پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

نماینده مجلس وترویج فرهنگ خودی وغیر خودی در شهر های کوچک


نماینده مجلس وترویج فرهنگ خودی وغیر خودی در شهر های کوچک
(ای انسان !) هرگز برآنچه علم و اطمینان نداری دنبال مکن که (در پیشگاه خدا ) چشم و گوش و دلها همه مسئولند (آیه ۳۶ سوره الاسرا )
قلم حاضر حاصل سالها کار و فعالیت های آموزشی و فرهنگی و اجتماعی است و شناخت لازم برای اظهار نظر و نقد مسایل منطقه را داشته و برخورد وظیفه دانسته است که نسبت به تحولات منطقه بی تفاوت نباشد و آنچه در این نوشتار آمده است از سر دلسوزی بوده و حب بغضی نسبت به فرد یا گروه خاصی در نظر گرفته نشده است وتنها به بررسی نقش نماینده مجلس در ترویج فرهنگ خودی و غیر خودی و تاثیر آن بر اموردر شهرستانهای کوچک منطقه پرداخته است.
برای این منظور ابتدا بهتر است نگاهی کلی به وضعیت منطقه قره داغ بیندازیم . شهر های اهر و هریس و کلیبر - هوراند - آبش احمد - خداآفرین - ورزقان - خاروانا در حال حاضر جز مناطق محروم کشور محسوب می شوند . این منطقه علیرغم داشتن استعدادهای بالقوه زیادی برای توسعه و پیشرفت ، هنوز نتوانسته ردای نگین محرومیت را از تن خود بیرون کند این درحالی است که وجود منابع نیروی انسانی و منابع عظیم معدنی و کشاورزی و چشم اندازهای زیبا و روح نواز در این منطقه می توانست آن را به یک قطب گردشگری و صنعتی در کشور تبدیل کند . باید اذعان نمود که کارهای انجام شده عملا انتظارات را برآورده نکرده است ( شایدلازم بوده ولی کافی نبوده است ) و وعده های داده شده توسط نماینده ها در دوره های گذشته نتوانسته راه برون رفت از محرومیت را در این منطقه به ارمغان آورد .
همانطور که آگاهان به مسایل توسعه تائید می کنند توسعه یافتگی یک تغییر سازمان یافته و هدفمند در جهت اهداف ترسیم شده است و تشخیص و تعریف زیرساخت های توسعه از الزامات اساسی آن است . آنچه در سالیان گذشته در این شهرستان ها در خصوص ریشه های توسعه نیافتگی نمود بیشتری به خود گرفته است مشکل مدیریت منابع انسانی است و این مشکل بیشتر تحت تاثیر نماینده منطقه در مجلس بوده است و می توان گفت که عملا سرمایه های فکری و انسانی در منطقه به جای همگرایی به سوی توسعه و پیشرفت تحت تاثیر تغییر نماینده به هدر رفته است .
متاسفانه فرهنگ خودی و غیر خودی در سال های اخیر در منطقه به شدت رواج پیدا کرده است و همانطور که اشاره شد بیشترین نقش را در این میان نماینده واطرافیان وی داشته اند و از دوره ای به دوره ای دیگر این موضوع شدت بیشتری یافته است بطوریکه وجود حب و بغض فرد منتخب نسبت به کاندیدا و افراد خاص در حوزه انتخابیه خود کار را به جایی می رساند که منتخب برای زهر چشم گرفتن از رقبا و طرفداران آنها از مقام نظارتی و قانون گذاری خود به یک مقام اجرایی در منطقه و حوزه انتخابیه تقلیل یافته و درگیر مسایل انتصاب و اجرایی می شود . حتی فرد منتخب کار را به جایی می رساند که علاوه بر خط و نشان کشیدن به رقبا و طرفدارانش در مجالس محلی در نطق خود از تریبون مجلس کاندیداها و رقبای انتخاباتی خود را دشمن نظام خطاب می کند به این ترتیب تخم کینه و دشمنی را در حوزه انتخابیه خود می کارد نماینده بعد از انتخاب شدن تحت تاثیر دوستان و فعالان انتخاباتی وی از موضع نظارتی امور به ابزاری برای تسویه حساب های شخصی تنزل می یابد در واقع منابع انسانی بر اساس خودی و غیر خودی در آرایه مسئولیت ها جای می گیرند . میزان انتقال و مهاجرت مدیران و نخبگان و تحصیل کرده های این منطقه براثر نتیجه انتخابات به سایر شهرستانها و استانها شاهد این مدعاست. در حالی که انتظار از نماینده این است که بعد از انتخاب شدن عامل اتحاد و وحدت کلمه در میان اقشار مختلف مردم باشد نه عامل تفرق و کینه و دشمنی .ازنماینده بعد از انتخاب شدن ،همه اقشار چه آنها که به ایشان رای دادند و چه آنها که به کاندیدای دیگر رای دادند انتظار احقاق حق خود را دارند و منتخب مردم وکیل همه مردم حوزه انتخابیه وحتی وکیل کل مردم ایران است و بایستی در رفتار و گفتار خود دقت کافی به خرج دهد بطوریکه در رفتار و گفتار وی حب و بغض نسبت به موکلان حوزه انتخابیه مشهود نگردد .
در حال حاضرنگاه غیرعادلانه و غیر منصفانه نماینده به موکلان خود علاوه بر این که با آموزه های دینی ما مغایرت دارد بلکه با سیاستهای عدالت محوری و مهرورزی دولت نهم نیز در تضاد است وبه این ترتیب آن شود که نباید شود .
خداوند در آیه ۵۳ سوره الاسرا خطاب به پیامبر گرامی می فرماید :
(ای محمد!) بندگانم را بگو که همیشه سخن بهتر را (در مقام تکلم ) برزبان آرید که شیطان بسیار شود میان شما دشمنی و فساد برمی انگیزد زیرا دشمنی او با آدمیان واضح و آشکار است"
نطقی توسط نماینده از تربیون مجلس ارایه می شود که از زوایای مختلف قابل بررسی و تامل است و برای اینکه حقی از منتخب مردم ضایع نگردد عین مطلب استفاده شده از نطق پیش دستور ایشان در متن آمده است
حال به قسمتی از نطق نماینده مجلس توجه کنید
".....انتخابات در ایران آزمونی برای شناخت دوستان و دشمنان نظام می‌باشد.... "
مقام معظم رهبری در صحبتهایشان قبل از برگزاری انتخابات, آن را آزمون عظیم ملی خواندند و مهمترین مسئله را ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات دانسته اند حال سئوال این است که آیا در نظر ناطق نیز آیا معیار قبولی در این آزمون چیزی غیر از حضور متعهدانه در انتخابات است !با این حساب انتظار این است که دشمنان بعد از انتخابات معرفی شوند .
در قسمتی دیگر از نطق آمده است
" ....آیا هنوز بعضی آقایان دشمن را نشناخته‌اند یا همچنان خانه دشمن را نمی‌شناسند. چطور کسانیکه قرار بود تحت لوای حاکمیت جمهوری اسلامی ایران نمایندگی مردم را عهده‌دار شوند، به جای اینکه سعی کنند التزام و اعتقاد خود را به چارچوب نظام سیاسی، قانون اساسی و ولایت‌فقیه اثبات کنند، سعی کردند ارادت خود را به چهره‌های خائن و متواری ضد نظام غنوده در خانه دشمن به اثبات برسانند و در انتخابات صدرالاشاره شأن خود را تا حد قاصد و پیام‌رسان آنها تنزل داده باشند......"
آنچه از این قسمت نطق پیش از دستور استنباط می شود این است که ایشان کاندیدای حاضر در انتخابات مجلس هشتم را به عنوان دشمن نظام تلقی کرده اند به هرحال منظور ایشان کدامیک از کاندیداهای حاضر بوده کاری نداریم . اما نکته ای که بایستی به آن توجه کنیم این است که هر فردی که رای می دهد با حضور خود پای صندوق رای تایید ضمنی نظام را ثابت می کند پس دوست نظام است و علاوه بر این هر کاندیدا که در انتخابات حضور پیدا می کند فکر و توانایی و مال خود را برای نظام هزینه می کند و در ضمن از فیلتر فقهای شورای نگهبان گذشته و جزو دوستان قابل اعتماد نظام می باشند در هر حال هم کاندیداها و هم طرفداران آنها به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حضور در انتخابات لبیک گفته اند و جزو دوستان نظام می باشند پس شایسته نیست که کاندیدا و طرفداران آنها را دشمن قلمداد کنیم .
حال به قسمت دیگری از متن نطق پیش از دستور مذکور توجه کنید
".....چگونه قابل توجیه است که توسط کاندیدای خاص به مشتاقان تجزیه در داخل و خارج از کشور برای تمرکز در شهرستان خاصی فراخوان داده شود و جامه عمل پوشاندن به اهداف تجزیه‌طلبانه را از تعهدات لاینقضی کاندیدای وصف‌الاشاره اعلام کرد
بنظر می‌رسد دشمنان ما در استراتژی و تاکتیکهای خود تجدیدنظر کرده‌اند و در استراتژی جدید خود شهرستانها و شهرهای کوچک را بجای کلان‌شهرها بعنوان مرکز کانون فتنه خود انتخاب نمودند ....."
آنچه از این قسمت استنباط می شود باز متهم کردن کاندیدای خاص به تجزیه طلبی و شناسایی تاکتیک جدید دشمنان توسط وی می باشد در صورت وجود دلایل متقن برای این ادعاباید دید این نماینده برای مقابله با این تاکتیک دشمن چه برنامه ای پیشنهاد می کنند امید واریم که شهرستان های کوچک را به منطقه نظامی تبدیل نکنند اما در صورت نداشتن دلایل کافی ادعای ایشان از سر بغض بوده وتحت تاثیر ناراحتی و فشار روحی روانی دوره انتخابات بوده است و در این صورت هم تریبون مجلس محل عقده گشایی شخصی نیست. شکی نیست همه ما باید در شناسایی دشمنان واقعی نظام تلاش کنیم اما آگاهان مسایل سیاسی و اجتماعی بر این باورند که مهمترین مانع کندتر شدن روندتوسعه در منطقه القای وجود مسائل امنیتی و حاد جلوه دادن مسایل در نظر مسئولین استان و کشور است حال این سوال پیش می آید که آیا ایجاد جوی که تجزیه طلبان در منطقه آرمیده اند آن هم از تریبون مجلس آیا به صلاح منطقه است . اگر واقعا در منطقه تجزیه طلبان آرمیده و نقشه و طرحی شوم در سر دارند باید با مقامات امنیتی منطقه و استانی چنین موضوعی مطرح شود و راههای مقابله با نقشه ها و طرحها دشمنان و تجزیه طلبان را بررسی و خنثی نمود . به نظر می رسد با بیان این موضوع از تربیون مجلس اهداف پشت پرده زیادی توسط ناطق پیگیری می شود واکاوی ادبیات بکار برده شده در این نطق نشان می دهد که ناطق از هر مکان و زمان از شیوه" به حریف تاختن و تخریب" فضای انتخابات استفاده می کند انشا الله هدف ایشان زدن برچسب تجزیه طلبی به کاندیدای خاص و رقبا ی انتخاباتی نباشد روشن شدن این موضوع را به خودشان واگذار می کنیم .
جالب این که در قسمت دیگر از نطق آمده است:
"...درست است که تبلیغات رسمی ما یک هفته و التهاب انتخاباتی شاید در حد ۳، ۴ ماه باشد، ولی فتنه‌ای که در این مدت کوتاه ایجاد می‌شود، همواره ۴، ۵ سال فرصت‌سوزی را بر مسؤولین و کشور ما تحمیل می‌نماید. بجای اینکه انرژی و توان مسؤولان صرف توسعه و ترقی و حل مشکلات و معضلات مردم شود، صرف خنثی کردن این توطئه‌ها می‌شود.. .کسانی که انتخابات را انتصاب می‌دانند اصول قانون اساسی را مسخره و آشکارا به رهبری ، ائمه اطهار، پیامبر گرامی و مقدسات توهین و اهانت می‌کنند و مسئولین نظام باید با جدیت و به طور قاطع با عوامل این حرمت شکنی‌ برخورد کنند..."
باز امید واریم که این موضوع بهانه ای برای فرصت سوزی های احتمالی مسئولان حوزه انتخابیه وی نباشداما بایستی توجه ناطقان اینگونه نطق ها را به این نکته جلب کنم که با ترویج فرهنگ خودی و غیر خودی قسمتی از مردم و منابع انسانی نادیده گرفته شده و یا از دست می رود اعتماد مردم به مسئولین کم رنگ می شود وبقول امام راحل (ره) که فرمودند " اگر مردم را از دست بدهید نابود خواهید شد ". فرصت سوزی واقعی از دست دادن همگرایی منابع انسانی در رسیدن به اهداف توسعه وپیشرفت است و سنگینی این وظیفه بر دوش نمایند ه است که باید به عنوان ریش سفید و مدیرهمدلی در بین اقشار مختلف مردم انجام وظیفه نمایند
اما در جمع بندی مطالب به نکاتی چند اشاره می کنیم
برای نماینده ای که ادعا می کندنماینده تمامی مردم حوزه انتخابیه خوداست چه آنها که به وی رای دادند چه آنها که به ایشان رای ندادند (طبق قانون )پیشنهاد می شود مطالعاتی در زمینه های زیر در حوزه انتخابیه خود انجام دهد
۱) تاثیر انتخابات مجلس بر میزان مهاجرت افراد نخبه و تحصیل کرده به سایر شهرستانها و استانها و حتی خارج کشور.
۲) تاثیر انتخابات مجلس در جابجای معلمان روستا ها و کارکنان اداره ها .
۳) تاثیر انتخابات مجلس و خالی شدن روستاها یکی پس از دیگری
۴) تاثیر انتخابات مجلس در تعامل مدیران و اداره ها با افراد و گروههای حامی سایر کاندیداها .
۵) میزان استفاده فرد منتخب از توانایی ها ی کاندیداها و نخبگان منطقه .
۶) تاثیر فرد منتخب در امنیت شغلی افرادی که به وی رای نداده اند
و موضوعاتی از این قبیل......
امید است که همگی دست در دست هم قرار دهیم تا از تمامی امکانات منطقه برای آبادانی آن استفاده کنیم .
عارف گوزلی
زهرا هاشمی