یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا
عذاب - Frenzy
سال تولید : ۱۹۴۴
کشور تولیدکننده : سوئد
محصول : سونسک
کارگردان : آلف شوبرگ
فیلمنامهنویس : اینگمار برگمان.
فیلمبردار : مارتین بودین.
آهنگساز(موسیقی متن) : هیلدینگ رزنبرگ
هنرپیشگان : استیگ یارل، آلف چلین و مای زترلینگ.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۰۱ دقیقه.
از آموزگاری معروف به "کالیگولا" (یارل)، همه دانشآموزان مدرسه و بهویژه "یان ـ اریک" (چلین) نفرت دارند. "یان ـ اریک" با دختری الکلی و خیابانگرد بهنام "برتا" (زترلینگ) آشنا و به او علاقهمند میشود. "برتا" به او میگوید که همواره مردی شرور تعقیبش میکند و باعث هراس و آزارش میشود. روزی که "یان ـ اریک" برای دیدن "برتا" به خانهاش میرود، با جسد او روبهرو میشود و "کالیگولا" را میبیند که مخفی شده است....
٭ نخستین فیلمنامه برگمان این فرصت را برای شوبرگ فراهم میکند تا شخصیتهائی متفاوت را در بافت اجتماعی سوئد به تماشاگران معرفی کند. اما او از فیلمنامه برگمان فراتر میرود و خودش را به خلق یک ملودرام روانشناختی (که به تجزیه و تحلیل اعمال، انگیزهها و تعارضهای انسان اسیر در موقعیتهای دشوار میپردازد) محدود نمیکند. او در بافت اثر خود، داستانی سمبلیک درباره اوضاع اروپای ۱۹۴۴ را روایت میکند که ضد قهرمان آن، یادآور هیملر، فرمانده وقت گشتاپو است. صحنه پایانی فیلم نیز، که در آن قهمان جوان داستان راهی جز دفاع از خود و آیندهاش نمییابد، یادآور ملتهائی است که برابر فاشیستها ایستادند و به رهائی رسیدند.
کشور تولیدکننده : سوئد
محصول : سونسک
کارگردان : آلف شوبرگ
فیلمنامهنویس : اینگمار برگمان.
فیلمبردار : مارتین بودین.
آهنگساز(موسیقی متن) : هیلدینگ رزنبرگ
هنرپیشگان : استیگ یارل، آلف چلین و مای زترلینگ.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۰۱ دقیقه.
از آموزگاری معروف به "کالیگولا" (یارل)، همه دانشآموزان مدرسه و بهویژه "یان ـ اریک" (چلین) نفرت دارند. "یان ـ اریک" با دختری الکلی و خیابانگرد بهنام "برتا" (زترلینگ) آشنا و به او علاقهمند میشود. "برتا" به او میگوید که همواره مردی شرور تعقیبش میکند و باعث هراس و آزارش میشود. روزی که "یان ـ اریک" برای دیدن "برتا" به خانهاش میرود، با جسد او روبهرو میشود و "کالیگولا" را میبیند که مخفی شده است....
٭ نخستین فیلمنامه برگمان این فرصت را برای شوبرگ فراهم میکند تا شخصیتهائی متفاوت را در بافت اجتماعی سوئد به تماشاگران معرفی کند. اما او از فیلمنامه برگمان فراتر میرود و خودش را به خلق یک ملودرام روانشناختی (که به تجزیه و تحلیل اعمال، انگیزهها و تعارضهای انسان اسیر در موقعیتهای دشوار میپردازد) محدود نمیکند. او در بافت اثر خود، داستانی سمبلیک درباره اوضاع اروپای ۱۹۴۴ را روایت میکند که ضد قهرمان آن، یادآور هیملر، فرمانده وقت گشتاپو است. صحنه پایانی فیلم نیز، که در آن قهمان جوان داستان راهی جز دفاع از خود و آیندهاش نمییابد، یادآور ملتهائی است که برابر فاشیستها ایستادند و به رهائی رسیدند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست