پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
همبستگی ( زندگی مسالمت آمیز )
انسان موجود اجتماعی : پیامبر اسلام میفرماید : المؤمن مرآة المؤمن
چارلز هورتون کولی ( ۱۹۲۹ – ۱۸۶۴ ) یکی از جامعهشناسان غربی میگوید : هر فردی خود را در آینهی دیگران میبیند و میشناسد .
و در کل جامعهشناسان بر این واقفند که انسان طبیعتاً موجودی اجتماعی است . اینها همگی دال بر آنست که فرد برای رفع نیازهای انسانی ( اعم از مادی و معنوی ) خویش باید اجتماعی زندگی کند .
چون جامعه برای فرد به مشابهی آینهای میباشد که فرد در آن میتواند نقاط ضعف و قوت خویش را بیابد و هر چه زودتر در راستای حذف یا اصلاح معایب خود گام بردارد و نقاط قوت و محاسن را نیز هر چه بیشتر تقویت و افزایش دهد . و قلههای بهروزی و کامیابی را بیابد و طی کند . و ...
گوشهگیری و دوری گزینی از جامعه ، مساوی است با مرگ . مرگ فکری ، فرهنگی ، علمی و چه بسا دینی . چون انسان ، نه دانش را میآموزد و نه فرهنگ و تمدنی را به بار خواهد آورد . و هر چه بیشتر این وضعیت ، ادامه پیدا کند ؛ زندگی آنها بیشتر به سمت و سوی عالم غیر عقلانی و غیر عاطفی روی خواهد آورد . و ...
در طول تاریخ تمدنهای الهی ( البته تحریف شده ) و بشریای بودهاند که انسان را به گوشهگیری و دوری از اجتماع فرا خواندهاند . و این فراخوان باعث خسارتهایی غیر قابل جبران بوده . از جمله آنها میتوان به مسیحیت تحریف شده اشاره کرد ؛ که در قرون وسطی مردم را به سوی گوشهگیری و رهبانیت سوق داد و علناً مردم را از دانش و دانشپژرهی و بهرهوری از عقلانیت و بهرهبرداری از مادیات و لذتبری از لذایذ دینوی ، منع کرد . و ... این رفتار غیر عقلانی و غیر اصولی ، خود باعث تعطیلی و چه بسا تبطیلی عقل و فطرت بشری در این دوره از تاریخ شد و نتیجتاً موجی از دینستیزی و دینگریزی در غرب را به بار آورد و ...
اما دین اسلام بر خلاف همگی آنها ، شدیداً مخالفت خود را با اعتزال و انزوا از جامعه اعلام داشت . و همه را به زندگی مسالمتآمیز در کنار هم و به استفاده از دانش و تجربیات یکدیگر فرا خواند ؛ و مسلمانان را موظف کرد که در دل جامعه ، دل مردم را بخود جذب کنند ؛ و از خود نمونهای عینی و عملی را در جامعه بسازند . و ...
زندگی پیامبر و یارانش و همچنین خطابهای الهی ، همگی گویای این امر میباشند . و ...
لذا بر ما نیز لازم است که از آزمون دیگران تجربه کسب کنیم و از گوشهگیری و رهبانیت ( با انواع گونههایش ) و همچنین از عوامل ایجاد آن ، دوری گزینیم و در دل جامعه نفوذ کنیم و از فرهنگ و تمدن و همچنین مظاهر پلید و پلشت آن ، شناخت پیدا کنیم .
و زبان زور ( فحاشی ، تکفیر ، تفسیق و ارتداد ) را کنار نهیم و زبان روز را جایگزین آن ، و بدان مسایل دینی را برای مردم تبینگردانیم . و ما أرسلنا من رسول الا بلسان قومه لیبین لهم ...
در غیر اینصورت ، ما نیز دچار سرنوشت رهبانیون غرب خواهیم شد ، که نه خود خود را تحمل و نه جامعه ما را تحمل خواهند کرد . ....
● همبستگی :
مهمترین ویژگی انسان ، که باعث برتری وی بر دیگران شده ، همانا عقل میباشد . همین ویژگی والا است که انسان را مورد خطاب باریتعالی قرار داده و همراه و همگام با وحی الهی انگیزش و پنانسیل حرکت را به سوی اهداف والای زندگی در نهان انسان نهادینه خواهد کرد .
اما سنت الهی بر آن جاری بوده که دو نیروی خیر و شر ، راه روان الهی و راه روان شیطان ، همیشه در تضاد و تصادم قرار گیرند . نیروی شر ، تمام توان و نیروی خود را با انواع ترفندها و مکر و حیلهها بکار انداخته و در کمین راه روان الهی نشسته تا اینکه آنها را از راه به بیراهه و از حیات به مرگ بکشاند . قال فبعزتک لأغوینهم اجمعین
پس نیروی خیر ، در حرکت به سوی اهداف مقرره ، با چلاشها و بحرانهای مرگآفرین نیروی شر روبهرو میشود که خواه نا خواه او را به مقابله ، مبارزه ، مجادله و ... وا میدارد و باید برای مصون و محفوظ ماندن کاروان حرکت خویش و برای تأثیر و خللناپذیری در آن ، جهتگیری و موضعگیری خود را تعیین و تبیین کند و بمبهای تبلیغاتی و نظامی آنها را خنثی گرداند و ....
هیچگاه فرد به تنهایی از عهده این امر وفیر و خطیر بر نخواهد آمد و تاب و توان بستن آن همه منفذها ، درها و پنجرهها ، بر روی سیل خروشان هجمههای فرهنگی ، فکری ، سیاسی ، نظامی و ... ندارد . به قول دکتر طه جابرالعلوانی ( در برابر سیل خروشان هجمههای غربی ) « حتی اگر کشوری در مقابلش ایستادگی کند و درها را بر روی آن ببندد از پنجرهها وارد میشود و اگر پنجرهها را ببندد ، همراه هوا وارد میشود »
لذا عقل و نقل مقتضی آنند که باید فرد حرکت خود را با همبستگی و با جمعی از همکیشان خود آغاز کند تا اینکه ارزشها و هنجارهای دینی در سطحی گسترده در جامعه تحقق پیدا کند .
خداوند میفرماید : « المؤمن للمؤمن کالبنیان یشد بعضه بعضاً »
خداوند میفرماید : « ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفاً کانهم بنیان مرصوص »
پیامبر اسلام میفرماید : « علیکم بالجماعه فان یدالله مع الجماعه و من شذ شذ فی النار »
و همچنین میفرمایند : « علیکم بالجماعه فان الشیطان مع الواحد و هو من الاثنین ابعد »
و همچنین آیات و احادیث فراوانی وجود دارند که بر اتحاد و همبستگی و اخوت و برادری تأکید شدید خواهند کرد .
خداوند بزرگ میفرماید : « و الف بین قلوبهم لوانفقت ما فی الارض جمیعاً و ما الفت بین قلوبهم و لکن الله ألف ابینهم انه عزیز حکیم »
خداوند بزرگ میفرماید : « و لا تکونوا کا الذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البینات و اولئک لهم عذاب عظیم »
خدواند بزرگ میفرماید : « انما المؤمنون اخوه فاصلحو بین اخویکم و اتقوالله لعلکم ترحمون »
پیامبر میفرمایند : «المسلم اخوا المسلم و من کان فی حاجه اخیه کان الله فی حاجته »
پیامبر میفرمایند : « لا یؤمن احدکم حتی یحب لاخیه ما یحب لنفسه »
پیامبر میفرمایند : « و الذی نفسی بیده لا تدخلون الجنته حتی تؤمنوا و لا تؤمنوا حتی تحابوا »
حیات همبستگی ، به حیات جمعی از افراد گره خورده که با همکاری یکدیگر ، راه حرکت به سوی اهداف والای زندگی را طی کنند و ارزشها را تحقق بخشند ، ( به همین خاطر ما در بخش نخست این مقاله به ضرورت زندگی جمعی اشاره کردیم ) در حقیقت همبستگی و همیاری ( از طرف جمعی از افراد ) به منزلهی دو بالند برای پرواز به سوی اهداف مقرره ، همبستگی نیروی بسیار نیرومندی است که تجاوزات دشمنان را دلیرانه دفع خواهد کرد ؛ و قلعهی محکم و نفوذ ناپذیری است که دشمنان هرگز توان تسخیر آنرا ندارند ؛ و هر تلاشی را برای متلاشی کردن آن جمع ناکام میگرداند . و... یکی از مهمترین راز موفقیت حرکت پیامبر اسلام ( ص ) همان همبستگی بود که در بین یارانش ایجاد کرد .
او توانست با ایجاد آن همبستگی صفی محکم و قوی را در برابر دشمنان بسازد ( بقول قرآن کاالبنیان مرصوص یشد بعضه بعضاً ) و ابرقدرتهای آن روزگار را به زانو در آورد . و ...
همبستگی ، گونههای مختلفی دارد که انگیزههای مختلفی آنرا میطلبد و دنبال میکنند . انگیزهی قبیلهای منجر به همبستگی طایفهای ، انگیزهی ملی منجر به همبستگی ملی ، انگیزهی دینی منجر به همبستگی دینی ، انگیزهی فکری منجر به همبستگی فکری و ... میشود .
در میان این گونههای مختلف همبستگی ، آن یکی پایدارتر و منسجمتر است که مبتنی بر دو اصل ذیل باشد :
۱) مشارکت عادلانه
۲) تأکید بر مصالح مشترک
مشارکت عادلانه ، یعنی اینکه درهای ورودی بسوی تمام افراد طالب و متقاضی باز باشد . و همه را در خود جای دهد . و فضایی باز و پهن برای مشارکت و فعالیت همه ایجاد گردد .
و استعدادها و توانایها طبقهبندی و پستهایی مناسب را نیز برای اشغال استعدادها و توانایها در آن ، یافته شود .
بعبارت دیگر « نقشها » بنا بر استعدادها و توانایها برای افراد تعیین گردد .
مشارکت در غیر اینصورت غیر عادلانه خواهد بود . چون افراد آنگونه که شاید و باید است از عهدهی کارهای خویش بر نخواهد آمد ؛ و در پستهای خویش توان نقشآفرینی را ندارد و نخواهد توانست به ارزشها جامهی عمل بپوشانند و اهداف خود را تحقق بخشند . و یا اگر استعدادها و توانایها فعالیت خود را در غیر جایگاه و مکان مخصوص آغاز کنند ، در نظام اجتماعی ، گروهی و ... هرج و مرج ، عقبماندگی ، جمود و رکود عقلی و ... پدیدار خواهد شد ؛ و آنگاه است که ناعدالتی واقعی را در مشارکت اجتماعی ، گروهی و ... حس میکنیم .
یکی دیگر از جلوههای مشارکت عادلانه آنست که جایگاه فکری و فیزیکی « من » در امر مشارکت « ما » محفوظ باقی بماند و « من » در « ما » بکلی ذوب نگردد .
یعنی اینکه نباید به محض ورود « من » به حریم « ما » عقل و فکر وی قفل گردد و سمعنا و اطعنا و یا کورکورانه حرکت خود را آغاز کند .
و فضای فکری و عقلی آن کلاً با امورات تحمیلی پر گردانیده شود و فضای شخصی و حریم خصوصی عقل آنرا تصاحب یا غصب کنند ....
و اگر خدایی ناکرده مشارکت عادلانه به معنای ذوب کلی « من » در « ما » باشد . هیچگاه این مشارکت ! تداوم پیدا نخواهد کرد و در آینده نه چندان دور با فروپاشی و اضحلال روبهرو خواهد شد . و نمونه بارز آن همان نظام سوسیالیستی یا کمونیستی بود که حتی زادگاهش آنرا رجم کرد و توان تجمل انرا نداشت و ...
یکی دیگر از زیربناهای تحقق همبستگی ، همانا تأکید بر مصالح مشترک است . یعنی افرادی که بنا بر آنند با یکدیگر پیمان همبستگی را منعقد کنند باید مصالح ، منافع و نقاط مشترکی داشته باشند ؛ تا اینکه بتوانند پشتیبان و راهبر واقعی یکدیگر باشند . در غیر اینصورت نه اینکه تداوم پیدا نخواهد کرد ؛ بلکه اصلاً چنان همبستگیای صورت نمیگیرد .
هیچگاه فردی کاپیتالیستی با فردی سوسیالیستی در مسایل اقتصادی و فردی مسلمانان با فردی یهودی یا مجوسی در مسایل اعتقادی نمیتوانند با همدیگر همبستگی ببندند . چون هیچکدام از آنها در این حوزهها مصالح و منافع و نقاط مشترکی ندارند . چه بسا فرد کاپیتالیستی تمام توان خود را برای حذف تئوریهای اقتصادی سوسیالیستی و یا حتی تئوریسنهای اقتصادی سوسیالیستی ، بکار میبرد . و عملاً این کار بعد از جنگ جهانی دوم از طرف غرب به رهبری آمریکا علیه شرق ( = سوسیالیستها ) صورت گرفت . و بالعکس و ...
بس افرادی که بر آنند با همدیگر پیمان همبستگی منعقد کنند ؛ باید علارغم اختلافات جزئی و فرعی ، مصالح و منافع و نقاط مشترکی داشته باشند ؛ تا دور آن جمع شوند ؛ و با پشتیبانی مادی و معنوی یکدیگر ، یکدیگر را برای رسیدن هر چه زودتر به آنها یاری دهند .
قبلاً یادآور شدیم که یکی از مهمترین رازهای موفقیت پیامبر اسلام ( ص ) همانا همبستگیای بود که در میان پیروانش ایجاد کرد . پیامبر در ایجاد و اجرای این امر ، بر دو اصل فوق همبستگی تأکید فراوان میکرد .
او فضایی باز را برای دین کار فراهم کرد ؛ تا اینکه یارانش به استقبال این فراخوان بشتابند و در اجرای آن نقشآفرینی کنند .
او افراد را بنا بر استعدادها و توانایها به سمتها و پستها میگذارد .
بلال را شایسته سمت مؤذنی ؛ معاذ و علی و مصعب و ... را نیر شایسته امر دعوتگری میداند . عمر و جعفر ، حمزه و زید و ... را مأمور جهاد و حفاظت از جان مسلمانان میکند . خالد بن ولید را بنا بر رزمآفرینها و توانایهای جنگیاش ، شیر خدا میخواند . بعضیها را مأمور خدماترسانی و یا کتابت وحی میکند و ...
و او در همبستگیای که در بین یارانش ایجاد کرد ؛ هرگز « من » را در « ما » بکلی ذوب نکرد . و جایگاه فکری و فیزیکی خود را بکلی تصاحب ننمود . و بلکه حوزهی شخصی فکری و عقلی را همچنان بحال خود باقی گذاشت . و نمونه بارز آن همان دیدگاهها و قرائنهای مختلف است که در بین یارانش ، آشکارا دیده میشد و ...
امروز مسلمانان برای رهایی از وضعیت اسفبار کنونی ، بیش از همیشه نیازمند چنان همبستگیای هستند .
با بروز احزاب فکری اسلامی ، تا حدودی مسلمانان از انزواگرای ، تفرق و دوری گزینی رهایی یافتهاند و پا به خانهی همبستگی گذاردهاند . اما باز هم آن همبستگی آنچنان که باید باشد نیست و هنوز هم خلل و مشکلاتی دارند .
امید است که انشاءالله ، احزاب اسلامی ، بیشتر پایههای همبستگی را رعایت کنند و معایب و نواقص همبستگی را هر چه زودتر رفع نمایند.
علی عزیزی
منبع : وبلاگ ژینگه
منبع : وبلاگ ژینگه
منبع : نوگرا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست