پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
کنکاش در مبانی و تعاریف ترور و تروریسم
در بین سالهای ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۱ بالغ بر صد هزار عملیات تروریستی، به دست بیش از ۲۰۰ گروه انجام شده که در جهان به ثبت رسیده است. پدیدهی تروریسم موضوعی است که به گوش ما ایرانیان آشنا است؛ زیرا از ابتدای انقلاب اسلامی شخصیتهای برجستهای به دست تروریستها به شهادت رسیده و مردم کوچه و بازار کشورمان در تیررس اهداف تروریستی قرار گرفتهاند. البته فعالیتهای تروریستها منحصر به کشور ما و اینگونه اقدامات نمیشود. از اینرو آخرین اقدام تروریستها، حمله به مرکز دو شهر نیویورک و واشنگتن است که در ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) صورت گرفته است. در این حوادث هزاران تن از «مردم دنیا» کشته شدند. این روزها حرف نخست جهانیان «مبارزه با تروریسم و تروریست» است. اما «تروریسم چیست؟».
پگاه حوزه سعی کرده است تا تعریفی مختصر از این واژه و مبانی تاریخی تروریسم را برای خوانندگان ارائه دهد.
● تعریف واژهی ترور و تروریسم
ترور (Terror) در فرهنگ سیاسی به «احساس ترس» معنی شده است. واژهی تروریسم (Terrorism)عقیده داشتن بر لزوم آدمکشی، تهدید و ایجاد خوف و وحشت در میان مردم، برای نیل به هدفهای سیاسی، یا برانداختن حکومت و در دست گرفتن زمام امور دولت و یا تفویض آن به گروه دیگری معنا شده است.
واژهی ترور از زبان فرانسه به زبان فارسی راه یافته است و در زبان فرانسه و انگلیس نیز به معنای ترس و وحشت به کار برده میشود.
دکتر پرویز پیران جامعهشناس و محقق علوم اجتماعی معتقد است: ترور را میتوان ایجاد وحشتِ سازمانیافته برای اِعمال قدرت تعریف کرد. البته این تعریف به انقلاب کبیر فرانسه و دورانی به نام ترور بازمیگردد. اگر ما چنین تعریفی را بپذیریم، بدیهی است که سابقهی آن به سالهای بسیار دور و زمان شکلگیری نخستین نطفههای حاکمیت و قدرت بازمیگردد و طبیعی است که به دلیل هوشمندی بشر، همیشه این احتمال وجود دارد که انسانها در شرایط خاصی با حذف فیزیکی دیگری، یا قدرت خود را تثبیت کنند، یا آن را بسط دهند. در اسطورهها و ادبیات مذهبی خودمان نیز به مقولهی ترور بر میخوریم که بحث هابیل و قابیل از این قبیل است البته لازم به توضیح است که هر حذفی را نمیتوان ترور نامید و حتما باید در این حذف بحث اشغال، یا تثبیت حاکمیت وجود داشته باشد و در واقع در قالب ترور سیاسی تعریف میشود.
● زمینههای تاریخی
ترور همواره به عنوان ابزاری جهت تحقق خواستههای سیاستمداران، گروهها و سازمانها به کار گرفته شده است. در گذشته واژهی تروریسم تنها در قالب کاربرد ابزار سادهی خشونت معنی مییافت، در حالیکه این پدیده در پایان جنگ جهانی دوم و شرایط جدیدی که ـ به ویژه در دههی ۱۹۶۰ بر جهان حاکم گردید ـ از طریق ابزار پیشرفتهی تکنولوژی و وسایل ارتباطی وارد مرحله تازهای گردید که به مرحلهی تروریسم نوین شهرت یافت.
دکتر پیران میگوید: یکی از جالبترین بحثهایی که در مورد ترور وجود دارد به تاریخ ایران باستان و داستان سه برادر «سلم» و «تور» و «ایرج» برمیگردد که فردوسی در شاهنامه آن را به زیباترین شکل بیان میکند. فردوسی در این داستان، بحثهایی را در مورد ترور مطرح کرده و میگوید: ترور برای کسب و اعمال قدرت، فزونطلبی و تمامیتخواهی در زمینهی قدرت است و حتی میگوید:
جهان خواستی یافتی خون مریز مکن با جهاندار یزدان ستیز
این امر نشان میدهد که ترور تنها در شرایط کسب قدرت نیست، بلکه برای تثبیت قدرت نیز به کار میرود. به عقیدهی برخی از «کارشناسان غربی، پدیدهی تروریسم بعد از جنگ جهانی دوم ـ و به ویژه از دههی ۱۹۶۰ ـ نضج گرفته و در سالهای آخر همین دهه، به نحو روزافزونی گسترش یافته است.» پیروان این عقیده سه دلیل عمدهی ذیل را برای پیدایش زمینه و رشد ترور برمیشمارند که عبارتاند از
۱) دگرگونیهای وسیع تاریخی
۲) جابجایی ایدئولوژیک
۳) پیشرفتهای تکنولوژیک.
به هر جهت یکی از جاهایی که میتوان واژهی ترور را مطالعه کرده و تعریف نمود، تاریخ یونان و رم است؛ مثلاً «توسیدید» مورخ نامدار که دارای بینش جامعهشناختی بوده، قرنها قبل از شکلگیری این نحلهی فکری از ترور یاد میکرده و به طور مفصل به واژهی ترور میپردازد.
در کتاب مقدس نیز به مفهوم ترور اشاره شده است. و در کتاب اشعیاء نبی، باب بیست و هشتم چنین آمده: «... و چون تازیانهی شدید، یا خشم عظیم خداوندی بگذرد، از آن پایمال خواهید شد. هر وقت که بگذرد شما را گرفتار خواهد ساخت؛ زیرا که هر روز و شبی خواهد گذشت و فهمیدن آن باعث هیبت و ترس عظیم (ترور) شما خواهد گشت».
به اعتقاد برخی از جامعهشناسان ـ در دوران جدید که با تولد سرمایهداری شروع میشود ـ مالیاول اولین متفکری است که از ترور یاد میکند.
دکتر پرویز پیران میگوید: او در قرن شانزدهم و در نوشتههای خود ترور را وسیلهی ایجاد و توسعهی ترس عظیم تلقی کرده و آن را از جمله ابزار حکومت میداند. «ایوان مخوف» از روسیه در قرن شانزدهم، ترور را وسیلهی ایجاد ترس در بین انبوه جمعیت بدون توجه به عقایدو دیانت آنان به حساب آورده و وسیعا از آن استفاده میکرد. بعدها با انقلاب کبیر فرانسه، واژهی ترور دوباره بر سر زبانها افتاد، دوران ترور در انقلاب فرانسه از ماه مه ۱۷۹۳ تا ژوئیهی ۱۷۹۴ به درازا کشید. طی دوران ترور، گروه تندروی «ژاکوبینها» به قدرت رسیدند و «خشونت» از جمله در شکل ترور را وسیلهی ایجاد نظم اجتماعی تلقی کردند. در این دوران ۳۰۰ هزار نفر دستگیر شدند که ۱۷ هزار نفر از آنان محاکمه و اعدام گردیدند. و گروه زیادی را نیز در زندانها کشتند و یا این که در مکانهای مختلف ترور کردند.
اگر نگاهی دیگر به زمینههای تاریخی داشته باشیم خواهیم دید که در حدود اواخر دههی ۱۹۶۰ چندین تحول عمدهی سیاسی و مذهبی به وقوع پیوسته است، آرمان انقلابی ـ جوهر اعتراض نسل جدید در برابر انحصار قدرت الیگارشی قدیم ـ پس از جنگ جهانی دوم به تدریج رو به گسترش گذاشت. اما در دههی ۶۰ به ویژه پس از جنگ ژوئن ۶۷ آرمان انقلابی در بازپسگیری سرزمینهای اشغالی رشد تازهای پیدا کرد.
جنگ ویتنام شمار کثیری از جوانان کشورهای توسعه نیافته در سراسر جهان را به رادیکالیسم سوق داد و تا اواخر دههی ۱۹۶۰ برخی از این جوانان که به سبب بیتأثیر بودن اعتراضات خیابانی شکیبایی خود را از دست داده بودند، به خشونت متوسل شدند. از سوی دیگر رشد تکنولوژی اطلاعاتی به نحوی غیرمستقیم به نفع گروههای سری معتقد به استفاده از خشونت تمام شده است.
● ترور از دیدگاه اسلام
معادل واژهی ترور در فرهنگ اسلامی «فتک» است. «در تاریخ طبری دربارهی فتک آمده که مسلمبن عقیل از ترور ابن زیاد (فرماندار کوفه) در خانهی هانی، خودداری ورزید و گفت که رسول خدا(ص) فرموده است: «ان الایمان قیدالفتک، و لا یفتک مومن!»۱ یعنی ایمان، غافلکشی را در بند مینهد و مومن، هیچ کس را بیخبر نمیکشد. و نیز در کتاب سنن آوردهاند که پس از شهادت امام متقیان علی (ع) و تسلط معاویه بر سرزمینهای اسلامی، معاویه از شام به مدینه سفر کرد و برای دین همسر پیامبر خدا، عایشه، به منزل وی واردشد. عایشه از او پرسید: آیا نمیترسی که من در پس پرده کسی را پنهان کرده باشم که غافلگیرانه تو را بکشد؟ معاویه پاسخ داد: نه! عایشه گفت: چرا؟ معاویه جواب داد: زیرا که پیامبر خدا از ترور نهی فرموده است.
در قرآن کریم نیز از ماجرای نه تن یاد شده که قصد داشتند، شبانه به خانهی صالح (پیامبر قوم ثمود) وارد شده و او و خانوادهاش را ترور نمایند و خداوند عمل آنان را ـ که رنگ دینی بدان زده بودند و در کارشان به خدا سوگند یاد میکردند ـ مکر و نیرنگ شمرده و آن را به شدت تقبیح نموده است.
در سورهی نمل آیهی ۴۸ تا ۵۰ آمده است: «و کان فی المدینه تسعةُ رَهْطٍ یفسدون فی الارض و لایُصلحون قالوا تقاسموا بالله لنبیّتنّه و أهْلَهُ ثُمْ لنقولنّ لِولیّهِ ما شهدنا مَهلِکَ أهلِهِ و إِنّا لصادقون و مکروا مکرا و مکرنا مکرا و هم لایشعرون».
و شاید یکی از فلسفههای ضرورت حکومت از دیدگاه اسلام، همین است که مجرمان به وسیلهی مسئولان دولت کیفر داده شوند آن هم پس از اثبات جرمشان در محاکم قانونی وگرنه هرج و مرج جای نظم و امنیت را میگیرد و به زیان همه تمام میشود.
● تعریف تروریسم
با مطالعهی مباحث انجام شده در مجامع بینالمللی و بررسی تروریسم، میتوان دو گروه عمده از دیدگاههای موجود را از یکدیگر تشخیص داد:۲
۱) تعریف گستردهی تروریسم؛ استفادهی از این دیدگاه جهت فهم تروریسم، بدون در نظر گرفتن «انگیزههای اقدامکننده» و «پذیرش خود فعالیت از سوی بشریت» بینتیجه خواهد بود. البته این دو همواره لازم و ملزوم هم نیستند؛ یعنی ممکن است، انگیزههای شخصی فرد اقدامکننده ـ به عملی که تروریستی تلقی میشود ـ در نگاه اول انسانی به نظر آید، اما از نظر سایر جهانیان و بشریت اقدام وی سزاوار سرزنش و محکومیت تشخیص داده شود. به همین ترتیب احتمال دارد فرد اقدامکننده با هدف و محرکی غیرانسانی دست به اقدام زند، اما افکار عمومی جهانیان آگاهانه، یا ناآگاهانه عمل وی را تایید نموده و به تحسین و تمجید آن بپردازند.
۲) تعریف محدود تروریسم؛ طرفداران این دیدگاه ـ ضمن اشاره به گستردگی دامنهی تعریف گروه مقابل ـ معتقدند وسعت قلمرو و مصادیق این تعریف از سویی آنان را تا مرحلهی فراگیری غیرلازم پیش برده و از سوی دیگر غیرقابل مرزبندی بودن مفاهیم به کار رفته در آن ـ به علاوه اختلاف برداشتها و تعاریف و احتمال سوءتعبیر ـ مجموعا وضعیتی را به وجود آورده است که هر گونه تلاش برای نیل به تفاهم حول محور این تعریف، پیشاپیش محکوم به شکست و ناکامی است.
به هر جهت بیشتر کارشناسان در این مورد توافق دارند که تروریسم، تهدید به خشونت و استفادهی از آن است که به عنوان یک روش جنگی، یا یک استراتژی برای دستیابی به هدفهای به کار گرفته شده و هدف از آن ترساندن قربانی است. این افراد معتقدند که تروریسم عملی ظالمانه است که با معیارهای بشردوستانه مطابقت ندارد.
● تروریسم دولتی
تروریسم دولتی، زمانی است که دولتها به صورت سازمانیافته و تثبیت شده از طریق اعمال قدرت به حذف فیزیکی افراد میپردازند که از جملهی آنها میتوان به اقدامات تروریستی اسرائیل اشاره کرد.
«ویلیام پرد» نویسندهی کتاب «تروریسم و دولت» دوازده ویژگی برای تشخیص تروریسم دولتی برشمرده است که عبارتند از:
▪ اقدامات سیاسی دولتی نسبت به مردم خویش برای اعمال تسلط از راه ایجاد ترس که میتواند با کنترل اخبار مطبوعات، لغو گردهماییهای گروهها، ضرب و شتم، شکنجه، توقیفهای وسیع، محاکمات ناعادلانه و اعدامهای سریع تحقق پیدا کند؛
▪ حملهی مسلحانه قوای نظامی یک دولت به اهدافی از دولت دیگر که در آن شهروندان ساکن بوده و خطر متوجه آنهاست؛
▪ تلاش در جهت از بین بردن ماموران دولتهای دیگر؛
▪ اشغال نظامی یک کشور، خواه به صورت کنترل مستقیم، یا به صورت ایجاد پایگاه عملیاتی؛
▪ عملیات پنهان به وسیلهی تشکیلات امنیتی، یا سایر نیروهای یک دولت که در پی بیثبات کردن، یا ساقط کردن دولت دیگر است؛
▪ تبلیغات مبتنی بر مطالب نادرست توسط یک دولت با هدف بیثبات کردن دولت دیگر و ایجاد حمایت عمومی از نیروهای هدایت شده در کشور دیگر؛
▪ عملیات نظامی، مانورها، یا بازیهای انجام شده از سوی یک دولت خارج از سرزمین، یا آبهای سرزمینی آن؛
▪ به کارگیری و حمایت مزدوران نظامی توسط یک دولت به منظور ساقط کردن حکومت کشور دیگر؛
▪ حمایت از دولتهایی که حق تعیین سرنوشت مردم را نفی میکنند؛
▪ فروش تسلیحات در حمایت از استقرار جنگهای منطقهای علیرغم تلاشهایی که در جهت یافتن راه حل سیاسی صورت میگیرد؛
▪ انتقال سلاحهای هستهای توسط یک دولت به سرزمین، آبها، یا فضای هوایی دولتهای دیگر، یا در آبها و فضای بینالمللی؛
▪ توسعه، آزمایش و بهکارگیری سیستمهای تسلیحاتی فضایی و هستهای و سایر تسلیحات با قدرت تخریبی وسیع که در شرایط اجتماعی کشتار جمعی، یا تخریب محیط زیست را افزایش میدهد۳.
حاتمی، امید
۱. تاریخ طبری ج ۵، ص ۳۶۳.
۲. داود محمدی، «تروریستهای ضد تروریسم»، روزنامهی سلام، ۲۱ مهر ۱۳۷۵.
۳. محمدحسن ضیاییفر، «تروریسم بینالمللی و شورای امنیت» اطلاعات سیاسی - اقتصادی، شمارهی ۱۰۳و۱۰۴.
۱. تاریخ طبری ج ۵، ص ۳۶۳.
۲. داود محمدی، «تروریستهای ضد تروریسم»، روزنامهی سلام، ۲۱ مهر ۱۳۷۵.
۳. محمدحسن ضیاییفر، «تروریسم بینالمللی و شورای امنیت» اطلاعات سیاسی - اقتصادی، شمارهی ۱۰۳و۱۰۴.
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست