چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا
آداب خوردن و آشامیدن به روایت علامه مجلسی (ره)
● آداب خوردن و آشامیدن به روایت علامه مجلسی (ره)
ظرفهایی كه در خوردن و آشامیدن و سایر استعمالات میتوان استعمال نمود:
جایز نیست خوردن و آشامیدن در ظرف طلا و نقره و در استعمال غیر اكل و شرب خلاف است و احوط اجتناب است. همچنین در نگاه داشتن برای زینت احوط اجتناب است. بعضی گفتهاند طعامی را كه در ظرف طلا و نقره كنند حرام میشود اگر چه طعام را در جای دیگر كنند و اگر چه دلیلی ندارد، اما احوط اجتناب است. جمعی باطل میدانند وضویی را [ كه ] از ظرف طلا و نقره بسازند و در مانند سرمهدان و عنبرچه و سرقلیان و قندیلها- كه هر دو طرفش گشوده باشد كه در مشاهد مشرفه میآویزند - و ظرف مصحف و دعا و آیینه را به طلا و نقره گرفتن، بلكه چوب و نی را به نقره گرفتن خلاف است و احوط در همه، اجتناب است اگر چه حرمت اینها بر فقیر ثابت نیست. در نعلبكی قلیان كه از نقره و طلا باشد، احتیاط بیشتر باید كرد و مكروه است از ظرف نقرهكوب و طلاكوب چیزی خوردن و آشامیدن و اگر بخورد بهتر است كه دهان را به موضع طلا و نقره نرساند.
اشهر میان علما آن است كه جایز نیست استعمال پوست مگر پوست حیوانی كه در حال حیات، پاك باشد و آن را به عنوان مشروع كشته باشند یا از دست مسلمانی گرفته باشند و حرام است استعمال پوست حیوان مرده و همچنین پوستی كه یافته باشند اگر چه گمان باشد كه از دست مسلمان افتاده است، مثل كفش در مسجد مسلمانان. بعضی گفتهاند كه جایز است استعمال میته در عملی كه مشروط به طهارت نباشد، مثل آب به زراعت و حیوانات دادن و امثال اینها و این قول قوی است و احوط اجتناب است.
از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم منقول است كه هر كه در دنیا از ظرف طلا و نقره آب خورد، در آخرت از ظروف طلا و نقره بهشت محروم باشد.
در حدیث معتبر از حضرت موسی به جعفر علیهالسلام منقول است كه ظرف طلا و نقره متاع جماعتی است كه یقین به آخرت ندارند.
تجویز خوردن طعامهای لذیذ و مذمت حرص و افراط در آن بدان كه از احادیث اهل بیت علیهم السلام ظاهر میشود كه طعامهای لذیذ خوردن و به مردم خورانیدن و تكلف [۲] در خوبی و پاكیزگی اینها خوب است و طعامهای لذیذ را بر خود حرام كردن خوب نیست، اما باید از حلال باشد و آن قدر نخورد كه او را از عبادت الهی باز دارد و مانند حیوانات، پیوسته همتش مصروف به خوردن و آشامیدن نباشد، بلكه باید منظور و مقصود او از خوردن و آشامیدن، تحصیل قوت عبادت باشد و باید آن قدر صرف كند كه نسبت به حال او اسراف نباشد، كه خدا مسرفان را دوست نمیدارد.
به سند معتبر منقول است كه حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام بسیار بود كه نانها و فرنی نفیس و حلواهای لذیذ به مردم میخورانیدند و میفرمودند: هر گاه خدا بر ما توسعه میدهد، ما نیز توسعه میدهیم و هر گاه خدا بر ما تنگ میگیرد، ما نیز تنگ میگیریم.
حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام: سه چیز است كه خدا دشمن دارد صاحب آنها را:
۱) خواب كردن بدون بیداری شب،
۲) خنده كردن در غیر محل تعجب
۳) خوردن طعام در هنگام سیری.
حضرت رسول(ص): مؤمن در یك شكم چیزی میخورد و كافر در هفت شكم چیزی میخورد، یعنی بسیار میخورد.
در حدیث دیگر فرمود: هیچ چیز را خدا دشمن نمیدارد مانند شكم پر از طعام.
حضرت عیسی علیهالسلام: ای بنی اسرائیل! تا گرسنه نشوید چیزی مخورید و هر گاه گرسنه شوید، بخورید و سیر مخورید، زیرا كه چون سیر شدید گردنهای شما گنده میشود و پهلوهای شما فربه میشود و پروردگار خود را فراموش میكنید.
● آداب و اوقات طعام خوردن
سنت است كه چاشت را بامداد بخورد و در میان روز دیگر چیزی نخورد و بعد از نماز خفتن بار دیگر طعام خورد و لقمه را كوچك بردارد و نیكو بجاید [۳] و بر روی مردم نظر نكند و طعام بسیار گرم نخورد و در طعام گرم ندمد، بلكه بگذارد تا سرد شود و بعد از آن بخورد و نان را به كارد نبرد و استخوان را پاك نكند و به كمتر از سه انگشت چیزی نخورد و دست در پیش دیگران دراز نكند و كاسه و انگشتان را بلیسد و در حالت جنابت مكروه است طعام و آب خوردن و اگر وضو بسازد یا دست بشوید و مضمضه [۴] و استنشاق [۵] بكند یا دست و رو را بشوید و مضمضه بكند یا دستها را بشوید و مضمضه بكند، كراهتش ضعیف میشود. در حدیث دیگر وارد است كه اگر چیزی بخورد در حال جنابت، بیآن كه اینها را به عمل آورد، بیم آن است كه پیس [۶] شود.
حضرت امیر المؤمنین علیهالسلام: طعام را بگذارید تا سرد شود. به درستی كه طعامی به نزدیك رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آوردند، فرمود: بگذارید تا سرد شود كه خدا آتش را طعام ما نگردانیده و بركت در طعام سرد است.
حضرت امام رضا علیهالسلام: طعام گرم بركت ندارد و شیطان در آن بهره دارد.
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم: نهی فرمود از دمیدن در خوردنی و آشامیدنی.
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم: هر گاه یكی از شما طعام خورد، باید كه از پیش خود بخورد.
حضرت امیر المؤمنین علیهالسلام: كسی كه خواهد طعام، او را ضرر نرساند، تا گرسنه نشود و معده پاك نشود چیزی نخورد و چون خواهد بخورد، «بسم الله الرحمن الرحیم» بگوید و نیكو بجوید و دست از طعام وقتی بكشد كه هنوز خواهش طعام داشته باشد.
حضرت امیر المؤمنین علیهالسلام: به حضرت امام حسن علیهالسلام فرمود: میخواهی تو را تعلیم كنم به چهار خصلت كه اگر به جا آوری از طبابت طبیبان مستغنی [۷] شوی؟ گفت: بلی، یا امیر المؤمنین!فرمود:
۱) منشین بر طعامی مگر وقتی كه گرسنه باشی.
۲) برمخیز از طعام مگر وقتی كه خواهش [۸] داشته باشی.
۳) نرم بجو.
۴) هر گاه خواهی كه به خواب روی، بیت الخلا برو.
▪ سایر آداب طعام خوردن
سنت است كه به دست راست چیزی بخورد و دو زانو بنشیند و خوابیده چیزی نخورد، اما اگر به دست چپ تكیه كند باكی نیست و چهار زانو نشستن مكروه است و اگر پا را بر روی زانو گذارد بدتر است. تنها چیزی خوردن مكروه است و با خدمتكاران و غلامان چیز خوردن و بر روی زمین چیزی خوردن سنت است. مشهور این است كه در وقت راه رفتن چیزی خوردن مكروه است و پیش از طعام و بعد از طعام دست شستن سنت است و دست شستن پیش از طعام سنت است كه دست را به دستمال خشك نكنند.
از حضرت امام موسی علیهالسلام: حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم لعنت فرمود سه كس را:
الف) كسی كه توشه خود را تنها بخورد.
ب) كسی كه سفر تنها برود.
ج) كسی كه در خانه تنها بخوابد.
در حدیث دیگر از آن حضرت منقول است كه چون در طعام چهار چیز جمع شود آن تمام است:
۱) هر گاه كه از حلال باشد
۲) دست بسیار بر آن دراز شود
۳) نام خدا در اولش گفته شود
۴) در آخرش حمد الهی بكنند.
در حدیث صحیح منقول است كه چون خوان طعام نزد حضرت امام رضا علیهالسلام حاضر میشد، كاسهای میطلبیدند و از طعامهایی كه لذیذتر بود، از هر طعامی قدری بر میگرفتند و در آن كاسه میگذاشتند و میفرمودند كه به مساكین و درویشان بدهند.
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم: ملعون است كسی كه بنشیند بر سر خوانی كه در آن شراب خورند.
در حدیث موثق [۹] منقول است كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت امیر المؤمنین علیهالسلام فرمود: یا علی! در اول طعام و آخر طعام نمك بخور، كه هر كه در طعام افتتاح و اختتام به نمك كند، خدای تعالی دفع كند از او هفتاد نوع از انواع بلا را كه آسانتر آنها خوره باشد.
در روایت دیگر منقول است كه طول بدهید نشستن بر سر سفره را، این، ساعتی است كه از عمر شما حساب نمیشود.
● دعای وقت طعام خوردن
حضرت ابی عبد الله علیهالسلام: چون خوان را بگذارند، بگو: «بسم الله» و چون شروع كنی به خوردن، بگو: «بسم الله علی اوله و آخره» و چون خوان را بردارند، بگو: «الحمد لله».
حضرت صادق علیهالسلام: هر گاه مسلمانی خواهد كه طعام بخورد و چون لقمه را بردارد و بگوید: «بسم الله و الحمد لله رب العالمین»، پیش از آن كه لقمه به دهانش رسد، خدای تعالی گناهانش را بیامرزد.
در حدیث دیگر منقول است كه چون سفره نزد حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم میگستردند این دعا میخواندند: «سبحانك اللهم ما احسن ما تبتلینا سبحانك ما اكثر ما تعطینا سبحانك ما اكثر ما تعافینا اللهم اوسع علینا و علی فقراء المؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات».
در روایت معتبر دیگر منقول است كه چون طعام نزد حضرت امام زین العابدین میگذاشتند، این دعا میخواندند: «اللهم هذا منك و من فضلك و عطائك فبارك لنا فیه و سوغناه و ارزقنا خلفا اذا اكلناه و رب محتاج الیه رزقت فاحسنت اللهم اجعلنا من الشاكرین. » و چون خوان را بر میداشتند، این دعا میخواندند: «الحمد لله الذی حملنا فی البر و البحر و رزقنا من الطیبات و فضلنا علی كثیر من خلقه ممن خلق تفضیلا».
حضرت صادق علیهالسلام: نام خدا بر طعام ببرید. چون فارغ شوید، بگویید: «الحمد لله الذی یطعم و لا یطعم».
در حدیث دیگر منقول است كه چون خوان را برمیداشتند، حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم این دعا میخواندند: «اللهم اكثرت و اطبت و باركت ما شبعت و ارویت الحمد لله الذی یطعم و لا یطعم».
حضرت امام جعفر علیهالسلام: پدرم بعد از طعام این دعا میخواندند: «الحمد لله الذی اشبعنا فی جائعین و اروانا فی ظامئین و اوانا فی ضاحین و حملنا فی راجلین و امننا فی خائفین و اخدمنا فی عانین».● فضیلت نان و گوشت
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم: گرامی دارید نان را، كه كار كردهاند در آن ملائكه از ما بین عرش تا زمین و بسیاری از اهل زمین، تا آن كه برای شما به عمل آمده است.
حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام: نان را در زیر كاسه مگذارید.
در حدیث دیگر فرمود: نان را گرامی دارید. گفتند: گرامی داشتن نان كدام است؟ فرمود: چون نان حاضر شود بخورید و انتظار چیز دیگری مبرید.
در روایت دیگر فرمود: خداوندا!بركت بده از برای ما در نان و میان ما و آن جدایی میفكن، كه اگر نان نباشد، ما نماز نمیكنیم و روزه نمیگیریم و فرائض خدا را ادا نمیتوانیم كرد.
در حدیث دیگر فرمود: چون نان و گوشت حاضر شود، ابتدا به نان كنید و رخنه گرسنگی را به نان ببندید، پس گوشت بخورید.
حضرت امام رضا علیهالسلام: حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: گردههای نان را كوچك كنید كه با هر گردهای بركتی است.
در چند حدیث معتبر منقول است كه نان را به روش عجمان با كارد مبرید، و لیكن به دست بشكنید.
حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام: بهترین نان خورشها در دنیا و آخرت گوشت است. مگر نشنیدهای كه حق تعالی در وصف بهشت میفرماید: «و لحم طیر مما یشتهون».
یعنی گوشت مرغ از آن چه خواهش داشته باشند آن را.
حضرت صادق علیهالسلام: گوشت خوردن در بدن گوشت میرویاند و كسی كه چهل روز گوشت نخورد كج خلق میشود و هر كه كج خلق شود اذان در گوشش بگویید. و فرمود: هر كه چهل روز بگذرد و گوشت نخورد، توكل بر خدا كند و قرض كند و بخورد كه قرضش ادا میشود.
در حدیث صحیح منقول است كه شخصی به خدمت حضرت امام رضا علیهالسلام عرض كرد: اهل بیت ما گوشت گوسفند نمیخوردند و میگویند كه سودا را به حركت میآورد و از آن درد سر و دردهای دیگر به هم میرسد. حضرت فرمود: اگر خدای عز و جل گوشتی بهتر از گوشت گوسفند میدانست، فدای اسماعیل را گوسفند قرار نمیداد.
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم: نهی فرمود از خوردن گوشت خام و فرمود: این، خوردن حیوانات درنده است، بلكه نباید خورد تا آن كه آتش یا آفتاب آن را تغییر دهد.
از حضرت صادق علیهالسلام پرسیدند از خوردن گوشت خام، فرمود: طعام درندگان است.
● فواید سبزیها و میوهها و سایر ماكولات
در حدیث موثق منقول است كه شخصی به خدمت حضرت صادق علیهالسلام از درد شكم شكایت نمود. حضرت فرمود: برنج را بشوی و در سایه خشك كن و اندكی بریان كن و نرم بكوب و هر صبح یك كف بخور.
در روایت معتبره بسیار وارد شده است كه خوردن عدس دل را نرم میكند و آب دیده را جاری میكند.
در حدیث معتبر منقول است كه اگر چند طعام به نزد حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم میآوردند كه در میان آنها خرما بود، ابتدا به خوردن خرما مینمود.
به سند معتبر از حضرت صادق علیهالسلام منقول است كه سیب معده را جلا میدهد.
امیر المؤمنین علیهالسلام: بخورید سیب را كه دباغی میكند معده را.
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم: منقول است كه هر كه میوه بخورد و اول «بسم الله» بگوید، به او ضرر نرساند.
حضرت صادق علیهالسلام: هرگز خوانی نزد حضرت امیر المؤمنین نمیآوردند مگر آن كه سبزی در آن بود.
در حدیث حسن از حضرت امام محمد باقر علیهالسلام منقول است كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر كه سیر بخورد، به جهت بوی بدش، داخل مسجد ما نشود، اما اگر كسی به مسجد نرود باكی نیست كه آن را بخورد.
● فضیلت ضیافت مؤمنان و آداب آن
حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام: چون برادر مؤمن به خانه تو بیاید، او را تكلیف خوردنی بكن، اگر قبول نكند تكلیف آشامیدنی بكن، اگر قبول نكند تكلیف دست و رو شستن به آب یا به عرق خوشبو بكن.
حضرت رسول: از جمله گرامی داشتن آدمی برادر مؤمنش را آن است كه تحفه او را قبول كند و آن چه حاضر داشته باشد برای او به تحفه بیاورد و چیزی كه نداشته باشد برای او تكلیف نكند.
در حدیث حسن از هشام منقول است كه با این ابی یعفور به خدمت حضرت صادق علیهالسلام رفتم. آن حضرت چاشت طلبید. هشام گفت: من كمتر چیزی میخورم. حضرت فرمود: مگر نمیدانی كه محبت مؤمن نسبت به برادر مؤمن او به قدر آن است كه از طعام او میخورد، یعنی هر چند او را بیشتر دوست دارد، طعامش را بیشتر میخورد. بر این مضمون احادیث بسیار وارد شده است.
حضرت امام رضا علیهالسلام: سخی و صاحب همت از طعام مردم میخورد تا مردم از طعام او بخورند و بخیل طعام مردم را نمیخورد تا از طعام او نخورند.
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم: ولیمه و مهمانی سنت در پنج چیز میباشد:
۱) در عروسی.
۲) عقیقه.
۳) ختنه كردن پسر.
۳) خانه نو خریدن یا بنا كردن.
۴) در وقتی كه از سفر به خانه خود برگردد.
در حدیث دیگر:
۵) وقتی كه از سفر حجبرگردد.
منقول است كه آن حضرت نهی فرمود از ولیمهای كه مخصوص توانگران باشد و فقرا را در آن جا نطلبند.
در احادیث معتبره وارد شده است كه هر كه داخل شهری شود، مهمان برادر مؤمن و اهل دین خود است تا از آن شهر بیرون رود و سزاوار نیست كه مهمان روزه دارد مگر به رخصت صاحبان خانه، كه مبادا طعامی برای او به عمل آورند ضایع شود و سزاوار نیست اهل خانه را روزه داشتن مگر به رخصت مهمان كه مبادا به سبب روزه ایشان شرم كند و طعام نخورد.
به سند معتبر منقول است از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم كه حد ضیافت سه روز است و بعد از سه روز تصدق و تبرعی [۱۰] است كه نسبت به او میكنی. و فرمود: آن قدر نمانید نزد برادر مؤمن خود كه او را درهم شكنید كه دیگر چیزی نداشته باشد كه خرج شما كند.
ابن ابی یعفور روایت كرده است كه در خانه حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام مهمانی دیدم كه برخاست پی كاری. حضرت او را منع كردند و خود برخاستند و آن كار را به جا آوردند و فرمودند: حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نهی فرموده است از خدمت فرمودن مهمان.
در حدیث دیگر منقول است كه مهمانی در خدمت حضرت امام رضا علیهالسلام بود. دست دراز كرد كه چراغ را اصلاح كند. حضرت او را منع كردند و خود اصلاح چراغ كردند و فرمودند: ما اهل بیت خدمت نمیفرماییم. [۱۱] مهمان خود را.
حضرت صادق علیهالسلام: چون برادر مؤمن تو به خانه تو بیاید، مپرس كه امروز چیزی خوردهای؟ و لیكن هر چه حاضر داری به نزد او بیاور كه جواد [۱۲] و جوانمرد آن است كه هر چه دارد حاضر سازد.
در حدیث دیگر فرمود: اگر كسی هزار درهم صرف طعامی كند و مؤمنی از آن بخورد، اسراف نكرده است.
در احادیث معتبره بسیار وارد شده است كه هر كه ایمان به خدا و روز قیامت دارد باید كه مهمان خود را گرامی دارد.
در احادیث بسیار وارد شده است كه هر گاه مهمان میآید، با روزی خود میآید و چون طعام خورد، خدا صاحبخانه را میآمرزد. در روایت دیگر [ آمده است ] : چون بیرون میرود گناه تو عیال تو را بیرون میبرد.
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم: هر خانهای كه مهمان به آن خانه نمیرود، ملائكه داخل آن خانه نمیشوند.
حضرت صادق علیهالسلام: از حقوق واجبه مؤمن بر مؤمن آن است كه او را اگر به ضیافت بطلبد قبول كند.
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: وصیت میكنم حاضران و غایبان امت خود را كه دعوت مسلمانان را قبول كنند به ضیافت، اگر چه پنج میل راه باشد كه این از اموری است كه در دین لازم است. و هر میل یك ثلث فرسخ است.
● آداب آب خوردن
حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام: هر بندهای كه آب بخورد و حضرت امام حسین - صلوات الله علیه - و اهل بیت او را یاد كند و لعنت كند كشندگان آن حضرت را، حق تعالی صد هزار حسنه برای او بنویسد و صد هزار گناه از او بیندازد و صد هزار درجه برای او بلند كند و چنان باشد كه صد هزار بنده آزاد كرده باشد و حق تعالی در قیامت او را خوشحال و مطمئن خاطر محشور گرداند، و اگر به این نحو بگوید، خوب است: «صلوات الله علی الحسین و اهل بیته و اصحابه و لعنهٔ الله علی قتلهٔ الحسین و اعدائه».
از آن حضرت منقول است كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم چون آب میخوردند، این دعا میخواندند:
«الحمد لله الذی سقانا عذبا زلالا و لم یسقنا ملحا اجاجا و لم یؤاخذنا بذنوبنا».
در روایت دیگر از آن حضرت منقول است كه هر گاه كسی پیش از آب خوردن «بسم الله» بگوید و دمی بخورد و «الحمد لله» بگوید، پس باز «بسم الله» بگوید و دمی بخورد و «الحمد لله» بگوید، پس باز «بسم الله» بگوید و بخورد، پس بعد از خوردن، «الحمد لله» بگوید، مادام كه آن آب در شكم او باشد، تسبیح خدا گوید و ثوابش از برای او باشد.
احادیث بسیار وارد شده است كه آب، ایستاده خوردن خوب است و آب به یك نفس خوردن خوب است و بهتر آن است كه به سه نفس خورده شود و در روز ایستاده بخورد و در شب نشسته.
به دو سند حسن از حضرت صادق علیهالسلام منقول است كه آب را به سه نفس خوردن بهتر است از خوردن به یك نفس.
حضرت امام محمد باقر علیهالسلام: آداب آب خوردن آن است كه در ابتدا «بسم الله» بگویی و چون فارغ شوی «الحمد لله» بگویی و از پیش دسته كوزه و از جایی كه شكسته باشد یا رخنه داشته باشد نخوری كه این دو موضع جای شیطان است.
پینوشتها:
[۱]. گزیده حلیهٔ المتقین، ص ۳۳.
[۲]. خود را به رنج افكندن.
[۳]. جویدن.
[۴]. آب در دهان گرداندن.
[۵]. آب در بینی كشیدن.
[۶]. بیماری پوستی برص كه سر دچار آن میشود.
[۷]. بینیاز.
[۸]. اشتها.
[۹]. حدیث موثق آن است كه همه راویان آن ثقه باشند اگر چه بعضی شیعه نباشند.
[۱۰]. نیكی كردن محض رضای خدا.
[۱۱]. امر نمیكنیم.
[۱۲]. بخشنده.
[۱]. گزیده حلیهٔ المتقین، ص ۳۳.
[۲]. خود را به رنج افكندن.
[۳]. جویدن.
[۴]. آب در دهان گرداندن.
[۵]. آب در بینی كشیدن.
[۶]. بیماری پوستی برص كه سر دچار آن میشود.
[۷]. بینیاز.
[۸]. اشتها.
[۹]. حدیث موثق آن است كه همه راویان آن ثقه باشند اگر چه بعضی شیعه نباشند.
[۱۰]. نیكی كردن محض رضای خدا.
[۱۱]. امر نمیكنیم.
[۱۲]. بخشنده.
منبع : بلاغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست