پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

پیشینه موسیقی الکتروآکوستیک


هرچند در اواخر سده ۱۹ حرکت‌هایی برای ساخت انواع مولدهای صوتی الکتریکی انجام شده بود اما این پیشرفت فناوری‌های الکترونیکی و رایانه‌ای بود که اجازه داد تا موسیقی در همان ابتدا از بکار بردن دست آوردهای آنها غافل نباشد. نقطه آغازین هنگامی بود که لامپ‌های خلاء الکترونیک ساخته شد. اولین پیشرفت ساخت ساز ترمین در سال ۱۹۱۹ بود.
نقطه عطف بعدی را شاید بتوان اولین ضبط یک قطعه موسیقی الکترونیک در سال ۱۹۴۸ در پاریس نام برد. هنگامی که روشهای ضبط روی نوارهای معناطیسی - و نه صفحه - اختراع شد و به مهندسان ضبط و آهنگسازان این امکان را می‌‌داد که موسیقی ضبط شده را تغییر دهند. هرچند این تغییر در ابتدا جز بریدن و جابجا کردن قسمتها، تغییر در سرعت پخش و میکس کردن دو یا چند ترک جدا از هم، چیز دیگری نبود.
سر آغاز آنچه که ما امروزه به عنوان موسیقی الکترونیکی می‌‌شناسیم با فعالیت‌های لس پاول (Les Paul) گیتاریست امریکایی شروع شد. او کسی بود که برای اولین بار یک گیتار الکتریکی به معنای امروزی با بدنه چوبی تو پر را در سال ۱۹۴۶ ساخت. همچنین ساخت دستگاههای ضبط و میکس هشت کانال، اولین دستگاه افکت Reverb و برخی افکت‌های دیگر برای گیتار از جمله فعالیت‌های او در اواخر دهه ۴۰ است.
مهندسان بتدریج متوجه شدند که بسادگی می‌توانند خروجی سازهای جدید الکتریکی یا سازهای آکوستیکی که توسط انواع پیک آپ دارای خروجی الکتریکی هستند را توسط مدارهای الکترونیکی دستخوش تغییر و تحول نماییند. اینگونه بود که ایده ساخت سازهای برقی (سینتی‌سایزرها) که توانایی ساخت و تغییر اصوات موسیقی را داشت بوجود آمد.
نخستین تجربه عملی استفاده از سینتی سایزر آن بود که در اواخر سال ۱۹۵۰ توسط میلتون بابیت (Milton Babbitt) آهنگساز امریکایی صورت گرفت. او در بسیاری از کارهای خود از سینتی سایزری که توسط شرکت RCA ساخته شده بود استفاده کرد. بتدریج با آشنایی جامعه بین المللی با امکانات موسیقی الکترونیکی در آلمان، ایتالیا و ... نیز استودیوهایی بوجود آمدند که این امکانات را در اختیار موسیقی دانان قرار می‌‌دادند.
در دهه ۶۰ سینتی سایزها توسط کمپانی‌هایی چون Moog و Buchla ساخته می‌‌شد و در گروه‌های راک کاربرد بسیار داشت. همچنین گروه‌های نزدیک به پاپ مانند بیتلز یا Beach Boys نیز بتدریج شروع به تجربه استفاده از سینتی سایزر و روشهای ضبط Multitrack در موسیقی خود کردند. پاول مکارتنی (Paul Mc. Cartney) اولین کسی بود که از امکانات ضبط و میکس چند ترک برای ایجاد افکت در صدای خواننده استفاده کرد.
منبع : مطالب ارسال شده