جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
چگونگی کاهش سرعت در هواپیما
وزن و سرعت فرود هواپیماهای غول پیکر امروزی بقدری بالاست که ترمز هیدرولیکی هواپیما به تنهایی توان متوقف کردن آن را در یک فاصله معین و کوتاه را ندارد پس بنابراین ما نیازمند ابزارهای دیگری هستیم تا بلکه بتوانیم مقداری از سرعت هواپیما را قبل از برخورد چرخها به زمین بکاهیم.
وزن و سرعت فرود هواپیماهای غول پیکر امروزی بقدری بالاست که ترمز هیدرولیکی هواپیما به تنهایی توان متوقف کردن آن را در یک فاصله معین و کوتاه را ندارد پس بنابراین ما نیازمند ابزارهای دیگری هستیم تا بلکه بتوانیم مقداری از سرعت هواپیما را قبل از برخورد چرخها به زمین بکاهیم. یک وسیله ساده و در عین حال مفید میتواند این باشد که ما جریان هوای خروجی از موتور را عکس نمائیم وقتی که ما این کار را انجام میدهیم علاوه براینکه ما مقداری از نیروی جلوبرندگی موتور را حذف کردهایم در عین حال توانستهایم مقداری شتاب در خلاف جهت سرعت به هواپیما بدهیم.
در اینجا دو روش کلی برای کاهش سرعـت نام برده میشود :
۱) Clamshell – type
۲) Bucket – type
که در نوع clam – shell type ما تنها از سیستم نیوماتیک برای کار استفاده میکنیم و در نوع bucket – type ما هم هیدرولیکی و هم نیوماتیکی عمل میکنیم. نحوه کار بسیار ساده است به گونهای که توسط یک سیستم مکانیکی ساده یک منحرف کننده جریان هوا در برابر حفره شتاب دهنده قرار میگیرد و جهت آن را به صورت مضاعف برمیگرداند. حال باید اضافه کنم که درپوش بازگشت هوا پوسته موتور را شکل میدهد. و وقتی که باز میشود میتوان باعث اختلال در جریاناتی هوایی گذرا از آن بشود.
حال میخواهیم به عنوان مثال سیستم کاهش سرعت یک هواپیمای مدرن مانند (A-۳۴۰) را با هم بررسی کنیم. در هواپیماهای قدیمی فرامین کنترل پروازی بوسیله سیم و میله صورت میگرفته در صورتی که در هواپیماهای غول پیکر امروزی چنین کاری محال است. زیرا به عنوان مثال ما چندین تن نیرو برای حرکت دادن شهپرها و ارابه فرود هواپیما نیاز داریم و در ضمن ما برای انتقال نیرو به چند صدمتر آنطرفتر نمیتوانیم از سیم و میله استفاده نمائیم (بدلیل افزایش وزن و افت مکانیکی) به عنوان مثال هواپیمای Airbus-۳۴۰ نزدیک به ۸۰ متر طول دارد و ۷۵ متر span دارد که این امر تنها به کمک سیستم هیدرولیک مقدور میباشد.
● مدارهای هیدرولیکی:
هواپیما A-۳۴۰ به یک مخزن روغن که حاوی فشار ۴.۵ bar) یا (۶۵ psi است مجهز شدهاند. یک پمپ که به موتور هواپیما متصل است این روغن را در یک فشار بسیار بالا نزدیک به ۲۹۷۵ psi) یا (۲۰۵ bar به گردش در میآورد. و با جریانی حدود ۱۷۵ lit/min به اجزای مختلف میفرستد و با فشار پائینتری به مخزن باز میگردد.
مسلماً در چنین هواپیمایی ما نمیتوانیم تمام فعالیتهای خود را به یک سیستم بسپاریم زیرا در صورت از دست دادن آن فاجعه به بار خواهد آمد. در واقع ۳ مدار هیدرولیکی مستقل که هر کدام مخزن و پمپ مخصوص به خود را دارند تعبیه شده است.
● Thrust Reverser
Thrust Reverser یک سیستم ترمزی است که در پوسته موتور قرار گرفته و شامل سه قسمت است:
۱) ورودی هوا
۲) فن و دستگاه تولید نیروی جلو برندگی
۳) Thrust Reverser
هواپیماهای مدرن که به موتور Turbo Fan مجهز هستند نیروی جلوبرندگی خود را از دو منبع میگیرند.
۱) گازهای داغی که از احتراق ناشی از سوخت حاصل میگردد.
۲) جریان هوای سردی که توسط Fan (فن) تولید میشود.
هنگامی که هواپیما مینشیند جریان هوای متحرک مانند یک آبشار هوایی از کنار پوسته مرکزی باز میگردد و باعث کاهش سرعت میشود (مانند شکل) در همان هنگام بالچهها در مقابل جریان هوای پائین میآیند و با پائین آمدن خود در مقابل پوسته موتور قرار میگیرد جریان هوای بازگشت داده شده از موتور و همچنین جریان بالچه باعث کاهش سرعت و در نتیجه بهتر ترمز کردن هواپیما خواهد شد.
● بررسی مکانیزم:
سیستم هیدرولیکی که کارخانه (messier – bugatti) برای هواپیمای A-۳۴۰ تدارک دیده شامل شش actuator و دو up lock است. تا هنگامیکه هواپیما در حال پرواز است بخش کاهش سرعت قفل است و دو Pin که هر کدام در دو طرف پوسته موتور قرار دارند بوسیله دو Up lock نگه داشته میشوند وقتی خلیان Reveser را فعال مینماید سیستم هیدرولیک روغن را تحت فشار به جک عمل کننده میفرستد و به پیستونهایی که پوسته متحرک را حرکت میدهد نیرو وارد میکند. وقتی سیستم ترمزی هواپیما وظیفه خود را انجام داد Pin خیلی سریع بسته میشود و کلاهک آن مجدداً قفل میشود. این روند ممکن است آسان به نظر برسد ولی این سیستم ملزم به روند و عملیات ریز و ظریف و فنآوری هوشمند است.
● یک سیستم ایمنی بسیار مهم و حیاتی:
البته این سیستم در حین پرواز نباید عمل کند پس بنابراین ما باید راهی پیدا کنیم که در صورت اشتباه از این شش بخش هیدرولیکی چهار بخش آن دارای قفل داخلی است که برای باز کردن آن باید دستورات صحیح از دو رایانه مستقل دریافت کند که وظیفه این رایانهها این است که از فرودگاه اطمینان حاصل میکند. بنابراین اگر خلبان اشتباهاً در حین پرواز آن را فعال کرد سیستم فوق عمل نخواهد کرد.
این سیستم یک سیستم مطمئن و عالی با احتمال خطای ¬۱۱در ۰۰۰/۰۰۰/۱ است. برای هماهنگ بودن فعالیت ترمزی با مجبوریم که تنها از یک مدار هیدرولیکی استفاده کنیم زیرا در غیر اینصورت هواپیما نمیتواند در یک خط صاف ترمز کند.
● کارکرد استثنایی:
نزدیک به ۳۶۵ تن نیرو نیاز است تا اینکه هواپیمایی با سرعت ۳۰۰ بتواند ترمز کند. ترمزهای اضطراری (RTO) هر کدام تا ۸ تن نیرو را تحمل خواهند کرد که این مقدار نزدیک به ۳/۱ تن برای هر actuator خواهد بود. پیستون پشت مخزن مجبور است تا ۷۰ سانتیمتر را در ۲ ثانیه طی کند. بطور کلی تمام جکهای عمل کننده باید مثل هم کار کنند تا هواپیما در یک خط باقی بماند آنها حداکثر ۲ میلیمتر در ۷۰ سانتی متر اختلاف پیدا میکنند.
منبع: www.tebyan.net
منبع : راسخون
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست