یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
ارزشمندی دوست به اخلاق متقیانه
در ضمن بررسی ویژگیهای یک دوست مناسب برای انسان بدین نتیجه نائل گشتیم که یکی از ویژگیهای کلیدی و بنیادین همانا عقلانیت، علم و حکمت است، اما این ویژگی میبایست همراه با ایمان، تقوا و دینمداری باشد.امیرالمومنین علی(ع) در این خصوص میفرمایند: “علم و دین پیوسته با یکدیگرند و هر گاه جدای از هم شدند، آتش افروز خواهند بود”. دینمداری، اخلاقمندی و تقوا محوری، صبغهالهی و جهتی خدایی به علمیت و حکمت انسان عطا کرده و این علم را در چارچوب شرع و تقوا در خدمت فرد و دیگر آحاد بشر قرار میدهد به نحوی که بواسطه زمینه سازی مناسب جهت تقرب به حضرت حق، این علم، پله و سکوی پرشی میگردد، در جهت صعود انسان به سمت حقیقت و حقانیت و کسب سعادت دنیوی و اخروی. حال سوال اینست که، تعریف این تقوا محوری، جایگاه تقوا در دینمداری اسلامی، ارزش و آثار تقوا و طرق تقویت تقوا چیست؟
تعریف تقوا: تقوا آن حالت مقدس نفسانی و آن امر فطری در آدمی است که تمامی اعمال درونی و برونی انسان را تحت کنترل خود در میآورد و با ایجاد هماهنگی، همنوایی و تطابق میان فطرت الهی انسان و خواهشهای درونی انسان با اعمال و کردار خارجی وی، انسان را به منبع تمامی صفات والا و مطلق متصل کرده و حجابهای بین جهان مادی و ماورای طبیعی را فرومیریزد.
جایگاه تقوا در اخلاق اسلامی: در فرهنگ دینی و دینمداری اسلامی، ارزش بیحد و حصری برای تقوا برشمرده شده تا حدی که کمتر موضوعی از موضوعات در حد اهمیت، به پایه آن میرسد. این ارزشمندی والا ریشه در عاملیت عظیم و موثریت عمیق تقوا در نیل انسان به هدف راستین خلقت خود یعنی سعادت و رشد و کمال دنیوی و اخروی دارد. در زمینه فضایل معنوی، “تقوا” و “خویشتن داری” موفق به کسب مدالهای زرین و درخشانی گردیده و گوی سبقت را از دیگر مولفههای اخلاقی ربوده است. شریعت اسلام و آموزههای نبوی و علوی نیز، تقوا را رکن اساسی و سرسلسله اخلاق انسانی شمرده شده است. امیرالمومنین(ع) در این خصوص میفرمایند: “تقوی رئیس اخلاق است”(بحار۳۰۵ :۷۰.) اسلام ضرورت آراسته شدن به ملکه تقوا را به میزانی ارتقاء داده، و آنرا حیاتی خوانده است که پایداری و تداوم ایمان راستین و حقیقی در آدمی را منوط به وجود تقوا و کنارهگیری از معاصی درونی و برونی دانسته است. چراکه بدون رعایت تقوا، انسان به تدریج آلوده به بسیاری از معاصی شده و پس از لکهدار شدن روح انسان بدین معاصی و کدر شدن بیش از پیش آن، قادر به درک معارف حقه الهیه و پایبندی بدانها نبوده و به درجهای از عنان گسیختگی میرسد که تمامی یا قسمت عمدهای از ایمان خویش را از کف خواهد داد. حضرت امیرالمومنین (ع) میفرمایند: “ایمان غیر مبتنی بر تقوا هیچ فایدهای ندارد”(شرح غررالحکم۴۱۲ :۶.)
حضرت رسول (ص) در بیان جایگاه رفیع تقوا و توصیه به رعایت آن به جناب ابوذر، این ملکه اخلاقی را در راس همه امور و سرآمد همه کارها معرفی میکنند و میفرمایند: “علیک بتقوی الله فانه الامر کله”.(بحارالانوار۲۸۹ :۷۰) همچنین تقوا را رزق و روزی میدانند که هرکسی از آن بهره مند گردد، خیر دنیا و آخرت نصیبش گشته است : “من رزق فقد رزق خیر الدنیا و الآخره”(همان۲۸۸ :۷۰.) در تمثیلات و تشبیهات حدیثی نیز میتوان زوایای دقیقی از مساله تقوا و ارزش آن را جستجو کرد. ساختمان باشکوهی را تصور کنید که با نقشهای دقیق، مصالح فراوان و تلاشی گسترده بنا شده است، اما چون بر سرزمینی با خاک سست و بیاستحکام قرار گرفته دیری نمیپاید که فرو میریزد و نیز زراعتی را درنظر بگیرید که در شورهزار کشت شده که چون خاک مناسبی ندارد و آب درست به آن نمیرسد به بار نمینشیند، اعمال آدمی نیز چنیناند. بنیان کار خیر اگر بر سرزمین تقوا که محکمترین سرزمین است بنا شود مستحکمترین ساختمان خواهد بود که طوفانهای کبر و ریا، غفلت و هواپرستی و گناه آن را ویران نخواهد کرد. ریشه درخت عمل آدمی اگر در کشتزار تقوا زرع شود هیچگاه بیآب نخواهد شد و بیثمر نخواهد ماند، بلکه سرزمین تقوا سرزمینی با آب فراوان و خاک حاصلخیز است. آنچه گفته شد تفسیر کوتاه حدیثی پرمغز از حضرت امیرالمومنین(ع) است که نقش تقوا را در رشد عمل آدمی ذکر کرده اند: “لا یهلک علی التقوی سنخ اصل ولا یظما علیها زرع قوم”(نهجالبلاغه، خطبه۱۲.)
با توجه به جایگاه اصیل و راستین تقوا در اخلاق و دینمداری اسلامی و تاثیر عمیق آن در حفظ و حراست از ایمان الهی، آیا میتوان دوست شفیق و غمخواری را تصور نمود که از ملکه تقوا و دینداری محروم بوده و در عین حال در جهت خیر دنیا و آخرت آدمی قدم بردارد. بالطبع با توجه به سقوط اخلاقی و ایمانی چنین شخصی نمیتوان امید به رفاقتی توام با سعادتمندی و خیر دنیوی و اخروی از رفاقت با وی داشت، بلکه بالعکس باید منتظر گرفتار آمدن بیش از پیش در دام مفاسد اخلاقی و ضعف ایمان در خود نیز بود. در این راستا نمونههای فراوانی در میان جوانان و حتی در میان خانوادهها قابل مشاهده است. چه بسیار خانوادههایی که بواسطه ارتباط ناصحیح با خانوادهای بیتقوا و بیتوجه به اصول اخلاقی، مبتلا به مفاسد عظیم و دوری والدین و فرزندان از مبانی دینی و اسلام ناب گشتهاند.
مهدی امینیان
منبع : روزنامه رسالت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی مجلس دولت رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران رئیسی گشت ارشاد پاکستان امام خمینی
تهران پلیس شهرداری تهران قتل هواشناسی وزارت بهداشت سیل کنکور پایتخت زنان سازمان سنجش آتش سوزی
خودرو قیمت خودرو قیمت دلار بازار خودرو دلار قیمت طلا بانک مرکزی سایپا تورم ارز مسکن ایران خودرو
سریال سینمای ایران سینما تلویزیون کیومرث پوراحمد قرآن کریم موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری فیلم کتاب تئاتر
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی بازی آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول سپاهان
هوش مصنوعی تبلیغات چری سرطان ناسا بنیاد ملی نخبگان گوگل سامسونگ فناوری اپل آیفون ربات
روانشناسی کاهش وزن بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل