پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
۲ اوت سال ۱۵۸۰ ـ درباره روش پژوهش و نویسندگی میشل دو مونتاین
دوم اوت سال ۱۵۸۰ «میشل دو مونتاین» نویسنده و پژوهشگر بنام فرانسوی تالیف دو جلدی خود «رساله ها» را منتشر ساخت که روزنامه های اروپایی به این مناسبت مدعی شده اند که وی مبتکر رساله نگاری («اسیEssay» نویسی) بوده است که اینک قلمرو بیشتری یافته و فیلم و عکس را هم در برگرفته است. مورخان، ابتکار رساله نویسی را به صورتی که در دانشگاههای امروز مرسوم است از «پلوتارک» دانسته اند.
تعریف مونتاین از رساله چنین بوده است: جمع آوری هر مطلب و سند و شاهد درباره یک «تاپیک» با مقدمه و نتیجه گیری. وی نوشته است: تاکید بر «یک تاپیک» یعنی نپریدن از این شاخه به آن شاخه و پرداختن و تمرکز کردن تنها روی یک موضوع و مسئله. رساله نقطه مقابل تخیل است. نتیجه گیری نویسنده از رساله اش نمی تواند خیالبافی باشد. چشم انداز و پیش بینی به استناد حقایق و تجربه ها، خیالبافی نیست. «اسی» نه باید زیاد طولانی باشد و نه خیلی کوتاه. جمع آوری رساله های مربوط به یک موضوع از نویسندگان و پژوهشگران مختلف در یک کتاب، خدمت بزرگی به امر تحقیق و پیشرفت است. مون تاین که یک انساندوست بود و سفرها و مطالعات بسیار کرده بود در عین حال روشی جامع برای بررسی و مطالعه انسان، از شناخت طبیعت بشر تا شناخت عادتها، عقاید و استعداد های او به دست داده و گفته است که برای پژوهش بشر، یک پژوهشگر باید نخست خودش را تحت مطالعه قرار دهد زیرا که انسانها احساس و عواطف و خواست و ناخواست مشترک فراوان دارند.
تعریف مونتاین از رساله چنین بوده است: جمع آوری هر مطلب و سند و شاهد درباره یک «تاپیک» با مقدمه و نتیجه گیری. وی نوشته است: تاکید بر «یک تاپیک» یعنی نپریدن از این شاخه به آن شاخه و پرداختن و تمرکز کردن تنها روی یک موضوع و مسئله. رساله نقطه مقابل تخیل است. نتیجه گیری نویسنده از رساله اش نمی تواند خیالبافی باشد. چشم انداز و پیش بینی به استناد حقایق و تجربه ها، خیالبافی نیست. «اسی» نه باید زیاد طولانی باشد و نه خیلی کوتاه. جمع آوری رساله های مربوط به یک موضوع از نویسندگان و پژوهشگران مختلف در یک کتاب، خدمت بزرگی به امر تحقیق و پیشرفت است. مون تاین که یک انساندوست بود و سفرها و مطالعات بسیار کرده بود در عین حال روشی جامع برای بررسی و مطالعه انسان، از شناخت طبیعت بشر تا شناخت عادتها، عقاید و استعداد های او به دست داده و گفته است که برای پژوهش بشر، یک پژوهشگر باید نخست خودش را تحت مطالعه قرار دهد زیرا که انسانها احساس و عواطف و خواست و ناخواست مشترک فراوان دارند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست