یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
مجله ویستا
سیره نبوی در خانواده
سیرت و یا سنّت رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم شامل سه بخش عمده است كه عبارتند از:
۱) گفتارها، رفتارها و تقریرات۱ آن بزرگوار
۲) و بر هر مسلمانی كه خواهان رستگاری و سعادت است، سزاوار است كه به آنها تمسّك و تأسّی جوید و از آنجا كه خانوادهها هستههای تشكیل دهنده جوامع بشری میباشند، فلاح و سعادت جامعه را باید در بنیاد استوار خانواده جستجو نمود؛ از این رو با الهام گرفتن از بخشی از «سیرت نبوی» كه شامل گفتارهای دُرَرْ بار حضرت ختمی مرتبت صلیاللهعلیهوآلهوسلم است، به قدر میسور و محدود و در چارچوب یك مقاله، تحفههایی ارزشمند از سیره نبوی درباره خانواده را زینت بخش این اوراق میگردانیم:
۱) تشویق به ازدواج
یكی از سنّتهای نبوی، تشویق و ترغیب به ازدواج و تسهیل در این امر و فراهم سازی بستری مناسب برای آن است. «ازدواج» مایه صیانت دین، بقا و پاكسازی نسل و خیرات و بركات دیگر است.
در این جا به نمونههایی از رهنمودهای رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم در این باره تبرّك و تیمّن میجوییم:
۱) «أیُّما شابٍّ تَزَوَّجَ فی حَداثَهِٔ سِنّه عَجَّ شَیْطانُهُ یا وَیْلَهُ عَصَمَ مِنّی دینَه؛۳
هر جوانی كه در آغاز جوانی زن بگیرد، شیطان وی بانگ بر آورد: ای وای! دین خود را از دستبرد من محفوظ داشت.»
۲) «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدِاسْتَكْمَلَ نِصْفَ الایمانِ فَلْیَتّقِ اللّهَ فی النّصْفِ الباقی۴؛ هركه زن بگیرد، یك نیمه ایمان خویش را كامل كرده، از خدا درباره نیم دیگر بترسد.»
۳) «مَنْ رَزَقَهُ اللّهُ امْرَأهًٔ صالِحَهًٔ فَقَدْ اَعانَهُ عَلی شَطْرِ دینِهِ فَلْیَتَّقِ اللّهَ فِی الشَّطْرِالْباقی۵؛ هركه را خداوند زنی پارسا داده، وی را بر نصف دین خویش یاری كرده و باید درباره نصف دیگر آن از خدا بترسد.
۴) «تَزوَّجوا الوَدُودَ الوَلُودَ فَاِنّی مُكاثِر بِكُمُ الاَنْبِیاءَ۶؛ زن مهربان و بچه آور بگیرید، زیرا من به كثرت شما بر سایر پیغمبران افتخار میكنم.»
۵) «تَزوّجوا ولا تُطَلِّقوا فَانَّ اللّهَ لایُحِبُّ الذّوّاقین ولا الذّوّاقاتِ».۷
زن بگیرید و طلاق مدهید، زیرا خداوند مردانی را كه مكرّر زن گیرند، و زنانی را كه مكرّر شوهر كنند، دوست ندارد.
۶) «مِن افضل الشَّفاعهٔ اَنْ تَشْفَعَ بَین اثنین فی النكاح۸؛ از جمله بهترین وساطتها، واسطه شدن میان دو نفر در كار ازدواج است.»
۷) «ما بنی فی الاسلام بناءً احبّ الی اللّه عَزَّوَجَلَّ، و اعزّ من التزویج۹؛ هیچ بنیانی در اسلام، نزد خداوند عزّوجل، محبوبتر از ازدواج (و تشكیل خانواده) نیست.»
۸) «المتزوّج النّائم افضل عند اللّه من الصّائم القائم العزب۱۰؛ خواب شخص همسردار، در پیشگاه الهی، از روزه و شب زنده داری شخص عزب برتر است.»
پر واضح است كه منظور روایت، عبادات مستحبّی است و شارع مقدّس هرگز ترخیص نفرموده كه همسردار تا طلوع آفتاب آسوده بخوابد و هر روز نماز صبحش قضا شود!
۹) «شراركم عزابكم، ركعتان من متأهل خیر من سبعین ركعهٔ من غیر متأهل۱۱؛ بدترین شما، عزبهای شما هستند. دو ركعت نماز از متأهّل بهتر از هفتاد ركعت از غیر متأهّل است!»
۲) وسعت رزق و روزی در سایه ازدواج
خداوند در سوره نور میفرماید:
«وَانْكِحُوا الأیامی منكم والصّالِحینَ مِن عِبادِكُمْ وَ اِمآئِكُمْ إنْ یَكُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللّهُ وَاسِعٌ علیمٌ»۱۲
مردان و زنان عزب خود را همسر دهید، همچنین غلامان و كنیزان صالح و درستكارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بینیاز میسازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است.
برخی از ترس فقر و تنگدستی، تن به ازدواج نمیدهند ولی باید توجّه داشت ـ چنان كه در آیه به تصریح گذشت ـ خداوند سبحان وعده فرموده كسانی را كه قصد ازدواج دارند در مالشان گسترش دهد و آنان را بینیاز كند. روایاتی هم كه از رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم رسیده مؤیّد این نوید است:
۱) «اتّخذوا الأهل فإنّه ارزق لكم۱۳؛ زن بگیرید، كه آن مایه روزی بیشتر برایتان است.»
۲) «مَن ترك التزویج مخافهٔ العیلهٔ فلیس منّا۱۴؛ هركه از ترس تهیدستی ازدواج نكند، از ما نیست.»
۳) «مَن ترك التزویج مخافهٔ الفقر فقد أساء الظن باللّه عزّوجلّ إنّ اللّه عزّوجلّ یقول: «اِنْ یكونوا فقراءَ یُغنِهِمُ اللّه من فضله»»۱۵؛ كسی كه از ترس تنگدستی ازدواج نكند، به خدای عزّوجلّ سوء ظن نموده است؛ خداوند عزّوجلّ میفرماید: «اگر نیازمند باشند خداوند از فضل خود آنان را بینیاز میكند.»
۴) «ثلاثٌ مَن فَعَلَهُنَّ ثقهًٔ باللّه واحتِساباً كانَ حقّاً علی اللّه تعالی أنْ یُعینَهُ و أنْ یُبارِكَ له: مَن سَعی فی فَكاكِ رقبته ثقهًٔ باللّه واحتِساباً كان حقّاً علی اللّه تعالی أنْ یُعینَه و أنْ یُبارِكَ لَهُ، و مَن تزوّج ثقهًٔ باللّه واحتساباً كان حقّاً علی اللّه أنْ یُعینَه وَ أنْ یُبارِكَ لَهُ، و مَن أَحْیا أرضاً مَیْتَهًٔ ثقهًٔ باللّه واحتِساباً كان حقّاً علی اللّه أنْ یُعینَه و أنْ یُبارِكَ لَه۱۶؛ سه كار است كه هركس به اعتماد خدا و به انتظار ثواب انجام دهد، برخدا لازم است كه وی را یاری كند و او را بركت دهد:
۱) هركس در آزاد ساختن خود به اعتماد خدا و به امید ثواب بكوشد، برخدا لازم است كه وی را یاری كند و او را بركت دهد.
۲) و هركه به اعتماد خدا و به امید ثواب ازدواج كند، برخدا لازم است كه وی را یاری كند و او را بركت دهد.
۳) و هركه به اعتماد خدا و به امید ثواب، زمین بایری را آباد كند، بر خدا لازم است كه وی را یاری كند و او را بركت دهد.»
۵) «ثلاثهٔ حقّ علی اللّه تعالی عَونُهُم: المجاهد فی سبیل اللّه، والمكاتِب الذی یرید الأداء، والناكح الذی یرید العفاف۱۷؛ سه نفرند كه یاری آنها بر خدا [تفضّلاً [لازم است:
۱) آن كه در راه خدا جهاد كند.
۲) و بندهای كه برای آزادی خود قرارداد بسته و میخواهد قیمت آن را بپردازد.
۳) و كسی كه به منظور عفّت، زن میگیرد.»
۶) «تزوّجوا النساءَ فإنّهنّ یأتین بالمال۱۸؛ زن بگیرید كه زنان، توانگری میآورند.»
۳) انتخاب همسر
برای انتخاب همسری شایسته، سزاوار است كه انسان به صفات كسی كه میخواهد با او ازدواج كند، توجّه نموده به آن اهمیت دهد و همسری برگزیند كه خوشنام و خوش اخلاق باشد و تنها به زیبایی و مال او بسنده نشود. بهترین همسر از نگاه رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم خانمی با این ویژگیها است:
۱) ولود و زایا؛
۲) ودود و با محبت؛
۳) عفیف و پاكدامن؛
۴) عزیز در میان خانواده خود؛
۵) متواضع نسبت به شوهر خود؛
۶) برای همسرش زینت و آرایش كند؛
۷) نسبت به غیر همسر، نجیب و پاكدامن باشد؛
۸) حرف شنوی از شوهر داشته، از او اطاعت كند.۱۹
در انتخاب همسر، اصالت و نجابت خانوادگی، كفویت و مسائل ژنتیكی را نیز باید در نظر داشت. ژنها به عنوان عوامل انتقال صفات از نسلی به نسل دیگر اند كه در برخی روایات تلویحاً بدان اشاره شده است؛ در روایتی از پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم آمده است:
«أُنْظُر فی اَیِّ نصابٍ تَضَعُ وَلَدَكَ فإنّ العِرْقَ دسّاسٌ۲۰؛ بنگر فرزند خود را در كجا قرار میدهی؛ زیرا رگ (ژن) تأثیر خود را باقی میگذارد.»
در این زمینه به روایت جالب دیگری از رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم تیمّن میجوییم كه میفرمایند:
«تخیّروا لنطفكم فإنّ النّساء یلدن أشباه اخوانهنّ و اخواتهنّ».۲۱
برای انتخاب همسر، تحقیق و بررسی و شناخت برادران و خواهران كسی كه میخواهد از او خواستگاری كند، خود یك معیار و ملاك میتواند باشد؛ چه این كه همسران همانند برادران و خواهران خویش فرزند میآورند.
مسأله كفویت نیز این چنین مورد توجّه قرار گرفته است:
«تخیَّروا لنطفكم فأنكحوا الأكفاء و أنكحوا إلیهم۲۲؛ در گزینش همسر برای خود، محلّ مناسب انتخاب كنید و از اشخاص هم شأن خود زن بگیرید و به آنها زن بدهید.»
خواستگاری از دختران شایسته و واجد شرایط فامیل ـ در لسان برخی از روایات ـ در شمار یك اولویت است، چنان كه در این روایت آمده است:
«النّاكح فی قومه كالمُعْشب فی داره۲۳؛ آن كه از خاندان خویش زن گیرد، چنان است كه در خانه خویش علف چیند.»
از مهمترین معیارهای انتخاب همسر، دین داری اوست، در روایاتی كه از رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم و سایر ائمه اطهار علیهمالسلام به یادگار مانده، میتوان بهترین ملاكها و معیارهای انتخاب را به دست آورد و در پرتو آن رهنمودهای والا و ارجمند، زندگی سعادتمندانهای پی ریخت. در ذیل، برخی از آن روایات را به عنوان راهكارهایی بس ارزشمند به خانوادههای مؤمن تقدیم میكنیم:
۱) «تُنكَحُ المرأهُٔ لأرْبَعٍ: لمالها، ولحسبها ولجمالها و لدینها فَاظفر بذات الدین تربت یداك۲۴؛ زن را برای چهار چیز گیرند: مال، شرف، جمال و دین. و تو زن دین دار بجوی.»
۲) «إذا جاءكم مَن ترضون دینه و أمانته یخطب [الیكم] فزوّجون...۲۵؛ اگر كسی به خواستگاری (دختر) شما آمد كه از دینداری و امانت داری او راضی هستید، به او زن دهید...»
۴) تربیت فرزند
خانواده، نقش مهم و مؤثری در تربیت فرزند ایفا میكند. شخصیتِ آدمی عمدتاً در سنین كودكی و از طریق امر و نهیهای والدین و دیگر اعضای خانواده شكل میگیرد. به طور كلّی والدین، فرزندان خود را با آموزش مستقیم و غیر مستقیم تربیت میكنند. فرزندان، بسیاری از الگوهای رفتاری، خصوصیات اخلاقی، انگیزهها و نگرشها و ارزشهای والدین خود را از طریق فرایندهای تقلید و همانند سازی كسب كرده و زمان بسیاری را برای مشاهده رفتار والدین و الگوبرداری از آن صرف میكنند. هنگامی كه والدین، با اشتیاق، تعهد و قاطعیت معقولی به وظایف خویش روی میآورند، كودكان تمایل پیدا میكنند كه خود را با این جنبه از منش آنان وفق دهند.
اصولاً كودكان موجوداتی پاك و خدا جوی هستند. محیط مناسب خانواده میتواند این فطرت توحیدی را در آنان بارور و شكوفا سازد؛ در حالی كه محیط نامناسب، سدّی در برابر رشد و تعالی آنها خواهد بود و یا موجب رشد معیوب، منحرف یا یك بُعدی آنان خواهد شد. شاكله وجودی انسان و اساس خصوصیات اخلاقی وی از ابتدای كودكی ـ به خصوص در سالهای اولیه عمر ـ در خانواده پی ریزی میشود. علاقه فراوان به فراگیری و انعطاف پذیری عمیق در برابر تأثیرات رفتار و عكس العملهای والدین و اطرافیان، ویژه مرحله خردسالی و قبل از ورود به دبستان است. به همین دلیل، همه معلومات، عادتها، عكس العملها و ویژگیهای اخلاقیای كه در این دوران تحصیل میگردد، به طور ریشهدار و مستحكم و عمیق، در روح كودك باقی مانده و بنای اصلی شخصیت و سازمان و شاكله وجودی او را تشكیل میدهد و بر اساس آن، شخصیت او شكل میگیرد. اعضای بزرگتر خانوادهها ـ به ویژه پدران محترم و مادران گرانقدر ـ مسئولیت دارند كه با طرح ارزشهای والای اخلاقی در قالب قصهها و داستانها و مثلهایی از تاریخ زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان و با زبانی ساده و دلنشین، كودك را با پاكیها، صداقتها، رشادتها، كرامتها، ایثارها و گذشتها آشنا ساخته و روح و روان او را صیقل دهند. كودكان از همان اوّلین سالهای زندگی خود دارای استعداد قابل توجّهی برای مشاهده، یادگیری و الگوسازی هستند. پدر و مادر آگاه باید اوّلین تقلیدها و همانند سازیهای مثبت فرزند خود را به فال نیك بگیرند و او را در مسیر مطلوب، هدایت و تشویق كنند.
در متون اسلامی ما نقل شده است: زمانی كه پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم به سجده میرفتند، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام بازیكنان سوار بر دوش رسول اللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم میشدند و آن بزرگوار به قدری سجده خود را طولانی میكرد كه آنان خسته شده، پایین بیایند. ای كاش ما نیز در رفتار و گفتار خود، كودكان را جذب كنیم تا آنان نیز به اخلاق و مذهب علاقهمند شوند! در هر حال، پدر و مادر باید توجه داشته باشد كه اوّلین الگوهای فرزندان هستند و اگر آنان در وظایف دینی صادق و جدّی باشند فرزندان خود را نیز میتوانند مذهبی بار بیاورند. این نكته نیز در خور توجه است كه هرچه پدر و مادر در تربیت مذهبی فرزندان خود هماهنگتر باشند و كسانی كه با كودك سروكار دارند هماهنگ عمل كنند، رشد گرایشهای اخلاقی و مذهبی در كودكان و نوجوانان سریعتر خواهد بود. هماهنگی بعدی باید میان خانه و مدرسه و سرانجام مطلوبترین نتیجه، هنگامی حاصل خواهد شد كه خانواده، مدرسه و فرهنگ اجتماعی با یكدیگر هماهنگ باشند و انتظاراتشان از كودكان و نوجوانان نیز هماهنگ، واقع بینانه و در حدّ توان كودك یا نوجوان باشد.۲۶
یكی از آموزههای تربیتی در «سیره نبوی» توزیع عادلانه محبت بین فرزندان است! در این باره روایاتی از آن حضرت نقل شده است از جمله:«اعدلوا بین اولادكم كما تحبّون ان یعدلوا بینكم فی البرّ و اللطف۲۷؛ بین فرزندانتان به عدالت رفتار كنید، چنان كه میخواهید [مردم و فرزندان] در نیكی و لطف، با شما به عدالت رفتار كنند.»
نقل است شخصی كه دو فرزند پسر داشت، در حضور حضرت یكی را بوسید و به دیگری توجهی نكرد، پیامبر با نگرانی به او فرمود: چرا میان دو فرزندت فرق گذاشتی!؟۲۸ و در كلامی گهربار فرمود:«انّ اللّه تعالی یحبّ ان تعدلوا بین اولادكم حتّی فی القُبل۲۹؛ خداوند دوست دارد كه میان فرزندان خود حتّی در بوسیدن آنها، به عدالت رفتار كنید».
نویسنده:ابوالحسن مطلبی
پینوشتها:
۱. تقریر پیامبر(ص) و یا ائمه(ع) یعنی كسی كاری انجام دهد و آن بزرگواران ـ در شرایط عادی، نبودن ضیق وقت و به دور از ترس و تقیه و مأیوس نبودن از تأثیر ـ بر كار او صحّه گذارند. ر.ك: اصول الفقه، ج ۲، ص ۶۶.
۲. همان، ص ۶۱.
۳. نهج الفصاحه، ص ۲۰۸، ح ۱۰۳۴.
۴. همان، ص ۶۰۰، ح ۲۹۳۶.
۵. همان، ص ۶۱۵، ح ۳۰۱۶.
۶. همان، ص ۲۲۹،ح۱۱۴۴و۱۱۴۵وص۲۳۶،ح۱۱۷۹.
۷. همان، ص ۲۲۹، ح ۱۱۴۶.
۸. همان، ص ۶۲۴، ح ۳۰۷۳.
۹.بحارالانوار،ج۱۰۳،ص۲۲۲؛میزانالحكمهٔ،ج۴،ص۲۷۱.
۱۰.بحارالانوار،ج۱۰۳،ص۲۲۱؛میزانالحكمهٔ،ج۴،ص۲۷۳.
۱۱. میزان الحكمهٔ، ج ۴، ص ۲۷۵.
۱۲. نور / ۳۲.
۱۳.بحارالانوار،ج۱۰۳،ص۲۱۷؛میزانالحكمهٔ،ج۴،ص۲۷۳.
۱۴. میزان الحكمهٔ، ج ۴، ص ۲۷۴.
۱۵. نور / ۳۲؛ نوادر راوندی، ج ۳، ص ۵۹۷، نقل از میزان الحكمهٔ، ج ۴، ص ۲۷۴، از امام صادق(ع).
۱۶. نهج الفصاحهٔ، ص ۲۶۴ و ۲۶۵، ح ۱۲۷۲.
۱۷. همان، ص ۲۴۷، ح ۱۲۱۹.
۱۸. همان، ص ۲۲۹، ح ۱۱۴۳.
۱۹. رساله نوین، ج ۳، ص ۶۷، با اندكی تصرّف.
۲۰. نهج الفصاحهٔ، ص ۱۱۲، ح ۵۶۴.
۲۱. میزان الحكمهٔ، ج ۴، ص ۲۸۰.
۲۲. همان؛ نهج الفصاحهٔ، ص ۲۲۷.
۲۳. نهج الفصاحهٔ، ص ۶۳۵، ح ۳۱۴۷.
۲۴. همان، ص ۲۳۷.
۲۵. میزان الحكمهٔ، ج ۴، ص ۲۸۰.
۲۶. ر.ك: راهنمای والدین و معلّمان در تربیت و آموزش كودكان، ص ۲۵، ۳۳ ـ ۳۵ و ۸۲.
۲۷ و ۲۸. مكارم الاخلاق، ص ۲۲۰.
۲۹. نهج الفصاحهٔ، ص ۱۵۲، ح ۷۵۴.
منبع: ماهنامه كوثر
پینوشتها:
۱. تقریر پیامبر(ص) و یا ائمه(ع) یعنی كسی كاری انجام دهد و آن بزرگواران ـ در شرایط عادی، نبودن ضیق وقت و به دور از ترس و تقیه و مأیوس نبودن از تأثیر ـ بر كار او صحّه گذارند. ر.ك: اصول الفقه، ج ۲، ص ۶۶.
۲. همان، ص ۶۱.
۳. نهج الفصاحه، ص ۲۰۸، ح ۱۰۳۴.
۴. همان، ص ۶۰۰، ح ۲۹۳۶.
۵. همان، ص ۶۱۵، ح ۳۰۱۶.
۶. همان، ص ۲۲۹،ح۱۱۴۴و۱۱۴۵وص۲۳۶،ح۱۱۷۹.
۷. همان، ص ۲۲۹، ح ۱۱۴۶.
۸. همان، ص ۶۲۴، ح ۳۰۷۳.
۹.بحارالانوار،ج۱۰۳،ص۲۲۲؛میزانالحكمهٔ،ج۴،ص۲۷۱.
۱۰.بحارالانوار،ج۱۰۳،ص۲۲۱؛میزانالحكمهٔ،ج۴،ص۲۷۳.
۱۱. میزان الحكمهٔ، ج ۴، ص ۲۷۵.
۱۲. نور / ۳۲.
۱۳.بحارالانوار،ج۱۰۳،ص۲۱۷؛میزانالحكمهٔ،ج۴،ص۲۷۳.
۱۴. میزان الحكمهٔ، ج ۴، ص ۲۷۴.
۱۵. نور / ۳۲؛ نوادر راوندی، ج ۳، ص ۵۹۷، نقل از میزان الحكمهٔ، ج ۴، ص ۲۷۴، از امام صادق(ع).
۱۶. نهج الفصاحهٔ، ص ۲۶۴ و ۲۶۵، ح ۱۲۷۲.
۱۷. همان، ص ۲۴۷، ح ۱۲۱۹.
۱۸. همان، ص ۲۲۹، ح ۱۱۴۳.
۱۹. رساله نوین، ج ۳، ص ۶۷، با اندكی تصرّف.
۲۰. نهج الفصاحهٔ، ص ۱۱۲، ح ۵۶۴.
۲۱. میزان الحكمهٔ، ج ۴، ص ۲۸۰.
۲۲. همان؛ نهج الفصاحهٔ، ص ۲۲۷.
۲۳. نهج الفصاحهٔ، ص ۶۳۵، ح ۳۱۴۷.
۲۴. همان، ص ۲۳۷.
۲۵. میزان الحكمهٔ، ج ۴، ص ۲۸۰.
۲۶. ر.ك: راهنمای والدین و معلّمان در تربیت و آموزش كودكان، ص ۲۵، ۳۳ ـ ۳۵ و ۸۲.
۲۷ و ۲۸. مكارم الاخلاق، ص ۲۲۰.
۲۹. نهج الفصاحهٔ، ص ۱۵۲، ح ۷۵۴.
منبع: ماهنامه كوثر
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست