چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
مؤسسه حقوقی - THE FIRM
سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : اسکات رودین، جان ا. دیویس، مایکل هاوسمن و سیدنی پولاک
کارگردان : پولاک
فیلمنامهنویس : دیوید ریب، رابرت تاونی و دیوید ریفیل، بر مبنای رمانی نوشتهٔ جان گریشام
فیلمبردار : جان سیل
آهنگساز(موسیقی متن) : دیو گروسین
هنرپیشگان : تام کروز، جین تریپلهوون، جین هاکمن، هال هولبروک، تری کینی، ویلفورد بریملی، اد هریس، هالی هانتر، دیوید استراتئون، گاری بیوزی و استیون هیل
نوع فیلم : رنگی، ۱۵۴ دقیقه
ـ ̎میچ مکدیر̎ جوان (کروز)، که به تازگی از دانشکدهٔ حقوق فارغالتحصیل شده، به هر دری میزند تا در یک اداره به عنوان مشاور حقوقی شغلی پیدا کند. سرانجام نیز از دعوت میشود. او و همسر جوانش، ̎ آبی̎ (تریلهوون) به ممفیس میروند و ̎میچ̎ خیلی زود با رئیس قسمت خودش، ̎ آیوری تولار̎ (هاکمن) دوست میشود. ̎میچ̎ در کشاکش وارد شدن به ریز و درشت مجموعهٔ وظایفش، متوجه بعضی اتفاقها میشود و از آن جمله مرگ مشکوک دو وکیل سابق مؤسسه که هر دو به یک شکل و در یک محل و در تصادفهای مشکوک کشته شدهاند. ̎میچ̎ در مییابد که FBI این مجتمع را زیر نظر دارد و در ملاقاتی، بین او و مأمور FBI، آنان به او هشدار میدهند که قتلها طراحی شده بودهاند و مؤسسه متهم و مظنون به حسابسازی، دزدیهای کلان و خلافکار است. ̎تولار̎ و رؤسای شرکت به ̎میچ̎ میگویند که علت مخالف FBI با آنان با این دلیل است که شرکت وکالت دفاع از چند موکل را که علیه FBI بوده، پذیرفتهاند. اما ̎میچ̎ به تحقیق ادامه میدهد. او به یک کارآگاه خصوصی رجوع میکند اما کارآگاه نیز به طرز مرموزی کشته میشود. در سفری به واشینگتن، ̎میچ̎ به FBI قول همکاری میدهد. از پروندههای شرکت عکس میگیرد. شرکت نیز میکوشد با عکسهائی که از بعضی روابط ̎میچ̎ تهیه کرده او را وادار کند که از تعقیب قضیه دست بردارد اما ̎میچ̎ همه چیز را نزد همسرش اعتراف میکند. سرانجام ̎میچ̎ و ̎تولار̎ با هم روبهرو میشوند. اما ̎میچ̎ تمام مدارک را به FBI داده است. مؤسسه حقوقی زیر نظر مافیا فعالیت دارد. ̎میچ̎ و همسرش ممفیس را ترک میکنند.
ـ فیلم اندکی طولانی و اندکی خسته کنندهٔ پولاک از فساد و تباهی در یک نهاد تجارتی / اقتصادی / حقوقی و مبارزهٔ جوان آرمانگرای تازه فارغالتحصیل آمادهٔ جهش به طبقهٔ بالاتر اجتماعی ـ با همهٔ وجوه تمثیلی آن از کلیت جامعهٔ امریکا در قالب این نهاد کوچک ـ با درون مایهای نزدیک به سه روز کندور (ساختهٔ خود پولاک، ۱۹۷۵) و رویاهای برقی (استیو بارون، ۱۹۸۴) اما بدون آن زمینهٔ هیجانانگیز و پر حادثه سه روز ... و تنشهای شدید حسی و روانشناسانهٔ سواران ...، چالشی بسیار دشوار برای فیلمسازی که میکوشد ـ مثل همیشه کوشیده و موفق بوده ـ در قالب قواعد و اصول هالیوودی کار کند، اما در عین حال شخصی، گزنده و افشاگر باشد. اینجا البته تنشهای عاطفی بین زوج جوان بسیار کمرنگ، و مقابلهٔ اجتماعی به مایهٔ پررنگتر بدل شده است اما روانشناسی سادهانگارانهٔ هالیوودی، فیلم را به اثری بسیار معمولی و پیش پا افتاده بدل میکند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست