شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

کم‌تر از ثانیه - SPLIT SECOND


کم‌تر از ثانیه - SPLIT SECOND
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : لارا گریگوری
کارگردان : تونی میلم
فیلمنامه‌نویس : گاری اسکات تامپسن
فیلمبردار : کلایو تیکنر
آهنگساز(موسیقی متن) : استوین پارسونز و فرانسیس هینز
هنرپیشگان : روتگر هوئر، کیم کاترال، نیل دانکن، مایکل ج.پولارد، پیت پاستلت‌ویت، ایان دروری، رابرت ایتن، استیون هارتلی و آلون آرمسترانگ
نوع فیلم : رنگی، ۹۰ دقیقه


ـ لندن، سال ۲۰۰۸ شهر نه تنها به خاطر افزایش دمای زمین به شهری سیل‌زده تبدیل شده بلکه خطر دیگری نیز از سوی یک قاتل زنجیره‌ای بی‌رحم تهدیدش می‌کند. در پی قتل دختری، ̎هارولی استون̎ (هوئر)، کارآگاه تکرو که به دنبال قتل همکارش از سه سال پیش به طور غیررسمی قاتل را تعقیب می‌کرده، رسماً مأمور یافتن قاتل می‌شود. قاتل، قلب قربانی را از بدن خارج کرده و در یک محفظهٔ یخ برای ̎استون̎ می‌فرستد. ̎دورکین̎ (دانکن)، کارآگاه تازه نفسی که همکار ̎استون̎ شده، پیامی را که با خون در محل جنایت بعدی به جای می‌گذارند، به عنوان علامت ̎عقرب̎ رمزخوانی می‌کند ولی ̎استون̎ آن را جدی نمی‌گیرد. در این میان ̎میشل̎ (کاترال)، بیوهٔ ̎فاستر̎ (هارتلی) از سوی قاتل مورد تهدید قرار می‌گیرد. ̎استون̎ و ̎دورکین̎ به محل زندگی ̎میشل̎ می‌شتابند و او را در حالی پیدا می‌کنند که زخمی شده و دختر آپارتمان زیرین به قتل رسیده است. در درگیری شدیدی که رخ می‌دهد، مهاجم پا به فرار می‌گذارد. از آنجا که قاتل فرصت نیافته قلب قربانی خود را خارج کند، ̎استون̎ و ̎دورکین̎ به سردخانه می‌روند تا از نزدیک دشمن خود را ملاقات کنند. آنان با هیولای انسان مانندی روبه‌رو می‌شوند که نیرو و ساختار DNA قربانیان خود را می‌بلعد. خیلی زود معلوم می‌شود که لانهٔ هیولا در تونل‌های متروی لندن و درست زیر ایستگاه ̎کانن استریت̎ قرار دارد. ̎استون̎ و ̎دورکین̎ به کمک ̎موش‌گیر̎ (پولارد)، نگهبان مجراهای فاضلاب شهر، به جائی می‌‌رسند که ̎میشل̎ به عنوان طعمه از طنابی آویزان شده است. در نهایت ̎استون̎ با هیولا به جنگ تن به تن می‌پردازد و قلبش را از بدن خارج و تکه‌تکه می‌کند. آنان سپس خود را به سطح شهر می‌رسانند ولی غافلند از آن که در آب‌های زیرزمینی، پدیده‌های شومی درهم می‌لولند.
ـ دانستن اینکه قاتل زنجیره‌ای فیلم، شخصیتی شیطانی است به همان اندازه بی‌اهمیت است که بدانیم کارهای هوئر تا حدودی مسیحائی است. در واقع، فیلم زمانی پرده از چهرهٔ واقعی خود بر می‌گیرد که نماهائی نزدیک از آن هیولای شیطانی پرده را پر می‌کند و در می‌یابیم عربده‌های هولناک و چنگال‌های میکانیکی او تقلیدی آشکار از مؤلفه‌های بیگانه‌ها (جیمز کامرون، ۱۹۸۶) و بیگانه ۳ (دیوید فینچر، ۱۹۹۲) است، و در نهایت آنچه تماشاگر خواهد دید روباروئی دیگری از انسان و موجودی دیو صفت است. هوئر با پزهائی کلیشه‌ای، مثل سیگاری بر لب، عینکی بر چشم و سلاحی در دست، قهرمان بلامنازع فیلم است و حضور غیر مؤثر پولارد و عده‌ای دیگر از بازیگران مستعد انگلیسی ـ مثل آرمسترانگ، پاستلت‌ویت و دروری ـ در نقش‌هائی غیرمناسب، به یکه‌تاز بودن او رنگ بیشتری داده است. در این میان، فقط فیلمبرداری تیکنر چشم‌گیر می‌نماید.


همچنین مشاهده کنید