شنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۴ / 10 May, 2025
مجله ویستا
در حاشیه فیلم «آدم های نازنین»

این موشكافی را می توانید در رفتار كاركنان همیشه خسته بیمارستان، وكیل محافظه كار و دخترش و همین طور آن دو همشهری سابق (كه یكی شان صرب است و آن دیگری كروات) دید. كه این دو نفر آخری وقتی به خاطر دعوای شدید راهی بیمارستان می شوند، در كنار یك ملی گرای ولزی بستری شان می كنند كه در حین بمب گذاری زخمی شده است. طنزی را كه بر این صحنه حاكم است، نمی توان به آسانی از یاد برد. با این همه، به نظر می رسد كه فیلم (یا كارگردان؟) تعلق خاطر بیش تری به آن تماشاچی هرویینی دارد و برای سرعت دادن به ضرباهنگ، از وجود او استفاده می كند. بین آدم های فیلم (كه بیش تر از ده نفر هستند) این یكی موقعیتی خاص تر و تلخ تر دارد. او یكی از آن تدی بویزهایی است كه ساز خودش را می زند و از بزرگ ترها تقلید نمی كند. این است كه به خاطر علاقه بی حدوحصر به فوتبال، در كوچه های خلوت اخاذی می كند تا از بازی هیجان انگیز انگلستان و هلند در آمستردام بی نصیب نماند. اما به خاطر همان وارونگی كلیشه ها و رسیدن به اخلاق از بی اخلاقی، كارگردان اتفاق غریبی را برای او تدارك می بیند: سفر به بوسنی. وقتی او خودش را در مهلكه جنگ می بیند، ضرباهنگ فیلم، سرعت بیش تری به خود می گیرد و آشفتگی اش نمود بیش تری پیدا می كند و دوربین بی قرار (دوربین روی دست) خوب از پس نمایش این آشفتگی و ترس برآمده است. با زیر ذره بین گذاشتن «گریفین» (این اسم او است) قرار بوده انسانیت بیش تر در معرض دید قرار بگیرد. در سطرهای بالا اشاره ای به دنی بویل و قطاربازی اش كردیم و حالا این را هم اضافه می كنیم كه آدم های نازنین، به نوعی، در تقابل با قطاربازی است. در این فیلم هم یكی از همان آدم ها حضور دارد، اما این حضور، كم كم دگرگون می شود و او هم كنار آدم های دیگر جایی را برای خودش پیدا می كند. از آن ناامیدی و سرخوردگی كه در فیلم دنی بویل (و نگاهش) می توان دید، این جا خبری نیست. همه آدم ها، این جا، امیدوار هستند و سعی می كنند به هدفی كه در ذهن دارند، برسند. دیزدار در آدم های نازنین، نگاهی نگران را به نگاه های دیگر ترجیح داده است. كنار آدم ها و امیدهایشان، لابد، موانعی هم هست و دیزدار هرچند خواسته است آن جمله كلیشه (و البته دوست داشتی) «زندگی زیباست» را لابه لای صحنه های مختلف جا بدهد، درنهایت، با فیكس كردن تصویر، روی مشت گره كرده آن مرد صرب در بیمارستان، نگرانی اش را اعلام می كند. فیلم، درواقع، با تصویرهایی ویدئویی تمام می شود. فیلمی خانوادگی از آن زن جوان بوسنیایی كه صرب ها به او تعدی كرده اند و كودكی در شكم دارد. زن جوان، در این تصویرهای ویدئویی، لباس عروسی به تن دارد، خوش و خرم است و در جنگل های سبز، قدم زنان راهش را ادامه می دهد. با این همه، آن مشت، آن هم در نمای درشت، لابد تاكیدی است كه نباید آن را از یاد ببریم. و مگر نه این كه آدم های نازنین جاسمین دیزدار فیلمی اخلاق گرا است؟
كارگردان: جاسمین دیزدار، بازیگران: شارلوت كولمن، چارلز كی، رزالیند آیرس، راجر اسلومن، جولین فرث، محصول: انگلستان و استرالیا، ۱۹۹۹
محسن آزرم
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست