دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
محبوب بهترین ها باشید!
آنچه در ساختن شخصیتیک انسان مؤثر است، خیلی پیش تر ازمدرسه و جامعه آغاز میشود و به مساله تغذیه ، شیر مادر، روحیات والدین ، شرایط ایام بارداری، انعقاد نطفه و... هم مربوط میشود و موضوع وراثت نیز، در جای خود مهم است.
اینکه مادر در ایامبارداری یا هنگام شیر دادن، چه صداها و نوارهایی بشنود (ترانه یا تلاوتقرآن یا نوحه و مداحی و...) و چه تصاویر و فیلم هایی ببیند ، در چه جلساتیشرکت کند ، با چه کسانی معاشرت داشته باشد ، در تکوین شخصیتمعنوی فرزند بیاثر نیست.
اهل معرفت و انسان های دقیق در به وجود آوردن نسلی پاک، نجیب، باایمان و اهل صلاح و فلاح ، به این نکات و ریزهکاری ها توجه میکنند. در زندگینامه بسیاری از بزرگان دین یا شهیدان اسلام میخوانیم و میشنویم که مادران شان آنان را با وضو شیر دادهاند، ایام بارداری وشیردادن، مواظب حالات روحی خود ، غذای حلالی که میخوردهاند ، مجالسی که شرکت میکردهاند، کتاب هایی که میخواندهاند و... بودهاند.
اینمراقبتها در روحیه و خصلتهای کودک تاثیر میگذارد. اینکه مادر در ایامبارداری یا هنگام شیر دادن، چه صداها و نوارهایی بشنود (ترانه یا تلاوتقرآن یا نوحه و مداحی و...) و چه تصاویر و فیلم هایی ببیند ، در چه جلساتیشرکت کند ، با چه کسانی معاشرت داشته باشد ، در تکوین شخصیتمعنوی فرزند بیاثر نیست.
از امام علیعلیه السلام روایت است که فرمود: من از خدای خود فرزندانی زیباروی و خوش قامت نطلبیدم، بلکه از پروردگارم خواستم فرزندانی به من عطا کند که مطیع خدا و خائف از او باشند ، تا هر گاه به آنان مینگرم که مطیعخدایند، چشمانم روشن گردد. (۱)
دوران کودکی ، فصل تربیت دینی و تربیت ولایی کودکان است و محبت اهل بیت هم یکی از شاخههای همین « تربیت دینی» است. حضور ما در جلسات ائمه و اشک ریختن در سوگ اباعبدالله (ع) و شنیدن حرف و حدیث امامان و اهل بیت ، در روح کودکی که در رحم یا درآغوش دارد ، تاثیرگذار است. ریشههای حب اهل بیت، در دوران خردسالی و شیرخوارگی نیرومیگیرد و در جوانی و بزرگسالی میوه و برگ و بار میدهد.
اما... اینک ماییم و کودکان و نوجوانان موجود در جامعه و ضرورت و اهمیت تربیت ولایی و دینی آنان.
در اینکه چگونه میتوان جوانان و نوجوانان را « محب آل محمد » ودوستدار اهلبیتعلیهم السلام بارآورد ، راه های مختلفی وجود دارد. در این مقاله اجمالا به ۳ شیوه اشاره می کنیم :
۱) استفاده از نمادها و سمبلهایی که به نوعی ارتباط با اهل بیت دارد ، اینرابطه را تقویت میسازد.
«عاشورا» برجستهترین مظهر خط ولایت نسبتبه این خاندان است. « شهادت » و « عطش» نیز دو جلوه مهم عاشوراست. « آب فرات » یادآور تشنگی امام و اهل بیت او و وفای عباسعلیه السلام است و« تربت» سیدالشهدا، خاک آمیخته به خون « ثارالله » است و این دو ، فرهنگ عاشورا و حب اهل بیت را با خود دارند.
۲) استفاده از علاقه به محبوبیت
هر کس دوست دارد مورد علاقه و محبت دیگران باشد و مورد توجهقرار گیرد. در جذب افراد ، اظهار علاقه خیلی مؤثر است ، به خصوص آنطرفی که انسان مورد علاقه او باشد اگر شخصیتی معروف ، مهم و معتبر باشد ، مورد رغبتبیشتری است. تا چه رسد به اینکه آن طرف، خدا وحضرت رسولصلی الله علیه وآله و ائمه اطهارعلیهم السلام باشند.
باید چنین القا کرد که رشتهمحبت و علقه ولایی با اهلبیتعلیهم السلام موجب میشود انسان محبوب خدا ورسول خدا صلی الله علیه وآله گردد و چه موهبتی بالاتر از این؟ طرح این مساله کهائمهعلیهم السلام دوستداران شان را دوست دارند ، ایجاد محبت میکند.
بزرگ یادکردن از بزرگان و چهرههای محبوب دین و اهل بیت،محبت میآفریند.
۳) تعظیم و تکریم و تعریف
جوانان، به خاطر حالت الگوگیری از مربیان، حتی از حالات و رفتار آنانهم سرمشق میگیرند و نکته میآموزند. حالات و حرکات معلم و مربی بهصورت « آموزش غیرمستقیم » در شاگردان اثر میگذارد.
نحوه ی برخورد اولیاء، معلمان و مربیان با اهل بیتعلیهم السلام در حضورفرزندان و جوانان، به آنان هم یاد میدهد. نام ائمهعلیهم السلام را با تکریم و احترامیاد کردن، همراه اسم شان درود و صلوات فرستادن، به احترام نام امام زمان«عج» برخاستن و دستبر سر نهادن، روز میلاد ائمهعلیهم السلام را جشن گرفتن وبزرگ داشتن ، روز وفات شان حریم نگهداشتن و حرف های خندهدار و برخوردهای شاد نداشتن، در غم و اندوهشان حالت غم داشتن، تاثیرگذاراست. در این گونه مسائل، کوچک ترها به بزرگ ترها نگاه میکنند. این حالت،خصلتشیعه است .
اگر بزرگ ترها، معلمان، مربیان، با شوق وابتهاج و اظهار شیفتگی از ائمه حرف بزنند و از اهلبیت و محبت آنانسخن و داستان بگویند ، مؤثر است. گوینده و تبلیغکننده باید عقیدهاشهم همان باشد که میگوید و با عقیده و باور و شوق و علاقه حرف بزند. اینحالتبه شنوندگان و مخاطبان هم منتقل میشود. انتقال حس و حالت از گوینده به شنونده و تماشاگر بدیهی است.
اکرم اکبرزاده ابراهیمی
پی نوشت ها :
۱- بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۹۸.
۲- الغدیر، ج ۲، ص ۳۶۱ .
پی نوشت ها :
۱- بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۹۸.
۲- الغدیر، ج ۲، ص ۳۶۱ .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست