جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
پژو SW ا ۴۰۷
اشتباه نكنید، پژو۴۰۷SW همان مدل سواری با صندوق عقب بزرگ نیست. شركت پژو برای مدل سواری ۴۰۷ اصل زیباشناختی و رفاه و راحتی را برگزیده و حقیقت این است كه مدل ۴۰۷ سواری به گنجایش بارگیری و سپس به جذابیت اهمیت داده است.
طول قسمت جلو۴۰۷SW حدود ۸۷ میلیمتر بیشتر از مدل سواری آن است. همچنین قسمت عقب ۴۰۷ سواری و مدل SW دارای طول یكسانی و پهنای ۲۷۲۵ میلیمتر است. خمیدگی قسمت عقب خودرو با طراحی جدید، آن را متمایز میكند. همچنین، سپر جلوی آن همانند دهانی باز بوده كه به سمت پایین كشیدگی دارد و بالای آن دارای یك فرورفتگی است. با این وجود، نداشتن صندوق عقب باعث كم شدن گنجایش مفید در این مدل شده است، زیرا فضاهای زیادی وجود دارند كه مورد استفاده قرار نگرفتهاند. از سوی دیگر، سرنشینان قسمت عقب خودرو خیلی راحت هستند.
● سقف شیشهای ۴۰۷SW
مشخصه اصلی ۴۰۷SW، سقف بزرگ آن است. این سقف نورگیر، درخشش بسیار خوشایندی دارد. مساحت این سقف شیشهای حدوداً یك متر و شش سانتیمتر مربع است و از شیشه جلوی خودرو با ظاهری یكنواخت تا شیشه پشت امتداد مییابد. كلاً سطح شیشهای سقف پژو۴۰۷SW به ۸۲/۴ متر مربع میرسد. ضخامت شیشه بهكار رفته نیز ۶ میلیمتر است. برای اجتناب از تغییر شكل Station در گرما، انرژی تا دوازده درصد كنترل میشود. پرده پارچهای الكتریكی كه از عبور نور به داخل خودرو جلوگیری میكند، به ۴ گیره جمعشونده مجهز شده است و در قسمت عقبی اتاق خودرو جمع میشود. به این ترتیب، میتوان ورود روشنایی را تا اندازهای یا بهطور كامل به داخل میسر كرد. این امر، توسط دستگیره دورانی با فرم جدید صورت میگیرد و مكانیسمی بدون صدا برای این سقف متحرك بهوجود میآورد. در حاشیه باید گفت كه سیستم تهویه هوا در این خودرو امری بسیار ضروری است.
● توریستی بودن خودرو
در خودروی ۴۰۷SW همانند مدل سواری آن به ایمنی عابرین توجه شده است. این امر بوسیله اسفنجهای فشرده نصب شده در قسمت زیرین و بالایی سپر، صورت گرفته است.
سیستم عقب SW درست مشابه مدل سواری آن است. انحنای اضافی در قسمت عقب به وسیله پلاك خودرو گرفته شده است. دستگیره در پشتی خودرو، در قسمت پایین قرار دارد. راحت باز شدن این در از طریق دو مرحلهای بدون آن، میسر میشود. متأسفانه گنجایش قسمت عقب كه ظرفیتی بین ۴۴۸ تا ۱۳۶۵ دسی مترمكعب دارد، باز هم رضایتبخش نیست.
در این مدل، به كنترل كیفیت توجه شده و مواد مرغوبی در ساخت آن بهكار رفته است. هدف اولیه و اصلی شركت قبل از هر چیز، توجه كامل و دقیق به رضایت مصرفكنندگان بوده است.
تلاش و كوشش شركت پژو، ارائه خودرویی با موتور دو منظوره بوده است. موتور ۲ لیتری بنزینی و ۲ لیتری دیزلی. موتور ۲ لیتری بنزینی با ظرفیت ۱۹۹۷ سانتیمتر مكعب، نیروی گشتاور بالایی دارد. این خودرو مجهز به دنده اتومات ۴ گزینهای است. نیروی سیستم جلو برنده خودرو به ۱۳۷ اسببخار (۱۰۰۰ كیلووات) و نیروی گشتاور آن به ۶ هزار دور در دقیقه میرسد. این نیرو و قدرت كه در جادههای شهری كاربرد دارد، به وسیله دندهها بهطور نامطلوب ایجاد میشود و در جادههای بیرون از شهر، موتور BVA شتاب و تندی خود را از دست میدهد. در دنده اتومات، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ كیلومتر ۷/۱ ثانیه زمان از دست میدهد. در جریان رسیدن به سرعت ۱۰۰ كیلومتر، زمان مورد نیاز در دهندههای دستی ۲/۱۱ثانیه و در دنده اتومات ۵/۹ثانیه است. حداكثر سرعت با موتور BVA، ۲۰۱كیلومتر در ساعت است و خروج گاز دیاكسید كربن از اگزوز به ۴۱۰۰ دور در دقیقه با قدرت ۱۹۰نانومتر میرسد. پژوSWا۴۰۷ با موتور دیزلی HDi وزنی معادل ۵ تن داراست، ولی شتاب و تندی سیستم آن خیلی بالاست. این موتور، دارای ظرفیت ۱۹۹۷ سانتیمتر مكعب و مشابه قدرت موتور بنزینی (۱۳۶اسب بخار و ۱۰۰كیلووات) است. قدرت نیروی گشتاور به ۴هزار دور در دقیقه نمیرسد. بهترین نیروی گشتاور این موتور با قدرت ۳۲۰نانومتر در ۲هزار دور در دقیقه حاصل میآید. از آنجا كه عملكرد سیستم، امكان رسیدن قدرت گشتاور را به ۳۴۰نانومتر را میسر میكند، مزیت اصلی آن دوباره به جریان انداختن نیروی گشتاور و عملكرد آن در سیستم است. حداكثر سرعت ۲۰۱كیلومتر در ساعت و شتابدهی از صفر به سرعت ۱۰۰كیلومتر در ساعت، در ۱/۱۰ثانیه صورت میگیرد. تمام عملكرد سیستم، بدون سروصدا صورت میگیرد. با وجود فیلتر ذرات معلق، پژوSWا۴۰۷ با موتور دیزلی ۲لیتری در هر كیلومتر ۱۵۹گرم دیاكسید كربن را از اگزوز خارج میكند. مسئله مشتریان پژو این است كه موتور دیزلی در هر دوره بنزینی و دیزلی به ۶لیتر سوخت بسنده میكند. برخلاف موتور ۲لیتری ۱۶ولت اتومات كه به ۹/۸ لیتر سوخت نیاز دارد.
خوشبختانه پژوSWا۴۰۷ از لحاظ حركت در جاده، بیعیب و نقص است. این قابلیت بینظیر، مدلSWا۴۰۷ را از لحاظ حركت راحت در جاده از دیگر مدلها متمایز میكند و حتی در ناهمواریهای جاده (زمانی كه در خاكی حركت میكند) این قابلیت وجود دارد. یك سیستم هشدار دهنده، وضعیت خودرو را به راننده اعلام میكند. فرمان خودرو بهطور دقیق حركت میكند و امكان رانندگی لذتبخش به صورت پویا برای راننده بهوجود میآورد. محور جلو از نوع سهجهته با محور فرعی مناسب حركتی نرم را رأس محورها میسر میكند. مهندسین خودرو، محور عقب را نیز چندجهته در نظر گرفتهاند.
در محورهای عقب و جلوی پژوSWا۴۰۷، درصد بالایی از جنس آلومینیم به كار رفته است تا عملكرد مناسب و سبك وزنی را هنگام چرخش فرمان در پی داشته باشد. به هر حال، پژو SWا۴۰۷ دارای وزن بالایی است. در این مدل، كمترین نیروی موتور ۱۰۰ كیلووات است. یعنی سعی شده است كه حداقل توان ممكن ۱۰۰ كیلووات باشد. بهطور كلی، پژوSWا۴۰۷ تا حدی طرح مدل كاروان را تغییر داده است.
نویسنده : مترجم: نسیم قلیزاده
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست