دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
کشتیسازان جهان متاثر از سیاستهای کره
![کشتیسازان جهان متاثر از سیاستهای کره](/mag/i/2/dxfbw.jpg)
در نتیجه هیوندای، بزرگترین كشتیساز جهان، كنترل خود بر بازار را طی بحران، بیش از پیش افزایش داد. نكته جالب این است كه شركتهای عظیم كشتیساز، سیاست انتقال سرمایه به بخشهای دیگر را در پیش نگرفتند؛ سیاستی كه گاهی در بخشهای دیگر نظیر اتومبیلسازی اتخاذ میكنند بنابراین این موضوع میتواند بیش از هر چیز مبین این مطلب باشد كه كشتیسازی در كره سودآورتر از سایر بخشهاست. از سال ۱۹۹۷ تاكنون كه شرایط اقتصادی كره رشد كرده و در نتیجه كشتیرانی داخلی شرایط اقتصادی خوبی را تجربه میكند، این بهبود شرایط، برخی از صاحبان خطوط كشتیرانی را بر آن داشته تا قراردادهای جدیدی را در صنعت كشتیسازی منعقد كنند با این وجود، علیرغم افزایش تقاضای داخلی، تولیدات صنایع كشتیسازی همچنان سفارشهای خارجی است كه گردش سالانه ۱۰ میلیارد دلار سرمایه را دربردارد. در دوره جهانیسازی یا جهانی شدن دلبستگیهای مشتركی وجود دارد. موضوعاتی مانند محیطزیست و ایمنی كه صنعت كشتیسازی را درگیر میكند.
اهمیت به این دو موضوع منافع بالایی برای كشتیسازان جهان به دنبال خواهد داشت. كشتیسازان كرهای به تدریج به عنوان هدایتگر و رهبر در این صنعت ظاهر شدند تا همكاریهای بینالمللی را جذب كنند. ظرفیت كشتیسازان كرهای در تولید انبوه به مراتب بیشتر از دیگر رقباست. این مزیت موجب شده است كه در طراحی، مهندسی و فرایندهای تولید صرفهجویی به همراه داشته باشد. دركنار تسهیلات بزرگ این شركت كه برای ساخت كشتیهای بسیار بزرگ حملكننده مواد نفتی كاربرد دارد، آنها دارای مزایا و برتریهای رقابتی هستند تا انواع دیگر از كشتیهای بزرگ مانند LNG و كانتینربرها رإ؛ بسازند. به منظور ساخت انواع كشتیهای جدید، طرحهای تازه و مكانهایی كه باید این كشتیها در آن ساخته شوند، پیشبینی شده است. به طوری كه از نظر فنی به ابزارهای پیشرفته تجهیز شدهاند تا بتوانند از عهده ساخت كانتینرهای بزرگ و LNGها برآیند. به این منظور، سازندگان كشتی كرهای علاقهمندند كشتیهایی را سفارش بگیرند كه از ارزش بسیار بالایی برخوردارند. به عنوان مثال، كانتینربرهایی به ابعاد ۱۲ هزار TEU و كشتیهای گازبر LNG به حجم ۲۰۰ هزارمترمكعب نزد آنان از اهمیت بیشتری برای ساخت برخوردار است. بنابراین حتی اگر سفارشات جهانی كاهش یابد، كشتیسازهای كرهای پتانسیل بالایی از سفارشهای داخلی را ذخیره دارند. این سفارشهای داخلی حدود یك سوم فعالیتهای صنعت كشتیسازی را در سالهای پیش از بحران تشكیل میدهد. در این بین شركتهای كشتیرانی ژاپنی كه مشتری حدود ۶۰ درصد از تولیدات كشتیسازان ژاپنی هستند، ممكن است وسوسه شوند تا از تولیدكنندگان سنتی خود فاصله بگیرند. شركت كشتیرانی كلاین به هیوندای برای ساخت یك سری از شناورهای كانتینربر پست پاناماكس سفارش داده است و این اولین سفارش یك شركت ژاپنی برای كشتیهای كانتینری بزرگ به شركت كرهای است.
● رقابت سخت صنعت كشتیسازی با رقبای كرهای
اگر به آمار جهانی تولیدات صنعت كشتیسازی در چند سال اخیر توجه كنیم، رشد بازار كشتیسازان كرهای و تنزل بازار كشتیسازان اروپایی را ملاحظه خواهیم كرد. صنعت كشتیسازی اروپا ۱۵/۴۱ درصد از سهم تولید جهانی را در سال ۱۹۹۹ به خود اختصاص داد كه پایینتر از سهم ۲۰/۳۳ درصدی سال ۱۹۹۴ بود. این شركتها همزمان با بحران اقتصادی شرق آسیا، با بدترین وضعیت این دهه و افت سفارشها روبه رو شدند. از سویی دیگر كشتیسازان كرهای به علت رقابت ناعادلانه در بازار جهانی مورد اعتراض اتحادیه كشتیسازان غرب اروپا (AWES) قرار گرفتند. كشتیسازان اروپایی معتقدند كه اعطای كمكهای مالی به كارخانههای كشتیسازی كرهای، كمك بزرگی برای رقابت در صحنه تجارت جهانی است. بنابراین با گزارشی كه كمیسیون اروپایی از هزینههای تولیدی تهیه كرد مشخص شد كره با بازارشكنی و شكست قیمتها موجب تعطیلی و یا كاهش ظرفیت كشتیسازان اروپایی شده است.
كرهایها هرچند كاهش نرخ برابری پول كره را یكی از علل موفقیت خود میدانند اما علت اصلی این موفقیت را فداكاری نیروی كار و مدیریت شركتهای كشتیسازی برمیشمارند. آلن واكر، یكی از اعضای هیات مدیره انجمن كشتیسازی امریكا در گزارشی، ضمن تشریح سهم بازار رو به افزایش شركتهای كشتیسازی كرهای در بازارهای جهانی و كاهش شدید قیمتها از طرف این شركتها، به تبیین سیاستهای دولت كره در حمایت از شركتهای كشتیسازی میپردازد:هیچ تردیدی وجود ندارد كه حجم عظیم كمكهای مالی دولتی به صنعت كشتیسازی كره تخصیص یافته است. به عنوان نمونه شركت دوو كه دومین شركت كشتیسازی در كره است، مقروضترین كارخانه جهان در طول تاریخ شناخته شده است و از حمایتهای عمده مالی برخوردار است. دولت كره تصمیم دارد با به تعویق انداختن مهلت بازپرداخت بدهیهای دوو و تامین سرمایههایش به این شركت كمك كند. همچنین دولت از این شركت، اجرای نوسازی همهجانبه را خواستار شده است. البته پیوندهای نزدیك میان دولت و شركتهای كشتیسازی مختص به دوو نیست، شرایط مشابهی نیز برای بقیه شركتها وجود دارد.شركت Halla كه پنجمین شركت كشتیسازی در جهان است از كمكهای بانك دولتی صادرات كره برخوردار است. این بانك بدون توجه به شرایط فعلی این شركت و طولانی شدن بازپرداخت بدهیهایش به اعطاء وام به آن شركت، همچنان ادامه میدهد. شایان ذكر است كه این شركت، از امضای حتی یك توافقنامه سودده در سه سال اخیر ناتوان بوده كه خود نشانهای از فروش كشتیهای این شركت به قیمتی كمتر از هزینه تولید است.دیوید آیرون نماینده تجاری آمریكا در امور تجارت جهانی به دولت كره در مورد اعطای بودجه بیشتر به شركت دوو تحت عنوان یارانه دولتی هشدار داده است.
همچنین شورای كشتیسازی امریكا (SCA) از نماینده آمریكا درخواست كرده كه از دادخواست اتحادیه اروپا علیه كره جنوبی حمایت كند. استفاده از یارانههای دولتی در كره، یعنی صرف دلارهای مالیاتی مردم امریكا برای كمك مالی به شركتهای كشتیسازی كرهای و تقویت آنها برای رویارویی با شركتهای آمریكایی. به هر حال این سیاستهای كره جنوبی تاثیرات منفی بسیار زیادی را بر توانایی تولید كشتی آمریكا گذاشته است و در صورت ادامه این سیاستها سهم شركتهای كشتیساز جهان در بازار آینده از این هم كمتر خواهد شد.حتی اگر آسمان چه در حال و در چه در آینده برای كرهایها آبی باشد، ابرهایی وجود دارد كه این آسمان آبی را تهدید كند.كلیدیترین موانع كاری برای سازندگان كرهای كمبود فولاد و افزایش قیمت آن است. همچنین نوسانات قیمت دلار میتواند بر قیمت رقابتی كرهایها در بازار تاثیر بگذارد. البته شركتهای كرهای از این فشارهای منفی آگاه هستند چرا كه بعضی از كشتیسازان كرهای برخوردار از سودآوری كمتر و برخی دیگر حتی از این فاكتورها متضرر شدهاند؛ هرچند كه سال ۲۰۰۴ برای كشتیسازان كرهای سال پررونقی بوده است.
الهام دریابر
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست