سه شنبه, ۲۴ مهر, ۱۴۰۳ / 15 October, 2024
مجله ویستا


موضوعات ماورایی، مخاطب را خسته نمی کند


موضوعات ماورایی، مخاطب را خسته نمی کند
اگر به خاطر داشته باشید، سال گذشته در همین ایام شاهد پخش سریال «اغماء» به کارگردانی «سیروس مقدم» بودیم.
مقدم سالهاست که یکی از کارگردانان ثابت مجموعه های ماه مبارک رمضان است. او این روزها با بیش از ۱۹ ساعت کار و روزی ۱۵ دقیقه ضبط مفید مجموعه «روز حسرت» که این شبها از شبکه اول سیما به روی آنتن می رود، سخت مشغول کار است و به قول افشین سنگ چاپ، دستیارش، حتی وقت سر خاراندن هم ندارد، ولی امسال هم با همکاری و هماهنگی سنگ چاپ و لطف همیشگی مقدم به این صفحه، در بین پلانها فرصت کوتاهی دست داد تا دقایقی با او باشیم .
سیروس مقدم در خصوص مشکلات ساخت این گونه کارها، زمان کم و فاصله اندک ضبط با پخش آن به خبرنگار ما گفت: چند سالی است که تجربه کار در این ایام را دارم. این شکل کار کردن سخت ولی دلچسب است، چون کار با نظر انتقادی بیننده جلو می رود. اینکه این کارها نفس به نفس با تماشاگر پیش می رود، می تواند باعث اصلاح کار شود و در صورتی که جایی از کار نقصی داشته باشد، آن را به راحتی می شود ترمیم کرد و این از ویژگی کارهای روتین است. از طرفی به نظرم، ساخت سریال های مناسبتی کار هر کسی نیست.
این تولیدات، تهیه کننده، کارگردان و فضا و حال و هوای خاصی را طلب می کند.
این کارگردان در خصوص داستان این مجموعه که یک موضوع ماورایی است گفت: «روز حسرت» موضوعی دارد که به طور مستقیم به دنیای بعد از مرگ و وادی برزخ می پردازد و به آدمهایی که آنچنان درگیر روزمرگی، مشغله ها و مشکلات مادی زندگی شده اند که از جهان آخرت و دنیای بعد از مرگ غافلند.
وی در پاسخ به این سؤال که این کار چه شباهتی با مجموعه «اغماء» دارد گفت: «روز حسرت» به لحاظ مضمون، جنس، فضاسازی و تصویر هیچ شباهتی به سریال «اغما» ندارد.
وی در ادامه درباره فضای تعلیق آمیز حاکم بر سریال نیز اظهار داشت: اگر تعلیق به مفهوم ایجاد جاذبه های داستانی برای جذب مخاطب (برای اینکه پیام اصلی قصه ما را ببیند و بشنود) باشد، این قصه هم همانطور که در قسمت های اولیه دیدید، با یک تعلیق بسیار قوی و بزرگ شروع شده و ما این تعلیق را تا انتها با خود داریم.
مقدم درباره حضور پوریا پورسرخ و بازی اش در نقش «مسعود» و رفتارهای گوناگون این شخصیت گفت: من کارهای او را دیده بودم، به نظرم بهترین ومناسب ترین انتخاب ما برای ایفای این نقش بود و فکر می کنم تا اینجای کار، پورسرخ به خوبی توانسته شخصیت «مسعود» که یکی از شخصیتهای محوری کار است را به تصویر بکشد. مسعود، یک آ دم چند شخصیتی است که ابعاد مختلف و گوناگون روحی و روانی دارد.
این کارگردان در خصوص دلیل استفاده از یک تیم ثابت در کارهایش توضیح داد: من برای ساخت این گونه از کارها، زمانی برای ریسک کردن ندارم و چون از شیوه کار این گروه اطمینان کامل دارم، ترجیح می دهم با همین عوامل کار کنم.
چون ما به خوبی با هم هماهنگیم و برای اینکه بتوانیم حداقل مشکلات را در این گونه کارها داشته باشیم به نظرم عوض کردن عوامل وگروه، ریسکی است که ما زمانش را نداریم . ساخت مجموعه های مناسبتی و روتین باید با آرامش همراه باشد و وجود تیمی که با تمام زیر و بم کارشان آشنا باشی، این آرامش واطمینان را به تو می دهد.
مقدم درباره حضور «مهتاب نصیرپور» به عنوان بازیگردان این مجموعه گفت: به خاطر فشار بالای کار و شتابی که شبکه برای به موقع رسیدن این گونه از برنامه ها دارد و از طرفی وجود بازیگردان در سر صحنه، فضا و بازیها را برای کارگردان راحت تر و شفاف تر می کند، ترجیح دادم از حضور مهتاب نصیرپور به عنوان بازیگردان استفاده کنم. وجود بازیگردان، کار را برایم راحت تر می کند. وقتی بازیها کنترل شده و بازیگران توجیه شده باشند، کارگردان مشکلی ندارد.
مقدم در پاسخ به این سؤال که آیا پرداختن پیاپی به «ماوراء» و «متافیزیک» مخاطب را خسته نمی کند، گفت: ماوراء و متافیزیک، دنیای وسیعی است. مهم این است که شما از چه زاویه و منظری، به موضوعات ماورایی نگاه کنید.
اگر به موضوعات ماورایی از یک زاویه تکراری و شبیه به هم استفاده شود، تماشاگر طبیعتاً ارتباط خود را قطع می کند، ولی اگر شما لایه های خیلی جذاب موضوعات ماورایی و قرآنی را که فراوان است و انتهایی ندارد، بیرون بکشید و از زاویه های مختلف به آن نگاه کنید، موضوعات ماورایی، می تواند همچنان برای بیننده جذابیت داشته باشد.
اگر به آماری که از میزان استقبال بینندگان از ساخت این گونه موضوعات وجود دارد مراجعه کنید، می بینید بیننده، نه تنها خسته نشده که از کار هم استقبال کرده و لذت برده است
تکتم بهاردوست
منبع : روزنامه قدس