دوشنبه, ۱۶ مهر, ۱۴۰۳ / 7 October, 2024
مجله ویستا

(Crysis (PC


(Crysis (PC
گرافیک فوق‌العاده و نورپردازی طبیعی بازی Crysis چشمان همه را در نمایشگاه E۳ خیره کرد. Crysis یک بازی به سبک تیراندازی اول‌شخص و البته علمی ـ تخیلی است. شما بازی را در قالب کماندوی نیروهای ویژهٔ ایالات متحده شروع می‌کنید. و وظیفهٔ شما نفوذ به جزیره‌ای در دست ارتش کرهٔ شمالی است. اسلحه‌ای به‌همراه تجهیزاتی چون لیزر و صدا خفه‌کن در اختیار دارید و لباس شما دارای تکنولوژی پیشرفتهٔ نانو است که می‌تواند موقتاً شما را مخفی کند و یا این‌که سرعت، توانائی و مقاومت شما در مقابل آسیب را افزایش دهد. درست است که لباس شما ویژه است، اما مطمئن باشید که اگر بخواهید با حملات سریع، و دویدن و شلیک‌کردن بازی را تمام کنید فوراً کشته خواهید شد؛ باید حرکاتی زیرکانه داشته باشید، مخفیانه شلیک کنید و بدون فکر حمله نکنید. مأموریت شما در ابتدا گذشتن از خلیج کوچکی است که تحت کنترل نیروهای گشت کرهٔ شمالی قرار دارد. برای به پایان رساندن مراحل راه‌های بسیاری وجود دارد؛ مثلاً می‌توانید از جنگل‌های وسیع برای حملات مخفیانه به نیروهای کره‌ای استفاده کنید و یا می‌توانید حملهٔ خود را از طریق ساحل، جاده و یا کوه انجام دهید و یا حتی می‌توانید در اطراف اردوگاه دشمن شنا کنید. البته جذابیت‌های بازی به همین‌جا ختم نمی‌شود و علاوه بر دشمنان کره‌ای با دشمان دیگری هم مواجه می‌شوید که دلیل اینکه گفتیم سبک بازی علمی تخیلی است همان‌ها هستند!
این بازی توسط EA Games در نوامبر ۲۰۰۷ منتشر شده و به‌عقیدهٔ برخی بهترین بازی کامپیوتر در سال جاری است همچنین احتمال دارد که در آینده دو قسمت دیگر هم از بازی ساخته شود.
● (Halo ۳ (Xbox ۳۶۰
سال ۲۵۵۲ میلادی است. بشریت مدت‌های طولانی است که با تمدنی بیگانه که خود را Covenant می‌نامند در جنگ است چرا که این اجتماع بزرگ از ستیزه‌جویان، بشر را فرقه‌ای بر علیه مذهب خود می‌دانند.
جنگ با Covenant اوضاع زندگی انسان‌ها را کاملاً به هم ریخته است و از جمعیت انسان‌ها به شدت کاسته شده است. بسیاری از سیارات تقریباً به‌طور کامل از بین رفته‌اند و همهٔ آنها یکی بعد از دیگری به تکه سنگی خالی از هرگونه حیات تبدیل می‌شوند.
بیگانه‌ها توسط سیارات مصنوعی حلقوی و بزرگی به نام Halo در کهکشان حرکت می‌کنند و اینک قصد نابودی ساکنین زمین را دارند. برخی اتفاقات، این نبرد هولناک و ویران‌گر را پیچیده‌تر کرده است از آن جمله این‌که یکی از آن جهان‌های مصنوعی به‌وسیلهٔ نیروهای انسان‌ها کشف و نابود شده است. رهبری این نیروها را Spartan ۱۱۷ (سرفرمانده) که آخرین جنگجوی ارتش افسانه‌ای Spartan II است برعهده داشته است. Spartan II گروهی برگزیده از سربازانی با برتری‌های ژنتیکی است و سرفرمانده سلحشوری است که برای رزم متولد شده و برای جنگ پرورش‌یافته...
در این بازی شما به‌عنوان سرفرمانده وارد این نبرد بین کهکشانی می‌شوید تا زمین را از محاصرهٔ Covenant و گروه بیگانهٔ دیگری به نام Flood خارج کنید.
Halo ۳ ساختهٔ مایکروسافت بوده و در آگوست ۲۰۰۷ به بازار عرضه شده است. گرافیک بالا، موتور نورپردازی پیشرفته، سلاح‌ها، نقشه‌ها، وسائل نقلیه، شخصیت‌ها و مبارزه‌های جدید از جمله تحولات Halo ۳ در طراحی و تکنولوژی است که باعث شده بسیاری آن را یکی از برترین بازی‌ها در میان تمامی کنسول‌ها بدانند. سبک بازی تیراندازی اول شخص بوده و برای رده سنی بزرگسال (بالای ۱۷ سال) طبقه‌بندی شده است.
● (Heavenly Sword (PS۳
در این بازی شما درست وسط یک میدان نبرد بزرگ قرار می‌گیرید که در آن Nariko (قهرمان بازی) در میان چندین هزار سرباز دشمن محاصره شده است و به تنهائی و تنها با اتکا به شمشیر آسمانی‌اش به قلب دشمن حمله می‌کند و لحظات نفس‌گیری را به‌وجود می‌آورد. اما در همان هنگام که Nariko دشمنانش را به سادگی شکست می‌دهد، سرنوشتش به ناگهان عوض می‌شود؛ نفرینی که در شمشیر قرار داشت، وجودش را فرا می‌گیرد و او را بی‌هوش روی زمین می‌اندازد. هنگامی‌که به‌هوش می‌آید متوجه می‌شود که به دشت بزرگ و آرامی منتقل شده است و اثری هم از شمشیر نیست. پس خواهش می‌کند که به او اجازه دهند که دوباره به جنگ برگردد. بعد از هر قسمت از بازی مجدداً به همین ناحیه برمی‌گردید. در بخشی از بازی باید قلعهٔ خودتان را در برابر لشکری که به‌سوی آن هجوم می‌آورند محافظت کنید و حداقل ۷۰۰ نفر از سربازان دشمن را با توپ بزرگی که در اختیار دارید نابود کنید تا خانواده‌تان بتوانند از مهلکه فرار کنند. البته مشکل به همین‌جا ختم نمی‌شود و از طرف دیگر شخصی به نام Bohan هم در تعقیب شما و خانواده‌تان است تا بتواند شمشیر آسمانی را به چنگ بیاورد و در قسمتی از بازی هم توسط او به زندان خواهید افتاد...
این بازی که SCEA ناشر آن است و در سپتامبر ۲۰۰۷ عرضه شده است، هم از نظر گرافیک و هم از نظر صدا کیفیت قابل قبولی دارد و در مجموع یک بازی پرهیجان خواهد بود.
● پیشینهٔ بازی‌های کامپیوتری و پلی‌استیشن
قطعاً شما که این مطالب را می‌خوانید با بازی‌های کامپیوتری آشنا بوده و از طرفداران آن هستید و شاید سرگرمی اصلی‌تان هم همین باشد؛ اما احتمالاً تعداد بسیار کمی از شما چیزی از گذشتهٔ آن می‌دانید از این‌رو با هم مختصری در این مورد می‌خوانیم:
اولین بازی گرافیکی کامپیوتر در سال ۱۹۵۲ توسط آ.س.داگلاس که به تازگی دکترای خود را از دانشگاه کمبریج گرفته بود ساخته شد. پس از آن هایگن باتم، نخستین بازی ویدئویی را با نام ”تنیس برای دو نفر“ در سال ۱۹۵۸ طراحی کرد. در ۱۹۶۲ استیو راسل بازی ”جنگ فضا“ را که اولین نامزد برای استفادۀ کامپیوتر به‌شمار می‌‌رفت ساخت و جالب است که بدانید کامپیوتری که این بازی را اجرا می‌کرد به بزرگی یک ماشین بود! این بازی دو نفره به این‌صورت بود که هرکس باید با چرخاندن و سرعت‌دادن به فضاپیمای خود، فضاپیمای حریف را زودتر از دیگری با تیر منهدم می‌کرد.
اولین بازی ویدئویی که به تلویزیون متصل می‌شد در سال ۱۹۶۷ و با عنوان ”تعقیب“ ساخته شد. ۶ سال بعد اولین بازی‌ای که جنبهٔ تجاری داشت با نام ”Pong“ ساخته شد که از مستطیل‌های سفیدی بر روی یک زمینهٔ سیاه تشکیل شده بود.
در بسیاری از بازی‌های قدیمی شما هیچ‌وقت برنده نمی‌شدید؛ در واقع بازی به‌تدریج مشکل‌تر می‌شد و باید امتیاز بیشتری کسب می‌کردید. در ۱۹۷۲ اولین کنسول برای بازی در خانه با نام ”ادیسه“ به‌همراه ۱۲ بازی به بازار عرضه شد و همچنین بازی Doom (که الان قسمت سوم آن هم ساخته شده است) اولین بازی‌ای بود که قابلیت بازی چندنفره به‌وسیلهٔ متصل‌کردن چند کامپیوتر را دارا بود و یکی از اولین بازی‌هائی بود که به‌صورت سه‌بعدی ساخته شده بود (۳۹۹۱). الان گرافیک بازی به‌نظرتمان بسیار ابتدائی و حتی مسخره می‌آید ولی در هنگام عرضه، استقبال چشمگیری از این بازی شد.
و بالاخره آتاری که اولین دستگاه محبوب بازی بود در ۱۹۷۷ ساخته شد. میکرو و سگا از جمله دستگاه‌هائی بودند که توانستند جای خود را به‌خوبی در میان مردم باز کنند و البته حتی هنوز هم طرفدارانی دارند.
و اما سرگذشت پلی‌استیشن از زمانی آغاز می‌شود که سونی و نینتندو با هم برای توسعهٔ نوعی لوح فشرده همکاری می‌کردند. این لوح قرار بود بخشی از دستگاه بازی نینتندو باشد که به‌زودی عرضه می‌شد. اما مسیر کار آنها از هم جدا شد و آن لوح هم هیچ‌وقت ساخته نشد اما در عوض در سال ۱۹۹۱ سونی یک نسخهٔ اصلاحی از لوح را برای کنسول بازی جدیدش با نام پلی‌استیشن استفاده کرد. برای نخستین پلی‌استیشن تنها ۲۰۰ بازی ساخته شد و پس از مدتی نسخهٔ اصلی پلی‌استیشن که دستگاه سرگرمی چندرسانه‌ای و چندمنظوره بود و می‌توانست CDهای صوتی و تصویری را هم اجرا کند و قادر به اجراء بازی‌های نینتندو هم بود عرضه شد.
در ۱۹۹۴، سونی PSX را تولید کرد که دیگر کارتریج‌های نینتندو را اجرا نمی‌کرد و فقط CDهای ویژهٔ بازی را می‌خواند؛ یک حرکت زیرکانه که به‌زودی پلی‌استیشن را پرفروش‌ترین کنسول بازی کرد.
تا امروز هم که پلی‌استیشن ۳ ساخته شده، نینتندو با محصول جدیدش Wii همچنان درصدد رقابت با سونی است.
● (Super Mario Galaxy (Wii
احتمالاً همهٔ آنهائی که بازی‌های قدیمی و مخصوصاً بازی‌های میکرو را دیده باشند، با بازی پرطرفدار ماریو (قارچ‌خور) که قبلاً گرافیکی بسیار ساده و ابتدائی داشت آشنا هستند. نینتندو نسخهٔ جدیدی از این بازی را با گرافیکی جذاب و به‌صورت سه بعدی ساخته است که ویژگی‌های منحصر به‌فرد Wii جذابیت آن را دوچندان کرده است.
بازی به این‌صورت شروع می‌شود که Mario سعی می‌کند با آویزان کردن خودش به یک سری ستارهٔ آبی، بین سیارات حرکت کند و برای حرکت دادنش باید دستهٔ Wii را به سمت صفحهٔ نمایشگر گرفته و حرکت دهید. البته در ابتدای کار باید خیلی مواظب باشید که Mario را با حرکت‌های نابه‌جا به اعماق فضا پرتاب نکنید، اما بعد از کمی بازی و کسب مهارت می‌توانید به‌راحتی خودتان را آویزان کرده و تاب بخورید تا بتوانید به سرعت پرواز کنید. احتمالاً این‌گونه حرکات و قلاب‌انداختن‌ها، شما را هم به یاد بازی مرد عنکبوتی خواهد انداخت. وقتی‌که از ستاره‌ها گذشتید و به سطح امن یک سیاره رسیدید، باید با حرکت چرخشی خود به کریستال‌ها ضربه زده و آنها را خرد کنید. حرکت چرخشی هم با تکان‌دادن دسته‌های حساس به حرکت Wii انجام می‌شود و علاوه بر خردکردن اجسام، برای گیج‌کردن دشمن‌ها هم کاربرد دارد و در واقع این تنها یکی از روش‌های مقابله با دشمنان است. هر چند که اگر نتوانیم روی سر دشمنانمان بپریم دیگر اصلاً Mario نیست! اما می‌توانید با نشانه‌گرفتن روی آنها و زدن دکمهٔ B هم برخی اجرام آسمانی را به سمت آنها پرتاب کرده و آنها را نابود کنید. هنگامی‌که کریستال‌ها را نابود کرده و تکه‌های ستاره‌ها را جمع کردید، Mario سوار بر موشک خود به سیاره‌ای دیگر سفر می‌کند...
لازم به‌ذکر است که حرکت در جهت‌های مختلف به‌هیچ‌وجه گیج‌کننده نخواهد بود و این یکی از مزیت‌های Wii است که برای حرکت در اطراف نیاز به فکر کردن زیادی نداریم!
این بازی جالب، ساختهٔ Nintendo بوده و در نوامبر ۲۰۰۷ وارد بازار شده است.
منبع : مجله بازیهای رایانه ای