جمعه, ۲۰ مهر, ۱۴۰۳ / 11 October, 2024
مجله ویستا

بازگشت به وطن - Coming Home


بازگشت به وطن - Coming Home
سال تولید : ۱۹۷۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : جروم هلمن
کارگردان : هال اشبی
فیلمنامه‌نویس : والدو سالت و رابرت جونز، برمبنای داستانی نوشته نانسی داود.
فیلمبردار : هاسکل وکسلر
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : جین فاندا، جان وویت، بروس درون، رابرت کارادین، پنه‌لوپی میلفورد، رابرت گینتی، چارلز سایفرز و ترزا هیوز.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۸ دقیقه.


لس آنجلس، سال 1968. وقتی «باب هاید» (درن)، سروان نیروی دریائی به ویتنام اعزام می‌شود، همسرش، «سالی» (فاندا) داوطلبانه در یک بیمارستانی نظامی مشغول کار می‌شود و در آنجا با «لوک مارتین» (وویت)، یک معلول ناامید و پرخاشگر آشنا می‌شود و در آنجا با «لوک مارتین» (وویت)، یک معلول ناامید و پرخاشگر آشنا می‌شود. بعدتر وقتی «سالی» می‌فهمد که او و «لوک» هم مدرسه بودند، آدم‌های مشترک زیادی را می‌شناسند و دیدگاه‌های مشترکی دارند، جذبش می‌شود. حالا آدم آرام دیدگاه‌های «سالی» تغییر می‌کند و «لوک» نیز دست از پرخاشگری‌اش برمی‌دارد، روی ویلچر می‌نشیند و نسبت به دیگر بیماران نیز توجه و کنجکاوی نشان می‌دهد. «سالی» او را برای شام چهارم ژوئیه به منزلش دعوت می‌کند اما ابزار علاقه پُرشور «لوک» را رد می‌کند و همچنان به «باب» وفادار می‌ماند. در اینجا «سالی» برای دیدن «باب» که در مرخصی به سر می‌برد به هنگ‌کنگ می‌رود اما «باب» خیلی تغییر کرده و کم حرف شده است. در بازگشت از هنگ‌کنگ می‌فهمد که «بیلی» (کارادین)، برادر دوست صمیمی‌اش در بیمارستان خودکشی کرده و «لوک» نیز مرخص شده است. «لوک» در اعتراض به جنگ ویتنام، جلوی دفتر واحد جذب نیروی نیروی‌دریائی تظاهرات می‌کند. «سالی» که «لوک» را در تلویزیون دیده به سراغش می‌رود و او را به خانه‌اش می‌برد. همان شب آن دو با هم مغازله می‌کنند و رابطه‌ای میان‌شان شکل می‌گیرد. «باب» که تصادفاً به پای خودش شلیک کرده به خانه برمی‌گردد و با بی‌اعتنائی به «سالی» و دخالت یکی از هم‌رزمان مستش، مهمانی شام خوش‌آمدگوئی را به هم می‌ریزد. FBI «باب» را در جریان رابطه «سالی» و «لوک» قرار می‌دهد و «باب» به خانه برمی‌گردد و روی «سالی» اسلحه می‌کشد. اما «لوک» موفق می‌شود. اسلحه را از او بگیرد و درباره عشق «سالی» به او اطمینان بدهد...
* بازگشت به وطن بیش از آنکه فیلمی موضع‌گیرانه در مذمت جنگ ویتنام باشد، اثری عمیقاً نوستالژیک نسبت به دهه 1960 است. حاشیه صوتی غنی فیلم که از ترانه‌های مشهور گروه‌ها و خوانندگان معروف دهه 1960، مثل بیتل‌ها، باب‌دیلان، رولینگ استونر، پل سایمن، جیمی هندریکس و غیره تشکیل شده، تأثیری عمیق از شور و حرارت و فضای آن سال‌ها، که، اعتراض علیه جنگ‌ تنها یکی از دستاوردهای آن است، خلق می‌کند.