دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
تغییر مفهوم بازاریابی در بنگاههای اقتصادی
![تغییر مفهوم بازاریابی در بنگاههای اقتصادی](/mag/i/2/hjitk.jpg)
برای مدیر هر بنگاه اقتصادی مهم است که نیازهای افراد اجتماع را بشناسد و محصول یا خدمتی را ارائه دهد که رضایت مندی و مطلوبیت را برای مشتری ایجاد کند. به طور ساده هرگاه انتظارات مشتری از کالا یا خدمت برآورده شود، آنگاه رضایت وی فراهم شده است. در واقع مطلوبیت مشتری زمانی برآورده می شود که ارزش تولید کالا یا خدمت دست کم برابر یا بیشتر از ارزش انتظاری مشتری باشد. به نظر میرسد اجرای بازاریابی به مراتب دشوارتر از شناخت و یادگیری آن باشد. اما مفهوم بازاریابی چیست؟ بازاریابی می تواند به مفهوم ایجاد دادوستد و مبادله با هدف برآورد نیازها و خواست افراد تعریف شود.
در فرایند بازاریابی هدف برآورده شدن خواست فرد یا بنگاه اقتصادی است، به طوری که بوسیله آن دادوستد کالا یا خدمت میسر میشود. برای طرفهای مبادله یا دادوستد منافعی نهفته است که شناخت آنها ضرورت دارد. ماموریت بازاریابی شناخت نیازها و آرزوهای افراد جامعه است و در این راستا بازار هدف برای خدمت رسانی به آنها توسط مدیر بنگاه یا فرد مسئول شناسایی میشود. گام بعدی طراحی کالا یا خدمت برای ارائه آن به بازار هدف است. مدیر سازمان یا بنگاه اقتصادی در تلاش است که با هماهنگی نهادههای تولید، کالا یا خدمتی ارائه دهد که منافع مشتری تامین گردد.
با توجه به این گفتار تنها فروش کالا یا خدمت نمیتواند مفهوم بازاریابی را دربرگیرد. بدین ترتیب درک میکنیم که بازاریابی مفهومی بسیار فراتر از فروش محصول بوده و در فرایند بازاریابی فروش تنها بخش کوچکی از آن را تشکیل میدهد. هدف بازاریابی از نگاه اندیشمند بزرگ بازاریابی پیتر دراکر “Peter Drucker” به صورت زیر است:
" هدف بازاریابی گسترش و افزایش فروش است"
"The aim of marketing is to make selling superfluous."
نگاه دکتر فیلیپ کاتلر “Dr. Philip Kotler” به فروش و بازاریابی جالب توجه است:
"مفهوم فروش از برون به بیرون می نگرد. زاویه نگرش فروش از سطح مرکز تولیدی و کارخانه آغاز میشود. در اینجا به تولید و محصول توجه نشان داده میشود. مدیریت ممکن است برای فروش کالا یا خدمت تصمیم به بازاریابی و تبلیغ برای محصول بگیرد. میبینیم که برای کالا یا خدمت تولید شده برنامهریزی صورت میگیرد و تلاش برای یافتن مشتری آغاز میگردد. به نظر میرسد هزینه بسیاری برای فروش محصول و تبلیغات صورت پذیرد. اما بازاریابی به گونه دیگری مینگرد. مفهوم بازاریابی دارای نگرشی از بیرون به درون است. مدیریت ابتدا به شناخت بازار هدف و نیاز افراد میپردازد. تلاش میشود که تعریف مشخصی برای خواست مشتری بدست آید. بدین ترتیب رضایت و مطلوبیت مشتری با کالا یا خدمتی که او خواهان آن است، فراهم میشود. مدیریت در این شرایط به خوبی می داند که با تامین نیازها و خواستهای مشتری است که اهدافی همچون کسب سود حاصل خواهد شد. بر طبق این تعریف باید پیش از تولید کالا یا خدمت به بازاریابی اندیشید. در واقع فرایند بازاریابی از زمانی آغاز میشود که به نیازهای مشتری رسیدگی شود. هرگاه محصولی بدین شکل طراحی و ساخته شد، آنگاه مساله فروش نمود پیدا خواهد کرد. به نظر میرسد با شناخت جدیدی که از بازاریابی بدست آمد، باید نسبت به تولید کالا یا خدمت به گونه دیگری اندیشید. یافتن مشتری برای محصولی که نیازهای بازارهدف در آن رعایت نشده، تصور مناسبی نیست. هنر بازاریابی در آن است که محصولی تولید شود که مشتری خواهان آن است. در واقع باید نسبت به محصولی که بازار هدف نیاز دارد، توجه کرد و نه فروش آن کالا یا خدمتی که هم اکنون در دست تولید است.
منبع : رهنمون سرمایه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست