پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
مجله ویستا
روایت پسا انقلاب در نگاهی دیگر
![روایت پسا انقلاب در نگاهی دیگر](/mag/i/2/d2nqy.jpg)
در فرآیند انقلاب، تجربه یک خیزش و جنبش معرفتی، ارزشی، سیاسی و مردمی، به مثابه غنی ترین و جاذب ترین منبع آگاهی نقش ایفا می کند. با انقلاب، مردم نسبت به وضعیت موجود خود، آگاه شده و وضعیت مطلوبی را در پرتو تحقق و نهادینه شدن هنجارها و ایستارهای دینی تعریف و تصویر می کنند. در این دوران، گفتمان دینی هنوز به ملاحظات سیاسی جناحی زمخت، آلوده نشده بود، لذا بسیار محرک و مهیج می نمود; به گونه ای که آگاهی ها و خودآگاهی های نسل گذشته را به شدت دستخوش تحول و تغییر کرد و انسان ایرانی دیگری را خلق نمود. در این ایام، هر فعل و انفعالی، هر کنش و واکنشی، هر باید و نبایدی، هر گسست و پیوستی، هر گشت و بازگشتی، هر موافقت و مخالفتی، هر ماندن و رفتنی و... رنگ دین داشت و در پرتو آن معنا می یافت.اما دیری نپائید که انقلاب پیروز شد و ضرورت تسلط گفتمانی دیگر را ایجاب کرد. این گفتمان که به اقتضای نظام معرفتی و صدقی بر جامعه، یک گفتمان دینی بود، به اقتضای شرایط انقلابی، به درون مایه و سویه ایدئولوژیک نیز مزین شد و خود را در قالب یک گفتمان حکومتی بازتولید نمود. در دهه نخست انقلاب، این گفتمان از چنان دامنه فراخی برخوردار بود که بسیاری از دقایق و عناصر آرمانی، انسانی و انقلابی سایر گفتمان های سیاسی- اجتماعی مدرن و رهایی بخش را در خود انعکاس می داد.
در کانون گفتمان مسلط بر این دوران (که همان گفتمان امام بود)، اسلام به مثابه یک "دال متعالی" نشسته بود. غنای مفهومی و محتوایی چنین دالی، تمامی زوایا و زمینه های زندگی آدمی را در بر گرفته، سیاست را هم نشین دیانت کرده، هر دو را بر سیمایی عرفانی تزیین نموده، و هر سه را در کنش اجتماعی در منزلت "تئوری راهنمای عمل" نشانده بود. افزون بر این، این دال متعالی از چنان غنایی برخوردار بود که از یک سو، بسیاری از دقایق و عناصر آرمانی، انسانی و انقلابی سایر گفتمان های سیاسی-اجتماعی مدرن و رهایی بخش را در خود انعکاس می داد، و از سوی دیگر، مجال و امکانی برای بازی «بازی های زبانی» دیگر و پژواک صدای «دانش های تحت انقیاد» فراهم می ساخت.در سپهر و ساحت نظام اندیشگی و نظام معنایی امام، معانی و مفاهیم نوینی پدیدار گشتند که به رغم هم گونی و هم خوانی آنان با صورت بندی دانایی و نظام صدقی سنتی حاکم بر جامعه، بسترساز رویش و پیدایش منظرها و نظرهای بازسازی مدرن و واسازی پسامدرن شدند. گفتمان امام، مجموعه ای سازواره از واژگان یا شبکه معنایی (شبکه ای که با ذخیره ادراکی و تجویزی و تحریکی خاص، گونه نگریستن به جهان و فهم و تفسیر آن و الگوهای مجاز رفتاری را به کنشگران القا می کرد) بود که آن خواست ها و تقاضاهایی که واژه های دیگری برای بیان خود نمی یافتند، از طریقش گذر می کردند. به بیان دیگر، گفتمان شیعی وی، از آن رو که قادر بود یک شکل بیان را، گونه ای روابط اجتماعی را، یک سازمان ابتدایی پر انعطاف و وسیعا پذیرفته شده را، یک طریق با هم بودن را، شیوه ای از گفتن و شنیدن را، چیزی را که اجازه می دهد هم صدای مان را به گوش دیگران برسانیم، و هم همراه با آن ها بخوانیم، بازنمایی کند، توانست از نارضایتی های بی پایان، از انزجارها، از فلاکت ها، از نومیدی ها، نیرویی بسازد و مقاومتی را در برابر "قدرت های حاکم" و «گفتمان مسلط» سازمان دهی نماید.
نویسنده : محمدرضا تاجیک
منبع : روزنامه کیهان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست