پنجشنبه, ۱۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 30 May, 2024
مجله ویستا

اینترنت فرشته نجات رسانه‌ها


در این زمان که مردم جهان تازه به قرن ۲۱ پا گذاشته بودندتنها كمتر ازدو درصد فضای موجود رسانه ها به اخبار خارجی اختصاص داشت اما پس از۱۱ ستامبر توجه مردم آمریكا به اخبار خارجی و به خصوص اخبار میدل ایست(خاورمیانه)جلب شد وتقریبا تمامی رسانه های بزرگ گزارشگران محلی خود را به این منطقه اعزام كردند.اینترنت به عنوان یك رسانه مولتی مدیا كه متن،صدا و تصویر را با هم عرضه می كند به كمك مردم آمریكا آمد تا از انحصار رسانه ای فاكس نیوز،سی ان ان،سی بی اس بیرون بیایند.اکنون یک سال از سرنگونی دیکتاتوری صدام گذشته و رسانه های عربی به رقابت با رسانه های غربی ادامه می دهند.براساس تحقیقی كه موسسه... pew internet&American life پس از خاموش شدن شعله های جنگ در عراق انجام داده،۷۷ درصد مردم ایالات متحده برای مطلع شدن وقایع جنگ از اینترنت استفاده می كنند.كمپانیهای بزرگ اقتصادی كه مالكیت روزنامه ها،و شبكه های كابلی را در اختیار دارند به این صرافت افتاده اند كه سایتهای اینترنتی مشهور جهان را نیز در اختیار بگیرند.موتورهای جستوگر كه در واقع دروازه ورود به اطلاعات محسوب می شود طعمه خوبی برای افرادی چون ترنر و مرداك است.آنها می دانند با گسترش كاربران، اینترنت در آینده ای نزدیك به مهمترین منبع برای كسب خبر تبدیل خواهد شد.اما ویژگی اینترنت قدرت گزینش و تنوع انتخاب اخبار است.وقتی خبری باب میل خواننده نباشد فشار دادن دكمهback و جستجوی خبرهای مشابه(related news ) بدیهی ترین كاریک کاربر اینترنتی است.در حدود ۴۴ درصد كاربران آمریكایی از خبرهایی مشابه یا related news برای كسب اخبار جنگ استفاده می كردند.استفاده از سیستم(خبر های مشابه) در كنار خبر به یك ضرورت برای همه سایتهای اطلاع رسانی تبدیل شده. وقتی ادیتور خبر را پاپلیش(منتشر) می كند در رابطه با خبر خود كلمات كلیدی(كیبورد) را نیز می نویسد.سیستمهای پاپلیش خبر پس از پست كردن خبر اصلی با استفاده از همان كلمات كلیدی به دنبال خبرهای مشابه می گردند،ساعت انتشار خبر، سایت منتشر كننده خبر و تیتر خبر در صفحه، معمولا در قسمت راست ثبت می شود.news google نیز از همین شیوه برای جستجو در میان خبرهای تازه استفاده می كند.به طور مثال خبر اصلی(top news ( در صفحه نیوز گوگل از خبرگزاری رویتر انتخاب می شود سایتهای خبری آن لاین خبر مربوطه را دریافت می كنند و با اطلاعات و جهت گیری خبری خود آنها را منتشر می كنند. news google آنها را سرچ می كند و در كنار خبر اصلی خود قرار می دهد. معمولا خبر اصلی(top news) در نیوز گوگل بیش از هزار(related news) دارد.به این ترتیب همیشه رسانه هایی كه خبر های خود را با سرعت بیشتری منتشر كنند می توانند در رتبه بندی گوگل در رده بالاتری قرار بگیرندمعمولا فاصله زمانی خبر اصلی با خبرهای مشابه ۵ دقیقه است.در تحقیق pew internet&American life اهمیت رسانه های آن لاین بیشتر آشكار می شود .یك هفتم (۱۵ درصد) از كاربران آمریكایی می گویند:به خاطر كسب اخبار آن لاین از اینترنت استفاده می كنند. و۶۳ درصد كاربران اینترنت كسانی هستند اخبار را به صورت لحظه ای و آن لاین دنبال می كنند۵۵ درصد از ۱۱۶ میلیون كاربران جوان اینترنت با دریافت و ارسال ایمیل اطلاعات و اخبار جنگ را مبادله می كنند و ۵۶ درصد كاربران از سایت های خبری برای كسب اطلاعات استفاده می كنند.به غیر از اخبار جنگ، كاربران آمریكایی مشتاق اطلاعات دیگری نیز از عراق هستند.این اطلاعات بیشتر شامل نحوه زندگی،آداب و رسوم.اطلاعات عمومی، وآگاهی در مورد تاریخ و جغرافیای عراق می شد.این گروه،۱۵ درصد از كاربران آمریكایی را شامل می شود.تلویزیون هنوز هم به عنوان فراگیرترین رسانه ارتباطی مطرح است.چراكه ۱۷ درصد از آمریكایی های آنلاین می گویند منبع اصلی اطلاعات آنها از جنگ اینترنت بوده.این در حالی است كه در تحقیقی كه همین موسسه پس از واقعه یازده ستامبر منتشر كرد تنها ۳ درصد از كاربران آمریكایی منبع اصلی اطلاعاتشان از اینترنت بود. تقریبا ۶۶ درصد از كاربران اینترنت می گویند توانایی كسب اخبار از منابع گوناگون را دارند.آنهامی گویند:دلیل استفاده شان از اینترنت به خاطر یافتن اطلاعات متنوع از جنگ است.اما ۵۲ در صد از رسانه های سنتی استفاده می كردند..در این تحقیق از سایتهای روزنامه ها،تلویزیون و رادیو به عنوان رسانه های سنتیtraditional media یاد شده.چراكه هنوز كاربران اینترنت بنا به عادت سنتی خود به سایتهای خبری مشهور كه عمدتا در میان سایت های روزنامه ها مانند واشگتن پست و نیویورك تایمز ویا سی ان ان،فاكس نیوز هستند مراجعه می كنند.اما راههای اطلاع رسانی دیگری نیز وجود دارند كه در سالهای اخیر بسیار رشد كرده اند.در حدود ۴ درصد از كاربران اینترنت از وبلاگها برای اطلاع یافتن از وقایع جنگ استفاده كردند.وبلاگ در جنگ مورد استفاده سربازان امریكایی قرار گرفت آنها لب تابهای خود را روی پایشان قرارwrablog می دادند و وبلاگ خود را به روز می كردند بسیاری از خانواده های آمریكایی از طریق وبلاگها در جریان زنده بودن وسالم بودن فرزند خود قرار می گرفتند.وبلاگ این امكان را به مردم آمریكا داد تا به جنگ آمریكا علیه عراق نگاهی متفاوت از رسانه ها داشته باشند.در وبلاگها بحثهای موافق ومخالف بسیاری در مورد جنگ در گرفت.گرچه براساس این تحقیق كاربران زیر ۳۰ سال یا جوانان امریكایی از وبلاگ استفاده كردند.دنیای اینترنت امكان بروز نظرات وعقاید گوناگون را فراهم ساخته،كاربران با خبر نگاران در ارتباط هستند و آنها را از نقطه نظرات خود مطلع می كنند.ارتباط دوسویه مخاطب و رسانه باعث همگرایی رسانه با خواستهای افكارعمومی شده است. گرچه هنوز قدرت در اختیار صاحبان موسسات برزگ اقتصادی است وآن ها مهندسی افكار عمومی را در دست دارند. رسانه ها می توانند هر شری را خیر، حرفی را برجسته ، مسئله بی اهمیتی را بحران جهانی و سایه ای را تبدیل به انسان زنده كنند.

نسخه چاپی روزنامه وقایع اتفاقیه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۳ خورشیدی
منبع : روزنامه جوان