یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
سعید بن محمد بن حسن ابورشید نیشابوری
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (پیش از ۳۴۵ -پس از ۴۱۵) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلم و دانشمند معتزلی
نام وی نخستینبار بهعنوان متکلم آمده که در مشاجرهٔ ادبی میان
بدیعالزمان همدانی و ابوبکر خوارزمی در ملقاباذ نزدیک نیشابور حضور داشت ، که در خراسان و ماوراءالنهر رایج بود. ابورشید حلقهٔ درسی در نیشابور داشت. پس از اینکه به تألیف کتابهائی پرداخت به ری سفر کرد تا از مکتب معتزلیان بصره که رئیس آنها قاضی القضاهٔ عبدالجبار بود استفاده کند. ابورشید مذهب اعتزال عبدالجبار را پذیرفت و به خواهش وی کتاب "دیوانالاصول" را بهعنوان کتاب درسی علم کلام تألیف کرد ، سپس به نیشابور برگشت و در میانهٔ راه مدتی در گرگان اقامت گزید. دوباره به ری مراجعت کرد و بهعنوان نائب ابوالجبار شناخته شد و بعد از مرگ وی به جانشینی او ، ریاست معتزلیان پیرو مکتب بصره را بهعهده گرفت. ابورشید راوی حدیث نیز بود. ابوسعد سمٌان ارزی محدث مشهور احادیثی از وی نقل کرده است. از جمله تألیفات وی: "المسائل فی الخلاف بین البصرئین والبغدادئین"؛ "الجزء"؛ "النقص علی اصحابالطبائع"؛ "التذکرهٔ"؛ "مسائلالخلاف بیننا و بینالمشبههٔ والمجبرهٔ والخوارج والمرجئهٔ"؛ "زیادات الشرح".
تولد و وفات: (پیش از ۳۴۵ -پس از ۴۱۵) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلم و دانشمند معتزلی
نام وی نخستینبار بهعنوان متکلم آمده که در مشاجرهٔ ادبی میان
بدیعالزمان همدانی و ابوبکر خوارزمی در ملقاباذ نزدیک نیشابور حضور داشت ، که در خراسان و ماوراءالنهر رایج بود. ابورشید حلقهٔ درسی در نیشابور داشت. پس از اینکه به تألیف کتابهائی پرداخت به ری سفر کرد تا از مکتب معتزلیان بصره که رئیس آنها قاضی القضاهٔ عبدالجبار بود استفاده کند. ابورشید مذهب اعتزال عبدالجبار را پذیرفت و به خواهش وی کتاب "دیوانالاصول" را بهعنوان کتاب درسی علم کلام تألیف کرد ، سپس به نیشابور برگشت و در میانهٔ راه مدتی در گرگان اقامت گزید. دوباره به ری مراجعت کرد و بهعنوان نائب ابوالجبار شناخته شد و بعد از مرگ وی به جانشینی او ، ریاست معتزلیان پیرو مکتب بصره را بهعهده گرفت. ابورشید راوی حدیث نیز بود. ابوسعد سمٌان ارزی محدث مشهور احادیثی از وی نقل کرده است. از جمله تألیفات وی: "المسائل فی الخلاف بین البصرئین والبغدادئین"؛ "الجزء"؛ "النقص علی اصحابالطبائع"؛ "التذکرهٔ"؛ "مسائلالخلاف بیننا و بینالمشبههٔ والمجبرهٔ والخوارج والمرجئهٔ"؛ "زیادات الشرح".
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت حجاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد رئیسی پاکستان امام خمینی رئیس جمهور
هواشناسی آتش سوزی سلامت تهران قتل پلیس کنکور شهرداری تهران وزارت بهداشت فضای مجازی زنان پایتخت
خودرو قیمت دلار دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سریال محمدرضا گلزار سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری ترانه علیدوستی کتاب تئاتر
اینترنت خورشید کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل جنگ غزه غزه رژیم صهیونیستی فلسطین روسیه چین اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس سپاهان لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات اپل فناوری سامسونگ ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
بارداری دندانپزشکی کاهش وزن مالاریا زوال عقل