سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
سؤال و جواب از مراجع در زمینه هنر
▪ ساختن مجسّمه ذوی الأرواح حرام است، آیا عروسکسازی به وسیله پارچه یا مواد پلاستیک یا مجسمههایی که به وسیله خمیر مخصوص ساخته میشود را نیز شامل میشود.
ـ حضرت امام خمینی قدسسره : ساختن مجسمه ذیروح جایز نیست.
ـ حضرت آیةاللّه گلپایگانی رحمهالله : ساختن مجسمه و خضوع در مقابل آن حرام است و نیایش و احترام در برابر مجسّمهها و نصب آن ها در معابر و میادین حرام است.
ـ حضرت آیةاللّه خامنهای (حفظهاللّه): به نظر شریف حضرت امام قدسسره ساختن مجسّمه تامّ ذیروح جایز نیست ولی خرید و فروش و نگهداری آن اشکال ندارد و ساختن عروسک تـامّ اگـر مجسّمه بـر آن صدق کند نیز همین حکم را دارد.
ـ حضرت آیةاللّه صافی گلپایگانی: بلی شاملمیشود.
ـ حضرت آیة اللّه سیستانی: شامل میشود و حکم مبنی بر احتیاط است.
ـ حضرت آیةاللّه بهجت: حرام است.
ـ حضرت آیةاللّه تبریزی: ساختن مجسّمه کامل اگر از ذوی الأرواح باشد بنابر مشهور حرام و مطابق با احتیاط است و ساختن عروسک اگر عرفا اسباب بازی به حساب آید مانعی ندارد.
ـ حضرت آیةاللّه فاضل لنکرانی: جایز نیست.
ـ حضرت آیةاللّه مکارم شیرازی: اشکال دارد ولی ساختن بازیچه بچهها مانع ندارد.
▪ کشیدن کاریکاتور اشخاص در صورتی که موجب اذّیت و آزار آن ها شود چه صورت دارد؟ و اگر آن فرد راضی به کشیدن کاریکاتور آن ها باشند چه صورت دارد؟
ـ حضرت آیةاللّه خامنهای: ایذاء اشخاص حراماست.
ـ حضرت آیةاللّه مکارم شیرازی: جایز نیست.
ـ حضرت آیةاللّه بهجت: اولی جایز نیست و دومی مختلف میشود.
ـ حضرت آیةاللّه سیستانی: اگر هتک مؤمن باشد جایز نیست هر چند راضی باشد ولی اگر در عرف امروز هتک به حساب نیاید اشکال ندارد.
ـ حضرت آیةاللّه صافی گلپایگانی: جایز نیست.
ـ حضرت آیةاللّه تبریزی: اهانت به مؤمن جایز نیست، هر چند خود شخص راضی به این کار باشد.
▪ نظر حضرت عالی در مورد شعبده بازی و دعوت از این افراد و صرف هزینه در این امور چگونه است؟
حضرت امام قدسسره و حضرتآیةاللّهگلپایگانی: دعوت کردن از شعبده بازها به منظور شعبده بازی در مجالس حرام است و باید از آن اجتناب کرد. پول دادن به شعبده بازها برای شعبده بازی نیز حرام است.
ـ حضرت آیةاللّه اراکی: شعبده بازی بنابر احتیاط واجب جایز نیست و باید از دعوت کردن آنها نیز خودداری کرد. (نقل از کتاب احکام روابط زن و مرد)
ـ حضرت آیةاللّه خامنهای: شعبده بازی حرام است، ولی هر تردستی شعبده نیست.
ـ حضرت آیةاللّه مکارم شیرازی: بازیهایی که به عنوان نمایش و سرگرمی و تفریح در بعضی مجالس مشاهده میشود که تردستی و زرنگی شخص را نشان میدهد و غرضی جز آن در کار نیست، اشکالی ندارد؛ امّا اگر برای اغفال مردم باشد، نوعی از سحر است که کسب آن حرام و حضور در آن مجلس هم حرام است.
ـ حضرت آیةاللّه فاضل لنکرانی: اگر منجر به سحر شود حرام است.
ـ حضرت آیةاللّه بهجت: جمیع اقسام آن حرام است مگر آن که قسمی باشد که خود عمل جایز و خارج از لهو خاص باشد و غرض هم باطل نباشد بلکه عقلانی و مشروع باشد.
ـ حضرت آیةاللّه صافی گلپایگانی: شعبده بازی عبارت است از این که شعبده باز غیر واقع را به سبب سرعت حرکات به صورت واقع نشان میدهد و این عمل شرعا حرام است وجهی که در مقابل این عمل میگیرند و همچنین پول دادن در مقابل این گونه اعمال اشکال دارد. (جامع الاحکام)
ـ حضرت آیةاللّه تبریزی: شعبده باز به شعبده بازیش مستحقّ مزد نمیشود و صرف مال در مثل این امور صرف در باطل است.
▪ برخی از ذاکرین در مدایح اهل بیت علیهمالسلام تعبیراتی مانند(مست مستم من، هر چه باداباد، علی پرستم من، همچو زهرا مادرت، از همه خوشکلتر، یا اباصالح بیا) را به کار میبرند که به نظر میرسد باشأن اهلبیت علیهمالسلام منافات دارد. آیا به کار بردن این گونه الفاظ چه صورت دارد؟
حضرت آیةاللّه خامنهای: معلوم نیست ظاهر این الفاظ مرادشان باشد و در هر صورت الفاظ خوب و اشعار بهتر فراوان است آن ها را بخوانند.
ـ حضرت آیةاللّه فاضل لنکرانی: نباید مسائلی که خلاف شأن ائمه اطهار علیهمالسلام است و موجب هتک حرمت آن ها میشود، بیان شود.
ـ حضرت آیةاللّه تبریزی: به کار بردن تعبیراتی که در بین مردم سبک محسوب میشود در مورد ائمه معصومین علیهمالسلام اشکال دارد.
ـ حضرت آیةاللّه صافی گلپایگانی: باید در مدایح اهل بیت علیهمالسلام از بهترین و رساترین مدایح که مشتمل بر مضامین صحیح و اقتباس از آیات و احادیث و نکات شعری ادیبانه و دور از غلوّ است استفاده شود.
ـ حضرت آیةاللّه بهجت: البته با الفاظی که در شأن آن بزرگواران نیست نباید مدح کنند و الفاظ مناسبتر فراوان است.
ـ حضرت آیةاللّه مکارم شیرازی: این گونه تعبیرات مناسب نیست.
▪ اخیرا در میلاد ائمه معصومین علیهمالسلام به عنوان جشن ائمه یا مناسبتهای دیگر تحت عنوان اجرای موسیقی سنّتی کنسرتهای موسیقی را بر پا میکنند، یا سرودهایی همراه با آهنگ به صورت طربآور با خوانندگیهای سبک اجرا میکنند آیا رواج این حرکتها از سوی گروه و نهاد در فرهنگسراها یا مساجد و حسینیهها چه صورت دارد؟ و آیا اساسا با توجّه به سیره ائمه معصومین علیهمالسلام می توان به نام اهل بیت به چنین اقداماتی دست زد؟
ـ حضرت آیةاللّه خامنهای: هر گونه خوانندگی و نوازندگی که متناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانی باشد جایز نیست و از هر کاری که با شئونات مساجد و حسینیهها سازگار نباشد باید اجتناب کرد.
ـ حضرت آیةاللّه فاضل لنکرانی: به طور کلّی هر امری که هتک و بیاحترامی به ائمه اطهار تلقّی شود جایز نیست و ظاهرا مجموع این اعمال عرفا هتک محسوب میشود.
ـ حضرت آیةاللّه بهجت: برپایی و شرکت در این مجالس حرام است.
ـ حضرت آیةاللّه صافی گلپایگانی: تمام اعمال مذکوره در سؤال حرام و ترک آنها واجب است چه در مسجد باشد یا غیر آن.
ـ حضرت آیةاللّه تبریزی: اجرای موسیقی در مجالس معصومین علیهمالسلام مطلقا جایز نیست و نواختن موسیقی لهوی و گوش دادن به آن هر چند در غیر مجالس معصومین علیهمالسلام باشد حرام است و بین انواع موسیقی لهوی فرقی در حرمت نیست.
ـ حضرت آیةاللّه مکارم شیرازی: کلیه صداها و آهنگ هایی که مناسب مجلس لهو و فساد است حرام است.
ـ حضرت آیةاللّه سیستانی: اگر لحن و آواز الحان اهل لهو و لعب باشد به احتیاط واجب حرام است و اگر موزیک مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است در غیر این دو نیز مناسب نیست و به خصوص اجرای آن در مساجد اگر هتک باشد حرام است.
▪ برخی مدّاحان مطرح میکنند کف زدن دارای ثواب است و هر چه بهتر و محکمتر کف بزنید ثواب بیشتر میبرید و اساسا این گونه حرکات مانند کف زدن و رقص اگر برای اهل بیت علیهمالسلام باشد اشکال ندارد، آیا بر این گونه اعمال که یا حرمت قطیعه دارد یا حداقل عملی شبهه ناک و شرک آلود است اگر برای اهلبیت علیهمالسلام انجام شد ثواب مترتّب میشود؟
حضرت آیةاللّه تبریزی: کف زدن و رقص با مجالس معصومین علیهمالسلام مناسبت ندارد و لازم است در این مجالس ترک شود، مجالس معصومین علیهمالسلام باید طوری باشد که مردم را به یاد خداوند متعال بیندازد و فضایل و سفارشهای معصومین علیهمالسلام را برای مردم بیان کنند نه این که العیاذباللّه در آن کار حرام انجام شود یا کاری که موجب غافل شدن مردم از خداوند شود که در این صورت ثوابی بر آن مترتّب نمیشود.
ـ حضرت آیةاللّه صافی گلپایگانی: واضح است کسی که چنین امری را اظهار میدارد لاابالی است و یا جاهل؛ و این گونه اشخاص بدعت گذار محسوب میشوند صحّت و یا فساد عمل و یا ثواب داشتن و نداشتن آن را باید مجتهد جامع الشرایط بفرماید.
ـ حضرت آیةاللّه بهجت: شایسته مجالس اهلبیت علیهمالسلام نیست بلکه اگر به حدّ لهو برسد یا هتک مکان یا معصوم باشد باید اجتناب شود.
ـ حضرت آیةاللّه فاضل لنکرانی: به طور کلّی کف زدن در مساجد و حسینیهها و اماکن مقدّس، به هر عنوان که باشد جایز نیست، و در غیر آنها هم باید توجّه به این که در طول تاریخ اسلام و تشیّع، شعار مسلمانان ذکر صلوات بوده است، خصوصا در مجالسی که به نام و یاد ائمه تشکیل شده، لذا مناسب است مسلمانان احساسات و علایق مذهبی خویش را با فرستادن صلوات ابراز دارند. (جامع المسائل ۱/۴۸۶)
▪ پوشیدن لباس زن و آرایش و حرکات زنانه توسّط مرد جهت فیلم سازی چگونه است؟
ـ حضرت آیةاللّه فاضل لنکرانی: جایز نیست.
ـ حضرت آیةاللّه تبریزی: اشکال دارد.
ـ حضرت آیةاللّه بهجت: جایز نیست.
ـ حضرت آیةاللّه صافی گلپایگانی: اشکال دارد.
ـ حضرت آیةاللّه مکارم شیرازی: جایز نیست.
با استفاده از کتاب مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید
منبع : هنر دینی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست