان، ص ۲۵.
۱۴) همان، ص ۲۴۷.
۱۵) همان، ص ۶۸.
۱۶) همان، ص ۶۵.
۱۷) همان، ص ۵۸.
۱۸) همان، ص ۶۷.
۱۹) همان، ص ۱۶۹.
۲۰) همان، ص ۸۳.
۲۱) همان، ص ۱۶۹.
۲۲) همان، ص ۷۵.
۲۳) همان، ص ۱۳۶.
۲۴) پیام زن، شماره ۶۳، ص ۶، به نقل از: مجموعه نظریات شورای نگهبان، دكتر مهرپور.
۲۵) امام خمینی، تبیان دفتر هشتم، ص ۳۶، ۶۰ /۲ /۴.
مهتاب رضاپور
جاهلیت جدید هر چند بر مرد و زن ظلم میراند اما زنان به واسطه ویژگیهای شخصیتی و جنسی كه دارند در این دوره بیشتر مورد تعدی و ستم قرار میگیرند و شاید به جرات بتوان ادعا كرد كه ثمرات انقلاب اسلامی برای زنان بیشتر از مردان بوده است.
در این نوشتار بنا داریم كه با بررسی وضعیت زنان در پیش از انقلاب، نقش و اثر آنان را در پیروزی انقلاب و سپس تاثیر انقلاب در تحول جایگاه فكری و عملی زن در ایران را تبیین نماییم و از آنجا كه پیوندی ناگسستنی بین انقلاب اسلامی و امام خمینیرحمه الله وجود دارد، سعی شده است كه هر یك از این ابعاد با توجه به دیدگاه آن بزرگوار بررسی گردد.
وضعیت زن پیش از انقلاب اسلامی
دهههای آخر قرن بیستم میلادی، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، عرصه حضور چهرههایی متفاوت و گاه متضاد از زنان در ایران بود. عظمت و وسعت تحولات انقلاب اسلامی ایران زمانی مشخص میشود كه ساختار فكری و نحوه عملكرد این چهرهها تبیین شود. در دهه هفتاد میلادی، هم زمان با اوجگیری موج سوم تمدن بشری، تقابل دو قشر سنتی و متجدد در جهان بالا گرفت. قشر «سنتی» نمادی از علاقمندان به پایبندی به سنن و آداب و رسوم گذشته، اعم از صحیح یا نادرست است، به طوری كه آنها به تحولات جامعه توجهی نداشته و با هر گونه تغییر و تحول در شرایط به روال معمول مخالف هستند. اما قشر «متجدد» پیرو تحولات جدید و تابع مقتضیات آن است و از آنجا كه خاستگاه این تحولات «غرب» استبه ناچار این قشر نیز مطابق فرهنگ غرب رفتار میكند و با تحولات متعدد و نوین آن متحول میشود، اگر چه آن تحولات موافق با معیارها و ارزشهای اخلاقی، سنتی و دینی وی نباشد. كشور ایران و به خصوص زنان ایران نیز از این روال مستثنی نبودند و فضای فرهنگی - اجتماعی حاكم بر كشور در آن دوران چنان بود كه بیشتر زنان یا بی قید و شرط از «غرب» پیروی میكردند و یا در چنبره آداب و رسوم غلط اسیر بودند. عنوان «زن سنتی» در دوران رژیم پهلوی گروه عظیمی از زنان ایران را در بر میگرفت. ابعاد و محدوده عملكرد این گروه را سنت و آداب و رسوم رایج معین میكرد. ظاهر و پوشاك، رفتارهای اجتماعی و فكر و اندیشه ایشان به شدت تحت تاثیر سنتبود و از آنجا كه سنن ایرانی با آداب اسلامی پیوندی عمیق و تاریخی دارد، اغلب این زنان نیز بنا بر سنت اجداد خویش حجاب را رعایت و از احكام اسلام پیروی میكردند، بی آنكه تفاوتی بین سنتهای غلط و خرافی و احكام و آداب دینی بگذارند و باز بی آنكه آگاهی و شناختی نسبتبه حقیقت و منشا هر یك از این دو داشته باشند. در نظر این گروه آداب و رسوم مربوط به «عید نوروز» همان قدر مقدس و لازم الاجرا بود كه آداب و سنن مربوط به «ماه رمضان».
تقلید از سنتهای نادرست و پیروی ظاهری از آیین اسلام، بی هیچ معرفتی از حقیقت دین، بزرگترین مانع برای حضور و رشد زن سنتی در جامعه بود. زن سنتی اگر چه در برابر تغییرات مورد نظر شاه مقاومت میكرد اما به اصلاح جامعه و پیاده كردن اهداف اساسی اسلام نیز نیازی نمیدید. غل و زنجیری از سنتهای نادرستبه دست و پای این زنان بسته شده بود و همین امر مجال هر گونه رشد فكری، شكوفایی، پویای و مبارزه را از ایشان سلب میكرد. به همین سبب در زمینههای مختلف اجتماعی اثری از زن سنتی دیده نمیشود; زیرا اینان از فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی كاملا دوری میكردند و به بیان بهتر اصلا توان حضور در این عرصهها را نداشتند و همین امر چهرهای ذلیل و ناتوان از زن سنتی - مذهبی را ترسیم میكرد به گونهای كه حتی تا چند سال پس از پیروزی انقلاب حضور یك بانوی تحصیلكرده محجبه در عرصههای علمی، اقتصادی یا اجتماعی موجب شگفتی میشد.
گروه دیگر زنان دوران رژیم پهلوی زنان «متجدد» یا «فرنگی مآب» بودند كه بدون هیچ قید و شرطی از فرهنگ غرب پیروی میكردند. این گروه زن غربی را الگو قرار داده و سعی میكردند كه با زن غربی همگام و هماهنگ و منطبق باشند.حضرت امام خمینیقدس سره در این باره میفرمایید:
«یكی از امور دیگری هم كه باز من گفتهام این است كه ما را جوری بار آورده بودند كه یا باید فرنگی مآب باشیم یا هیچی. یك نفر جوان، یك نفر خانم اگر سرتا پایش فرنگی مآب است، این معلوم میشود خیلی عالی مقام است و اگر چنان چه مثل سایر مسلمانها است، این خیلی عقب افتاده است.» (۱) زن متجدد پس از كشف حجاب رضاشاه در ۱۷ دی ۱۳۱۴ متولد شد و «خدا میداند كه به این ملت ایران چه گذشت. در این كشف حجاب حجاب انسانیت را پاره كردند.» (۲)
هدف از كشف حجاب برداشتن موانع از سر راه رشد و ترقی و تحصیل زن نبود، هر چند كه به ظاهر در تمامی زمینههای تحصیلی در مقاطع مختلف تا سطوح عالی، در زمینههای كاری و شغلی، در امور هنری اجتماعی و... راه برای او هموار بود اما آنچه كه ارزش و ملاك برتری شمرده میشد و بلندگوهای نظام شاهنشاهی آن را تبلیغ میكردند در درجه اول ظاهر و جسم زن بود: «شاه برای زنان این خاصیت را قائل بود كه میگفت: زن باید فریبا باشد.» (۳) شركت در مسابقه «دختر شایسته» و به بیان روشنتر «ملكه زیبایی» و برگزیده شدن در این مسابقه، آرزوی بسیاری از دختران متجدد بود، مسابقهای كه در آن ملاك نه كمال و هوش و حكمت و عقل و اندیشه كه زیبایی چشم و لب و اندازههای بدن بود.
مفهوم آزادی زن در آن دوران، بیش از آن كه حوزههای انسانی و اخلاقی را در برگیرد و راه رشد و ترقی زن را فراهم كند، زمینه ساز بهره برداری سهلتر و بردگی بیشتر زن شد: «ما دو قسم آزادی داریم كه یك قسم مفیدش در غیر زمان این دو جنایتكار (۴) بود و در زمان اینها این قسم از آزادی به كلی ممنوع بود و آن آزادی كه آنها میخواستند كه زنها آزاد باشند كه هر جوری بزك بكنند و بیایند توی خیابانها و با جوانها خدای نخواسته چه كنند. آن را آزادی قرار داده بودند.» (۵) زن در این دوران تبدیل به «شیء» ای شد كه به نام آزادی استفاده از آن به سهولت امكانپذیر گردید. كاربرد زنان در حوزه اقتصاد بسیار مطلوبتر از مردان بود چرا كه زن نیروی كار ارزانتر و فرمانبردارتر از مرد، در تولید و صنعت است، نیرویی كه پس از استفاده از توان فكر و بازویش، او را تحت تاثیر مد و تجمل قرار میدادند تا از یك سو هم خود مصرف كننده تولیداتش باشد و هم راحتتر از زن سنتی مورد بهره برداری جنسی قرار میگرفت. در این میان تنها گروه اندكی از زنان بودند كه با معرفتحقیقی از دین و نیز تكیه بر آیین اصیل ملی از زمینههای فراهم شده بهترین استفاده را كردند. «زن مسلمان ایرانی» كه در دوران ستم شاهی در اقلیت قرار داشتبا حضور در صحنههای جهاد و مبارزه، همگام با مردان با طاغوت مبارزه میكرد، شهید میشد و یا زندان میرفت: «امروز زنان آزاده ما زندانها را پر كردهاند.» (۶) و یا عرصههای علم و حكمت را در مینوردید كه نمونه بارز آن عالمه مجتهده بانو امین رحمهٔالله علیها- بودند. و زنان ایران با چنین ساختار فكری و عملی در آستانه بروز انقلاب اسلامی قرار گرفتند، در حالی كه هر یك از این گروهها از سوی خیل عظیمی از هم فكران مرد خویش حمایت میشدند.نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران
به واقع انقلاب اسلامی ایران كه در سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید، جنبشی بود كه در پانزده خرداد ۱۳۴۲ آغاز شد. زن مسلمان ایرانی نیز در این سالهای آتش زیر خاكستر، همگام با مردان در جهاد و مبارزه با طاغوت بود و هر چه به سال ۱۳۵۷ نزدیك میشد بر تعداد و بر شدت فعالیت این زنان افزوده میشد. با شعله ور شدن آتش انقلاب، زن مسلمان نیز كه تا پیش از این با فعالیتهای مخفی و به عنوان مادر شهید و یا همسر مبارزین در بند با رژیم شاه مبارزه میكرد، به خیابانها آمد، با چادر مشكی، با فرزندش كه او را در بغل گرفته بود، با مشتهای گره كرده و با فریاد «مرگ بر شاه»: «شما در چه تاریخی چنین دیدهاید؟ امروز زنهای شیر دل طفل خود را در آغوش كشیده و به میدان مسلسل و تانك میروند، در كدام تاریخ چنین مردانگی و فداكاری از زنان ثبتشده است.» (۷)
و همین حركت ایشان نهضت را قوت و تداوم بخشید:
«آمدن شما خانمها به خیابانها و میدانهای مبارزه موجب این شد كه مردها هم قوت پیدا بكنند، تقویتبشوند، روحیه آنها هم با آمدن شما تقویتبشود.» (۸) «مردها به تبع زنها در خیابانها میریختند، تشویق میكردند زنها مردان را، خودشان در صفهای جلو بودند.» (۹) شهادت شهید، ثمره دامان پر مهر و اندوخته دستان زحمتكش مادران فهیم و گرانقدری است كه محبت مادری را با عشق الهی پیوند میزنند و روح و جان فرزندان خود را آماده میسازند كه به قربانگاه شهادت قدم گذارند، و به همین جهتحضرت امام خمینیرحمه الله، بزرگ مصلح قرن در جای جای كلام خویش زنان را پیشگامان انقلاب معرفی میكند: (۱۰)
زنانی كه خود در تظاهرات در صف مقدم حاضر بودند;
زنانی كه با حركتخود، مردان را برای حضور و مبارزه تشجیع كردند;
زنانی كه فرزندان خود را برای شهادت تربیت كردند;
زنای كه با پاسداری از خون شهدا، انقلاب را تداوم بخشیدند...
امامرحمه الله میفرمایند: «ما نهضتخودمان را مدیون زنها میدانیم.» (۱۱) و همین نكته برای بیان نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی از هر كلامی رساتر است .
انقلاب اسلامی و تحول جایگاه زن
هم زمان با پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی، دیدگاه سنتی خواستار شدت یافتن محدودیت زنان و عدم حضور ایشان در صحنههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شد. این جریان در چند ساله آغازین استقرار جمهوری اسلامی شتاب بالایی داشت. از سوی دیگر خواستههای برخاسته از دیدگاه متجدد و فرنگی مآب نیز در مقابل عوارض و قوانین نظام اسلامی مانند حجاب و عدم حضور زنان در برخی مشاغل و فعالیتها، مقاومت میكرد. مشخص نبودن حدود واقعی حقوق و جایگاه زن در آن دوران، در نظام اسلامی به این امر دامن میزد. هر دو جریان علیرغم تضاد و تقابلی كه داشتند در مقابل مواضع انقلاب مقاومت میكردند. هر دیدگاه بنا به تفسیر خود از زن، از جمهوری اسلامی در خواستهایی داشت و امام به سبب ویژگیهای علمی و شخصیتی كه داشتند توانستند با حركت اصلاحی خود هر دو دیدگاه را تعدیل نمایند. حضرت امام از منظر یك مصلح و راهبر، نگرش نوینی را در مورد زن ارایه كردند. حضور سازنده زن در صحنههای تاریخ و در ابعاد گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مبارزاتی و... امری انكار ناپذیر است. اما مهم اندیشهای است كه بر مسند قرائت تاریخ نشسته است. امام خمینیرحمه الله زن را از زوایای پنهان تاریخ و حضور مبهم و كم رنگ آن در ناخود آگاه جامعه به صحنه خود آگاهی و فعال رساند. رویكرد امام خمینی به مقوله زن دارای دو بعد است. ایشان در یك بعد تبیینی و تفسیری به فروافكنی دیدگاههای نادرست سبتبه زن پرداخته و جایگاه زن را در تفكر اصلاحی خویش معین ساخته و در بعد دوم ساختار اجرایی و تربیتی و تهذیبی مناسب با شخصیت زن را ارایه نمودند. حضرت امام در مبحث كلامی زن را همچون مرد در پیشگاه خلقت دانستهاند. از نظر ایشان زن و مرد هر دو انسان هستند و هر دو توان رسیدن به بالاترین مراحل رشد و كمال را دارند، (۱۲) و در عالیترین مراحل كمال زن الگو و اسوه شده و مردان نیز باید به وی اقتدا كنند:
«الگو حضرت زهراعلیها السلام است.» (۱۳)
تعبیرات امام از مقام و منزلتحضرت فاطمه زهراعلیها السلام و معرفی ایشان به عنوان یكی از نمونههای انسان كامل و نیز برگزیدن روز میلاد آن حضرت به عنوان «روز زن» برای معرفی الگوی برگزیده زن در اسلام ریشه در این تفكر دارد و این در حالی است كه پیش از انقلاب روز ۱۷ دی، روز كشف حجاب، «روز زن» بود.
از دیگر مبانی اندیشه اصلاحی امام بازخوانی منزلت اجتماعی زن از منظر دین بود. اصل اساسی مورد نظر ایشان در مورد حضور زن در صحنههای سیاسی، مبارزاتی و... ممانعت از «شیء وارگی» زن است و مطابق همین اصل است كه برخوردهای متفاوت و گاه متضاد امام قابل توجیه میشود. در سالهای آغازین دهه چهل و در ابتدای نهضت مخالفت صریح حضرت امام با حق رای زنان (اشاره به لایحه دولت اسدالله علم مبنی بر شركتبانوان در انتخابات) و نیز مخالف ایشان با تساوی حقوق زنان و سربازی بردن دختران برخاسته از همین اصل است، چنان كه ایشان خود میگویند: «مگر با چهار تا زن فرستادن به مجلس ترقی حاصل میشود؟ مگر مردها كه تا حالا بودند ترقی برای شما درست كردند تا زنهایتان ترقی درست كنند؟... ما با ترقی زنان مخالف نیستیم، با این فحشا مخالفیم با این كارهای غلط مخالفیم.» (۱۴)
اما پس از پیروزی انقلاب و تغییر شرایط اجتماعی از آنجا كه حضرت امام زمینه را برای رشد و حضور سازنده آنها آماده میبینند خواستار حضور فعال زنان در صحنههای مختلف میشوند: «شما هم (زنان) باید رای بدهید. شما هم با سایرین فرقی ندارید، بلكه شما مقدمید بر مردها.» (۱۵)
«شیءوارگی» محصول نظام استثمارگر است كه هم زن و هم مرد را مورد سودجویی قرار میدهد. حذف نظام ظالم و استثمارگر زمینه ساز حضور رو به كمال مرد و زن میشود. و از این رو حضرت امام در تبیین حدود جایگاه اجتماعی زن در یك نظام ایدهآل میفرمایند: «در نظام اسلامی زن به عنوان یك انسان میتواند مشاركت فعال با مردان در بنای جامعه اسلامی داشته باشد ولی نه به صورت یك شیء، نه او حق دارد خود را به چنین حدی تنزل دهد و نه مردان حق دارند كه به او چنین بیندیشند.» (۱۶)
و نیز: «اسلام زن را مثل مرد در همه شؤون - در همه شؤون - همان طوری كه مرد در همه شؤون دخالت دارد زن هم دخالت دارد. » (۱۷) و در این زمینه از یك سو دایره سخنان امام از توصیه فراتر رفته و وارد قلمرو الزام میشود: «زن باید در مقدرات اساسی مملكت دخالت كند.» (۱۸) و از دیگر سو ایشان این حضور را با كرامت و شرافت ویژهای توام میسازند: «ما نهضتخودمان را مدیون زنها میدانیم. مردها به تبع زنها در خیابانها میریختند.» (۱۹)از دیگر نكات مهم اندیشه امام در مورد نسبت میان زن و مرد است. در دیدگاه سنتی زن موجودی درجه دو تلقی میشود. در دیدگاه متجدد با آنكه دایره اختیارات زن افزایش یافته اما وی بیشتر نقش جایگزین را دارد كه در مواقع ضرورت و اضطرار جای خالی مرد را پر میكند و در نهایت زن پس از مرد قرار دارد. در فمینیسم نیز - كه امروزه به عنوان پیشروترین نهضت زنانه در دنیا شناخته میشود - زن برتر از مرد استبلكه در مقابل مرد قرار دارد و برای احقاق حقوقش باید با تمام قوا در مقابل مرد بایستد و جامعه ایدهآل آن، جامعه یك جنسیتی و زنانه است.
از منظر امام زن و مرد به لحاظ انسانی نسبت تساوی دارند:«زن مساوی مرد است. زن مانند مرد آزاد است كه سرنوشت و فعالیتهای خود را انتخاب كند.» (۲۰)
حضرت امام با توجه با شناختی كه از روحیات لطیف و خواستههای فطری و طبیعی یك زن - كه مناسب جنگ و خونریزی نیست - دارند حضور فعال ایشان در صحنههای مختلف انقلاب و پس از آن در دفاع هشتساله را با عبارات گوناگون ارج گذاشته بر جایگاه برتر ایشان تاكید میورزند: «شما رهبران نهضت هستید، بانوان رهبران نهضت ما هستند، ما دنباله رو آنها هستیم، من شما را به رهبری قبول دارم و خدمتگزار شمایم.» (۲۱)
به صورت طبیعی پس از تبیین و تفسیر جایگاه و منزلت اجتماعی زن از سوی امام خمینیرحمه الله، زمینه برای حضور فعال و سازنده زن در نظام اسلامی فراهم شد. به همین جهت ایشان از یك طرف حدود فعالیتهای علمی، اجرایی، سیاسی، حقوقی و... زنان را معین میسازند و از طرف دیگر با بررسی تنگناهای موجود، راه حلهایی مناسب را ارایه میكنند. در این مرحله امام به تعدیل نظرات مختلف میپردازند. مخاطبین امام در اینجا همگان هستند، بویژه آنان كه نظرشان هماهنگ با امام نیست: «آنهایی كه كارشكنی میكنند( اشاره به كسانی كه به بهانههای مختلف با فعالیتهای اجتماعی زنان مخالف میكردند) اگر مسلمان هستند، این خدمتبزرگی كه این خانمها و این بانوان دارند میكنند و پیش خدا خدمتشایسته است، از معاصی كبیره است كه كارشكنی در این موضوع بكنند و اگر چنان چه آنها هستند كه پایبند به اسلام نیستند و میخواهند هرزگی بكنند، فصل هرزگی گذشت، دیگر به شما اجازه نمیدهند بانوان ایران كه كارهایی كه سابق میكردید، این كارها را اعاده بدهید.» (۲۲)
در نگرش امام خمینیرحمه الله، هر چند زن حق حضور در تمامی امور را دارا میباشد اما مقام مادری دارای جایگاه ویژهای میباشد و به همین سبب مادری را بالاترین شغل، شغلی شریف، شغل معلمی، بالاتر از معلمی و شغل انبیا و انسان سازی میداند و به همین سبب مادر بودن و تربیت فرزندان را اصلیترین وظیفه زن و جدا كردن فرزند را از مادر از عوامل انحطاط جامعه میداند: «در طول این سلطنت، اینها كوشش كردند كه مادران را از بچهها جدا كنند، به مادرها تزریق كردند كه بچهداری چیزی نیست، شما توی ادارات بیایید و اینها بچههای معصوم را جدا كردند از دامن مادران و بردند در پرورشگاهها و جاهای دیگر و اشخاص اجنبی و غیر رحیم آنها را به تربیت فاسد تربیت میكردند. بچهای كه از مادرش جدا شد پیش هر كه باشد عقده پیدا میكند، عقده كه پیدا كرد مبدا بسیاری از مفاسد میشود. بسیاری از قتلهایی كه واقع میشود، از روی همین عقدههایی است كه پیدا میشود و بسیاری از عقیدهها از این پیدا میشود.» (۲۳)
در مجموع انقلاب اسلامی ایران موجب تحولاتی در فرهنگ و ساختار فكری جامعه و به طور اخص زنان گردید كه جهشی باور نكردنی را در وضعیت ایشان پدید آورد. افزایش تعداد تحصیل كردهها، دانشآموزان و دانشجویان، اساتید، هنرمندان، شاغلان و فعالان اقتصادی و اجتماعی، توجه خاص به وضعیتحقوقی زنان و تصویب قوانین متناسب با وضعیت روز ایشان همانند قانون «تعیین مهریه به نرخ روز»، توجه به وضعیت اشتغال زنان و تصویب قوانین كار متناسب با شان مادری و همسرداری زنان، همچون استفاده از تعطیلات دوران زایمان، كار نیمه وقت، بازنشستگی پیش از موعد و ... از دستاوردهای انقلاب برای زنان بوده است، هر چند كه تا ایجاد وضعیت مطلوب فاصله بسیار است.
كلام آخر
روند اصلاحی اندیشه حضرت امام در دوران ده ساله اول نظام جمهوری اسلامی و تداوم آن به وسیله خلف صالح ایشان حضرت آیت الله خامنهای - دام ظله العالی - موجب شده كه زمینه رشد زنان فراهم گشته و این نیز ظهور استعدادهای ایشان و حضور فعال در صنعت، علوم، سیاست، هنر و... را به دنبال داشت. اما به نظر میرسد سمت و سوی این روند در حال حاضر بیشتر متوجه حضور زن در جامعه میباشد و در مقابل توجه به وظایف اصلی زن یعنی مادری و همسری كم رنگ شده است. هر چند سیاست اجتماعی جهانی، زنان را از شاخصههای توسعه میداند اما باید توجه داشت كه پایبندی به اصول اندیشه امام در مورد زن، جامعه بشری را به سمت توازن اجتماعی سوق میدهد و در این مورد سیاست گذاران نظام نباید دستخوش جو حاكم جهانی شوند.
حضرت امام در پاسخ فقهای شورای نگهبان در مورد یكی از تنگناهای طلاق میگوید:«طریق احتیاط آن است كه زوج را با نصیحت والا با الزام وادار به طلاق نمایند و در صورت میسر نشدن به اذن حاكم شرع طلاق داده شود و اگر جرات بود مطلبی دیگر بود كه آسانتر است.» (۲۴) بی شك عبارت «اگر جرات بود» حاكی از ضعف امام نمیباشد، بلكه دلیلی بر وجود جو نامناسب فرهنگی است و ایشان به سبب نگرانی از لوث شدن مطلب از بیان آن خود داری كردهاند. بنابراین تداوم اندیشه امام نیازمند همت صاحبان اندیشه، برای ایجاد زمینههای مناسب فرهنگی و رفع مشكلات و تنگناهای حقوقی زنان میباشد.
«و امید آن است كه جامعه زنان، از غفلت و خواب مصنوعی كه از جانب چپاولگران بر آنان تحمیل شده است، برخیزند و همگان دوش به دوش هم، به داد بازیخوردگان برسند و زن را به مقام والای خود هدایت كنند و امید است كه زنان سایر كشورهای اسلامی، از تحول معجزه آسایی كه برای زنان ایران در اثر انقلاب بزرگ اسلامی حاصل شد، عبرت گرفته و بكوشند تا جامعه خود را اصلاح نمایند و كشورهای خود را به آزادی و استقلال برسانند. رحمت و بركتحق تعالی نثار زنان با شخصیت اسلام و ایران.» (۲۵)
پینوشتها:
۱) امام خمینیرحمه الله، تبیان دفتر هشتم: جایگاه زن در اندیشه امام خمینیرحمه الله، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینیرحمه الله، چاپ چهارم ۱۳۷۶، ص ۲۲۷.
۲) همان، ص ۲۳۲.
۳) همان، ص ۲۵۸.
۴) رضا شاه و محمدرضا پهلوی .
۵) تبیان دفتر هشتم، ص ۲۶۳.
۶) همان، ص ۸۵، ۷ / ۱۰ / ۵۷.
۷) همان، ص ۱۷۶.
۸) همان، ص ۱۷۱.
۹) همان، ص ۱۶۹.
۱۰) رك: همان، صفحات ۱۶۷ الی ۱۷۵.
۱۱) همان، ص ۱۶۹.
۱۲) رك: همان.
۱۳) همان، ص ۲۵.
۱۴) همان، ص ۲۴۷.
۱۵) همان، ص ۶۸.
۱۶) همان، ص ۶۵.
۱۷) همان، ص ۵۸.
۱۸) همان، ص ۶۷.
۱۹) همان، ص ۱۶۹.
۲۰) همان، ص ۸۳.
۲۱) همان، ص ۱۶۹.
۲۲) همان، ص ۷۵.
۲۳) همان، ص ۱۳۶.
۲۴) پیام زن، شماره ۶۳، ص ۶، به نقل از: مجموعه نظریات شورای نگهبان، دكتر مهرپور.
۲۵) امام خمینی، تبیان دفتر هشتم، ص ۳۶، ۶۰ /۲ /۴.
مهتاب رضاپور
منبع : بنياد انديشه اسلامي
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست