شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
مخلوقی از تالاب سیاه - Creature From The Blak Lagoon
سال تولید : ۱۹۵۴
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ویلیام آلاند
کارگردان : جک آرنولد
فیلمنامهنویس : هاری اسکس و آرتور راس، برمبنای داستانی نوشته ماریس زیم.
فیلمبردار : ویلیام اسنایدر و جیمز هاونز.
هنرپیشگان : ریچارد کارلسن، جولیا آدامز، آنتونیو مورنو، ویت بیسل و ریکو برانینگ.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۷۹ دقیقه.
در آمازون، یک گروه اکتشافی از دانشمندان زیستشناس با مخلوقی هراسآور (برانینگ) برخورد میکنند که ترکیبی از انسان و موجودات دریازی (دارای آبشش و فلس) است. کوششها برای به دام انداختن مخلوق و تحقیق درباره او به نتیجهای نمیرسد. تعلق خاطر مخلوق به یکی از اعضای گروه (آدامز)، عواقبی وخیم بهدنبال دارد و به شبیخونهای متقابل گروه اکتشافی و مخلوق به یکدیگر و در نهایت نابودی مخلوق میانجامد.
٭ فیلم، نمونه بارز ژانر فرعی "هیولائی" دهه ۱۹۵۰ (فیلمهای دو قطبی با موضوع هیولا) است که در اواسط دهه ۱۹۴۰ پدید آمد و یک دهه بعد به اوج خود رسید. آرامآرام جایگزین فیمهای سنتی با موضوع هیولا (کینگکنگ، گودزیلا، فرانکنستاین) دهه ۱۹۳۰ شد. "جنگ سرد" در قوام یافتن اینگونه آثار نقشی کلیدی داشت. در سالهای دهه ۱۹۵۰، که هنوز تا تصور "همزیستی مسالمتآمیز" سالهای بعد، فاصلهای بعید بود، آثار هراسآور دو قطبی با مضمون محوری برخورد بین دو زیستمحیط "انسان" و "هیولا" محمل مناسبی برای پوشش دادن هراسهای آن زمان به شمار آمدند. از دیگر نمونههای شاخص این جریان، روزی که جهان به پایان رسید (راجر کورمن، ۱۹۵۶) و موجود (کریستین نایبی، ۱۹۵۱) قابل اشارهاند. در فیلم مخلوقی... جامعه در قالب یک گروه اکتشافی وارد منطقه میشود و مؤلفههائی چون تکنولوژی و خصایص تمدن زیست محیط خود را (یک کشتی کوچک و تجهیزات فنی) همراه میآورد. بهزودی اختلاف بین دو زیست محیط آشکار میشود: هیولا نمیتواند در سطح خشکی به زیستش ادامه دهد و انسانها نیز نمیتوانند مدت زیادی زیر آب باقی بمانند. پیروزی نهائی انسانها بهصورت پیروزی زیست محیط سالم (خورشید، طبیعت و هنجارهای جهان بالای آب) بر زیست محیط تیره، هولناک و نابههنجار زیر آب است. ادامهها: انتقام مخلوق (آرنولد، ۱۹۵۵) که هراس فیلم اصلی را با فرستادن مخلوق در میان ماگام برمیدارد (جان شروود، ۱۹۵۶)، که در آن انسانها سعی میکنند با انجام جراحی پلاستیک به مخلوق ظاهری انسانی ببخشند. اهمیت کار آرنولد (سازنده مردی که بهطرزی باورنکردنی کوچک میشد، از بهترین افسانه ـ علمیهای دهه ۱۹۵۰)، تأثیر حضور اسکس فیلمنامهنویس که دیگر کارش مشترکش با آرنولد، از فضای خارج زمین آمد (۱۹۵۳)، با تلاش در زدودن تصویر منفی "بیگانگان"، یک فیلم نمونهای ضد مکارتی است، را کمرنگ نمیکند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت سیستان و بلوچستان انتخابات دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی عراق چین دولت سیزدهم مجلس روز معلم رهبر انقلاب معلمان
سیل ایران هواشناسی آتش سوزی سازمان هواشناسی باران هلال احمر یسنا اصفهان شهرداری تهران معلم پلیس
ترکیه قیمت خودرو خودرو تورم قیمت طلا سهام عدالت قیمت دلار بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان ایران خودرو مسکن
مهران غفوریان ساواک تلویزیون سریال صداوسیما موسیقی مسعود اسکویی سینمای ایران رضا عطاران
موبایل
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر سپاهان باشگاه استقلال علی خطیر باشگاه پرسپولیس بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی آیفون خودروهای وارداتی ناسا گوگل تلفن همراه مدیران خودرو صاعقه
کبد چرب دیابت فشار خون طول عمر