یکشنبه, ۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 26 May, 2024
مجله ویستا
رنگشناسی
چگونگی متظاهر شدن رنگها از دیگر مباحث رنگشناسی است. در تجربه ، سه نمود مختلف در رنگها میتوان تشخیص داد: فیلمرنگ ، حجمرنگ و سطحرنگ .
▪ فیلمرنگ، رنگی است که در فاصلهای نامشخص نسبت به بیننده ظاهر میشود (مثلا ً رنگی که در طیف نما اسپکتروسکوپ میتوان دید، یا رنگ آسمان خاکستری یکنواخت). فیلمرنگ، بافت واضحی ندارد و گویی شخص میتواند کمابیش به درون آن رسوخ کند. همواره در تراز جلو به چشم میآید. فیلمرنگ را نمیتوان همچون کیفیتی در اشیاء و یا متعلق به رویه اشیاء دانست.
▪ حجمرنگ را در اشیای پشت نما میتوان دید (مثلا ً در یک استکان چای یا در بخار رنگین). حجمرنگ در فضای سه بُعدی که اشغال کرده است گسترش مییابد، ولی تراز متغیری نسبت به چشم بیننده ندارد.
▪ سطحرنگ، چنان به نظر میآید که روی سطح شیء قرار گرفته است (مثلا ً در یک کاغذ رنگی). بافت رویه شیء را به خود میگیرد و حایل غیر قابل نفوذ برای چشم ایجاد میکند. سطحرنگ را معمولا ً همچون کیفیتی در خود شیء میانگاریم.
از این سه کیفیت ظاهری که اشاره کردیم، نمودهای دیگری چون تلأ لو، فروغ و فلزنما ناشی میشوند. نقاشان با سطحرنگ سر و کار دارند ولی بخشی از صناعت آنان معطوف به ایجار نمودهای حجمرنگ، فیلمرنگ، تلأ لو و فروغ به وسیله رنگیزه است که در واقع چنین کیفیتهایی را ندارد. آن دسته از حجم سازان مدرن که با موادی چون پلاستیک کار میکنند ، از نمود حجمرنگ بهره میگیرند.
▪ فیلمرنگ، رنگی است که در فاصلهای نامشخص نسبت به بیننده ظاهر میشود (مثلا ً رنگی که در طیف نما اسپکتروسکوپ میتوان دید، یا رنگ آسمان خاکستری یکنواخت). فیلمرنگ، بافت واضحی ندارد و گویی شخص میتواند کمابیش به درون آن رسوخ کند. همواره در تراز جلو به چشم میآید. فیلمرنگ را نمیتوان همچون کیفیتی در اشیاء و یا متعلق به رویه اشیاء دانست.
▪ حجمرنگ را در اشیای پشت نما میتوان دید (مثلا ً در یک استکان چای یا در بخار رنگین). حجمرنگ در فضای سه بُعدی که اشغال کرده است گسترش مییابد، ولی تراز متغیری نسبت به چشم بیننده ندارد.
▪ سطحرنگ، چنان به نظر میآید که روی سطح شیء قرار گرفته است (مثلا ً در یک کاغذ رنگی). بافت رویه شیء را به خود میگیرد و حایل غیر قابل نفوذ برای چشم ایجاد میکند. سطحرنگ را معمولا ً همچون کیفیتی در خود شیء میانگاریم.
از این سه کیفیت ظاهری که اشاره کردیم، نمودهای دیگری چون تلأ لو، فروغ و فلزنما ناشی میشوند. نقاشان با سطحرنگ سر و کار دارند ولی بخشی از صناعت آنان معطوف به ایجار نمودهای حجمرنگ، فیلمرنگ، تلأ لو و فروغ به وسیله رنگیزه است که در واقع چنین کیفیتهایی را ندارد. آن دسته از حجم سازان مدرن که با موادی چون پلاستیک کار میکنند ، از نمود حجمرنگ بهره میگیرند.
منبع : شبکه رشد
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی شهدای خدمت سیدابراهیم رئیسی انتخابات رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی رهبر انقلاب حسین امیرعبداللهیان ابراهیم رئیسی شهادت
وزارت بهداشت تهران سازمان هواشناسی مشهد فضای مجازی شهرداری تهران پلیس کنکور قتل آتش سوزی سیل آموزش و پرورش
دولت سیزدهم واردات خودرو قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو حقوق بازنشستگان یارانه بورس بازار خودرو تورم سهام عدالت
سینما تلویزیون دونالد ترامپ سینمای ایران نیلوفر امرایی جشنواره کن سینمای جهان اصغر فرهادی دفاع مقدس سریال پایتخت کتاب نماهنگ
وزارت علوم
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه روسیه فلسطین جنگ غزه آمریکا چین اوکراین حماس اتحادیه اروپا لبنان
پرسپولیس فوتبال استقلال جواد نکونام استقلال خوزستان لیگ برتر نساجی باشگاه پرسپولیس بارسلونا والیبال تیم ملی والیبال ایران باشگاه استقلال
هوش مصنوعی موبایل سامسونگ اپل گوگل اینترنت کهکشان مایکروسافت ناسا
استرس دیابت زوال عقل آلزایمر قلب بارداری ویتامین پیری نوزاد