جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

نگاهی به مرکز قانون‌گذاری مخابراتی بریتانیا


نگاهی به مرکز قانون‌گذاری مخابراتی بریتانیا
دولت بریتانیا به منظور به‌سازی وضعیت تنظیم قوانین مخابراتی و رادیویی این منطقه در سپتامبر ۲۰۰۷ اعلام کرد که گروه‌های فکری جدیدی راه‌اندای کرده است تا بتواند از ادغام شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی(شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات مخابراتی، پهن‌باند، اینترنتی و ...) بهترین استفاده را ببرد و سیاست‌های جدیدی را برای اداره آن‌ها در آن‌ها وضع کند.
بر اساس آنچه که در تاریخ بریتانیا ثبت شده، این کشور پیش از تاسیس شرکت مخابراتی BT در سال ۱۹۸۴ نیز قوانین واحدی برای نحوه اداره شرکت‌های مخابراتی، تطابق آن‌ها با پیشرفت‌های لحظه‌ به‌لحظه و روزافزون فناوری و حضور در بازارهای جهانی داشته است. در آن زمان تلفن‌همراه، اینترنت و خطوط پهن‌باند هنوز به طور کامل معرفی نشده‌ بودند و بر همین اساس توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شد. اما باید توجه داشت که مراکز تنظیم مقررات مخابراتی که امروزه فعالیت می‌کنند با دنیای پیچیده‌تری مواجه هستند و باید انواع فناوری‌ها را به ساکنان ده‌ها هزار شهر کوچک و بزرگ در سراسر کشور برسانند. برای بررسی وضعیت مخابراتی و رادیویی بریتانیا، ابتدا خصوصیات اصلی سیستم مدیریتی رگولاتوری این کشور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
● قانون ارتباطات ۲۰۰۳ بریتانیا
تمامی اپراتورهای ارتباطی و مخابراتی بریتانیا موظفند بر اساس قوانینی که قانون ارتباطات ۲۰۰۳ آورده شده است، عمل کنند. این قانون شامل بخش‌هایی از قانون ارتباطی و مخابراتی اتحادیه اروپا می‌شود تا از این طریق بتواند علاوه بر به‌روز رسانی سیستم‌های ارتباطی، بین اپراتورهای بریتانیا و مراکز مخابراتی سراسر اتحادیه اروپا هماهنگی ایجاد کند.
● سازمان ارتباطات بریتانیا
مرکز تنظیم مقررات رادیویی و مخابراتی بریتانیا که Ofcom خوانده می‌شود و وظیفه اجرای قانون ارتباطات ۲۰۰۳ را برعهده دارد، در سال ۲۰۰۳ با ادغام چندین مرکز کوچک رگولاتوری در بریتانیا تاسیس شد. مرکز Ofcom هم‌اکنون بیش از ۸۰۰ کارمند دارد و بودجه سالانه آن حدود ۱۳۰ میلیون پوند برآورد می‌شود. ساختار سازمانی این مرکز به این صورت است که یک مدیرعامل وظیفه مدیریت پروژه‌ها را به صورت روزانه برعهده دارد و مدیران مختلف زیر نظر وی فعالیت می‌کنند.
● شرایط کلی شرکت‌های مخابراتی
راه‌اندازی مرکز Ofcom و استفاده از قانون ارتباطات ۲۰۰۳ باعث شد تا نیاز شرکت‌های مخابراتی و مراکز پخش برنامه‌های تلویزیونی(که هم‌اکنون زیر نظر مرکز رگولاتوری بریتانیا اداره می‌شوند) به گرفتن مجوز برای راه‌اندازی یک شبکه مخابراتی یا یک سرویس جدید از بین برود(البته باید توجه داشت که شرکت‌های یاد شده برای استفاده از طیف‌های مخابراتی همچنان مجبور به گرفتن مجوز هستند. برای مثال، اپراتورهای تلفن‌همراه باید این مجوزها را دریافت کنند). در عوض، هر یک از شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی یک مجوز جداگانه دریافت می‌کنند تا مشخص شود که این مراکز شرایط کلی برای عرضه خدمات ارتباطی را دارند.
در حال حاضر ۲۰ شرط کلی برای شرکت‌های مخابراتی بریتانیا وجود دارد که این شرط‌ها به همراه جزئیات خود قانون مخابراتی این کشور را تشکیل می‌دهند که از این شرط‌ها می‌توان به استاندارد اتصال متقابل، نحوه قرارگیری شماره‌ تلفن‌های ثابت، نحوه دسترسی به شماره‌های اضطراری، استانداردهای فروش و بازاریابی، خدمات ویژه برای معلولین، تغییر کدهای خطوط باند پهن و ... اشاره کرد. مرکز Ofcom شامل یک واحد ویژه برای دریافت شکایات و حل آن‌ها در زمینه این شرط‌ها می‌شود.
● قانون‌گذاری اپراتورهای اصلی مخابراتی بریتانیا
یکی از وظایف اصلی Ofcom مدیریت ارتباطات و فعالیت‌های تجاری اپراتورهای بزرگ مخابراتی است که می‌توانند تاثیرات منفی فراوانی بر بازار رقابتی و مشتریان بگذارند. قانون ارتباطات برای تسهیل کار Ofcom‌، استانداردهای کلی برای رقابت بین شرکت‌های مخابراتی تعریف کرده است. مرکز Ofcom به صورت مرتب بازارهای اقتصادی مختلف را(هر ۳ یا ۴ سال) به صورت مرتب مورد بررسی قرار می‌دهد تا از این طریق بتواند بازار مخابراتی را بهتر اداره کند و میزان قدرت یک شرکت مخابراتی در بازار(SMP) را نمایان سازد. برای مثال اگر یک شرکت مخابراتی از توان بالایی در بازار برخوردار است، مرکز Ofcom آن را به همراه نحوه ارایه خدمات به مشتری، رقابت با دیگر شرکت‌ها و ... را در این شرکت بررسی کرده و فعالیت‌های آن را کنترل می‌کند.
● بازبینی استراتژیک مخابراتی
مرکز Ofcom در سال ۲۰۰۵ قانون واحدی را مبنی بر بازبینی استراتژیک واحدهای مخابراتی ثابت که تحت قانون Enterprise Act ۲۰۰۲ به صورت مجزا از توانایی‌های خود استفاده می‌کنند، وضع کرد. مرکز Ofcom با این اقدام سعی کرد نحوه فعالیت بخش‌های مختلف وابسته به یک اپراتور را مورد بررسی قرار داد و مشکلات آن‌ها را برای حضور در بازارهای رقابتی از میان بردارد. نتیجه این قانون آن شد که شرکت مخابراتی BT پیشنهاد راه‌اندازی شبکه‌های مخابراتی مجزا را با نام Openreach به مرکز Ofcom بدهد و مدیریت این شبکه‌ها را برای مشتریان خارجی(Cable & Wireless، Carphone Warehouse، Thus و … ) و مشتریان داخلی خود به صورت یکجا برعهده داشته باشد. این امر باعث شد تا شرکت BT دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهد و خدمات بیشتری را در اختیار مشتریان بگذارد.
● دیوان محاکمات دادخواست‌های رقابتی شرکت‌های مخابراتی
بر اساس قوانین موجود در مرکز رگولاتوری بریتانیا، شرکت‌های مخابراتی این منطقه می‌توانند شکایات و یا درخواست‌های خود را به دیوان محاکمات رقابتی انتقال دهند تا این مرکز شرایط اقتصادی و قانونی شکایت آن‌ها را زیر نظر قوانین Ofcom مورد بررسی قرار دهد. در این بخش، درخواست برای بازبینی یک پرونده از سوی شرکت‌های مخابراتی نیز امری عادی تلقی می‌شود تا بتوان به درستی به مشکلات رسیدگی کرد.
● برنامه‌های دولت برای اصلاحات آتی
دولت بریتانیا به منظور به‌سازی وضعیت تنظیم قوانین مخابراتی و رادیویی این منطقه در سپتامبر ۲۰۰۷ اعلام کرد که گروه‌های فکری جدیدی راه‌اندای کرده است تا بتواند از ادغام شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی(شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات مخابراتی، پهن‌باند، اینترنتی و ...) بهترین استفاده را ببرد و سیاست‌های جدیدی را برای اداره آن‌ها در آن‌ها وضع کند. دولت بریتانیا در تلاش است تا در سال ۲۰۰۸ میزان فعالیت سهام‌داران و سرمایه‌گذاران را در مرکز رگولاتوری Ofcom افزایش دهد و خدمات عرضه شده از این مرکز را بیشتر کند.
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا