جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
تاثیر جهانی شدن رسانه ها بر فرهنگ و هویت
جهانی شدن با مفهوم امروزی خود محصول انقلات ارتباطات است .
ارتباطات اگر چه فرصت بسیار مناسبی را به خصوص برای كشور های در حال توسعه برای طرح خود به وجود اورده است اما با از میان بردن مرزها و فضاها و زمان ها چالش های زیادی هم با این حكومت ها و ملت ها و مخصوصا انسان ها كه محور اصلی این جریان هستند پدید اورده است .
حال با عنایت به مسئله فوق سوال مطرح شده این است كه چگونه تكنولوژی ها ی نوین ارتباطی و تشكیل جامعه اطلاعاتی به عنوان یكی از ابزار های اصلی جهانی شدن می تواند بر روی هویت و فرهنگ كه منبع هویت است تاثیر بگذارد و باعث چه تغییراتی خواهد شد ؟
● تعریف جهانی شدن
جهانی شد ن تعاریف متعددی دارد . یكی از معانی ان یكسان شدن و مشابه كردن دنیا است .
دورویكرد نسبت به جهانی شدن وجود دارد : ۱- پروسه جهانی شدن ۲- پروژه جهانی سازی
عده ای معتقدند كه جهانی شدن یك پروسه است . جریان و روندی طبیعی كه به علت پیشرفت تكنیكی و علمی شكل گرفته است و هیچ كس دخالتی در ان نداشته است و برخی دیگر بر این عقیده اند كه این مسئله پروژه ای هدایت شده از سوی غرب با هدف مشروعیت بخشیدن به سلطه و هژمونی غرب است كه به ان جهانی سازی اطلاق می شو د .اما در نهایت هردو انها یكسان سازی در جهان است .
و دیدگاهی كه ما در این مقاله پی گرفته ایم رویكرد دوم است . زیرا امروزه برخی كشور های قدرتمند به علت در اختیار داشتن ابزار ها و لوازم قدرت جهانی دست یابی به تكنولوژی برتر ارتباطی خود را سردمدار جهانی سازی میدانند واز میان لایه های اتصال ات گسترده و پیچیده شبكه ای انبوهی از اطلاعات الگو های ساخته شده خود را منتقل كرده و این امر عاملی برای تسلط انها می شود .
● جهانی شدن ارتباطات
انقلاب ارتباطاب نوع جدیدی از ارتباطات مجازی كه خالی از روح حاكم بر روابط واقعی اجتماعی است را به وجود می اورد . زمانی كه از طریق ماهواره و اینترنت و ... جهان جدیدی به موازات جهان واقعی به وجود می اید . كه دارای دو ویژگی اصلی است .
● فرهنگ واقعیت مجازی
رسانه های الكترونی مخاطبان وسیع و متكثری دارند كه مجموعه هایی از حیث محتوای نمادین به این افراد عرضه می كند . فضای مجازی شكل می گیرد و فرهنگ ها همه از طریق واسطه های الكترونی منتقل می شود .
● زمان بی زمان و فضای جریان ها
مفاهیم زمان و مكان معانی تازه ای پیدا می كند . فواصل زمانی و مكانی عملا از میان برداشته می شود و انتقال این اطلاعات و داده های و سرمایه ها وامكان ارتباط همزمان میان افراد در نقاط مختلف به وجود می اید .
● ارتباطات جهانی شده و تهدیدات فرهنگی
با توجه به پروژه جهانی سازی جهانی شدن فرهنگ یعنی تز همگون شدن فرهنگی از طریق غربی شدن . اما به طور كلی استدلال جهانی شدن فرهنگی نوعی به هم پیوستگی فرهنگی در سراسر جهان است .
اما ظهور انقلاب ارتباطاتی فضای امن فرهنگ را از میان می برد و هر فرهنگی در فضایی قرار می گیرد كه امكان ظهور فرهنگ های دیگر هم می رود .
انتشار سریع ایده ها از طریق فن اوری بر گوناگونی اجزای فرهنگی افزوده است . تنوع و تكثر امكان تجلی و بروزپاره فرهنگ ها را به وجود می اورد و زمینه ظهور محصولات فرهنگی در عرصه بین المللی فراهم می كند .
اختلاط میان فرهنگ ها ممكن است باعث ایجاد فرهنگی شبیه سازی شده شود كه در عمق هیچ گونه رابطه ای با نیاز های یك جامعه نداشته باشد و به دنبال ان ثبات فرهنگی از میان می رود و ناپایداری فرهنگی ایجاد می شود .
زمانی كه افراد با گزینه های مختلف فرهنگی برخورد می كنند به یك مبادله نمادین دست می زنند . انها تصمیم می گیرند فرهنگ خود را مبادله كنند چون فكر می كنند فرهنگ های سنتی توان اجابت كلیه نیازمندی های بشر امروزی را ندارد و لذا بشر امروزی دست به گزینش فرهنگی می زند .
در پروژه عظیم جهانی شدن رسانه های جمعی باقدرت ارسال ایده های متفاوت روند نهادینه شدن ارزشهای اجتماعی را تضعیف می كند و انتقال انگاره های از هم گسیخته غیر بومی و فراملی را فراهم می كند .
● جهانی شدن رسانه ها و ایجاد هویت های مجازی
در ابتدا به رابطه میان فرهنگ و هوبیت می پردازیم .
فرهنگ منبع هویت است . افراد با توسل به اجزا و عناصر فرهنگی گوناگون هویت می یابند . در جوامع سنتی فرهنگ به علت ایجاد تفاوت افرینی و معنا بخشی بسیار بالا هویت سازی خوبی را انجام می داد .
هویت یك سیستم كنترل است كه مجموعه ای از هنجار های و ضد هنجار ها در فرد و جامعه به وجود اورده است . مجموعه معنایی است كه چگونه بودن را در خصوص نقش های اجتماعی به افراد القا می كند و یا وضعیتی است كه به فرد می گوید او كیست و مجموعه معانی را برای فرد تولید می كند كه مرجع كیستی و چیستی او را تشكیل می دهد .
مارسل مرل از سومین رویداد بزرگ تاریخ جهان به عنوان فروپاشی فضا و نفوذ پذیری مرزها یاد می كند و جان هرتز معتقد است كه فرد دیگر در قلمرو خود احساس هویت و امنیت نمی كند . ( ژاك هونتزینگر . درامدی بر روابط بین الملل . ترجمه عباس اگاهی . صص ۲۱۱-۲۱۳
با ایجاد و تحول در مفاهیم مكان وز مان و فراهم امدن منابع و مراجع متعدد و جدیدهویت و ذهنیت و هویت انسان در جهان جدید ناپایدار و سیال می شود و تعلقات به مكان و زمان كمرنگ می شود .
هویت سازان در پرتو ابزار های فنی نوین فرایند های فرهنگی و اجتماعی و ارزشی اثرگذار بوده و هویت های جمعی نوین را می سازند . زمانی كه فواصل كم می شود و اذهان به یكدیگر نزدیك می شوند سیال شدن هویت ها صورت می گیرد . همان چیزی كه رابرتسون نسبت گرایی هویت می نامد . ما به دورانی قدم خواهیم نهاد كه هویت ها ثابت نخواهد بود و نسبت میا ن افراد با گروههای مرجع خواه شخص و گروههای اجتماعی یا ملیت ها دائما دستخوش دگر گونی است .
بر اساس نظریه ناهمسازی ادراكی لئو فستینگر وقتی فرد در موقعیت تعارض امیز قرار گرفت و ارزش ها و هویت های موجود ناسازگار را مشاهده كرد نوعی تعارض شخصیتی و هویتی در او ایجاد می شود .
به طور كلی محیطی كه رسانه ها ایجاد می كنند ثابت نیست بلكه پویااست و وارد ذهن آدمی می شود . تصاویری را باقی می گذارد كه فرد هیچ گاه فراموش نمی كند .
در نتیجه در جریان الفا بودن مغز های افراد و این اموزش همگانی تكثر و لایه ای و چند بعدی و سطحی شدن هویت ها در جهان اینده را خواهیم داشت .
[ مریم آخوندی ]
منبع : هفته نامه فصل نو
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر بارش باران یسنا آتش سوزی پلیس قوه قضاییه تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار قیمت سکه خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
فضای مجازی سریال نمایشگاه کتاب تلویزیون مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی