سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
بازگشت « عمل مکر » به « اهل مکر »
« مکرو نیرنگ » با جایگاه و منزلت « انسان » ناسازگار است و با هویت او در تضاد و تعارض می باشد. آدمی آفریده شده است تا در مسیر « انسانیت » حرکت کند و به مراتب عالی و مقامات متعالی صعود نماید و نه تنها خود « راه » یابد و به خداوند « تقرب » جوید که دیگران را نیز راه بنماید و به قرب الهی برساند.
حال اگر انسان نه تنها از راه رخ برتافت و به بیراهه گرایش یافت و نه تنها خود به خدا نزدیک نشد که دیگران را نیز از راه به بیراهه افکند و از حرکت در مسیر رستگاری بازداشت و این همه را با گستردن دام های مکر و نیرنگ بر سر راه آدمیان و با به کار بردن انواع پلیدی ها و فریبکاری ها انجام داد چه ماهیتی می یابد و چه آثار تلخ و عواقب خطرناک و هلاکت باری بر فعالیت های گوناگون رفتاری و عملی او مترتب می گردد و چه فرجامی در انتظار او خواهد بود
آیا چنین کسی فرومایه نیست (۱ ) و آیا به عصیان و سرکشی علیه آفرینش و جایگاه و منزلت انسانی خود نپرداخته است (۲ ) و آیا این مکرپیشگان با این عملکردهای تباه و فعالیت های مخربی که علیه دین خدا و بندگان خدا روا می دارند ایمن از رسوایی و شکست می باشند
اکنون پرسش این است که رسوایی و شکست صاحبان مکر و نیرنگ چگونه به وجود می آید و چسان کسانی که با انواع و اقسام حیله ها و ترفندها و باگستردن دام های گوناگون درصدد آسیب رسانی به انسان های بی گناه بر می آیند و برای نیل به مقاصد پلید خویش جان و مال و آبرو و حیثیت ها را در معرض تهاجم و هتک قرار می دهند سرانجام به فضاحت و رسوایی کشیده می شوند
آموزه های دینی با صراحت تمام تاکید دارند که مکر و نیرنگ های مکاران به خودشان باز می گردد و به این طریق آنان به رسوایی و شکست می رسند و سر در گریبان عزلت و انزوا فرو می برند.
در این رهنمود از امیرمومنان حضرت علی (ع ) دقت کنیم :
« من مکر حاق به مکره »
« کسی که مکرو حیله کند حیله اش بر خود او فرود آید . » (۳ )
مفهوم « بازگشت عمل مکر به اهل مکر » این است که اولا تیر مکر و نیرنگ مکاران در نهایت به هدف نمی نشیند و انسان های بی گناه را از پا در نمی آورد و فرجام آنان را با اضمحلال و نابودی همراه نمی گرداند که برعکس به مرور زمان و در اثر استقامت و پایداری های لازم و مستمری که بی گناهان روا می دارند از آسیب و زیان های اهل مکر مصون می مانند و آرام آرام حقانیت آنان برای کسانی که تحت تاثیر اغواگری و دروغ و تهمت و فضاسازی های باطل مکاران قرار گرفته و در مسیر هتک حرمت انسان های صالح و پاک حرکت کرده اند روشن و نمایان می گردد و همگان نسبت به مصادیق حق و باطل و صالح و فاسد در عرصه فعالیت های اجتماعی و سیاسی واقف و آگاه می شوند.
ثانیا مکاران و نیرنگ بازان به رسوایی و افتضاح گرفتار می آیند و از جانب افراد جامعه طرد می شوند و به دلیل آشکار شدن ماهیت و عملکردهای تباهشان پیوند و همبستگی و تعامل سالم و مفید با آنان قطع می شود و ناگزیر گوشه عزلت و انزوا و کناره گیری از اجتماع را بر می گزینند و این حاصل و ثمره فعالیت های مخرب و اختلاف افکنی ها و فتنه انگیزی های این فاسدان و پلیدان می باشد که برای نیل به اهداف اقتصادی و سیاسی خود از انجام هیچ فعل حرام و خیانت آمیزی دریغ روا نمی دارند.
ثالثا خداوند قادر متعال براساس تعالیم و قوانین و ارزش های والای نهفته در متن کتاب مقدس قرآن برخود لازم می داند که به مساعدت آن گروه از بندگان پاک و بی گناه خویش که در مسیر نیل به تقرب و جلب رضوان و خشنودی الهی تلاش می کنند و همواره در معرض فعالیت های مخرب مکاران و حیله گران قرار می گیرند و سیل دروغ و تهمت و فتنه به سوی آنان هجوم می آورد و شخصیت پاکشان را در جامعه هتک می نماید بپردازد و آنان را در پرتو حمایت های خویش قرار دهد.
این یاری ها و حمایت ها به صورت خنثی کردن ترفندها و حیله ها و فتنه گری و دروغ بافی های اهل مکر و نمایاندن ماهیت ناسالم این فسادگران در جامعه از یکسو و ستردن غبارهای غربت و مظلومیت از سیمای پاک صالحان از دیگر سو تحقق می یابد.
بدیهی است تلاش های مخرب مکاران در محیط های اداری و وزارتخانه ها و سازمان ها و موسسات دولتی و خصوصی و در حوزه های فعالیت های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی دارای گستردگی و فزونی می باشد و آسیب و زیان هایی که این عناصر در این عرصه ها به وجود می آورند قابل مقایسه با سایر مکان ها و محیط ها نمی باشد و به همین دلیل مراقبت های ویژه و مستمری بر دست اندرکاران و مخصوصا مدیران و کارگزاران لازم و ضروری می گردد و هم آنان هستند که باید با کیاست و درایت عرصه های حضور و فعالیت مسموم مکاران را تنگ نمایند و دست این فاسقان را کوتاه و فضاهای فعالیت و کار و تلاش را سالم و سازنده نمایند.
اگر مسئولان و مدیران ما خویشتن را تحت تعالیم و دستورالعمل های « نظام مدیریت اسلامی » قرار دهند و به همه جلوه های آن از جمله « اخلاق مدیریت » پایبند و عامل باشند و مشخصه های « صالحان کاردان » را در خویش متجلی گردانند مورد توجه و لطف و حمایت خاص حضرت پروردگار قرار می گیرند و یاری و مساعدت های او را که بازگرداندن عمل مکر به اهل مکر یکی از آنهاست جلب می نمایند.
این نکته نیز قابل توجه و منطبق بر معیارهای اصیل مبتنی بر « عقل » و « شرع » است که برای خنثی شدن مکر عناصر مکار و فریبکار تلاش همه افراد به ویژه مدیران برای شناسایی این اشخاص ضروری می باشد و این مهم تحقق نمی یابد مگر با مراقبت و کیاست و پرهیز از خوش باوری و سطحی نگری و تنها در این صورت است که توجهات و مساعدت های الهی فرود می آید و با تلاش های دقیق انسان می آمیزد و زمینه های لازم را برای بازگشت « عمل مکر » به « اهل مکر » را مساعد می نماید.
پاورقی :
۱ ـ « مکر و نیرنگ خوی فرومایگان است »
کلام امیرمومنان (ع ) غررالحکم ج ۲ ص ۴۲۷ ـ
۲ ـ « مکر و فریبکاری شیوه افراد سرکش است »
کلام امیرمومنان (ع ) غررالحکم ج ۲ ص ۴۲۸ ـ
۳ ـ غررالحکم تنظیم موضوعی سیدهاشم رسولی محلاتی دفتر نشر فرهنگ اسلامی ج ۲ ص ۴۲۸
رسوایی و فضاحت مکاران و نیرنگ بازان حاصل و ثمره فعالیت های مخرب و اختلاف افکنی ها و فتنه انگیزی های این فاسدان و پلیدان می باشد که برای نیل به اهداف اقتصادی و سیاسی خود از انجام هیچ فعل حرام و خیانت آمیزی دریغ روا نمی دارند
تلاش های مخرب مکاران در محیط های اداری و وزارتخانه ها و سازمان ها و موسسات دولتی و خصوصی و در حوزه های فعالیت های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی دارای گستردگی و فزونی می باشد و آسیب و زیان هایی که این عناصر در این عرصه ها به وجود می آورند قابل مقایسه با سایر مکان ها و محیط ها نمی باشد و به همین دلیل مراقبت های ویژه و مستمری بر دست اندرکاران و مخصوصا مدیران و کارگزاران لازم و ضروری می گردد و هم آنان هستند که باید با کیاست و درایت عرصه های حضور و فعالیت مسموم مکاران را تنگ نمایند و دست این فاسقان را کوتاه و فضاهای فعالیت و کار و تلاش را سالم و سازنده نمایند
۱ ـ « مکر و نیرنگ خوی فرومایگان است »
کلام امیرمومنان (ع ) غررالحکم ج ۲ ص ۴۲۷ ـ
۲ ـ « مکر و فریبکاری شیوه افراد سرکش است »
کلام امیرمومنان (ع ) غررالحکم ج ۲ ص ۴۲۸ ـ
۳ ـ غررالحکم تنظیم موضوعی سیدهاشم رسولی محلاتی دفتر نشر فرهنگ اسلامی ج ۲ ص ۴۲۸
رسوایی و فضاحت مکاران و نیرنگ بازان حاصل و ثمره فعالیت های مخرب و اختلاف افکنی ها و فتنه انگیزی های این فاسدان و پلیدان می باشد که برای نیل به اهداف اقتصادی و سیاسی خود از انجام هیچ فعل حرام و خیانت آمیزی دریغ روا نمی دارند
تلاش های مخرب مکاران در محیط های اداری و وزارتخانه ها و سازمان ها و موسسات دولتی و خصوصی و در حوزه های فعالیت های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی دارای گستردگی و فزونی می باشد و آسیب و زیان هایی که این عناصر در این عرصه ها به وجود می آورند قابل مقایسه با سایر مکان ها و محیط ها نمی باشد و به همین دلیل مراقبت های ویژه و مستمری بر دست اندرکاران و مخصوصا مدیران و کارگزاران لازم و ضروری می گردد و هم آنان هستند که باید با کیاست و درایت عرصه های حضور و فعالیت مسموم مکاران را تنگ نمایند و دست این فاسقان را کوتاه و فضاهای فعالیت و کار و تلاش را سالم و سازنده نمایند
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست