یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

به وظیفه‌ام عمل می‌کنم - I Walk The Line


به وظیفه‌ام عمل می‌کنم - I Walk The Line
سال تولید : ۱۹۷۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : هارولد د. کوئن
کارگردان : جان فرانکن‌هایمر
فیلمنامه‌نویس : آلوین سارجنت، برمبنای رمانی نوشته مدیسن جونز
فیلمبردار : دیوید م. والش
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : گریگوری پک، تیوزدی ولد، استل پارسونز، رالف میکر، لونی چاپمن، چارلز دورنینگ، جف دالتن، فردی مکلود و جین رُز.
نوع فیلم : رنگی، ۹۷ دقیقه.


«کلانتر هنری تاوزِ» چهل ساله (پک)، از زندگی کسالت بارش در شهر کوچک تنسی و همسرش، «الن - هنی» (پارسونز) خسته شده، ولی وقتی «خانواده مکین» در نزدیکی شهر مستقر می‌شوند، «هنری» ندانسته وارد ماجرائی می‌شود که در آن، باید ویسکی‌سازی غیرقانونی «مکین‌ها» را ندیده بگیرد تا مورد توجه دخترشان، «آلما» (ولد) قرار گیرد. وقتی «هنری» متوجه اصل ماجرا می‌شود، دیگر خیلی دیر شده و او آن‌قدر مجذوب «آلما»ست که حتی از آنان حمایت هم می‌کند و نمی‌گذارد گرفتار بازرس فدرال شوند. اما معاون کلانتر که به او مشکوک شده، خودش در مورد «مکین‌ها» تحقیق می‌کند و وقتی به «آلما» حمله می‌کند، به‌دست آنان کشته می‌شود. در همین بین، «آلن - هنی» هم از کارهای شوهرش باخبر می‌شود و خانه را ترک می‌کند. «هنری» که باور کرده «آلما» حاضر است با او به کالیفرنیا بیاید، «مکین‌ها» را تشویق می‌کند که فرار کنند تا او جسد معاونش را سر به نیست کند. اما «مکین‌ها»، «آلما» را هم با خود می‌برند و «هنری» پس از جست‌جوئی طاقت‌فرسا پیدای‌شان می‌کند. اما «آلما» هم مقابلش می‌ایستد. حالا «هنری»، زخمی و ناامید، رفتن «میکن‌ها» را تماشا می‌کند.
* فرانکن‌هایمر که به خاطر آزمودن مضامینی بسیار متنوع شهرت داشته است، در به وظیفه‌ام عمل می‌کنم به سراغ «رسوائی» شهری کوچک در جنوب آمریکا می‌رود و مؤلفه‌های آشنای فیلم‌هائی را که در این خطه می‌گذرند، حفظ می‌کند. فیلم به‌رغم پیش‌بینی پذیر بودن رویدادهای داستان و تیپ‌های قراردادی، جذاب و اثری است آسوده و ملایم و نشانگر علاقه‌ای وافر به چشم‌اندازها. نشانه‌های پیشرفت و دگرگونی‌های صنعتی جنوب دیده می‌شوند، چندان به نفع فیلم عمل نمی‌کند چون ترانه‌های او (و تصویرهائی که تداعی می‌کنند)، با دیدگاه فرانکن‌هایمر سازگار نیستند. فیلم‌برداری والش استادانه است و توجیه زیادی به فاصله‌های میان شخصیت‌ها، در عرض یا در عمق قاب، دارد که به کار ترسیم رابطه‌ها می‌آیند. سرانجام نقش‌های فرعی بیش‌تر از پک در موفقیت فیلم مؤثرند: ولد، در نقش معصوم نمای ویرانگر، پارسونز در نقش همسر عذاب کشیده و میکر در نقش خلافکار واقع بین، درخشان‌اند.


همچنین مشاهده کنید