دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


از سینما تا گردشگری با «جلوه های ویژه»


از سینما تا گردشگری با «جلوه های ویژه»
● جلوه های ویژه در گردشگری:
مفهوم جلوه های ویژه در هنر سینما، به مجموعه عملیاتی اطلاق می شود که برای ایجاد وهم، فریب دادن، به کار بستن حقه و حیله زدن، برای بیان موضوعات و دسترسی به اهداف متعدد، بکار می روند. به بیان دیگر در هنر سینما، القا» بهتر، تاکید بیشتر و ایجاد هیجان مفرط با روش های متنوع جلوه های بصری و گرافیکی و افکت های تصویری همراه است.
در یک کلام با جلوه های ویژه، خیال مخاطبان به پرواز درمی آید و برایشان دنیایی فانتزی و مجازی ساخته می شود و گذشته با آینده پیوند می خورد. با این روش، مکانی تاریخی بازسازی می شود، حماسه ای خلق می گردد، ایده آلی به واقعیت می پیوندد، واقعه ای شبیه سازی می شود، موجودی فضایی به نمایش درمی آید و... اما جلوه های ویژه در گردشگری چه نقشی را می توانند ایفا کنند، یا این که مفهوم جلوه های ویژه در گردشگری چیست؟
اگر جلوه های ویژه در سینما، می تواند موجودات دوره «ژوراسیک» را به بهترین وجهی برای ما تداعی کند، یا صحنه های نبرد «تروا» را برایمان قابل لمس سازد، چگونه این مفهوم می تواند در گردشگری، تاکید و بزرگنمایی بیشتری برای معرفی یک طبیعت خاص و یا یک رویداد ویژه داشته باشد؟! «تصور کنید خیل گردشگران در محوطه معبد چغازنبیل هستند و به سوی آن خیره شده اند، که در این هنگام با اسفاده از نور و رنگ و تکنیک های انیمیشن، معبد به صورت سه بعدی بازسازی می شود و اونتاش گال(پادشاهی که معبد را ساخت) و اطرافیانش نمایان می شوند و به اینشوشیناک(خدایی که معبد به او اهدا شد) ادای احترام می کنند.
یا تصور کنید که در یک شب پاییزی در کویر لوت و در محوطه کلوت ها نشسته اید که یکی از افسانه های هیجان انگیز کویری با حضور جن و پری و موجودات ماورایی برای تان نمایش داده می شود. یا این که در یک کاروانسرای شاه عباسی، کاروانی از مسافران جاده ابریشم را می بینید که به گپ و گفت و تیمار چارپایانشان مشغولند.
آیا نمی توان در همه آن غروب هایی که مسافران برای دیدار از نمای کشتی یونانی در غروب جزیره کیش به آن بخش از جزیره می روند، نمایشی را ترتیب داد که احساس کنیم کشتی سالم است و ناخدا در حال هدایت آن به سمت ساحل است یا در میان مه و طوفان گرفتار شده و... یا جالب نیست اگر در محوطه هر یک از باغ های ایرانی موجود در شیراز و اصفهان، داستان های هزار و یک شب با حضور شهرزاد قصه گو و قصرهای آن چنانی که نمونه اش همان عالی قاپو و کاخ چهلستون هستند، به نمایش دربیاید. مثال های بسیاری را در این زمینه می توان مطرح کرد.
در واقع این ایده همان کاری است که در اجرای نمایش های(Performance) بسیاری از کشورها دیده می شود. چینی ها برای معرفی تاریخ کشورشان، روایت افسانه هایشان، آشنایی با سبک زندگی مردمانشان و نشان دادن بناهای تاریخی کشورشان، از همین روش ها در سالن ها(سالن بسته یا در هوای آزاد) استفاده می کنند.
آن ها با اجرای نمایش و آکروبات و استفاده از نور و رنگ و دود و آب چنان شور و هیجانی در مخاطب ایجاد می کنند که برای گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند، رفتن به این اجراها به اندازه دیدار از شهر ممنوعه و دیوار چین شگفت انگیز و جالب توجه است. در فرانسه، داستان های معروف ادبیات کودکان که توسط نویسندگان بزرگ نوشته شده اند، به همراه نمایش آب و با استفاده از نور و ایجاد رنگ های جذاب، در محوطه های روباز در حجم وسیع به نمایش درمی آید.
کشورهای دیگری هم هستند که در این زمینه کارهای فوق العاده ای انجام می دهند.» میراث خبر در ادامه این یادداشت می نویسد: «از آنجاکه جلوه های ویژه حتی در دوربین های عکاسی و در برنامه های کامپیوتری راه پیدا کرده اند و هر روز هم بیشتر نمود پیدا می کنند، معتقدیم که می توانند کارکرد وسیعی هم در گردشگری داشته باشند. از طرفی شاید ما در کشور خودمان به خودمان امیدواری بدهیم که بهترین جاذبه های تاریخی و طبیعی را داریم، که البته این سخن کاملا درست نیست. زیرا ما منابع گردشگری داریم و نه جاذبه. و اگر جاذبه هم داریم آن اندازه ای نیست که قابل رقابت با جاذبه های کشورهای پیش رو در عرصه گردشگری باشد که قرار است ما با آن ها کورس رقابت بزنیم.
بنابراین برای معرفی منابع گردشگری امان باید آن ها را به جاذبه تبدیل کنیم و برای این جاذبه ها باید جاذبه های مضاعف ایجاد نماییم و امروزه ایجاد جاذبه و مضاعف ساختن جاذبه ها با چنین روش هایی است که ذکر کردیم یا به شیوه هایی همانند این ها. اگر در دنیا نام ایران را با عراق اشتباه می گیرند، اگر تمدن ایران و زندگی ایرانیان ناشناخته مانده است، اگر در تمام سایت های معتبر گردشگری و در بخش «بهترین جاذبه ها»، حتی یک اثر از ایران دیده نمی شود، اگر در سایتی که ۱۸رویداد سالیانه(از قبیل جشن و کارناوال و فستیوال و...) از ترکیه و ۸۸ رویداد از چین معرفی شده اند و در همین حال نتیجه جستجو برای تعداد رویدادهای فرهنگی و مذهبی و شادمانی در ایران، صفر است، یعنی این که این فقط خودمان هستیم که خودمان را می شناسیم، که حتی این هم جای تامل دارد. در صحنه گردشگری دنیا، روش های متنوعی برای جذب گردشگران و به وجود آوردن احساس رضایت در آن ها وجود دارد، که ما از آن میان می توانیم به سمت آن هایی برویم که هم منافع مان را تامین می کنند و هم با ارزش هایمان مغایرت ندارند.
و در عین حال می توانند در معرفی کشور و مردم ایران بسیار موثر باشند.با استفاده از تکنیک های جلوه های ویژه و بهره گیری از مفهوم آن می توان موضوعی را مورد توجه بیشتر قرار داد، تخیل مخاطبان را به سویی که می خواهیم سوق داد، مخاطب یا همان گردشگر را مستقیما وارد موضوع کرد و با او رابطه دوطرفه برقرار کرد و... در ضمن ارائه و معرفی ملموس تاریخ و ادبیات و اسطوره ها و مشاهیر، ایجاد فضایی برای گذراندن شب گردشگران به بهترین نحو(life Night)، انجام فعالیتی جدید که می تواند اشتغال زایی جدید و درآمدزایی جدیدی را به همراه داشته باشد، از جمله نتایج استفاده از مفهوم جلوه های ویژه در گردشگری است.
● عمده ترین مشکلات بعد از ازدواج:
ازدواج مرحله ای از تکامل در زندگی می باشد و به نوعی تولدی دیگر و آغازی دیگر به حساب می آید که برای وارد شدن به این مرحله هر کس باید آمادگی کافی را داشته باشد و حساب شده عمل کند. دوست داشتن و عشق قبل از ازدواج شاید باعث کمرنگ شدن بعضی مسائل بشود که در دوران بعد از ازدواج بسیار قابل لمس می شود. پس بر پایه عشق نمی توان وارد زندگی مشترک شد چراکه شاید عشق لازم باشد اما کافی نیست.
ساده ترین مسائل در زندگی مشترک اگر نادیده گرفته شود به مشکل بزرگی تبدیل می شود. پر واضح است که هیچ زوجی مایل به طلاق و جدایی نیستند اما عدم شناخت صحیح از مسائل بعد از ازدواج و سطحی نگری به زندگی و کوچک شمردن مشکلات باعث شده تا آمار طلاق به خط قرمز برسد. پس سطح معیارهای خود را باید قبل از ازدواج تقویت کنیم، ظاهربین نباشیم و از مشکلات به آسانی عبور نکنیم. هیچ چیز را برای بعد نگذاریم. ما انسان هستیم یکبار آمده ایم و یکبار می رویم و در این بین فقط یکبار زندگی خواهیم کرد. به راستی همین که همسرمان صورت زیبا، اندام زیبا، گویش و بیان زیبا و پولدار بود باید صیغه عقد را جاری کنیم؟
فراموش نکنید که ازدواج امر ساده ای نیست و پذیرفتن مسئولیت در زندگی کاملا با رابطه دوستی یا نامزدی تفاوت دارد. خیلی از خانواده ها بواسطه دوست داشتن و اینکه می خواهند مثلا به فرزند خود کمک کنند تا گره ای از مشکلات را باز کنند متاسفانه با دخالت های بیجا باعث کور شدن آن گره نیز می شوند. زوج های جوان خیلی راحت با نهایت احترام می توانند خود مانع دخالت های دیگران در زندگی زناشویی خود شوند.
اولین رکنی که باید به خاطر داشت هماهنگی دو زوج و اعمال رفتارهای متقابل است. البته مشورت کردن با بزرگان خیلی خوب است اما سعی کنید همیشه تصمیم نهایی را خودتان بگیرید. به خاطر داشته باشید زندگی مشترک یعنی ۵۰به۵۰، به همان مقدار که حرف و تصمیمات شما اهمیت داره متقابلا باید به تصمیم های همسرتان نیز باید احترام بگذارید. به جای گوش دادن به حرف های دوستان و آشنایان بهتر است حرف های همسرتان را تجربه کنید.
چون دوست شما هر چقدر هم که صمیمی باشد بیشتر از همسر شما نمی تواند برای شما دل بسوزاند. خانم ها به خاطر داشته باشند مسئولیت آقایان تا حدود زیادی نسبت به شما بیشتر است، محیطی را برای شوهر خود در خانه فراهم کنید تا شوهر شما پس از انجام مسئولیت خود در خارج از خانه با شوق و شور برای رسیدن به خانه و قرار گرفتن کنار شما و فرزندان لحظه شماری کند. آقایان هر مشکلی بیرون از خانه هست، پشت درب خانه بگذارند و بعد کلید را به در بیاندازند همه کار می کنند. یکی از عمده ترین مشکلات خانم ها در شروع زندگی تنهایی و دلتنگی می باشد. آقایان چند روز ابتدای زندگی مشترک را بیشتر باید در کنار همسر خود باشند.
آنها را بیرون ببرید، بگردید، سینما، پارک، خرید و اگر آنها تمایل دارند حتی در هفته چندبار به خانه پدری بروند بهتر است این اجازه را بدهید. به هر حال چند سال با خانواده بودن را نمی توان یک شبه فراموش کرد. شاید بعضی از خانم ها به علت کم لطفی خانواده و کوتاهی خودشان در دوران مجردی، در پخت وپز و برخی کارهای خانه مشکل داشته باشند، اگر آمدید خانه، غذا حاضری بود یا اینکه بوی سوختنی آمد یا ظرفی شکسته بود، سخت نگیرید و برخوردی درست داشته باشید، این ها مشکلات رفع شدنی هستند. خیلی از زوج های جوان هستند که بعد از ماه عسل دیگر فرصت مسافرت رفتن نداشته اند حتی حسرت یه پارک رفتن ساده به دلشان می ماند.
شاید شوهران به خاطر مشغله های کاری فرصت نکنند یا وقتی به خانه می آیند آنقدر خسته هستند که رمقی برای گردش ندارند و در مورد مسافرت شاید بودجه ای برای مسافرت ندارند، اما بهتر است بدانید مسئولیت پذیری شامل همه اعمال زندگی مشترک می شود نه تنها سیرکردن شکم و تهیه پوشاک. پس حتما پس اندازی هم از نظر مادی هم از نظر زمانی برای تفریح باید کنار گذاشته باشند.
منبع : روزنامه ابتکار