یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

عجیب‌الخلقه‌ها - FREAKS


عجیب‌الخلقه‌ها - FREAKS
سال تولید : ۱۹۳۲
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مترو ـ گلدوین ـ مایر
کارگردان : تاد برانینگ
فیلمنامه‌نویس : ویلیس گلدبک، لیون گوردون، ادگار آلن وولف و آل بوازبرگ، بر مبنای داستان محرک‌ها نوشته تاد رابینز
فیلمبردار : مریت گرستاد
هنرپیشگان : والاس فورد، لی‌لا هایمز، هاری ارلز، دیزی ارلز، اولگا باکلانووا و هنری ویکتور
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۰ دقیقه


ـ "هانس" (هاری ارلز)، کوتوله سیرکی سیار، با "فریدا" (دیزی ارلز)، یکی دیگر از کوتوله‌های سیرک رابطه‌ای صمیمانه دارد، اما در واقع دل‌یاخته "کلئوپاترا" درمی‌یابد "هانس" ثروت هنگفتی به ارث برده، با همفکری "هرکول"، نقشه ازدواج با او را طرح می‌کند، تا پس از ازدواج مسمومش کند و ارثیه را از آن خود کند. اما توطئه آن دو برملا می‌شود و جمع عجیب‌الخلقه‌های خشمگین سیرک به انتقام برمی‌خیزند. سرانجام، "کلئوپاترا" نیز به موجودی ناقص و کربه‌المنظر بدل می‌شود.
ـ عجیب‌الخلقه‌ها قرار بود پاسخ مترو ـ گلدوین ـ مایر به دراکولا (تاد برانینگ، ۱۹۳۲) و فرانکنستاین (جیمز ویل، ۱۹۳۱)، هر دو محصول یونیورسال، باشد. اما استفاده برانینگ از عجیب‌الخلقه‌های واقعی و نیز مضمون (هنوز نامتعارف) فیلم، خشم عمومی را برانگیخت و زمینه شکست توأمان تجاری/هنری آن را فراهم آورد (اصلاً بسیاری از سینماداران از نمایش فیلم خودداری کردند). در حالی‌که، در جریان فیلمبرداری نیز اگر برانینگ از حمایت کامل اروینگ تالبرگ (مدیر فرهیخته مترو ـ گلدوین ـ مایر) برخوردار نبود موفق‌ به انجام رساندن کار نمی‌شد. عجیب‌الخلقه‌ها، پس از نمایش ناموفق اولیه‌اش تدوین مجدد شد و برای سال‌ها به فراموشی سپرده شد تا اینکه با نمایش در بخش "گنجینه‌ها"ی جشنواره کن سال ۱۹۶۲ به شهرت رسید و در اواخر همین سال برای نخستین بار در انگلستان اکران عمومی گرفت. وجه تمایز شاخص فیلم، کوشش برانینگ برای تغییر جایگاه سنتی "انسان" و "ناانسان" در سینمای ترسناک بود؛ که حرکتی بسیار "جلوتر" از تفکر حاکم آن سال‌ها به‌شمار می‌آمد. برانینگ در بسیاری از صحنه‌ها حس همدردی مخاطب را آشکارا متوجه عجیب‌الخلقه‌ها می‌کند که بنا به قاعده، نقش "هیولاها"ی فیلم را به‌عهده داشتند. نمایش چگونگی "تطابق" عجیب‌الخلقه‌ها با محیط (از جمله، زن بدون دستی که همه چیز را با پا برمی‌دارد و مرد بدون دست و پائی که سیگارش را با کمک دندان‌هایش روشن می‌کند) تصویر سنتی آنان را مخدوش می‌سازد و همه را گروهی انسان "عادی" تصویر می‌کند. در مقابل، انسان‌های "عادی" حریص، طماع و بی‌رحم، وجه‌های غیرانسانی بیش‌تری را به نمایش می‌گذارند. در این جهت حتی می‌بینیم که رابطه عاشقانه زوج غیرعادی "هانس"/"فریدا" به مراتب صمیمانه‌تر، بالغ‌تر و باوقارتر از رابطه "هرکول"/"کلئوپاترا" به‌نظر می‌آید. بعضی از نسخه‌های فیلم که در سال‌های بعد عرضه می‌شوند، فاقد موخره کوتاه آن هستند. فیلم همچنین با نام اشتباهات طبیعت شناخته می‌شود.


همچنین مشاهده کنید