شنبه, ۳۱ شهریور, ۱۴۰۳ / 21 September, 2024
مجله ویستا
تقسیمات قرآن
●سورههای مكی و مدنی و فواید شناخت آنها
یكی از مسایل مهم علوم قرآنی،مساله شناختسورههای مكی و مدنی است.
تشخیص آنها به دلایل ذیل ضروری است:
۱- شناخت تاریخ و مخصوصا تسلسل آیات و سور و تدریجی بودن نزول آنها،ازطریق شناخت سورههای مكی از مدنی است.انسان پیوسته در این جست و جوستتا هر حادثه تاریخی را بشناسد،در چه زمانی و در كجا اتفاق افتاده،عوامل و اسبابپدید آورنده آن چه بوده است.بدین طریق دانستن سورهها و آیههای مكی وتشخیص آنها از آیهها و سورههای مدنی از اهمیتبه سزایی در فهم تاریخ تشریعات اسلامی برخوردار است.
۲- فهم محتوای آیه در استدلالهای فقهی و استنباط احكام نقش اساسی دارد.
چه بسا آیهای به ظاهر مشتمل بر حكم شرعی است،ولی چون در مكه نازل شده وهنگام نزول،هنوز آن حكم تشریع نشده بود،باید یا راه تاویل را پیش گرفتیابه گونه دیگر تفسیر كرد.مثلا مساله تكلیف كافران به فروع احكام شرعی مورد بحثفقهاست و بیشتر فقها،آنان را در حال كفر،مكلف به فروع نمیدانند.و در اینزمینه دلایل و روایات فراوانی در اختیار دارند،ولی گروه مخالف(كسانی كه كافرانرا در حال كفر مكلف به فروع میدانند)به آیه هفتسوره فصلت تمسك جستهاند.
آن جا كه مشركان را به دلیل انجام ندادن فریضه زكات مورد نكوهش قرار داده است.
غافل از این كه سوره فصلت مكی و فریضه زكات در مدینه تشریع شده است.یعنیهنگام نزول آیه یاد شده،زكات حتی بر مسلمانان هم واجب نبوده است،پسچگونه مشركان را مورد عتاب قرار میدهد؟این آیه دو تاویل دارد:
اول،مقصود از زكات در این جا تنها پرداخت صدقات بوده است كه مشركان ازآن محرومند،زیرا شرط صحت صدقه قصد قربت است كه كافران از انجام آنعاجزند.
دوم،مقصود محرومیت از ادای زكات است و آن بدان جهت است كه كفر مانعآنان شده است و اگر ایمان داشتند،از این فیض محروم نبودند .
۳- در استدلالات كلامی،آیات مورد استناد-مخصوصا آیاتی كه درباره فضایلاهل بیت نازل شده-بیشتر مدنی است،چون این مباحث در مدینه مطرحبوده است.برخی آن سورهها یا آیات را مكی دانستهاند كه در آن صورت نمیتواندمدرك استدلال قرار گیرد.بنابر این شناخت دقیق مكی و مدنی بودن سورهها و آیاتیكی از ضروریات علم كلامی در مبحث امامت است.مثلا برخی تمام سوره دهر رامكی دانستهاند و گروهی مدنی و بعضی جز آیه فاصبر لحكم ربك و لا تطع منهم آثمااو كفورا همه را مدنی دانستهاند.دیگران هم از ابتدای سوره تا آیه ۲۲ را مدنی وبقیه را مكی دانستهاند.اختلاف درباره این سوره بسیار است،ولی ما آن را تمامامدنی میدانیم.
درباره شان نزول آیههای: «یوفون بالنذر و یخافون یوما كان شره مستطیرا،و یطعمونالطعام علی حبه مسكینا و یتیما و اسیرا،انما نطعمكم لوجه الله لا نرید منكم جزاء و لاشكورا،انا نخاف من ربنا یوما عبوسا قمطریرا.فوقاهم الله شر ذلك الیوم و لقاهم نضرهٔ وسرورا،و جزاهم بما صبروا جنهٔ و حریرا... .گفتهاند كه حسنین بیمار شده بودند.پیامبرگرامی و گروهی از بزرگان عرب به عیادت آنان آمدند و به مولی امیر مؤمنانپیش نهاد كردند:چنان چه برای شفای فرزندانت نذر كنی خداوند شفای عاجلمرحمتخواهد فرمود.حضرت این پیش نهاد را پذیرفت و سه روز روزه نذر كرد.
آن گاه كه حسنین شفا یافتند در صدد ادای نذر بر آمد.قرصهای نانی برای افطارتهیه كرد،روز اول هنگام افطار مسكینی در خانه را زد و تقاضای كمك كرد.حضرتنانهای تهیه شده را به او داد.روز دوم نیز یتیمی آمد و نان تهیه شده را دریافت كرد.
روز سوم اسیری آمد و نانها به او داده شد.
حضرت در این سه روز خود با اندك نان خشك و كمی آب افطار كرد.طبرسیدر این زمینه روایات بسیاری از طرق اهل سنت و اهل بیت عصمت علیهم السلام گرد آورده وتقریبا آنها را مورد اتفاق اهل تفسیر دانسته است.آنگاه برای اثبات مدنی بودنتمام سوره،روایات ترتیب نزول را-كه سوره دهر جزء سورههای مدنی به شمار رفته-با سندهای معتبر آورده است .ولی كسانی مانند عبد الله بن زبیر كه مایل نبودند اینفضیلتبه اهل بیت علیهم السلام اختصاص یابد اصرار داشتند كه این سوره را كاملا مكیمعرفی كنند .غافل از آن كه در مكه اسیری وجود نداشت.مجاهد و قتاده از تابعینتصریح كردهاند كه سوره دهر تماما مدنی است،ولی دیگران تفصیل قایل شدهاند .
سید قطب،از نویسندگان معاصر به قرینه سیاق،سوره را مكی دانسته است .
۴- بسیاری از مسایل قرآنی،تنها از طریق مكی و مدنی بودن سوره یا آیهها،حلو فصل میشود.مثلا در مساله نسخ قرآن به قرآن برخی راه افراط پیمودهاند و بیشاز دویست و بیست آیه را منسوخ معرفی كردهاند.در صورتی كه چنین عدد بزرگینمیتواند صحت داشته باشد و با واقعیتسازگار نیست و گروهی راه تفریط درپیش گرفتهاند اصلا قرآن را غیر قابل نسخ میدانند-به ویژه نسخ قرآن به قرآن،زیراشرط تحقق نسخ،تنافی میان دو آیه است كه این گونه تنافی با نفی اختلاف در آیه و لو كان من عند غیر الله منافات دارد .و دستهای حد وسطرا برگزیده و اصل نسخ را پذیرفتهاند و در كمیت آیات نسخ شده اعتدال را رعایتكردهاند.از جمله آیاتی كه افراطیون آن را منسوخ میدانند،آیه فما استمتعتم به منهنفآتوهن اجورهن...» است كه درباره ازدواج موقت نازل شده است،كه ناسخ آن راطبق گفته امام شافعی محمد بن ادریس-آیه «و الذین هم لفروجهم حافظون، الا علیازواجهم او ما ملكت ایمانهم فانهم غیر ملومین،فمن ابتغی وراء ذلك فاولئك هم العادون» دانستهاند.
نظر مذكور را به دو دلیل نمیتوان پذیرفت:اولا،زنی كه با عقد متعه گرفتهمیشود زوجه است،گر چه احكام او با زوجه دایمی كمی تفاوت دارد.ثانیا،آیهایرا كه ناسخ فرض كردهاند در سوره مؤمنون است كه تماما مكی است و كسی این آیهرا استثناء نكرده است.در صورتی كه معمولا باید ناسخ پس از منسوخ باشد.مطلبفوق را استاد زرقانی نیز یاد آور شده است .
●معیار و ملاك تشخیص سورههای مكی و مدنی
طبق آماری كه از روایات ترتیب نزول به دست میآید،۸۶ سوره مكی و ۲۸سوره مدنی است كه در این گروه بندی سه معیار وجود دارد:
۱- معیار زمان:بیشتر مفسرین معتقدند كه معیار مكی یا مدنی بودن هجرتپیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از مكه به مدینه است. هر سورهای كه پیش از هجرت نازل شده مكیو هر سورهای كه پس از هجرت نازل شده است مدنی به شمار میرود،خواه درمدینه نازل شده باشد خواه در سفرها.و حتی در مكه در سفر حجیا عمره یا پس ازفتح،چون پس از هجرت بوده است،مدنی محسوب میشود.ملاك هجرت نیزداخل شدن به مدینه است.بنابر این آیاتی كه پس از هجرت از مكه و پیش از ورودبه مدینه،در راه بر پیامبر نازل شده است،مكی محسوب میشود.مثلا آیه ان الذیفرض علیك القرآن لرادك الی معاد... بر اساس این تعریف و ملاك كه پس از خروج ازمكه در راه بر پیامبر نازل شده،مكی است.
۲- معیار مكان:هر چه در شهر مكه و پیرامون آن نازل شده مكی است.و هر چهدر مدینه و پیرامون آن نازل گردیده مدنی است، خواه پیش از هجرت یا پس از آننازل شده باشد.پس آن چه در غیر این دو منطقه نازل شده باشد نه مكی است و نهمدنی.در این زمینه جلال الدین سیوطی روایتی آورده است كه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:
«انزل فی ثلاثهٔ امكنهٔ:مكهٔ و المدینهٔ و الشام»كه طبق گفته ابن كثیر،مقصود از شامتبوك است .
۳- معیار خطاب:هر سورهای كه در آن،خطاب به مشركان میباشد مكی و هرسورهای كه در آن خطاب به مؤمنان میباشد،مدنی است.در این زمینه ازعبد الله بن مسعود حدیثی آوردهاند كه گفته است:«هر سوره كه یا ایها الناس در آنبه كار رفته باشد،مكی است و هر سوره كه یا ایها الذین آمنوا در آن به كار رفته باشدمدنی است» ،زیرا در مدینه غلبه با مؤمنان بوده و در مكه با مشركان. البته درسورههای مدنی مانند سوره بقره، یا ایها الناس به كار رفته كه كلیت این معیار راخدشهدار میكند.
برای تشخیص سورههای مكی و مدنی،ملاكهایی را مشخص كردهاند كه هریك به تنهایی نمیتواند ملاك جامع و مانع باشد.بلكه این ملاكها روی هم رفته تاحدودی تعیین كننده است.به طور كلی ملاكها و علایم برای تشخیص،عبارتاست از:۱)نص و خبر،۲) علایم صوری و ظاهری،۳)علایم محتوایی و معنوی.
علامه برهان الدین ابراهیم بن عمر بن ابراهیم جعبری(متوفای ۷۳۲)میگوید:«برایشناخت مكی و مدنی دو راه وجود دارد: سماعی،كه از راه نقل و روایتبه دستمیآید.قیاسی،كه از روی ضابطه تشخیص داده میشود».آن گونه كه علقمهٔ بن قیس(متوفای ۶۲)از عبد الله بن مسعود روایت كرده است:«هر سورهای كه در آن یا ایهاالناس آمده باشد یا لفظ«كلا»استعمال شده باشد یا در ابتدای آن حروف مقطعباشد-جز زهراوین(بقره و آل عمران)و نیز سوره رعد كه بنا بر قولی مدنی است-یادر آن قصه آدم و ابلیس آمده باشد-جز سورههای طولانی-یا سورهای كه در آنسر گذشت انبیای سلف و امتهای گذشته آمده باشد مكی است،و هر سورهای كهدر آن از فریضه و تكالیف و حدود شرعی سخن گفته شده باشد،مدنی است» .
برخی خصوصیات دیگری برای شناختسورههای مكی و مدنی ذكر كردهاندكه عبارت است از:
۱- كوتاهی آیات درون یك سوره و نیز كوتاهی سوره،نوعا مكی بودن آن رامیرساند.و بلندی آیههای یك سوره علاوه بر بلندی سوره نوعا مدنی بودن آن راثابت میكند.
۲- لحن تند و شدید سوره بیشتر با اهل مكه است كه اهل عناد و لجاج ومقاومت در مقابل حق بودهاند،ولی لحن ملایم و خفیف، مدنی بودن سوره رامیرساند كه بیشتر خطاب به مؤمنین است.
۳- بحث درباره اصول معارف و اصل ایمان و دعوت به اسلام از ویژگیهایسورههای مكی است.و در سورههای مدنی بیشتر از تفاصیل احكام و بیانشریعت اسلام سخن گفته شده است.
۴- دعوت به پایبند بودن به اخلاق و استقامت در رای و سلامت عقیده و تركلجاج و عناد و نیز برخورد تند با عقاید باطل مشركان و ناچیز شمردن اندیشههایتهی و بیاساس آنان،از خصایص سورههای مكی به شمار میرود.در حالی كهبرخورد با اهل كتاب و دعوت آنان به میانه روی در عقاید و افكار و اندیشهها و نیزمبارزه با منافقین و ذكر خصایص و صفات آنان از ویژگیهای سورههای مدنی است.
۵- غالبا خطابها با عنوان یا ایها الناس... از ویژگیهای سور مكی است و باعنوان یا ایها الذین آمنوا از خصایص سور مدنی است.
البته این ویژگیها هرگز كلیت ندارد،بلكه صرفا درباره برخی از انواع صدقمیكند.و در صورت اجتماع چندین خصیصه،اگر موجب علم و یقین شود و نصمعارضی در میان نباشد،قابل اعتماد است،و موجب قوت احتمال و اطمینانمیشود.در این صورت است كه نتیجه كار برد فقهی و تاریخی و غیره دارد.بنابر اینملاك تشخیص مكی و مدنی،یا نقل و خبر است كه اصطلاحا سماعی میگویند.یااجتهاد و شواهد ظاهری و صورت جمله بندی و داشتن سجع و وزن و كوتاهی آیاتو سورههاستیا شواهد محتوایی است.بدین معنا كه شكل بیان اصول عقاید واحكام و برخورد با كفار و منافقین نشانه مكی و مدنی بودن سوره است.●ترتیب نزول سورهها
در ترتیب نزول سورهها روایاتی در دست است كه مورد اعتماد بزرگان است وعمدتا از ابن عباس نقل شده است.مانند روایتی كه احمد بن ابی یعقوب كاتب،معروف به ابن واضح یعقوبی(متوفای ۲۹۲)در تاریخ خود از محمد بن سائب كلبی از ابی صالح از ابن عباس نقل میكند .
و یا روایتی كه محمد بن اسحاق وراق،معروف به ابن ندیم(متوفای ۳۸۵)در كتاب الفهرستخود آورده است .و یا علامهطبرسی صاحب تفسیر از شیخ خود ابو محمد مهدی بن نزار حسینی قاینی از علامهقرن پنجم حافظ كبیر عبید الله بن عبد الله بن احمد، معروف به حاكم حسكانینیشابوری صاحب كتاب«شواهد التنزیل»روایت ترتیب را از ابن عباس آوردهاست.و نیز از كتاب«الایضاح»استاد احمد زاهد روایتی را نقل كرده است .و نیزامام بدر الدین زركشی،اولین محقق مسایل قرآنی(متوفای ۷۹۴) در كتاب خود«البرهان فی علوم القرآن»كه در سال ۷۷۳ آن را نگاشته،تفصیلا روایات ترتیب راآورده است و میگوید:«هذا نزل من القرآن و علیه استقرت الروایهٔ من الثقات» .وبالاخره جلال الدین سیوطی،علامه عصر خود(متوفای ۹۱۱)در كتاب معروفخود«الاتقان»این روایات را آورده است،و از ابو الحسن بن حصار،در این زمینهمنظومهای میآورد كه در كتاب الناسخ و المنسوخ وی درج شده است.سیوطیروایت ترتیب را از جابر بن زید نیز میآورد كه تكمیل كننده روایت ابن عباسبه شمار میرود .
علامه طبرسی و دیگر بزرگان فن،متذكر میشوند كه رعایت ترتیب سورهها،نظربه ابتدای هر سوره است.اگر سورهای تا چند آیه نازل شود،و پیش از اتمام آنسوره،سوره دیگری به طور كامل نازل گردد،و حتی چند سوره دیگر در این میانبه صورت كامل نازل شود،آن گاه بقیه سوره نخست نازل شود،در این حالت نیزاعتبار ترتیب،مبدا نزول هر سوره خواهد بود.چنان كه سوره علق تا پنج آیه در آغازبعثت نازل گردید و پس از چند سال بقیه سوره نازل شد.هم چنین سوره مدثر وسوره مزمل و غیره نیز به همین روال نازل شدهاند.به همین دلیل سوره علق اولینسوره نازل شده شمرده میشود.چنان كه طبرسی در مجمع البیان(ج ۱۰ ص ۴۰۵)
از كتاب«الایضاح»احمد زاهد نقل كرده است.
ترتیب سورهها طبق روایت ابن عباس و تكمیل آن مطابق روایت جابر بن زید،باتصحیح از روی نسخههای متعدد قابل اعتماد، عبارت است از:
در نقل سیوطی سوره فاتحه در روایت ابن عباس نیامده است،لذا آن را بر اساس روایت جابر بن زید و نیز طبقنص مذكور در تاریخ یعقوبی،تصحیح كردیم(الاتقان،ج ۱،ص ۲۵ و تاریخ یعقوبی،ج ۲،ص ۲۶).
●آیات استثنایی
در نوشتههای برخی از قدما آمده است كه در برخی سورهها،آیاتی بر خلافاصل سوره آمده است.یعنی اگر سوره مكی استبرخی آیات آن مدنی و اگر مدنیاستبرخی آیات آن مكی است.البته ما با تتبعی كه انجام دادهایم به خلاف این نظردستیافتهایم،هر سورهای كه مكی است تمام آن مكی است و هر سورهای كهمدنی است تمام آن مدنی است .در این كتاب به چند نمونه به اختصار اشارهمیشود:
▪نمونه اول:گفتهاند:در سوره مائده آیه الیوم یئس الذین كفروا من دینكم فلا تخشوهمو اخشون،الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت درعرفات بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد ،ولی این توهم بر اساس آن است كه معیار و شاخصمكی و مدنی را مكان بدانیم و بگوییم هر سورهای كه در مكه نازل شده مكی استگرچه پس از هجرت نازل شده باشد.در صورتی كه معیار مكی یا مدنی بودن زمانهجرت است و تقسیم مكی و مدنی به پیش از هجرت و پس از هجرت برمیگردد.
▪نمونه دوم:گفتهاند:سوره توبه،آیههای ما كان للنبی و الذین آمنوا ان یستغفرواللمشركین و لو كانوا اولی قربی...ان ابراهیم لاواه حلیم هنگام وفات ابو طالب در مكهنازل شده در حالی كه پیامبر صلی الله علیه و آله به او وعده داد تا برای آمرزش وی دعا كند . اینگفته از كسانی است كه سعی بر آن دارند تا ابو طالب را موقع وفات كافر بشمارند.ودر جای خود،واهی و مغرضانه بودن این پندار را ثابت نمودهایم.لذا صحیح هماناست كه طبرسی در تفسیر خود آورده كه گروهی از مسلمانان پس از فتح مكه،ازپیامبر صلی الله علیه و آله خواستند تا اجازه فرماید برای پدران مشرك خود طلب استغفار كنند.
آن گاه این آیه نازل شد و به طور صریح از این كار منع نمود .
▪نمونه سوم:گفتهاند:سه آیه نخستسوره یوسف مدنی است.جلال الدینسیوطی این نظر را سست میداند،ولی عجیب است كه شخصیتی مانند ابو عبد اللهزنجانی آن را پذیرفته .در استدلال به این كه این چند آیه مدنی است گفتهاند:چونكفار مكه از یهود خواستند كه در مدینه درباره یوسف از پیامبر صلی الله علیه و آله سؤال كنند،اینسه آیه نازل شد.در صورتی كه وقتی تمام داستان قبلا در مكه نازل شده است معناندارد كه مقدمه آن در مدینه نازل شده باشد.البته ممكن استبگوییم بر عكس،یهود از كفار و مشركین مكه خواستند كه درباره داستان یوسف علیه السلام بپرسند و آنانپرسیدند و این سوره نازل شد.
●اجزاء و تقسیمات قرآن كریم
الف ـ مفهوم سوره و آیه
سوره از«سور بلد»(دیوار بلند و گرداگرد شهر)گرفته شده است، زیرا هر سورهآیاتی را در بر گرفته است و به آن احاطه دارد، مانند حصار(سور)شهر كه خانههاییرا در بر گرفته است.
برخی آن را به معنای بلندای شرف و منزلت رفیع گرفتهاند، زیرا بنابر گفتهابن فارس یكی از معانی سوره، علو و ارتفاع است و«سار یسور»به معنای غضبنمودن و بر انگیخته شدن از همین ماده است.هر طبقه از ساختمان را نیز سورهمیگویند.
ابو الفتوح رازی میگوید:«بدان كه سوره را معنا منزلتبود از منازل شرف و دلیلاین، قول نابغه ذبیانی است:
ا لم تر ان الله اعطاك سورهٔ تری كل ملك دونها یتذبذب
نمیبینی كه خداوند به تو شرف و منزلتی رفیع داده است كه هر پادشاهی نزد آنمتزلزل مینماید».اضافه میكند:«با روی شهر را از آن جهتسور خوانند كه بلند ومرتفع باشد» .
برخی دیگر آن را از«سور»به معنای پاره و باقی مانده چیزی دانستهاند.ابو الفتوحدر این باره میگوید:«اما آن كه مهموز گوید، اصل آن از«سؤر الماء»باشد و آن بقیهآب بود در آبدان و عرب گوید:«اسارت فی الاناء»اگر در ظرف چیزی باقی گذاری.
از همین جاست كه اعشی بنی ثعلبه-شاعر عرب-میگوید:
فبانت و قد اسارت فی الفؤاد صدعا علی نایها مستطیرا
آن زن، از من جدا شد و در دل باقی گذارد شكافی عمیق بر اثر دوری خود كه هرلحظه در حال گسترش است» .
بنابر این، سوره در اصل سؤوه بوده(به معنای پارهای از قرآن)و به منظور سهولتدر تلفظ، همزه به واو بدل شده است، و تمام قاریان متفقا آن را با واو خواندهاند و درهیچ یك از موارد نه گانه كه در قرآن آمده كسی آن را با همزه قرائت نكرده است.
آیه، به معنای علامت است، زیرا هر آیه از قرآن نشانهای بر درستی سخن حق تعالی استیا آن كه هر آیه مشتمل بر حكمی از احكام شرع یا حكمت و پندیاست كه بر آنها دلالت دارد:
و تلك آیات الله نتلوها علیكبالحق و انك لمن المرسلین و ...كذلك یبین الله لكم الآیات لعلكم تتفكرون .
جاحظ گوید:«خداوند كتاب خود را-كلا و بعضا-بر خلاف شیوه عربنام گذاری كرد و تمام آن را قرآن نامید.چنان كه عرب مجموع اشعار یك شاعر رادیوان میگوید.و بعض(پاره)آن را مانند قصیده دیوان، سوره و بعض سوره را مانندهر بیت قصیده، آیه نامیده و آخر هر آیه را مانند قافیه در شعر، فاصله گویند» .
راغب اصفهانی میگوید:«آیه، شاید از ریشه«ای»گرفته شده باشد، زیرا آیهاست كه روشن میكند:ایا من ای، كدام از كدام است»ولی صحیح آن است كه از«تایی»اخذ شده باشد، زیرا تایی به معنای تثبب و پایداری است.گویند:«تای ایارفق، مدارا كن، آرام باش»و شاید از«اوی الیه»گرفته شده باشد، به معنای پناه بردنو جای گزین كردن و هر ساختمان بلندی را آیه گویند: ا تبنون بكل ریع آیهٔ تعبثون ، در زمینهای مرتفع ساختمانهای بلندی به پا میدارید و بیهوده كاری میكنید».
سپس گوید:«هر جملهای از قرآن را كه بر حكمی از احكام دلالت كند آیه گویند، خواه سوره كامل باشد یا چند فصل یا یك فصل از یك سوره، و گاه به یك كلام كاملكه جدا از كلام دیگر باشد آیه گویند.به همین اعتبار آیات سورهها قابل شمارشاست و هر سوره را مشتمل بر چند آیه گرفتهاند» .
لازم استبه طور اختصار یاد آور شویم كه اشتمال هر سوره بر تعدادی آیات، یكامر توقیفی است.و كوچكترین سوره-سوره كوثر-شامل بر سه آیه است.وبزرگترین سوره-سوره بقره-شامل بر ۲۸۶ آیه است.به هر تقدیر كم یا زیاد بودنآیههای هر سوره با دستور خاص پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله انجام گرفته و هم چنان بدون دخلو تصرف تاكنون باقی است، و در این امر سری نهفته است كه مربوط به اعجاز قرآن و تناسب آیات میباشد.
ب ـ تعدد نام برخی سورهها
بیشتر سورهها یك نام دارند.برخی دو یا سه یا بیشتر كه این تعدد در نام بهجهات خاصی بوده است.مانند:
سوره حمد با نام فاتحهٔ الكتاب و ام الكتاب و السبع المثانی.جلال الدین سیوطی بیش از بیست نام برای این سوره آورده است (۱۰) .
فاتحهٔ الكتاب:از آن جهتبدین نام خوانده شده كه نخستین سوره قرآن است.نهفقط در مصحف شریف به عنوان اولین سوره بتشده، بلكه اولین سوره كاملیاست كه از آسمان فرود آمده است.
ام الكتاب:ام به معنای مقصد و هدف است و سوره حمد بدین جهت ام الكتابخوانده شده كه تمام اهداف و اغراض قرآنی در این سوره كوتاه فراهم شده است.
از این رو این سوره را افضل سور قرآنی به شمار آوردهاند.
السبع المثانی:مشتمل بر هفت آیه و از سورههای كوتاه است(كه به آنها مثانیگفته میشود).از این جهت مثانی گفته میشود كه قابل تكرار است، و بیش ازسورههای بلند تلاوت میشود.
▪نمونههای از نامهای متعدد سورهها در زیر ارائه میشود:
توبه، برائت.نبا، عم.
اسراء (۱۱) ، سبحان، بنی اسرائیل.بینه، لم یكن.
نمل، سلیمان.ماعون، دین، ارایت.
غافر، مؤمن.مسد، تبت.
فصلت، سجده.توحید، اخلاص (۱۲) .
محمد، قتال.دهر، انسان، هل اتی.
قمر، اقتربت.قریش، ایلاف.
ملك، تبارك.شرح، انشراح.
معارج، سال، واقع.
●نامهای گروهی سورههای قرآن
۱- سبع طوال:هفتسوره طولانی بقره، آل عمران، نساء، اعراف، انعام، مائده ودو سوره انفال و برائت كه به جای یك سوره شمرده شدهاند.
۲- مئین:سورههایی كه عدد آیات آنها از صد متجاوز است.ولی از لحاظ حجمبه سبع طوال نمیرسند كه نزدیك به دوازده سورهاند و عبارتند از:یونس، هود، یوسف، نحل، اسراء، كهف، مریم، طه، انبیا، مؤمنون، شعراء و صافات (۱۳) .
۳- مثانی:سورههایی كه عدد آیات آنها زیر صد قرار دارد و نزدیك بیستسورهاند.از این جهت مثانی گفته میشوند كه قابل تكرارند و به جهت كوتاه بودنبیش از یك مرتبه تلاوت میشوند.
۴- حوامیم:هفتسورهای كه با حروف«حم»شروع میشود كه عبارتند از:
مؤمن، فصلت، شوری، زخرف، دخان، جاثیه و احقاف.
۵- ممتحنات:نزدیك به بیستسورهاند و عبارتند از:فتح، حشر، سجده، طلاق، ن و القلم، حجرات، تبارك، تغابن، منافقون، جمعه، صف، جن، نوح، مجادله، ممتحنه و تحریم.
۶- مفصلات:از سوره الرحمان تا آخر قرآن است.به جز چند سوره كه ازممتحنات یا مئین شمرده شدهاند.چون فواصل(آیههای) این سورهها كوتاه استبدین نام نامیده شدهاند.
۱- سوره شعراء دارای ۲۲۸ آیه كوتاه و هم چنین سوره صافات دارای ۱۸۲ آیه كوتاه است و بدین جهت از سورمئین شمرده شدهاند كه از لحاظ حجم سوره همانند سورههای مئین میباشند. !
●عدد سورهها و آیات قرآن
قرآن با ۴۱۱ سوره از روز نخستبه همین صورت فعلی، نه كم و نه زیاد، نازل شده و از طریق پیامبر صلی الله علیه و آله با نقل صحابه و تابعین به دست ما رسیده است. این عدد متواتر است، زیاده بر این فاقد اعتبار و كمتر از این فاقد دلیل است.
تعیین فواصل آیات كه هر آیه تا كجا ادامه دارد امری توقیفی است و با دستور ونظر پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله بوده است و از آن بزرگوار منقول است و مسالهای اجتهادینیست.بنابر این، صحت آن به درستی و استواری نقل بستگی دارد و این گونه نیستكه با تمام شدن مطلب، آیه پایان یابد.چه بسا در وسط مطلب و در اثنا، آیه تماممیشود با آن كه مطلب هنوز، ناتمام است و در آیه بعد تمام میشود.پس كوتاهی وبلندی هر آیه به مطالب مندرج در آن بستگی ندارد و صرفا امر توقیفی است این كهگذشتگان در اندازه آیات اندكی اختلاف نظر دارند بدین جهت است كه پیامبراكرم صلی الله علیه و آله احیانا در جایی از آیه توقف میفرمودند و به تلاوت ادامه نمیدادند وگمان میرفت كه آیه تمام شده است و چه بسا در تلاوت دیگر، بدون وقفه ادامهدادهاند.
عدد صحیح آیات، طبق روایت كوفیین كه صحیحترین و قطعیترین روایاتاست، ۶۲۳۶ آیه است كه از مولی امیر مؤمنان علیه روایت كوفیین از ابن ابی لیلی، او از ابو عبد الرحمان سلمی و ازامیر مؤمنان علیه السلام است. «بسم الله الرحمان الرحیم»در سوره السلام روایتشده است (۱۴) .و اكنون عددآیات قرآن در مصحف شریف همین رقم است.این شمارش، مبنی بر آن است كه حمد یك آیه محسوب شود و در دیگر سورهها آیهمستقل به حساب نیامده باشد.و حروف مقطعه در اوایل سور، یك آیه محسوبشود، ولی تعداد آیات هر سوره نزد دیگران مورد اختلاف است.
محمد هادی معرفت
منبع : حوزه
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست